Jump to content

Miccrophonie

Hottentot
 Share

Recommended Posts

[...]

Denk dat dit toch te maken heeft met de wijze waarop een materiaal in trilling wordt gebracht - door het omgevingsgeluid - en de uitwerking daarvan op het apparaat wat er mee verbonden is.

:unsure:

Ik denk het, net als Kraus, niet.

Groet,

Jacco

Microfonie kun je niet bestrijden door een trillingvrije opstelling. Het houdt in dat bijv bij een draaitafel het element in beweging wordt gebracht door de geluidsgolven uit de luidspreker box. Het is een soort rondzingen zoals bij microfoons.

Hoe muurvast de draaitafel ook staat, microfonie wordt er niet door voorkomen.

Voor de andere componenten speelt microfonie vrijwel geen rol, volgens mij, maar bij de plaatsing van een draaitafel t.o.v. de speakers is het beter om daar terdege rekening mee te houden want dat rondzingen beinvloedt de geluidskwaliteit behoorlijk.

Sorry hoor, maar hier ben ik het helemaal niet mee eens.

Guest Kraus vonBentinck

Microfonie kun je niet bestrijden door een trillingvrije opstelling. Het houdt in dat bijv bij een draaitafel het element in beweging wordt gebracht door de geluidsgolven uit de luidspreker box. Het is een soort rondzingen zoals bij microfoons.

Voor de andere componenten speelt microfonie vrijwel geen rol, volgens mij, maar bij de plaatsing van een draaitafel t.o.v. de speakers is het beter om daar terdege rekening mee te houden want dat rondzingen beinvloedt de geluidskwaliteit behoorlijk.

Daar hoef je je in het geheel niet voor te verontschuldigen, hoor. Laat maar weten wat er niet klopt of verkeerd is.

micro-foon betekent "klein geluid" en wil dus zeggen dat kleine geluiden (trillingen) effect kunnen hebben op het object dat "microfoon" is; gevoelig voor die trillingen dus; dat is niet alleen het element van de platenspeler, maar volgens een aantal kenners op dit forum, evengoed (of even slecht ;) ) elco's weerstanden, bedradingen, lampen en via deze componenten dus ook behuizingen...

Rondzingen in de Engelse term "feed-back", terugvoeren dus; gebeurt wanneer een geluid (dat door microfonie kan veroorzaakt worden) teruggevoerd wordt in de versterkingsloop, in de speakers terecht komt en zodoende terug in de versterking via het trillingsgevoelig object, en dan versterkt terug gevoerd wordt naar de speakers, enz... een goed voorbeeld ervan is het gepiep bij slecht afgestelde microfoons (te dicht bij speaker) tijdens een live concert, of het gedreun wanneer de rumble van je platenspeler "rondzingt" via je bas-speakers.

mvg RastaPhil :)

PS ook microfoon statieven zijn vaak ellendig "microfoob" :angry:

Guest Kraus vonBentinck

nu begint men wel weer van voren af aan :)

het is misschien handig om het hele topic even door te lezen bij een reactie.

Daar hoef je je in het geheel niet voor te verontschuldigen, hoor. Laat maar weten wat er niet klopt of verkeerd is.

Nou ik antwoordde gewoon even retorisch op dit bovenstaande kwoot, maar had geen zin de kwoot "mee te nemen" <_<

vergeef me mijn luiheid :cool2:

mvg RastaPhil

In de productbeschrijving van een tweetal soorten spoelen voor speaker filters komt het verschijnsel vibratie ter sprake, ook bij de condensatoren is er aandacht voor het verschijnsel microfonie, terwijl ook werk wordt gemaakt van het verkleinen van de inductie welke eveneens ongewenste effecten kan uitoefenen op het signaal.

:huh:

VACUUM IMPREGNATION &

BAKED VARNISH COILS

In non-impregnated coils, vibration occurs as a result of the current flowing through the coil. The microphonic effect, i.e. the conversion of mechanical into electric oscillations, adds these oscillations back to the original signal as additional information. In this way, details of the original signal are overlaid and rendered unrecognisable. The music loses spatial quality and transparency. This process is prevented by vacuum impregnation.

In vacuum impregnation, the coil is first impregnated with a special lacquer under vacuum. Because of the vacuum, this lacquer flows right into the innermost windings. The lacquer is subsequently dried in an oven at 130?C. Thus the whole coil is baked into a very solid unit. The individual windings are prevented from vibrating and the original signal remains uncorrupted.

Vacuum impregnation preserves musical details which give the music natural liveliness and an excellent spatial quality. It is thus an important component for a really audiophile reproduction of music.

The windings of baked varnish coils are made using a special wire. After the coil has been wound it is heated up causing an additional layer of varnish on the wire to melt, bonding the individual windings firmly together. The effect is similar to that achieved with vacuum impregnation, but this process is cheaper for small coils. Baked varnish coils are available with winding diameters from 0.71mm - 1.40mm. All series are identified with a "b" prefix.

OFC Copper Foil Coils

Effective immediately we can now also deliver OFC (oxygen-free copper) copper foil coils produced in our own factory.

Oxygen-free copper has two very desirable properties : it is extremely pure, and it has a special crystal lattice structure.

The outstanding audio characteristics of this precious material are further enhanced by the electrical benefits of the coil design: In contrast to conventional coils, where the individual turns of the windings lie side by side, the windings in these units are directly on top of one another, bringing them significantly closer to the theoretically "ideal" coil. Among other things, this is reflected in the coils Q-factor, which remains constant up to more than 100KHz. And since the unwanted capacitance of these coils is particularly low they are also extremely effective at blocking out very high frequencies. Mechanical robustness is another valuable feature of this design. The large contact area between the windings and the elastic polypropylene film insulator eliminates vibration in the individual windings very effectively. Our CFC-OFC coils are available in four diameters from AWG 10 to AWG 16 (corresponds to round wire with diameters of 1.25 to 2.6mm).

The MCap-Supreme has been internationally acclaimed as the ultimate high-end capacitor. Its outstanding sound performance is achieved with a unique combination of advanced technologies:

1. Special induction-free winding technology: Two capacitor windings are interleaved so that their inductances effectively cancel each other out. These two windings are connected in series. This means that it takes two 2

1 het maakt klankmatig een groot verschil of je apparatuur op een glasplaat of iets anders zet. zelf ervaren bij verwijderen van glasplaten uit mijn rack, vervangen door 2 cq 3 cm travertin (loodbituum op onderkant).

nee niet blind getest, ik hoor het zo ook wel.

2 mijn voorversterker is recent gemodificeerd, en daar is op een aantal plekken M Cap Supreme (mooier paste niet en werd ook erg begrotelijk) en waar het niet paste M Cap tinfolie in gegaan (hier en daar nog een hele kleine MKP parallel).

dat maakt een verschil .... met deze modificatie ben ik terecht gekomen op een punt dat ik klaar ben. het is goed. tevreden. ik wil best nog van alles proberen, maar als het niet meer beter wordt: uitstekend, het is goed zo. nou ben ik zeker geen audiofiel meer :D

groet

Ja maar is dit niet meer een aanbeveling voor een bepaald product, een soort reclame dus?

Meerdere fabrikanten leveren gelijkaardige informatie.

Als je nu even verder kijkt op diverse diy sites en fora zul je zien dat hetgeen deze fabrikant claimt ook werkelijk wordt onderschreven.

Overigens zijn er ook behoorlijk wetenschappelijke verhandelingen over deze onderwerpen te vinden.

Zelfs met uitvoerige beelden van meet resultaten.

Eigen ervaring met de producten die ik heb aangehaald bevestigd de claims ook.......

<_<

Ja maar is dit niet meer een aanbeveling voor een bepaald product, een soort reclame dus?

Meerdere fabrikanten leveren gelijkaardige informatie. (...) <_<

Het is toch sowieso klaar dat de schrifsteller van Klang und Ton hier dankend de uiteenanderzettingen in de Mundorf produktvertekenisbrochure benutte, niet? En daar had hij van mijn achten geen onrecht!

waarschijnlijk klinkt het apparaat precies hetzelfde maar met glas heb je al gauw ONGEWENSTE reflecties en verander je dus, vrijwel altijd in ongunstige zin, de akoestische eigenschappen van de ruimte. Dat is geen microfonie.

Iedereen weet bijvoorbeeld dat je beter geen glazen salontafel kunt plaatsen tussen luisterpositie en luidsprekers.

Niet alleen glas!

Zat laatst op de bank tussen twee vrienden met kaalgeschoren hoofden te luisteren.Wat een reflekties ! :ph34r::lol:

Microfonie ? Rondzingen ? Resonanties ? Galm ?Reflekties ? In de luisterruimte kunnen al deze dingen aanwezig zijn lijkt mij.

Hottentot vraagt als microfonie bij hem van toepassing zou kunnen zijn met apparatuur tussen de luidsprekers,als deze geluid afstralen.(de speakers).

Zoals eerder aangegeven,zou ik me bij draaitafels en buizenversterkers een beetje zorgen maken.

Met een microfoon op de hoofdtelefoon meten en daarna de speakers,misschien kunnen er dan ongewenste dingen aan het licht komen ?

Dempen of verzwaren van een apparaat zou wel (als er gewoon een 50Hz trafovoeding in zit) iets doen,

denk ik. :)

Voor de techneuten voor zover van toepassing:uitzoeken in hoeverre het "straingauge" effekt op kabels/componenten/geluid zou kunnen beinvloeden.(niet stiekum internetten, he). :P

Uiteindelijk zijn we dus aangeland op een punt waar ook allerlei andere topics enigszins uit de hand begonnen te lopen - denk aan verschillen tussen cd spelers - en uiteindelijk na hevige emotie dood bloedden.

Allerlei passieve componenten, loopwerken, condensatoren, weerstanden en zelfs kabels, zijn in staat het signaal te beinvloeden, microfonie ten gevolge van trillingen is hiervan

Uiteindelijk zijn we dus aangeland op een punt waar ook allerlei andere topics enigszins uit de hand begonnen te lopen [...]

Als je nou wat getallen geeft waaruit blijkt dat het fenomeen echt is, is er niets aan de hand.

Groet,

Jacco

Zo in de loop der tijd heb ik diverse links aangeleverd naar sites waar men met dit soort zaken in de weer is, soms langdradige verhandelingen, soms fraai geillustreerd met foto's van bijvoorbeeld scoopbeelden, blijkbaar heb je het niet de moeite gevonden je daar ook eens in te verdiepen.

anders kan ik deze vraag dus echt niet opvatten.

:(

Scoopbeelden zeggen mij niets. Ik ken de schaal niet en de meetopstelling zelf is ook duister. Zodoende kan ik niets verifieren.

Tis maar dat je het weet,

Jacco

Zo in de loop der tijd heb ik diverse links aangeleverd naar sites waar men met dit soort zaken in de weer is, soms langdradige verhandelingen, soms fraai geillustreerd met foto's van bijvoorbeeld scoopbeelden, blijkbaar heb je het niet de moeite gevonden je daar ook eens in te verdiepen.

anders kan ik deze vraag dus echt niet opvatten.

:(

Hier heb ik eerst overheen gelezen. Ik was al aan het zoeken in deze draad, zonder resultaat.

Kennelijk wil je je niet verdiepen in het helder krijgen van die verwijzingen. Ik vat het dus dan maar op dat je het ook niet weet.

Groet,

Jacco

Scoopbeelden zeggen mij niets. Ik ken de schaal niet en de meetopstelling zelf is ook duister. Zodoende kan ik niets verifieren.

Tis maar dat je het weet,

Jacco

ach wel nee, ook de inhoud van het onderzoek waarin deze scoopbeelden zijn verwerkt zegt niets, tenminste niet als je het niet leest.

In de meeste onderzoeken die ik wel heb gelezen, wordt redelijk helder aangegeven hoe men de testen heeft uitgevoerd, en wordt ook aangegeven welk een effecten van de aangetoonde fenomenen - bij verschillende toepassingen - kan worden verwacht.

Nogmaals, het is mij volstrekt duidelijk dat je geen enkele neiging hebt je te verdiepen in deze materie, dat je voortdurend probeert de bewijslast bij de ander te leggen en zelf geen enkele inhoudelijke bijdrage aan de discussie levert.

Inmiddels is heel erg duidelijk welk een vooroordelen jouw gezichtsveld beperken, dat dan weer wel.........

Leef vrolijk voort in de veronderstelling dat verschillen tussen apparaten niet te wijten kunnen zijn aan de componenten, de verschillende schakelingen en wat er zo meer van invloed kan zijn, maar moeten worden gezocht in de psyche van degenen die het wel waarnemen.

Met een gevleugelde uitspraak in gedachten, " zalig zijn de simpelen van geest " , voel ik me hier overigens zeer wel bij..............

<_<

Allerlei passieve componenten, loopwerken, condensatoren, weerstanden en zelfs kabels, zijn in staat het signaal te beinvloeden, microfonie ten gevolge van trillingen is hiervan

... fabrikanten van apparatuur blijken geen grip te krijgen op deze materie en derhalve niet in staat de kwaliteit van een apparaat op een heldere wijze uit te drukken in enig cijfertje of een reeks van zinnige cijfers.

[....]

Jammer is dat gezien de enorme - financi