Jump to content

buizendempers

thingman
 Share

Recommended Posts

Mijn Audio Research buizen voorversterker (LS-7) is door de importeur uitgevoerd met voor microphonie nogal ongevoelige buisjes (Sovtek 6922). Tevens heeft men om elk van die vier buisjes een O-ring geschoven -- een buizendempert zoals dat zo mooi heet.

Dat is mooi, maar er is me onlangs door iemand die veel met buizen heeft gespeeld verteld dat buizendempers -- O-ringen en meer van dat soort kraagjes om de glasstolpjes stil te houden -- bepaald niet alleen voordelen hebben. Twee nadelen die met name de moeite van het vermelden waard zijn:

1. verandering van de klankbalans d.m.v. selectieve benadrukking van een stukje middengebied

2. verarming van de ruimtelijke informatie, ofwel een teruggang van de ruimtelijke presentatie.

Dat is minder mooi. Verder werd me verteld dat er met de originele Sovtek buisjes op zichzelf niks mis is, maar omdat ze zo "stil" zijn is het toepassen van de buizendemper in dit geval waarschijnlijk totaal overbodig en misschien wel nadelig...

Gelukkig is het verwijderen van zo'n O-ring nogal simpel en dat is wat ik gisteren maar eens heb geprobeerd. Het resultaat is verrassend...

Een verandering van de klankbalans heb ik niet direct kunnen waarnemen, maar wel een verdieping van de algehele klankrijkdom in de vorm van een toename van het timbre van stemmen en instrumenten. Daarnaast is de laagweergave wat strakker en gedefinieerder geworden. Ofwel: micro-detaillering is toegenomen en wel op een muzikaal ge

Toine,

Met alle respect, maar de glazen buitenkant van een buis is niet 't deel dat primair verantwoordelijk is voor microfonie, da's namelijk de binnenkant. Zoals je weet is er inwendig een vacu

Zijn dempende buizenhouders dan beter?

Review

Importeur

Zijn dempende buizenhouders dan beter?

Review

Importeur

Interessant. Ik had ze al gezien, maar in het kader van de opmerkingen van Sander zou dit dus in theorie wel verbetering moeten kunnen brengen als het zo werkt.

Overigens herken ik de verbeteringen die daar beschreven worden als die bij mezelf: het verwijderen van die O-ringen leidde bij mij tot hetzelfde "ont-stressen" van het geluid waardoor details beter gepresenteerd worden zonder dat e.e.a. diffuus wordt of minder stabiel wordt afgebeeld. Dit is geen marginaal verschil!" als zij beschrijven met het installeren van de buisvoetjes.

Maar 80 euro voor twee buisvoetjes is niet mis natuurlijk... :)

:) Hoi Toine,

Worden de gloeidraden van de buisjes met een goeie dc spanning gevoed bij de AR ?

Zeg jij het maar Jerry! :)

Ik ben op dat punt bepaald niet technisch onderlegd en kan slechts antwoorden dat de LS-7 m.i. een puike voorversterker is die dus gewoon een ingebouwde voeding heeft. Of dat "goeie dc-spanning" is weet ik niet. Eind 2006 is de versterker door de importeur volledig geserviced en voorzien van vier nieuwe buisjes. Dat was een hele verbetering, maar of dat is wat jij bedoeld weet ik dus niet. Ik hoor het wel als je iets anders bedoelde...

Toine.

In mijn voorversterker heb ik ook 4 van die ringen geplaatst en in de eind versterker ook. Ik ga binnenkort ook eens de vergelijking uit proberen.

Hou je op de hoogte

Hansko

6922 buisjes van Sovtek zaten ook in mijn ARC SP-11. Die vond ik zelf niet zo heel geweldig (beetje klinisch/dun/saai). Door daar andere buisjes in te drukken kun je nog behoorlijk wat verbeteren (lees: veranderen). Leuke hobby wel.

Triodedick heeft daar nog wel een leuk stukje over geschreven. TriodeDick

Groeten...

6922 buisjes van Sovtek zaten ook in mijn ARC SP-11. Die vond ik zelf niet zo heel geweldig (beetje klinisch/dun/saai). Door daar andere buisjes in te drukken kun je nog behoorlijk wat verbeteren (lees: veranderen). Leuke hobby wel.

Triodedick heeft daar nog wel een leuk stukje over geschreven. TriodeDick

Hee, bedankt! :)

Heb ik net nodig. Weet weinig van al dat buizengedoe af en zomaar wat kopen en prikken werkt toch niet...

Het klopt dat de Sovteks niet echt opwindend klinken, maar het kan wel heel fraai matchen hoor als je van een open geluid houdt. Dun klinkend kan ik ze bij mij niet noemen en saai eigenlijk ook niet, maar misschien is wat meer warmte ook niet verkeerd...

:) Hallo Toine,

Ik bedoelde iets anders,nl.de gloeispanning v/d buisjes kan met zowel gelijk- of wisselspanning gevoed worden,in beide gevallen ook nog gescheiden(ieder kanaal apart),gescheiden trafo wikkelingen met gescheiden regelaars,ontstoord,etc.

Zelf heb ik bij m'n Radford SC-22 voorversterker de buisjes op dc gloeien,als ik normaal op wisselspanning aansluit,en een buisje vasthoud, voel ik 'm "trillen". De voedingstrafo is extern,dus moet 't v/d gloeidraden overgedragen worden,als dit zo'n invloed op 't totaalplaatje v/h geluid heeft durf ik nog niet te zeggen,dus los van 50 Hz instraling,ook nog mechanisch invloed zou je denken.

AR kennende,zal er heus wel een fatsoenlijke gloeispanningsvoorziening in zitten.

Misschien heeft iemand anders ervaringen hiermee ?

Anders zelf gezamelijk een luistertest doen met zowel ac en dc,en met of zonder dempers op dc.

AR kennende,zal er heus wel een fatsoenlijke gloeispanningsvoorziening in zitten.

Misschien heeft iemand anders ervaringen hiermee ?

Het verhaaltje van Triode Dick over de LS-7 (hierboven door Kwabbernoot ingebracht) zegt genoeg over de potentie van het apparaat. En geeft ruimte voor eventuele "upgrade"...

• 2 weeks later...

Beetje late reactie misschien,maar hetgeen wat jij beschrijft is eigenlijk precies het omgekeerde dan wat de fabrikant van zo'n demper beweert.Ikzelf heb er dempers van Duende Criatura inzitten,lees het verhaaltje van de importeur maar,die beweert hetzelfde over die o-ringen als jij.

Linkje(doorscrollen naar beneden)

Ik ga het denk ik ook eens proberen,alleen is het bij mij niet zo heel makkelijk;ik moet mijn versterker eerst openschroeven.

Beetje late reactie misschien,maar hetgeen wat jij beschrijft is eigenlijk precies het omgekeerde dan wat de fabrikant van zo'n demper beweert.Ikzelf heb er dempers van Duende Criatura inzitten,lees het verhaaltje van de importeur maar,die beweert hetzelfde over die o-ringen als jij.

Linkje(doorscrollen naar beneden)

Ik ga het denk ik ook eens proberen,alleen is het bij mij niet zo heel makkelijk;ik moet mijn versterker eerst openschroeven.

Ik moest het versterkertje ook openschroeven, maar zelfs een a-techneut als ik kan de 10 schroefjes van een bovenplaat wel loskrijgen en weer terugzetten! ;)

Mijn waarneming was dus zeer juist en overeenkomstig die op de webpagina die je vermeld, want ik heb na het verwijderen van de gewone O-ringen gemerkt dat het er beter op werd (losser). Wat "echte" buizendempers zullen doen heb ik nog niet kunnen uitproberen. Wel denk ik dat het beter is om voor een objectieve mening daarover een ervaren buizenkenner te raadplegen die verder geen commercieel motief heeft. En die vertelde me dus dat bij toepassing van bepaalde buizen die niet zo gevoelig zijn (zoals de moderne Sovteks) het gebruik van dempers geen winst of verbetering oplevert maar eerder het tegendeel.

Bij NOS-buizen kan de gevoeligheid volgens diezelfde kenners wel groter zijn en dan kan een demper dus voordelen hebben.

Overigens zou microfonie niet zo moeilijk te testen zijn: met een potloodje tegen de buis tikken als het volume op flinke sterkte is gedraaid. Een gevoelige buis moet dan een fors signaal opwekken; een minder gevoelige buis blijft stil of bijna stil. Het zou mooi zijn om het verschil eens te kunnen horen, want wat is "een fors signaal" en wat is "bijna stil".... ?