mordante Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Enige tijd geleden had ik besloten om een aarde draad naar vanuit mijn WC waar ik mijn set op het aangesloten naar de meterkast te trekken. Deze aarde draad loopt niet door de buizen in de muur maar heb zelf een kabelgootje lang het plafond naar de meterkast aangelegd. Daar kwam ik tot mijn schrik achter 2 dingen. 1) de "aarde" groep die ik in mijn keuken en badkamer heb zitten aan een waterleiding geknoopt, is dat wel geschikt om mijn set op te aarden. 2) op het moment dat ik de door mij zelf aangelegde draad daar op wou aansluiten zag ik vonkjes onstaan. Dus mijn multimeter gepakt deze gaf aan dat er ongveer 50 to 70 mV wissel spanningsverschil is tussen mijn aarde en de aarde die er al is. Kan dat komen doordat mijn stopkontact mischien niet van de best kwaliteit is? of................ en kan het kwaad om je set op een niet geaard WC te hebben? Alle info is welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Enige tijd geleden had ik besloten om een aarde draad naar vanuit mijn WC waar ik mijn set op het aangesloten naar de meterkast te trekken. Deze aarde draad loopt niet door de buizen in de muur maar heb zelf een kabelgootje lang het plafond naar de meterkast aangelegd. Daar kwam ik tot mijn schrik achter 2 dingen. 1) de "aarde" groep die ik in mijn keuken en badkamer heb zitten aan een waterleiding geknoopt, is dat wel geschikt om mijn set op te aarden. 2) op het moment dat ik de door mij zelf aangelegde draad daar op wou aansluiten zag ik vonkjes onstaan. Dus mijn multimeter gepakt deze gaf aan dat er ongveer 50 to 70 mircoV wissel spanningsverschil is tussen mijn aarde en de aarde die er al is. Kan dat komen doordat mijn stopkontact mischien niet van de best kwaliteit is? of................ en kan het kwaad om je set op een niet geaard WC te hebben? Alle info is welkom. 1) Waterleidingen aarden is tegenwoordig verplicht volgens mij. Ik zou daar geen apparatuur op aansluiten... 2) Die 50mV verschil zou ik mij niet zo druk om maken. Die kan ontstaan zijn door een contactovergang of zelfs door verschil in lengte van de kabels. 50mV is niet gevaarlijk (50V wel!)... Het kan overigens geen kwaad om je set op een niet-geaard stopcontact te hebben. Heb ik ook, en de boel wordt wel geaard via de CAI. M'n computer zit er ook ongeaard op, en dat is wat minder aan te raden Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 volgens mij is dat vrij normaal om de leidigen te gebruiken voor aarde. dat voltage is geen probleem en volgens mij is er geen wandcontactdoos met een beter kwaliteit dan een andere wandcontactdoos. Hij maakt contact of niet ...toch? verder begrijp ik de eerste zin niet en krijg ik het idee dat je een stereo set op je toilet hebt staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 mei 2007 Author Report Share Posted 8 mei 2007 Ik heb maar 2 geaarde WC in mijn huis. Zal de aarde situatie bij mij in de meterkast wat beter uiteggen. Ik heb 3 groepen. Op de 3 groepen zit in serie een dikke kopere kabel aangsloten. Deze gaat door mijn stoppenkast naar buiten naar een waterleiding. Vanuit mijn bovenburen gaat een soortgelijke kopere kabel naar de waterleiding tevens vanuit mijn onderburen. Vanuit mijn teller gaat een groene en een rode kabel naar 2 strippen. vanuit strip waar de groene op zit gaat een zwarte naar mijn stoppenkast. Vanuit mijn teller gaat ook een rode kabel naar een strip en vanuit daar gaat er een rode naar mijn stoppen kast. En er komt een grijze kabel vanuit mijn stoppen kast naar een strip waar verder niks opzit. Dus ik denk dat de waterleiding niet is geaard maar de "aarde" is, of vergsi ik mij nu? ik ben lui, WC=Wand Contactdoos Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 verder begrijp ik de eerste zin niet en krijg ik het idee dat je een stereo set op je toilet hebt staan. Ik las wat verderop dat ie geaarde toiletten had.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Nou ja WC... d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Beter is: WCD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 volgens mij is dat vrij normaal om de leidigen te gebruiken voor aarde.Dat was vrij normaal in de tijd dat waterleidingen van lood en gietijzer waren. Tegenwoordig zijn de leidingen in de straat doorgaans van kunststof en is aarding via de waterleiding onverantwoord. Ook moderne fittingmaterialen als teflontape tussen de schroefdraad en fiber ringen en bussen in de koppelingen maken waterleidingen voor het aarden van een installatie onbetrouwbaar. De elektrische huisinstallatie moet in dat geval eigenlijk via een deugdelijke aardpin (soms ook via de wapening van betonnen heipalen) zijn geaard. Metalen leidingen, maar ook de badkuip en douchebak in de badkamer en overige natte ruimten moeten weer zijn aangesloten op de randaarde. Mocht er spanning staan op de randaarde is het misschien toch verstandig de elektrische installatie van je woning eens te laten nakijken door een erkend installateur. Het is voor je nabestaanden niet leuk om je dood in bad aan te treffen omdat de randaarde via de kunststof waterleiding aangesloten is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 kijk nuttige info.......... we zullen je missen Mordi Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 10 mei 2007 Author Report Share Posted 10 mei 2007 volgens mij is dat vrij normaal om de leidigen te gebruiken voor aarde.Dat was vrij normaal in de tijd dat waterleidingen van lood en gietijzer waren. Tegenwoordig zijn de leidingen in de straat doorgaans van kunststof en is aarding via de waterleiding onverantwoord. Ook moderne fittingmaterialen als teflontape tussen de schroefdraad en fiber ringen en bussen in de koppelingen maken waterleidingen voor het aarden van een installatie onbetrouwbaar. De elektrische huisinstallatie moet in dat geval eigenlijk via een deugdelijke aardpin (soms ook via de wapening van betonnen heipalen) zijn geaard. Metalen leidingen, maar ook de badkuip en douchebak in de badkamer en overige natte ruimten moeten weer zijn aangesloten op de randaarde. Mocht er spanning staan op de randaarde is het misschien toch verstandig de elektrische installatie van je woning eens te laten nakijken door een erkend installateur. Het is voor je nabestaanden niet leuk om je dood in bad aan te treffen omdat de randaarde via de kunststof waterleiding aangesloten is. Wees maar niet bang dat je mij dood in bad zal aantreffen ik heb geen bad. Mijn badkamer is ongeveer 1*2m dus om daar een bad in te proppen sie ik niet gebeuren. Ook woon ik in een huurfalt op de 4de verdieping. Dus zelfs al zou er wat mis zijn met mijn electische instalatie zal daar niet veel aan gebeuren. De flat is in de 2de helft van de jaren 70 gebouwd, toen waren de eisen voor elec in het huis "anders" heb maar 3 groepen, slechte aarding en geen aardlek schakelaar. Zou best een huis willen kopen maar dat is financieel nu nog niet niet haalbaar denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 volgens mij is dat vrij normaal om de leidigen te gebruiken voor aarde.Dat was vrij normaal in de tijd dat waterleidingen van lood en gietijzer waren. Tegenwoordig zijn de leidingen in de straat doorgaans van kunststof en is aarding via de waterleiding onverantwoord. Ook moderne fittingmaterialen als teflontape tussen de schroefdraad en fiber ringen en bussen in de koppelingen maken waterleidingen voor het aarden van een installatie onbetrouwbaar. De elektrische huisinstallatie moet in dat geval eigenlijk via een deugdelijke aardpin (soms ook via de wapening van betonnen heipalen) zijn geaard. Metalen leidingen, maar ook de badkuip en douchebak in de badkamer en overige natte ruimten moeten weer zijn aangesloten op de randaarde. Mocht er spanning staan op de randaarde is het misschien toch verstandig de elektrische installatie van je woning eens te laten nakijken door een erkend installateur. Het is voor je nabestaanden niet leuk om je dood in bad aan te treffen omdat de randaarde via de kunststof waterleiding aangesloten is. Wees maar niet bang dat je mij dood in bad zal aantreffen ik heb geen bad. Mijn badkamer is ongeveer 1*2m dus om daar een bad in te proppen sie ik niet gebeuren. Ook woon ik in een huurfalt op de 4de verdieping. Dus zelfs al zou er wat mis zijn met mijn electische instalatie zal daar niet veel aan gebeuren. De flat is in de 2de helft van de jaren 70 gebouwd, toen waren de eisen voor elec in het huis "anders" heb maar 3 groepen, slechte aarding en geen aardlek schakelaar. Zou best een huis willen kopen maar dat is financieel nu nog niet niet haalbaar denk ik. Als je nog geen huis gaat kopen (en ook niks anders huren), dan zou ik beginnen met het aan (laten) leggen van een aardlekschakelaar. Daar mogen je 3 groepen wel achter, dus dan verandert er verder niks. De aarde kan je na laten meten (als je denkt dat dat nodig is)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts