Leon S. Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Hallo allemaal, Ik ben mijn installatie, waar ik overigens zeer tevreden mee ben, aan het upgraden. Pas geleden heb ik mijn Van der Hul luidsprekerkabel vervangen door kabel van Kimber, dit was echt een grote stap voorwaarts, het geluid is gedetailleerder en prettiger geworden. Nu heb ik vanaf mijn draaitafel naar de phono-pre een simpele interlink van Profigold (PGA 4200) uit de budget serie van Profigold. Tussen de phono-pre en de versterker hangt een Kimber PBJ interlink. Kan ik eventueel de Profigold vervangen door ook een PBJ? Of is er een betere optie gezien het zwakke, fragiele signaal van de draaitafel? Ik draai overigens met een Goldring 1022 GX MM element, mijn phono-pre is een Holfi Ellipse. Alvast bedankt, Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Deze vraag is al vele malen voorbij gekomen; de zoekfunctie levert je vele antwoorden over phonokabels; bijv. phonokabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 9 mei 2007 Author Report Share Posted 9 mei 2007 Kraus, ik denk dat dit topic gaat over phonokabel; d.w.z. kabel die rechtstreeks van de toonarm naar de phono-pre gaat. Maar mijn draaitafel heeft rca bussen aan de achterzijde. Ik heb dus eigenlijk een "normale" interlink nodig. Maar ik weet niet goed welke het best geschikt zijn voor het transport van het zwakke signaal van een draaitafel. Groeten Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Nee hoor, een speciale phonokabel is aan te bevelen en de genoemde kabel,(de kimber Tak schijnt erg goed te zijn) kun je net zo confectioneren als je wilt. Wees blij met de cinch, dat is de voordelgste methode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Hoi Leon... al effe niet gezien hier... Is zo'n PJB niet een onafgeschermde interlink..?? Je moet dan veel geluk en weinig dimmers in de buurt hebben. Anders zoemt en kraakt het dat het een lieve lust is. Ik heb zelf heel dunne gevlochten interlinks voor m'n draaitafel gemaakt. Zonder afscherming kwam er het gezoem van en dimmer doorheen. Ik heb nu een afscherming op ca. 2 mm vanaf de aders gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Nee hoor, topic ging over kabels die aan beide zijden een plug hebben, de Kimber TAK is verkrijgbaar met din pluggen en rca. zelf speel ik met zulk een kabel op mijn M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 9 mei 2007 Author Report Share Posted 9 mei 2007 Toch zie ik de Kimber Tak nergens afgebeeld als een normale interlink (van RCA naar RCA) hoe zit dat dan? Groeten Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Beste Leon, De makkelijkste manier is luisteren. Een keten is zo sterk als de zwakste schakel, en ik weet dat een Profigold PGA4200 het hoog enigzins kan "afvlakken". Dit kan het geluid natuurlijk wel ten goede komen, maar dat ligt aan de rest van je set. Die PG is voor zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Dat is correct, standaard wordt hij geleverd met een din naar cinch of xlr, andere uitvoeringen zijn op aanvraag leverbaar. Hieromtrent zou je contact kunnen opnemen met Nutters Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 9 mei 2007 Author Report Share Posted 9 mei 2007 Hallo, Ik heb even een Kimber PBJ tussen de draaitafel en phono-pre geplaast. Conclusie: toename van hoog idd en detail, meer diepte in het geluid een verbetering dus. Echter wel de gevreesde brom in het signaal. Hoewel de kabel langer is dan ik nodig heb (ik heb aan een halve meter genoeg) vrees ik dat bij een kortere versie de brom ook aanwezig is. Is het misschien een optie om een halve meter PBJ te kopen en daar een krimpkous omheen te doen? Groeten Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Een krimpkous levert niet zo heel erg veel afscherming, beter is een gevlochten metalen scherm, bijvoorbeeld uit een stukje coax slopen, dit aan de bronkant aan massa leggen en dan een stukje krimpkous........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Hallo, Ik heb even een Kimber PBJ tussen de draaitafel en phono-pre geplaast. Conclusie: toename van hoog idd en detail, meer diepte in het geluid een verbetering dus. Echter wel de gevreesde brom in het signaal. Hoewel de kabel langer is dan ik nodig heb (ik heb aan een halve meter genoeg) vrees ik dat bij een kortere versie de brom ook aanwezig is. Is het misschien een optie om een halve meter PBJ te kopen en daar een krimpkous omheen te doen? Groeten Leon Beetje domme vraag misschien maar heb je wel de aardedraadaansluiting tussen draaitafel en versterker of pre aangesloten gehouden? Dat de ene interlink wel en de andere niet bromt komt mij toch een beetje vreemd voor. Kijk ook even of de Kimber niet ergens langs liep wat brom zou kunnen veroorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 9 mei 2007 Author Report Share Posted 9 mei 2007 Hoi Kraus, Ik heb verder niks veranderd aan de aansluitingen, echter de PBJ is een onafgeschermde interlink (getwiste aders) en waarschijnlijk pikt hij een brom op van de draaitafel. Ook heeft deze interlink geen aarde aansluiting. Ik heb nu de Profigold er weer tussen en deze veroorzaakt duidelijk geen brom. Ik heb nog wel een andere vraag; mijn draaitafel heeft een geaard snoer omdat hij een metalen frame heeft. Een tijd geleden viel mij op dat wanneer het blote aardsnoer dat met de phono-pre verbonden is tegen het frame aankwam de brom helemaal wegviel. Ik heb daarom besloten het snoer door te lussen met het frame. Sindsdien valt de aarde van het lichtnet en de signaalaarde met elkaar samen. Is dit bezwaarlijk? In principe kan ik nu af met alleen de aarde van het lichtnet want de signaalaarde voegt nu niets meer toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 De arm dient geaard te zijn en gebruik je een gewone interlink dan moet je dus naar mijn idee een eenvoudige aardverbinding realiseren tussen arm en versterker, gewoon via een schelledraadje of zo. Je tweede vraag is te moeilijk voor mij; of je de draaitafel kunt aarden aan het lichtnet, dat weet ik niet. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat je dat niet moet doen. Henry kan je daarover wel uitsluitsel geven. Ik dacht dat de aardedraad onder bepaalde omstandigheden (sluiting of zoiets) ook stroom kan gaan voeren maar misschien l...l ik hier wel compleet uit mijn nek. Die vraag laat ik dus aan anderen over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Zie m.n. Brom-problemen bij een vinyl platenspeler http://www.breem.nl/fldtechniek/pgstoring.htm#Aardlussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts