Jump to content

Extern wisselfilter

Hottentot
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand op dit forum ervaring met het uitbouwen en extern gebruiken van een wisselfilter en wat zijn klankmatig gezien de voordelen.

Sommige fabrikanten gebruiken alleen externe filters en anderen schijnen er niet veel heil in te zien.

Mvg Mark

Hoi Mark.

In mijn zelfbouwperiode had ik het filter "hard-wired" op een plankje zitten en achter op de kast gespijkerd.

Kon je lekker makkelijk experimenteren met de componenten.

Op de klankkleur lette ik toen nog niet.

Dat was toen.

Tegenwoordig speel ik met zorgvuldig geassembleerde fabrieksspeakers van Nederlandsche bodem. :D

En die ga ik niet slopen.

Ik kan me zo voorstellen dat je met het wisselen van componenten/bedrading de klankleur enigszins kan beinvloeden.

Maar daarvoor zou ik het filter niet extern plaatsen.

het kan zijn dat de fabrikant onderdelen heeft gebruikt die uit budgettaire overwegingen niet het optimale, laat staan maximale resultaat mogelijk maken. Kortom, het filter kan de zwakste schakel in de keten zijn (binnen de keten kast / conussen / filter / bedrading). Het kan dus zeer de moeite waard zijn daar (waarde voor waarde) onderdelen van een beter fabrikaat in te zetten. En laten die nu vaak (veel) groter zijn.....

Kom je aan luchtspoelen zo groot al een CD ipv een vingerhoedje, en aan condensatoren maatje colablikje ipv maatje pink (Hovland, Mundorf). En dan past het niet meer.... En dan ga je extern plaatsen.

Klankmatig gezien kun je veranderingen verwachten doordat bijvoorbeeld grotere spoelen minder verzadigen en dan kan het laag wat droger gaan klinken, minder "boemerig". Met andere condensatoren kun je bijvoorbeeld de diepte illusie be

Beste Egbert en Geerdie,

Hebben jullie al eens een tweeweg-luidsprekersysteem uitgeprobeerd dat bestaat uit een ongefilterde 38 cm woofer in een grote, matig gedempte reflexkast, in combinatie met een flinke (hoorn) pi

• 4 weeks later...

Hoi,

Het filter uit de kast halen heeft altijd resultaat. De componenten van het filter zijn gevoelig voor microfonie; vooral de condensatoren. Wanneer je het filter uit de kast haalt en op een minder trillende onderegrond plaatst heb je dus minder interferentie.

Bij kleine kasten zitten de filters vaak achter de woofer en worden beinvloed door het magnetisch veld van de units. Je kan je wel indenken wat een magnetisch veld doet met een spoel...........

Het klankmatige resultaat is natuurlijk wel, zoals altijd, afhankelijk van de kwaliteit van de installatie.

Groeten,