Henrie Posted 1 februari 2003 Report Share Posted 1 februari 2003 ...andermans geld uitgeven: ik kreeg net 'de opdracht' van m'n vader om maar eens een nieuw audiosetje bij elkaar te zoeken. Nou weet ik niet precies hoeveel het allemaal mag kosten en wat er voor dat geld allemaal gekocht moet worden, maar het blijft leuk, andermans geld uitgeven. Overigens weet ik ook niet hoe serieus het was. Z'n huidige (Philips) versterker is wel een beetje stuk en omdat ie al weer 15 jaar is, gaat m'n vader 'm iig niet laten maken (is het niet waard) en komt er wel een nieuw setje, maar of dat ook nu (of zeer binnenkort) gaat gebeuren, weet ik niet. Maar ik zoek wel ff wat rond. Nou zal wel alles van 1 merk moeten zijn denk ik. M'n vader wil wel kwaliteit maar geeft niet zo veel om een mooi geluid (al zal hij een midisetje niet kunnen waarderen), maar hij wil toch losse componenten. En waarschijnlijk met de volgende eisen: -Versterker met 2 luidsprekeraansluitingen die apart geregeld kunnen worden (kan nog een probleem worden)... -Tuner -Tapedeck (waarschijnlijk) -CD-speler (misschien) -Speakers Als ie een tapedeck wil, dan kan dat denk ik ook nog wel een probleem worden, want volgens mij zijn er niet zo gek veel merken die nog een tapedeck in hun assortiment hebben. Ik weet dat Marantz er een heeft en volgens mij heeft Yamaha er ook nog een... Ander probleem is dat het in Hoogeveen (de woonplaats van mijn ouders) gekocht moet gaan worden, en afgezien van Bruinsma HiFi is er geen fatsoenlijke HiFi-winkel in Hoogeveen. Nou hoop ik dat Bruinsma ook Yamaha heeft, want dat is heel betaalbaar en goed spul. Anders zou je al snel bij Marantz uitkomen (heeft Bruinsma zeker ookal staat het niet op bruinsma.hear.nl) en dat is mijn vader waarschijnlijk weer net iets te duur. Qua versterker kom je dan bij de PM7000 uit (want das de goedkoopste met 4 speaker aansluitingen) en die is toch al weer E500 uit. Das net iets te veel vrees ik. Andere merken (als Philips, Sony, Pioneer etc.) zijn uiteraard ook een optie. Al heb ik het idee dat mijn vader wel iets beters wil, sinds ik een Marantz heb gekocht Maar ja, dan moet ie maar wat extra uitgeven. Ps. Mooie bijkomstigheid voor mij, is dat ik waarschijnlijk zijn oude tuner dan kan krijgen. Die doet het namelijk nog prima. En met een beetje geluk werkt de afstandbediening van mijn versterker er ook nog mee samen (Marantz/Philips). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 februari 2003 Report Share Posted 1 februari 2003 Ff flauw zijn. de meeste stereo versterkers hebben 2 speakeraansluitingen die je regelt met de balans Maar waarschijnlijk bedoel je 2 speakeraansluiting paren (A + . Apart regelbaar heb ik nog nooit gezien op normale apparatuur. Er is wel multi room apparatuur (o.a. van Bose en B&O) en er is een T+A apparaat met extra ampje voor een nader ruimte. Misschin kunnenbepaalde Linns ook wat doenop dit vlak. Tapedeck (spoelen) of cassettedeck ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 februari 2003 Report Share Posted 1 februari 2003 Deze T+A heeft dus 2 stereo eindversterkers (apart regelbaar) + CD + cassette + tuner. Is alleen een alles in 1. Kwaliteit is wel goed, prijs zal hoog zijn (> 3000 euro denk ik) http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/k_s..._system/k_5.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2003 Author Report Share Posted 2 februari 2003 Ik bedoel idd een versterker met 2 luidsprekeraansluitingsparen. Met apart regelbaar bedoel ik eigenlijk dat je ze apart aan en uit kunt schakelen. Maar das eigenlijk wel voor de hand liggend bij 2 verschillende paren... Cassettedeck hoeft er niet te komen. Mijn vader gebruikt zijn huidige toch haast nooit en dus is het een beetje zonde om 'm te vervangen. CD-speler weet ik nog niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 2 februari 2003 Report Share Posted 2 februari 2003 Is er nog een reden waarom het perse uit Hoogeveen moet komen? Ik zelf zou proberen een beetje op hem in te werken, en kijken of het ook uit Emmen mag komen. Daar heb je in ieder geval twee zaken, plus nog een partij witgoedboeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 februari 2003 Report Share Posted 2 februari 2003 je hebt toch een auto, als je alles in een keer haalt, maakt het toch niks uit waar het is?! ik vin dhet zelf veel leuker om tweedehands te kopen. gewoon een nakamichi dragon of zoietes en ander goed spul. ja toch? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 2 februari 2003 Report Share Posted 2 februari 2003 Hallo Henrie, Twee (paren) speakeruitgangen die je afzonderlijk aan en uit kan/moet zetten hebben toch de meeste versterkers in die prijsklasse? Dat kan nooit een probleem zijn. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2003 Author Report Share Posted 2 februari 2003 DVD Fiel: Het is gewoon handiger als het uit Hoogeveen komt. In verband met onderhoud oid. Emmen is niet zo ver weg, das waar, maar in Hoogeveen is (naar nu blijkt) ook wel genoeg keuze. Witgoedboeren heb je hier ook wel. En zo heel erg speciaal spul wordt het toch niet. Ik heb m'n vader al een beetje gepeild en het lijkt erop dat het niet veel duurder mag worden dan wat de instappers van Marantz/NAD etc. kosten. Tot zo'n 500 euro voor een versterker zeg maar. In Hoogeveen kun je dan al kiezen uit Denon (of is dat net wat te duur?), Marantz, Onkyo, NAD, Harman Kardon, Sony, Technics, Pioneer, Yamaha etc... Moet wel een keuze gemaakt kunnen worden dus. game: 2e hands is geen optie in dit geval. Mijn vader wil nieuw spul en geeft niet zo heel veel om het geluid (hoge tonen hoort ie niet meer ('lawaaidoofheid') en veel laag vind ie irritant) alleen hij wil wel kwaliteit en (dus) ook geen micro/mini/midisetje. Losse componenten dus. Hans: Het is idd een minder groot probleem dan ik dacht. Ik dacht dat bij Marantz vanaf de PM7000 er 2 paren aan zaten, maar naar nu blijkt heeft ook de instapper (de PM4200) het ook. De PM6010 en de PM8200 weer niet. En ik meen dat de classic-serie van NAD het ook niet heeft. Maar bij de rest is het idd geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2003 Author Report Share Posted 2 februari 2003 Heeft iemand trouwens enig idee waarom (o.a.) Philips en JVC geen stereoversterkers meer verkopen? Is daar niet echt een markt meer voor of zo? Ze verkopen alleen maar AV receivers en die wil mijn vader niet. Dat surround gebeuren gaat ie toch niet gebruiken en bovendien heeft ie liever een losse tuner en versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 Hallo Henrie, Ik denk dat de stereoversterkers voor het doorsnee-publiek er steeds meer uit zullen gaan. Over een poosje is 'gewoon' stereo alleen nog maar iets voor freaks zoals wij en wordt het verder hooguit nog gebruikt voor discmans, draagbare mp3-spelers etc. Ik geloof dat ik ook al ergens een koptelefoon met 'surround' heb gezien, dus zelfs de draagbare spullen zijn straks misschien niet eens meer stereo. Het zal er ook wel toe leiden dat je straks voor een appel en een ei nog belazerdere surround-sets kunt kopen en dat de eigenaar dan denkt dat ie heel wat heeft. Ik wist alleen niet dat Philips en JVC al met stereoversterkers gestopt waren. Maar ja, Philips loopt altijd voorop, dat is bekend. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2003 Author Report Share Posted 3 februari 2003 Geplaatst door Hans:Hallo Henrie, Ik denk dat de stereoversterkers voor het doorsnee-publiek er steeds meer uit zullen gaan. Over een poosje is 'gewoon' stereo alleen nog maar iets voor freaks zoals wij en wordt het verder hooguit nog gebruikt voor discmans, draagbare mp3-spelers etc. Ik geloof dat ik ook al ergens een koptelefoon met 'surround' heb gezien, dus zelfs de draagbare spullen zijn straks misschien niet eens meer stereo. Het zal er ook wel toe leiden dat je straks voor een appel en een ei nog belazerdere surround-sets kunt kopen en dat de eigenaar dan denkt dat ie heel wat heeft. Ik wist alleen niet dat Philips en JVC al met stereoversterkers gestopt waren. Maar ja, Philips loopt altijd voorop, dat is bekend. groet Nee ik wist ook niet dat Philips (en JVC) gestopt waren met stereoversterkers. Maar op de sites van beide merken staat geen stereoversterkers. Al moet ik zeggen dat bij JVC er wel een link naar versterkers staat, maar dat er dan komt te staan: 'no hits'. Beetje vreemd vind ik. Maar Philips levert ze al langer niet meer. Want ik heb een catalogus gevonden van modeljaar 2000-2001 (toen heeft m'n vader een nieuwe Philips videorecorder gekocht) en ook daar staan al geen stereoversterkers meer in. Maar surround zal idd wel meer opkomen. Wel jammer voor degenen die dat niet zo nodig hoeven maar ook weer geen kapitaal willen uitgeven aan een stereoversterker (die dan alleen nog door exotische merken wordt geleverd). Nou ja, voorlopig is er nog wel keuze voor een redelijk bedrag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 'Gewone' stereo-apparatuur zou best eens veel duurder kunnen gaan worden in de toekomst. Zeg maar net als met de platenspeler is gebeurd. Dertig jaar geleden betaalde je voor een echt wel goeie platenspeler vierhonderd gulden. Voor dezelfde kwaliteit betaal je nu drie of vier keer zoveel, en zoveel inflatie hebben we nou ook weer niet gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2003 Author Report Share Posted 3 februari 2003 Oh ja: nu nog speakers. Ligt er natuurlijk aan welke elektronica er gebruikt gaat worden. Maar ook hier wel genoeg keuze denk ik. Bruinsma levert iig: -Bose: heeft m'n vader nu wel, maar dat ga ik 'm wel afraden -Cerwin Vega: ken ik niet echt, maar ik heb de indruk dat dat een soort JBL is (iig qua imago). -Dali: ken ik niet; is vast te duur -JBL; heb ik zelf, bevalt mij goed, maar is denk ik niet echt m'n vader's smaak. -Magnat: nooit gehoord, maar schijnt helder/hard te klinken; iig niet per se duur. -Mission: veel enthousiaste verhalen over gehoord en is gezien die verhalen denk ik wel iets voor mijn vader. -Quadral: ken ik van een huisgenoot van mij. klinkt wel goed, maar ik weet zo niet of ze 'boekenplankmodellen' hebben (is namelijk vereist). -Xanadu: is vast te duur Ook levert Bruinsma nog Soundstyle maar ik heb geen idee wat dat is. Klinkt als een bedrijf dat audiomeubelen bouwt... En bij de witgoedboer is nog wel BNS te verkrijgen (Harense Smid levert dat iig) en vast nog wel wat andere 'aardige' merken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2003 Author Report Share Posted 3 februari 2003 Geplaatst door Henrie:... -Quadral: ken ik van een huisgenoot van mij. klinkt wel goed, maar ik weet zo niet of ze 'boekenplankmodellen' hebben (is namelijk vereist). ... Heb net ff gekeken op de site van Quadral en het blijkt dat ze wel kleine speakertjes leveren. Is dus een optie (mits de prijzen meewerken want die ken ik zo niet). Schiet me net ook nog te binnen dat Bruinsma ook Mordaunt Short levert. Tenminste, ik ben een keer in zijn winkel geweest en toen heb ik meerdere speakers van dat merk gezien. Als je echter op zijn site (bruinsma.hear.nl) kijkt, dan staat MS niet bij de gevoerde merken. Nou weet ik echter wel dat die lijst niet volledig is, want Marantz staat er ook niet bij en die levert hij zeker. Ook Yamaha levert hij volgens mij, maar daar ben ik niet zeker over... Ik ken het merk Mordaunt Short trouwens niet echt, maar wat ik gehoord heb klinkt het wat warm/donker met een goed laag. Klinkt als een speaker die mij wel zou bevallen. Of m'n vader het ook mooi vinden weet ik niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Hallo allemaal, ff een update Zoals het er nu naar uit ziet wordt waarschijnlijk het een Marantz-setje. Eigenlijk zag m'n vader meer in een NAD-setje, maar dat werd te duur. Dat zit namelijk zo: mijn vader heeft als 1 van de vereisten voor een versterker, dat je er 2 paar luidsprekers op kunt aansluiten (en dat die dus per paar apart zijn te schakelen). Dat kan bij NAD alleen bij de C370. En die kost 925 euro. Das bijna 400 euro meer dan dan de C350 en dat is de versterker die hij eigenlijk wilde. Dat werd 'm dus te duur. Nu wordt het dus waarschijnlijk als volgt: Versterker: Marantz PM7000 (of misschien de PM8000, maar dat lijkt me in zijn geval niet nuttig, zo'n klasse A schakelaar) Tuner: Marantz ST6000 CD-Speler (ja, toch maar een cd-speler ): Marantz CD6000 OSE LE Alles in zwart. Een nieuw cassette komt er niet. Hij houdt zijn oude Philips-apparaat. Speakers zijn nog niet bekend. Maar ik heb 'm aangeraden maar een paar 'kleine' Missions te gaan luisteren. Dat lijkt me wel wat voor hem. Niet te veel laag en verder een mooie klank. Hij had trouwens al heel even een NAD C370/C541i combinatie gehoord op een stel zuiltjes (al wil hij geen zuiltjes). Waarschijnlijk waren dat Quadrals gezien de beschrijving die hij me gaf (hij wist het merk zo niet): breed van achteren en naar voren smal toelopend. Leek mij typisch een Quadral-speaker. En aangezien hij dat mooi vond klinken, is wellicht Quadral (de kleinere speakers tenminste) ook wel een optie. Z'n reaktie op de spullen van de 'witgoedboeren' (Harense Smid, S&F, Megapool) vond ik wel mooi. Zoiets als: 'Wat moet je nou met die kitscherige, plastic troep. 't Lijken wel kerstbomen, met zoveel lampjes...' Ik houd u op de hoogte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Beste Henrie, Henrie ,Henrie, Waar zijn jou normale logische gevolgtrekkingen gebleven ?? 1........Een stereoversterker heeft 2 versterkers,dat betekent dat je er nooit 2 paar luidsprekers tegelijk op moet aansluiten. Zeker niet als de luidsprekers bij sommige frequenties ruim onder de 4 Ohm komen. Want zelfs 4 Ohm luidsprekers parallel aangesloten, zou bij een konstante Ohmse weerstand een weerstand van 2 Ohm opleveren. Dat betekent dat je vader nooit 4 luidsprekers tegelijk aan mag doen. Dat betekent ook dat er het beste en electrisch veilig een schakelkastje van Qed kan gebruiken. Dat betekent ook dat hij ......geen......versterker hoeft aan te schaffen met een a en b schakelaar. Of hij kan een versterker nemen met 4 versterkers erin. Maar dan is de prijs veel hoger. Verder is het zo dat bij de populaire merken, het beter is om een losse tuner en een losse versterker te nemen. Maar indien hij een NAD zou nemen is dat niet nodig omdat in een stereo receiver van NAD dezelfde conponenten zitten,als dat ze los waren. Oke ,een receiver van NAD ,plus bv een 541 i is een perfecte combinatie met bv luidsprekers van bv Visonik,Mordaunt Short,Dali,ASW,Diapason allemaal maken ze kleine luidsprekers van uitstekende kwaliteit alleen de laatste ligt waarschijnlijk buiten de begroting. Dan is er alleen een schakelkastje van Qed nodig en er is ruimschoots keus . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Nou Haudio, hij speelt al jaren met 4 speakers (A en aan zijn (veel goedkopere) Philips... Zonder problemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Henrie:Nou Haudio, hij speelt al jaren met 4 speakers (A en aan zijn (veel goedkopere) Philips... Zonder problemen... Beste Henrie, Dan heeft hij al jaren geluk ! Je moet het zo zien,jij bent slootjespringer van beroep. Op een keer spring je mis ,en wordt nat. Alleen je weet niet wanneer het gebeurt, de eerste,tweede,etc. Maar het gebeurt een keer.... MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Haudio: Beste Henrie, Dan heeft hij al jaren geluk ! Je moet het zo zien,jij bent slootjespringer van beroep. Op een keer spring je mis ,en wordt nat. Alleen je weet niet wanneer het gebeurt, de eerste,tweede,etc. Maar het gebeurt een keer.... MvG, Haudio Maar fabrikanten bouwen er zelf 2 luidsprekeraansluitingsparen aan... Toch vreemd als je er toch eigenlijk geen 4 luidsprekers op aan kunt sluiten... Overigens speelt hij nooit hard, dus als hij een versterker heeft die (pak 'm beet) 70W levert aan 8 Ohm dan heeft ie meer dan genoeg volgens mij. Ook met 4 speakers aan. Overigens is dat niet zo vaak het geval. Alleen als er gekookt wordt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Henrie: Maar fabrikanten bouwen er zelf 2 luidsprekeraansluitingsparen aan... Toch vreemd als je er toch eigenlijk geen 4 luidsprekers op aan kunt sluiten... Overigens speelt hij nooit hard, dus als hij een versterker heeft die (pak 'm beet) 70W levert aan 8 Ohm dan heeft ie meer dan genoeg volgens mij. Ook met 4 speakers aan. Overigens is dat niet zo vaak het geval. Alleen als er gekookt wordt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Haudio: Je hebt me nog niet verteld waarom er dan wel 4 aanluitingen aan zitten. Waarom doen fabrikanten dat? Volgens mij omdat je dan in verschillende ruimtes kunt luisteren. Ok, je hebt zeker gelijk als je zegt dat de impedantie dan flink daalt (als je met 4 luidsprekers tegelijk speelt) en dus de belasting flink stijgt, maar ten eerste, zoals ik al zei, gebeurt dat niet heel vaak, en ten tweede is het volume altijd erg laag. Meestal op 'praatniveau' of net iets harder... Ik denk dat het wel wat meevalt. Zeker als je bedenkt dat z'n huidige Philips het 15 jaar lang heeft uitgehouden. Zonder ooit stuk geweest te zijn. Dat geeft denk ik wel aan dat ie nooit zwaar belast is geweest (wat ook wel weer te 'voelen' is; hij wordt nauwelijks warm...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Beste Henrie, Er zitten 2 paar aansluitingen aan om bv in verschillende ruimtes geluid te kunnen produceren. Maar niet tegelijk ,maar het ene stel of het andere stel. Maar dat kan ook door middel van een schakelkastje. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Haudio:Beste Henrie, Er zitten 2 paar aansluitingen aan om bv in verschillende ruimtes geluid te kunnen produceren. Maar niet tegelijk ,maar het ene stel of het andere stel. Maar dat kan ook door middel van een schakelkastje. MvG, Haudio Dat tegelijk luisteren wordt dus ook bijna niet gedaan. Dus jij zoekt een probleem dat er niet is. Het is ook voor luisteren in 2 ruimtes. In het geval van mijn vader de woonkamer en de keuken... Ik zal overigens eens gaan zoeken naar zo'n kastje. Wat kost zoiets eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 En, Haudio, heb je m'n mail over de Technics al gelezen? Ik wacht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 februari 2003 Author Report Share Posted 19 februari 2003 Update: Ik heb net m'n ouders eens gebeld (zomaar, niet speciaal hierover) en wat blijkt: er is een keuze gemaakt! De keuze is gevallen op een NAD-setje bestaande uit de C350 versterker, de C420 tuner en de C541i CD-speler. Ook komt er een 'verdeelkastje' voor verdubbeling van de speakeraansluitingen bij (merk weet ik niet). De speakers zijn van Quadral. En opvallend genoeg zijn het zuiltjes geworden! Had ik niet verwacht, want mijn zuiltjes (toch slecht 88cm hoog) vond mijn vader altijd wat lomp. Wellicht omdat ze nogal hoekig zijn. Maar na een luistersessie (met zowel satelliet/subwoofer-systemen (Bose ), boekenplankspeaker en zuiltjes) heeft hij dus gekozen voor zuiltjes. Het type wist hij zo niet meer uit zijn hoofd, maar het zijn iig 3-weg-zuiltjes van ongeveer een meter hoog, met een baspoort aan de achterkant en ze kostten zo'n €600 per stuk. Iemand enig idee welke dat kan zijn? Ik ben niet van de prijzen van Quadral op de hoogte namelijk. Ik zit zelf (op de beschrijving afgaande) aan een Aurum 4 of 6 of zo te denken. Of wellicht een Platinum 820? Over een week is m'n vader jarig en dan ga ik er dus wel naar toe. Eens ff zijn (mijns inziens mooie) setje bewonderen. Ben ergens best een beetje jaloers. Niet zo zeer op de versterker of de speakers, die heb ik zelf ook zorgvuldig uitgezocht en ik had ook best een NAD C350 met Quadral zuiltjes kunnen kopen. Maar vooral die CD-speler... Hmmmm... Mooi! En natuurlijk op het feit dat hij even in een keer een setje bij elkaar koopt, waar ik alleen een versterker en speakers kon kopen (toen was het budget 'op' ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts