Jump to content

luister ruimte op zolder

henk hifi
 Share

Recommended Posts

Geachte forum leden.

nu is het zover dat ik toch besloten heb om op mijn zolder een luister ruimte te gaan maken.

nu zal dit onderwerp wel al eerder besproken zijn maar heb ik het niet gelezen.

zijn er mensen die ervaring met dit hebben,ik heb gelezen dat thingman hier wel verstand van heeft.

het is zo de ruimte is ongeveer 5x4 meter onder gemeten en dan komt het schuine dak.

ik wil de ruimte eerst zo isoleren dat het geluid niet naar buiten gaat en er iemand last van heeft(buren),nu zeggen ze dat ik het schuine dak met noppenschuim moet isoleren zodat het geluid gedempt word maar heeft dit geen invloed op het geluid.

moet ik ergens op letten als ik van mijn zolder een luister ruimte maak.

graag tips en alles is welkom.

groeten Henk.

ik wil de ruimte eerst zo isoleren dat het geluid niet naar buiten gaat en er iemand last van heeft(buren),nu zeggen ze dat ik het schuine dak met noppenschuim moet isoleren zodat het geluid gedempt word maar heeft dit geen invloed op het geluid.

In't engels heet dat "soundproofing". Hier vindt je een aantal links naar een serie artikelen over soundproofing. Ook op het studiotips forum wordt er regelmatig aandacht aan besteed. Met wat noppenschuim ben je er niet.

Hier staat hoe ik m'n zolder heb omgebouwd.

Luisterruimte op zolder

Het voldoende dicht maken richting buren is op zolder wel erg moeilijk. Het dak loopt n.l. door, waardoor er al gauw geluidlekkage ontstaat. Na wat extra pur en steenwol is het redelijk geworden.

:)

Nou en of dit een invloed heeft op het geluid dat binnen blijft en nagenoeg niks op het geluid dat naar buiten treedt. Ofwel: voor isolatiedoeleinden heb je er weinig of niets aan; voor akoestische doeleinden is het een bijzonder slecht idee om de schuine wanden met noppenschuim te bekleden, tenzij het je doel is om een ruimte te scheppen die totaal geen levendigheid meer bezit voor alle frequenties boven 500Hz.

Zowel voor geluidsisolatie als voor akoestische optimalisatie is heel wat meer nodig dan een laagje noppenschuim van de Gamma. Je kunt het isolatietopic op de akoestiek-afdeling van het HT-forum eens bekijken en desgewenst Patrick aanschrijven. Als je erbij verteld dat ik je doorstuur zal ie je waarschijnlijk een verhaal vertellen waar je niet echt blij van gaat worden aangaande hetgeen ervoor nodig is om een zolder te isoleren om uittreding van stoorgeluid te minimaliseren. De kosten van zo'n isolatieproject kunnen makkelijk een stuk hoger liggen dan die voor de akoestische optimalisatie van diezelfde ruimte, maar als het echt belangrijk is dat er geen geluid meer naar buiten kan treden zul je er niet aan ontkomen. Mijn ervaring is dat het in de praktijk mee kan vallen als je niet bij nacht en ontij muziek op hoge sterkte gaat draaien op die zolder en je een goede verstandhouding met de buren hebt. Het kan nuttig zijn om erover te praten. Overigens is het meestal zo dat je niet ineens m

Vloerbedekking en een vloerkleed is een begin.

De luidsprekers plaatsen in de breete zodat het schuine dak achter de luidsprekers is.

Wat noppenschuim tegen het schuine dak boven de luidsprekers werkt uitstekend.

Ook achter je luisterpositie (boven je hoofd) wat noppenschuim tegen het schuine dak.

Dit werkt bij mij heel erg goed!..en heb je een breed en diep geluidsbeeld.

Plaatsing in de punt zou ik zeker niet doen omdat je stereo (eerste refectie tegen de schuine wanden) de verkeerde kant opgaan.

Luisterruimtes op zolder kunnen geweldig fijn klinken!

Voornamelijk door de niet-parallelle wanden: dat is prima!

Lage frequenties gaan ongetwijfeld dwars door je dakbeschot en je halfsteens scheidingsmuurtje heen.

Die zullen dus geen staande golven opleveren.

(Hoogstens wat burengerucht. Maar, ach... :cool2: )

Luisterruimtes op zolder kunnen geweldig fijn klinken!

Voornamelijk door de niet-parallelle wanden: dat is prima!

Da's niet eens zo prima (zie verderop), maar er is meer dan enkel "geweldig fijn klinken". Voor dat "meer" vormen die schuine wanden eerder een hinderpaal en een nadeel dan een ondersteuning en een voordeel.

Lage frequenties gaan ongetwijfeld dwars door je dakbeschot en je halfsteens scheidingsmuurtje heen.

Die zullen dus geen staande golven opleveren.

(Hoogstens wat burengerucht. Maar, ach... :cool2: )

In een normale rechthoekige ruimte zijn er staande golven die ontstaan door de drie afmetingen van lengte, breedte en hoogte. In de onderhavige "driehoekige" ruimte ontstaan er slechts staande golven in de lengterichting. Er zullen er dus weliswaar minder zijn dan in de rechthoek (dat lijkt goed!), maar dat is helaas geen voordeel. Het is beter om een groter aantal resonantiemodi netjes verdeeld over de frequentieband te hebben dan slechts een paar die afsteken in de "leegte" er omheen.

En precies dat is het geval op een zolder met schuine wanden. Er zijn altijd enkele staande golven, met flink wat tussenruimte op de frequentieband, en die zullen allemaal een potentieel probleem kunnen zijn.

Als je kunt kiezen tussen een zolderruimte met schuine wanden of een rechthoekige ruimte met drie normale dimensies, dan zou ik voor de rechthoek gaan. Het voordeel van de niet-parallelle wanden is namelijk een in de praktijk niet bestaand voordeel.

Beste Thingman,

De laagste frequenties zullen die hele buigslappe aftimmering (dakbeschot, platen) op zolder niet eens "zien": ze gaan er, zonder noemenswaardig energieverlies, gewoon dwars doorheen.

Staande golven worden alleen gevormd door het gereflecteerde deel van de energie.

Inderdaad zullen de driehoekige stenen afscheidingsmuurtjes enige energie reflecteren, waardoor staande golven zullen ontstaan.

Echter, door de vorm van de muurtjes (slechts de helft van het oppervlak van een vergelijkbare rechthoekige muur) zal de staande golf op zolder aanmerkelijk minder sterk zijn (Q/2).

(Het enige echte nadeel van een luisterruimte op zolder: het is vreselijk lastig om er een paar spekstenen luidsprekerkasten naar toe te brengen!)

Beste Thingman,

De laagste frequenties zullen die hele buigslappe aftimmering (dakbeschot, platen) op zolder niet eens "zien": ze gaan er, zonder noemenswaardig energieverlies, gewoon dwars doorheen.

Staande golven worden alleen gevormd door het gereflecteerde deel van de energie.

Inderdaad zullen de driehoekige stenen afscheidingsmuurtjes enige energie reflecteren, waardoor staande golven zullen ontstaan.

Echter, door de vorm van de muurtjes (slechts de helft van het oppervlak van een vergelijkbare rechthoekige muur) zal de staande golf op zolder aanmerkelijk minder sterk zijn (Q/2).

(Het enige echte nadeel van een luisterruimte op zolder: het is vreselijk lastig om er een paar spekstenen luidsprekerkasten naar toe te brengen!)

Een beetje magnetostaat van ouderwetse kwaliteit weegt niet veel minder... ;)

De staande golf van de lengte is inderdaad minder sterk. Het probleem kan zijn, wat ik al zei, dat ie als enige bestaat en zodoende afsteekt "in de leegte" waarin normaliter modi van de andere dimensies aanwezig zijn. Ik heb er twee, waar ik mee kan leven omdat ik van die verfoeilijke dipoolspeakers heb gekozen. De belangrijkste reden daarvoor is evenwel de (bijna) afwezigheid van zijreflecties, hetgeen een groot voordeel is op een zolder....

En het dakbeschot kan een voordeel zijn op de manier zoals jij beschrijft -- dat schreef ik al. Het kan de reden zijn dat je het zonder of bijna zonder basstraps kunt stellen op zo'n zolder.

Beste Thingman,

Indien er lage frequenties zouden worden geproduceerd door dipoolluidsprekers (magnetostaten, electrostaten, of conus-openruggetjespeakers), dan zouden die zich op dezelfde wijze voortplanten als alle andere lage frequenties die door een bron worden veroorzaakt welke kleiner is dan de golflengte: in principe sferisch.

Maar door de akoestische kortsluiting bij dipoolluidsprekers is er vrijwel geen sprake van basproductie.

Het voordeel van dit nadeel is, dat je je ook geen zorgen hoeft te maken over staande golven... B)

Die onzin over achtvormige afstraling van lage frequenties ("afwezigheid van zij-reflecties") bij dipoolluidsprekers is broodje-aap: lage frequenties h

En daar komt volgens mij nog eens bij, dat stel dat een membraam een 30 hz trilling voortbrengt de luchtverplaatsing door de membraan dermate klein is dat de impact als minimaal wordt gevoeld.

Voor goede voelbare bas is gewoon veel luchtverplaatsing nodig.

gr :( hj :D

Het basmembraan van een Duetta (medium-sized magnetostaat) heeft het oppervlak van 7 x een 15 inch woofer. Per kanaal dus. Daar blijft echt wel wat laag van overeind hoor na de zo misbegrepen "akoestische kortsluiting" die slechts een hoog eierdoosgehalte heeft en de realiteit wil ontlopen. :D

Overigens, laat je niet verleiden tot uitspraken over zaken die je nog niet gehoord hebt, anders wordt je een even gefrustreerd bouwer als Spido, die na de jaren 50 van de vorige eeuw is stil blijven staan en niet meer heeft geluisterd naar wat er werkelijk allemaal mogelijk is met dipoolconus en -vlies.

Overigens: zullen we dit topic niet vervuilen met irrelevante zaken? Jij wilde het jouwe geloof ik ook verschoond houden van dipoolgeleuter...

Beste Thingman,

Het zij jou bekend dat ik nog vrij recentelijk een directe vergelijking tussen Magnepan (verreweg de beste dipool luidspreker) 3.5 en The Perfect Performer "SoundStone 30" luidsprekers voor een forum van eminente hear scribenten heb gearrangeerd.

De resultaten hiervan zijn elders op dit forum te vinden. http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...amp;hl=magnepan