rinussie Posted 12 mei 2007 Report Share Posted 12 mei 2007 Bij het verwisselen van de kabels tussen de voorversterker en de 2 mono eindv. is er iets misgegaan.Ik was bezig met het verw isselen van de kabels van de vv naar de ev. Ze stonden op passief en ik wilde ze naar actief. Resultaat: een dikke brom uit de rechter speaker en een brandlucht Wie helpt mij uit de brand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 mei 2007 Report Share Posted 12 mei 2007 Een beetje me info zou geen kwaad kunnen Stonden de apparaten aan toen je de kabels verwisselde? Wat bedoel je met: "Ze stonden op passief en ik wilde ze naar actief." Er kan vanalles mis gaan. Zonder de juiste info gaat het echter op "raden maar" lijken. Als de apparaten DC gekoppeld zijn, kan een kleine gelijkspanning tijdens het inschakelen al funest zijn (John Picoso kan dat beamen). Als het oudere apparatuur betreft kan een droge elko de oorzaak van het probleem zijn. En zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rinussie Posted 12 mei 2007 Author Report Share Posted 12 mei 2007 mijn vv. heeft een passieve line-out en een actieve.Hij stond op passieve line-out en ik wilde na een tijdje de vv. weer actief laten functioneren. Ik dacht dat de monoblocs ev. uitstonden, maar ben daar niet zeker van. Het gaat om 2 Mus. Fid. MA 50 monoblocs en Mus. F id 3ax vv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 mei 2007 Report Share Posted 13 mei 2007 Zo te horen stond er minstens 1 EV aan. Gelijkstroom is toch eigenlijk onhoorbaar (maar wel ruikbaar als de spreekspoel doorbrand)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 mei 2007 Report Share Posted 13 mei 2007 Zo te horen stond er minstens 1 EV aan. Gelijkstroom is toch eigenlijk onhoorbaar (maar wel ruikbaar als de spreekspoel doorbrand)? DC is wel hoorbaar. Je hoort knal, spetter, flits De MF's zijn NIET DC gekoppeld. Daar kan het dus niet aan liggen. Er zitten wel waardeloze (Jamicon) elko's in die snel defect raken. Ik hou het voorals nog op een droge elko in de voeding van de rechter monoblok of een losse massa op de aansluiting (cinchbus). De brandlucht kan ik echter niet verklaren, of die elko zou uit elkaar gespat moeten zijn. Echter dan ruik je eerder een nare plaslucht. Ik vind nog steeds dat de info tamelijk sumier is Link to comment Share on other sites More sharing options...
rinussie Posted 13 mei 2007 Author Report Share Posted 13 mei 2007 Het geluid is een constante brom die niet harder of zachter wordt naarmate je de volumeknop open of dichtdraait Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 13 mei 2007 Report Share Posted 13 mei 2007 Het geluid is een constante brom die niet harder of zachter wordt naarmate je de volumeknop open of dichtdraait Kun je dat ding niet even open maken om te kijken wat er doorgebrand is? Als je brandlucht ruikt kun je het zeker zien (lijkt mij zo) Misschien een foto plaatsen in open toestand? Een geplofte elko kan het niet zijn dan hoor je BOEM KNAL Link to comment Share on other sites More sharing options...
rinussie Posted 13 mei 2007 Author Report Share Posted 13 mei 2007 Heb ik net gedaan maar ben a-technisch .Ruik in de verte een branderig luchtje Krijg het app. ook niet helemaal open. vlak onder de bovenkant (koelribben) zit een metaal wat wel lijkt vastge plakt met een witte smurrie(lijkt op tandpsta) lijm?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 13 mei 2007 Report Share Posted 13 mei 2007 Heb ik net gedaan maar ben a-technisch .Ruik in de verte een branderig luchtje Krijg het app. ook niet helemaal open. vlak onder de bovenkant (koelribben) zit een metaal wat wel lijkt vastge plakt met een witte smurrie(lijkt op tandpsta) lijm?? Ruikt die pasta? of is het geurtje elders ook te bespeuren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 13 mei 2007 Report Share Posted 13 mei 2007 Hallo Rinussie, De kans is erg groot dat de betreffende eindversterker aanstond toen je de interlink erin deed. De signaalaansluiting naar de eerste versterkertrap heeft effe niet aan massa gelegen v/d kabel,waardoor ahw een fikse stoorsignaal de versterker flink overstuurde. Waarschijnlijk is er van een balanshelft een stuurtransistor icm een eind(tor,fet) defekt. Gevolg : de emitter of source weerstand(en) raken oververhit,als de voedingszekeringen niet doorslaan. Of de ingangstrap is defekt en stuurt een balanshelft v/d eindtrap flink uit ten opzichte v/d andere,gevolg: flinke belaste dc voedingsspanning op de speaker,hoorbaar als een brom . Probeer toch een foto hiero te plaatsen,en hou een multimeter bij de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rinussie Posted 13 mei 2007 Author Report Share Posted 13 mei 2007 Wat gaat me dat kosten bij de reparateur?? Ik woon in Delft en daar zit een bedrijfje dat tv en audio repareert Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 13 mei 2007 Report Share Posted 13 mei 2007 Misschien dat iemand anders Hear al zoiets met een MF. MA-50 meegemaakt heeft,en dit precies kan vertellen. Meen dat Nando indertijd ook zoiets had,hij was toen als ik me herriner tussen de 125-200 euri's kwijt ? Hangt v/d schappelijkheid v/d reparateur af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 14 mei 2007 Report Share Posted 14 mei 2007 Ik volg dit topic met interesse want ik heb ook zo'n MF monoblocks die even weinig doen (die ene doet alleen maar "schriiiieeeeeiiiiiiiieeeeeplopploplpolplop" en die nadere speelt nog maar klinkt een beetje rasperig in het hoog, maar dat kan ook de tweeter van de testspieker geweest zijn ) Dus as'k een reparateur (hersteller dus ) kan vinne ben ik ook vragende partij! PS die tandpasta waarmee dat metaal aan de bovenplaat is vastgekleefd, is "warmeleitpasta" (warmtegeleidingspasta) de bovenkant van de e.v. is namelijk de koelvin van het ding, en de transistoren "plakken" er dus tegen. Als je a-technisch bent en/of weinig tijd hebt om te zitten klooien, doe zun dan maar beter naar een profi hersteller. En in het vervolg bij het kabels switchen, beter eerst alles af zetten, en de volumeknop dichtdraaien, bij het terug opstarten voorzichtig volume knop open... mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 mei 2007 Report Share Posted 14 mei 2007 altijd alles uit bij kabels wisselen of sleutelen .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now