Jump to content

welke kabels ?

punch
 Share

Recommended Posts

Ik ben in het gelukkige bezit van een Harman Kardon surround versterker AVR 8500, de Denon DVD 2900 speler, JBL Ti2000 heb ik als voorspeakers en JBL Ti1000 als achterspeakers en de Rel Quake subwoofer.

Speakerkabels: Monster Powerline 3 plus voor de voorspeakers en Profigold Silverflex voor achter en voor de subwoofer. Voor de verbinding versterker - DVD speler heb ik een simpele Hirschmann Digitale kabel van

• 2 weeks later...
Ik ben in het gelukkige bezit van een Harman Kardon surround versterker AVR 8500, de Denon DVD 2900 speler, JBL Ti2000 heb ik als voorspeakers en JBL Ti1000 als achterspeakers en de Rel Quake subwoofer.

Speakerkabels: Monster Powerline 3 plus voor de voorspeakers en Profigold Silverflex voor achter en voor de subwoofer. Voor de verbinding versterker - DVD speler heb ik een simpele Hirschmann Digitale kabel van

Misschien een schok, maar hopelijk geeft het je een nuchtere kijk op 'kabels'. En zo niet, dat mag ook, voor deze ene keer.. :)

Er is geen duidelijke natuurkundige of chemische reden waarom een gewoon stukje Gamma Koper niet zal volstaan. Audio is HELEMAAL niet bijzonder veeleisend w.b.t. kabels. Waarom zijn er dan van die luxe / dure / exotische kabels op de markt? Heel misschien zijn er minimale verschillen waar te nemen, al lijkt dat onwaarschijnlijk. Er is maar 1 ding echt duidelijk, fabrikanten kunnen met dure kabels enorm veel geld verdienen. Er zijn altijd mensen die te dure spullen kopen blijkbaar. Gek genoeg is de duurdere kabel altijd toch iets beter. O nee, in de praktijk niet, maar volgens de fabrikant wel..

Er is NUL relatie tussen prijs en kwaliteit. Een forum lid hier heeft eens een blinde kabel-vergelijk-test gedaan (interlinks) en de dropveter van 3 euro scoorde gelijk aan een 'siltech' van een .. honderd maal duurder? De zichzelf in bescherming nemende mens gaat dan voorzichtig achter zijn of haar oren krabben. Het resultaat van dit krabben is, hoop ik, dat kabels maar gewoon kabels zijn, wat men er ook over schrijft, en dat het geld veel beter de muziekcollectie gestopt kan worden.

Het gevaar zit 'm in het ''denken verschillen te horen''.. Vaak verwacht je dat, bijvoorbeeld een kabel, verschil zal veroorzaken in het gehoorde geluid. Hoe mooier de kabel eruit ziet, 't liefst afgeleverd in een mooi houten doosje, hoe hoger je onbewust aangenomen gehoorde verschil. Natuurkunde wetten zijn hier niet gevoelig voor en ook in 'blinde tests' zijn kabels op z'n allerhoogst mini nuance verschillen, niet of misschien nauwelijks blind te onderscheiden, met een grote kans dat de ''dropveter'' hoog eindigt.

Einde relaas! :)

Misschien een schok, maar hopelijk geeft het je een nuchtere kijk op 'kabels'. En zo niet, dat mag ook, voor deze ene keer.. :)

Er is geen duidelijke natuurkundige of chemische reden waarom een gewoon stukje Gamma Koper niet zal volstaan. Audio is HELEMAAL niet bijzonder veeleisend w.b.t. kabels. Waarom zijn er dan van die luxe / dure / exotische kabels op de markt? Heel misschien zijn er minimale verschillen waar te nemen, al lijkt dat onwaarschijnlijk. Er is maar 1 ding echt duidelijk, fabrikanten kunnen met dure kabels enorm veel geld verdienen. Er zijn altijd mensen die te dure spullen kopen blijkbaar. Gek genoeg is de duurdere kabel altijd toch iets beter. O nee, in de praktijk niet, maar volgens de fabrikant wel..

Er is NUL relatie tussen prijs en kwaliteit. Een forum lid hier heeft eens een blinde kabel-vergelijk-test gedaan (interlinks) en de dropveter van 3 euro scoorde gelijk aan een 'siltech' van een .. honderd maal duurder? De zichzelf in bescherming nemende mens gaat dan voorzichtig achter zijn of haar oren krabben. Het resultaat van dit krabben is, hoop ik, dat kabels maar gewoon kabels zijn, wat men er ook over schrijft, en dat het geld veel beter de muziekcollectie gestopt kan worden.

Het gevaar zit 'm in het ''denken verschillen te horen''.. Vaak verwacht je dat, bijvoorbeeld een kabel, verschil zal veroorzaken in het gehoorde geluid. Hoe mooier de kabel eruit ziet, 't liefst afgeleverd in een mooi houten doosje, hoe hoger je onbewust aangenomen gehoorde verschil. Natuurkunde wetten zijn hier niet gevoelig voor en ook in 'blinde tests' zijn kabels op z'n allerhoogst mini nuance verschillen, niet of misschien nauwelijks blind te onderscheiden, met een grote kans dat de ''dropveter'' hoog eindigt.

Helemaal mee eens. Als je gewoon een goede kwaliteit kabels koopt voor tussen je componenten en de luidsprekers, dan heb je al die zogenaamde high-tech kabels niet nodig. Als er verschillen zijn, zijn die miniem meetbaar en niet hoorbaar. Dat zit tussen de oren. Wie zou nu toegeven, dat hij honderden euro

Helemaal mee eens.

En voor de verandering: helemaal niet mee eens. <_<

voor zover ik weet heeft jbl veelal monsterkabel in de kasten zitten. ik heb meerdere dure kabels gehad en door het Hear forum en zelf wat onderzoek doen ben ik tot de conclusie gekomen dat een simpele koperkabel echt de beste oplossing is. Ik heb een kabel van 20 euro p/m verkocht en er een terug van 3 euro p/m. bas is nooit zo strak geweest en het geluid nog nooit zo natuurlijk.

Het is echt waar. een goede koperkabel is genoeg. eens in de 2 jaar even knippen en nieuw stukje strippen en het is weer goed. Ik was echt skeptisch maar ben van die geld verslindende kabels af.

alleen echt puur zilverkabel geeft een "andere"klank en dus ook niet per definitie beter.

voor mij zou het niets zijn en gezien het feit dat je JBl hebt voor jou denk ik ook niet.

wat wel een verbetering kan oplebveren is het stukje blik tussen de terminals vervangen door een stukje van je eigen koperdraad. ik terk mijn draad altijd gewoon door . dus wat meer strippen en dan door beide terminals heen steken.

Bi-wiring is denk ik geen verbetering.

Gebruik wel een stukje speakerkabel als brug en gooi die blikjes er tussenuit.............

:huh:

wat wel een verbetering kan oplebveren is het stukje blik tussen de terminals vervangen door een stukje van je eigen koperdraad. ik terk mijn draad altijd gewoon door . dus wat meer strippen en dan door beide terminals heen steken.

Zonder in te gaan op wel / niet bi-wire; wanneer je voor single kiest: maak de kast open (meestal is het chassis met terminals er zo uit te schroeven) en zet de interne bekabeling op dezelfde terminal.

En als je dan toch bezig bent: kijk even of er nog iets te solderen valt.

Hallo,

Wat ik niet snap:

Vervanging van 5 cm blik door een stuk speakerkabel maakt een (groot?) verschil. Zelfs bij sceptici (M44)

Waarom zou een andere kabel van drie meter dan geen verschil kunnen geven? :(

Kan iemand dit verklaren?

Groet,

Leobus

Lijkt me meer iets van 'dat ziet er niet uit' (het stukje blik).. Als het in goede staat is, dus niet mega geoxideerd, zal die 5cm niet echt wat uit moeten maken. Dat vervangen opent echt geen 'gordijntjes' of hoe mooi het soms ook verwoord wordt! :)

verwacht ook geen wonderen.

mijn mening en ervaring is echter dat zo min mogelijk verschillende materialen in de signaalweg het beste resultaat geven.

een andere draad van 3 meter kan zeker verschil opleverenn dat word hier ook continu gezegd. alleen of dat verschil een verbetering zal geven is de vraag.

in essentie is gewoon een koperdraad die dik genoeg is naargelang de lengte 100% oke om het klusje te klare. De TS heeft monster pl 3 en die is gewoon goed. enige tweak denkbaar is dus. opnieuw strippen en blikjes wegdoen.

vind ik.

Zonder in te gaan op wel / niet bi-wire; wanneer je voor single kiest: maak de kast open (meestal is het chassis met terminals er zo uit te schroeven) en zet de interne bekabeling op dezelfde terminal.

En als je dan toch bezig bent: kijk even of er nog iets te solderen valt.

jep goeie tip. zal zelf ook eens kijken.