Jump to content

tijd voor een andere versterker

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

die xlr aansluitingen zijn alleen voor grote afstanden heb ik begrepen.

Want?

dat heeft men mij verteld. die gebruik je alleen voor grotere afstanden omdat geluidstechnisch de xlr uitgangen minder goed "zouden"zijn. de man was geluidstechnicus en klonk wel alsof ie wist waar ie het over had. ik ben niet zo iemand die dan het naadje van de kous moet weten voor ik het geloof. de persoon zelf en hoe die het brengt zijn voor mij dan genoeg. Ik ben uiteraard wel gaan zoeken over dit onderwerp maar ben nog niemand tegengekomen die ze in de huiskamer gebruikt

Je kunt beter zeggen, single ended (rca) is niet voor grote afstanden.

XLR/balanced is altijd minstens net zo goed als single endend mits de apparaten echt gebalanceerd zijn (dus geen extra omzettingen nodig zijn).

die xlr aansluitingen zijn alleen voor grote afstanden heb ik begrepen.

Want?

Ik ben uiteraard wel gaan zoeken over dit onderwerp maar ben nog niemand tegengekomen die ze in de huiskamer gebruikt

Dan heb je slecht gekeken of gelezen. Er zijn hier ook al genoeg leden die gebalanceerd spelen. Why? Ten eerste omdat de XLR streekverbinding veel beter is dan de RCA. RCA is eigenlijk best een hopeloos ding.

Ten tweede omdat je, mits de apparatuur ervoor geschikt is, je werkelijk een postief

De meeste buizenversterkers zijn niet gebalanceerd te gebruiken. Zo ver ik weet bouwen Hovland, Kondo (Audionote) en CAT buizenbakken. Het is wel mogelijk, maar volgens mij niet met een SE versterker en dat geniet bij de "hi-end" ontwerpers over het algemeen de voorkeur.