Jump to content

Hot item: Vergelijk CD-spelers Hifi-magazin Audio

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Op het moment dat op het Hear-forum, een CD-vergelijk actueel is,

is in het blad Audio (Duits) een grote CD-speler vergelijk aan de gang.

Alhoewel deze grote vergelijkingstest in meerdere delen niet afgelopen is

constateer ik het volgende:(betreft dedicated CD-redbook vergelijk):

- In zijn algemeenheid, hoe duurder hoe beter

- Er zijn uitschieters van spelers die in verhouding tot de aanschafprijs

veel kwaliteit leveren en derhalve beter presteren dan duurdere exemplaren

- Slechte spelers bestaan niet

- Kwaliteitsverschillen zitten voornamelijk in nuances, ruimtelijkheid, timing,

ambiance en zaken zoals frequentiebereik, vervorming e.d zijn geen issues

en zijn ook bij goedkopere spelers geen probleem.

- Er geen verband bestaat tussen gewicht v/d speler en de kwaliteit.

- Om de kwaliteitsverschillen boven water te krijgen wordt in de test gegrepen naar

kritische en complexe bronmateriaal en wordt gebruik gemaakt van een referentie

set van onberispelijke kwaliteit.

Maar hoe dan ook, gehoormatige verschillen worden waargenomen.

- Hoortesten versus de meettesten tonen aan, dat in het algemeen gezegd kan worden

hoe beter de meetresultaten zijn, de gehoormatige resultaten ook beter zijn

maar dat hier ook uitzonderingen op zijn.

Dus niet alle (mindere) meetgegevens hebben direct impact op het

Als je een neutrale conclusie probeert te destileren uit de meningen in de verschillende topics die op HEAR aan cd-spelervergelijk zijn gewijd, kom je tot hetzelfde resultaat. Niet alles wat gemeten wordt is belangrijk voor het gehoor. Niet alles wat je hoort, wordt ook gemeten. De verschillen tussen cd-spelers onderling liggen in de nuances. Hoe groot die verschillen ervaren worden is weer subjectief. De een vindt een extra knistertje een wereld van verschil, terwijl de ander het maar spijkers op laag water vindt.

Ik ben afgelopen september gestopt met het verzamelen van Duitse audiobladen. Zo ben ik in 1987 begonnen met de Stereo. In 1992 kwam er de Audio bij en in 1995 de Stereoplay. Ik heb het eerlijk gezegd wel een beetje gehad met de bladen. De Duitse vind ik dan wel een heel stuk beter dan de Nederlandse.

Op het monent ben ik alleen nog geabonnneerd op de Stereophile. Waarom? Omdat ik toch af en toe wat nieuwtjes wil lezen en het jaarabonnement minder kost dan 1 maand die 3 Duitse audiobladen.

Tja, ik vind je conclusie wel leuk en concludeer zelf uit ervaring dat zo'n testrapport weinig zegt voor de dagelijkse praktijk. Zo heb ik ooit een Senheisser hoofdtelefoon aangeschaft op basis van een recensie..een ramp! Ik heb het ding na een maand cadeau gedaan aan mijn broer..

Luidsprekerrecensies zijn nog erger: audio physic spark II (oberklasse) en de Virgo II (spitzenklasse)... De eerste klonk bij mij opener en veel beter...akoestiek, randapparatuur? In de Duitse bladen is duurder ook vrijwel altijd beter.

Ik heb in de loop van de jaren door schade ( heeft veel geld gekost..) en schande geleerd om recensies en reacties op diverse fora als een zeer beperkte maar niettemin nuttige informatiebron te zien en apparatuur altijd in de eigen situatie uit te proberen en daaruit mijn zeer subjectieve maar eigen conclusie te trekken; tenslotte moet ik er naar luisteren.

Op het monent ben ik alleen nog geabonnneerd op de Stereophile. Waarom? Omdat ik toch af en toe wat nieuwtjes wil lezen en het jaarabonnement minder kost dan 1 maand die 3 Duitse audiobladen.

En omdat dat Duits gewoon niet lezen valt! (maar dat zegt misschien meer over mij dan over dem Deutschen Sprache) :blink: Ein grosse K

... Maar ja, $48 voor 2 jaar is nie veul.. En 't Engelse Hi-Fi News mag ik ook wel graag lezen.

$48? Ik heb voor een eenjarig abonnement $12,99 betaald en kon het daarna voor $29 voor 2 jaar verlengen :rolleyes:B)

Guest Rein!

Zoals al eerder gezegt: "Je gaat het pas zien als je het door hebt"

Dat geld voor alles in het leven en ook voor CD spelers. De test in Audio bevestigd dat er verschillen zijn, verschillen in belangrijke punten, maar ook in moeilijk vast te stellen punten.

Diegene die de verschillen kent of leert kennen, zal ze horen en altijd blijven horen. Het horen dat de timing niet fantastisch is, is niet iets wat de meeste mensen in

Zoals al eerder gezegt: "Je gaat het pas zien als je het door hebt"

Dat geld voor alles in het leven en ook voor CD spelers. De test in Audio bevestigd dat er verschillen zijn, verschillen in belangrijke punten, maar ook in moeilijk vast te stellen punten.

Diegene die de verschillen kent of leert kennen, zal ze horen en altijd blijven horen. Het horen dat de timing niet fantastisch is, is niet iets wat de meeste mensen in