Jump to content

musical fidelity x 80

maximonster
 Share

Recommended Posts

Ik overweeg tot aanschaf over te gaan van een "kleine" MF versterker. De x 80 heb ik als eens beluisterd maar andere oudere modellen enkel over gelezen. De x 80 vond ik goed klinken maar kon hier niet zo gauw de typische eigenschappen waar je veel over leest van MF in ontdekken.

Kortgezegd: smoothness en een warme klank.

Mischien waren de omstandigheden zodanig dat me dit niet opgevallen is, dat kan.

Wellicht zijn er hier mensen die bekend zijn met o.a. a1, a100, xa-1 en B1 en eventueel ook de x 80 beluisterd hebben ?

Max

De MF 'house sound' is het afgelopen decennium opgeschoven van inderdaad warm en smooth naar kleurloos (neutraal) en gedetailleerdheid. Met tussenstappen. Heb de X 80 niet gehoord, de A2 en X-A1 en X-A2 (en nog een paar grotere modellen) wel in bezit gehad. Alle series na de buizenmodellen en A3/A300, te beginnen met A3.2, A308, maar vooral de huidige series, oefenen betere controle op de speakers uit, wat een voordeel is of kan zijn, klinken minder 'behaaglijk', maar meer 're

Hoi Max

De X-80 heb ik niet gehoord maar de X-150 wel; deze liet toch een solide detailrijke indruk achter. Mss Iets te braaf naar mijn smaak. gewoon prima voor zn prijs. Het was in combi met de cd-speler. Heel fijn duo

Als je genoeg hebt aan het vermogen van de X-80, why not.

gr

Stef

@erikatn- Kun je wat meer vertellen over de modellen die je gehad hebt- specifiek wat je beviel en wat

niet?

@stef- Dat detailrijke viel me ook op. Anderzijds vond ik de x 80, in mijn geval, ook wat druk en

upfront klinken of levendig als je het positief uitlegt.

Sure Max,

Ik draai al een jaar of acht, negen met MF in combinatie met Dynaudio. Het is vooral die combinatie (min of meer zelfde eigenschappen die elkaar versterken) die bekoort. MF komt daarbij als opvallend schoon en zuiver, natuurlijk en vooral transparant over . Vooral de getrouwheid van stemmen en instrumenten en het vloeiende middengebied springen er ivm andere geprobeerde merken (Cyrus, Primare, Unison Unico, SimAudio) uit, en vloeien makkelijk uit de speakers ipv dat je naar de versterker blijft staren alsof het daar wat in blijft hangen. Daarnaast zijn alle modellen, en zeker de latere, dynamisch krachtig met soundstage en plaatsing die werkelijk aandoen. Dit in z

Dank Erikatn

Je verhaal is zeer verduidelijkend voor mij, vooral de woorden "..... dat je naar de versterker blijft staren alsof het daar wat in blijft hangen..... " hebben mij overgehaald om serieus op zoek te gaan naar een MF.

Zeer herkenbaar en ook grappig verwoordt :)

Max

De X-80 ken ik niet, wel ken ik zijn iets grotere broer, de X-150. De X-150 heb vergeleken naast de A-308 en wat betreft de klankkleur waren er weinig verschillen. De kracht en de controlle hebben me overgehaald meer te investeren en voor de A-308. Hoeveel de X-80 verschilt weet ik niet. Erikatn heeft helemaal gelijk met best of both worlds voor de mf's uit die periode. En voorzover ik weet komt de X-80 ook uit die periode.

Me pleasure.

Let wel, 't is slechts een persoonlijk duiding en voorkeur. Voor anderen kan de transparantie kenmerkend voor MF aan de (te) heldere kant zijn, waar ik het prefereer boven 'donkerder' klinkende versterkers. Matter of taste en misschien gewenning. Succes, en zie kans thuis uit te proberen indien mogelijk.