stefk Posted 16 mei 2007 Report Share Posted 16 mei 2007 Hoi, Als de vele topics lees ivm plaatsing van apparatuur, tweaks, al dan niet hoorbare verschillen tussen verschillende toestellen, buizendempers en ga za maar door... vroeg ik mij af of de ondergrond waarop een buizenversterker staat, bepalend is voor de goede werking van zo'n amp. Zeggen jullie dat een zware ondergrond bvb natuursteen voor 90% het interessant is versus een stevige houten plank, zijn dempers onder de voeten noodzakelijk om zoveel mogelijk trilling op te vangen ... of maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang het op een solide rack staat en waterpas, is al de rest bullshit Ik wil hier wel gn polemiek starten tussen welles en nietes. Het zijn vragen in de sfeer van het afstellen van een goede draaitafel waarin bepaalde factoren echt uitmaken of het goed speelt of super en verfijnd bvb. het is ook mijn bedoeling niet om massaal te gaan tweaken met allerlei materiaal. Kortweg gevraagd, wat lijkt jullie de beste ondergrond en/of plaatsing van een buizenversterker Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 16 mei 2007 Report Share Posted 16 mei 2007 De beste plaats is daar waar de versterker zijn warmte kwijt kan en waar hij stevig staat. Voor de rest maakt het voor mij geen bal uit of hij op marmer, hout of glas staat. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Het allerbelangrijkst is natuurlijk dat de ondergrond het gewicht van de versterker kan dragen.Of de ondergrond ook nog effect heeft op de werking van de versterker doordat de trillingen gedempt worden zullen de meningen over verdeeld zijn,maar ik denk het wel.Mijn versterker staat af-fabriek op flexibele voetjes,die zitten er waarschijnlijk niet voor niks. Ikzelf heb als ondergrond 3 platen mdf op elkaar gelijmd,waarbij ik de van de middelste het midden eruit gezaagd heb en dit opgevuld met zand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Ik heb een 2 cm dikke granieten plaat gehad waarop mijn versterker (en de rest v/d set) op stond. Nu sta ik op het punt dit te vervangen door een 8 cm dikke houten plank (meerdere planken op elkaar) van Sitca Spruce. Dit is zeer zacht sparrenhout en kan ook echt de trillingen absorberen. De demonstratie overtuigde mij zeer. Ik moet wel zeggen dat ik nu pas een set heb, die dit soort eisen stellen. Vroeger kon ik het nooit horen (wel geexperimenteerd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 8 cm? Zo dik zijn hier in mijn huis de steunbalken van het dak nog niet eens!Staat dat wel mooi dan?Berkentriplex schijnt ook goed te werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 8 cm? Zo dik zijn hier in mijn huis de steunbalken van het dak nog niet eens!Staat dat wel mooi dan?Berkentriplex schijnt ook goed te werken. Ik denk wel dat het belangrijk is dat hij op een stevige ondergrond moet staat. Als de buis in trilling komt te staan heeft dit invloet op het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Ik heb hier tijdelijk een opstelling met buizen staan en ik heb laatst eens een proef gedaan met een zuivere sinus. Of ik nu wel of niet tik of stamp tegen de buisjes, het maakt niet uit. Binnenkort eens doen met een moppie muziek. Wie weet... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Ik heb mijn buizenbakken ooit op van die 'gemalen rubber tegels' gezet, voor de rest staat het in zo'n 'flexy' rek. Ik geloof dat ik het met rubber beter vond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 Momenteel staat ie onderaan in mn Apollorack op een dikke vezel/kers plaat Deze was nog de bovenkant van een kast die niet gebruikt wordt. Op het 1e gehoor vind ik het prima. Je hoort en leest vanalles over het zo trillingsvrij houden van de amp zodat de buisjes niet mee trillen; Buizendempers met voor- en tegenstanders. Absorptiematerialen onder de voeten enz enz Stevig, zo pas mogelijk en liefst zo weinig mogelijk trilling zijn de kernantwoorden die ik onthou. Bijkomstig is de keuze van het materiaal ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Het lijkt mij dat je versterker behoorlijk goed staat. Ik zou me niet al te gek laten maken door al die horrorverhalen. Buizenversterkers zijn misschien wat gevoeliger voor trillingen, maar het is ook weer geen draaitafel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scintilla Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Wat ook erg mooi werkt als ondergrond is steeds afwisselend een betontegel 30x50 cm en een plaat piepschuim (EPS) 30x50x10 cm, eindigen met een betontegel. Als bovenlaag een plaat berkenmulti van 18mm. Dit geheel is uiterst stevig en dempt als niks anders. Happy building Scintilla Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Ik heb er van die wasmachine dempers onder de versterker en die dingen werken echt ik heb een simpele test gedaan ik heb een op vloerstaander die wasmachine dempers gelegd en daar weer speakers die speakers die er boven op staan trillen nauwelijks mee, zet je vervolgens (met beleid) de speaker op de andere zeg maar dan tril ook deze mee. Die dingen zijn gewoon te koop mij de praxis en gamma geloof 6 euro per vier of zo werkt perfect!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 De ondergrond is zeker belangrijk ivm doorgeven van trillingen en resonanties. Des te minder trillingen in je apparaat komen, des strakker de klank. Dit geldt zeker voor apparaten met buizen. Meestal zorgen trillingen voor een versmeert beeld, maar soms kan het ook ervaren worden als een aangenaam sausje over de muziek. Er zijn verschillende tweaks in de handel of als je zelf creatief bent (zoals beschreven in de 2 postings hiervoor) kun je veel uit proberen. Wat het beste voor jouw apparaat is, moet je proefondervinderlijk vaststellen. Het ene apparaat werkt beter met een "harde" ondergrond (bijv. Masterbase), terwijl het andere apparaat wat beter klinkt met een "zachtere" ondergrond (bijv. Vibrapods). Daarnaast is het ook een kwestie van smaak. Ik vind het ook een leuk en interessant aspect van de hobby om hier af en toe mee te experimenteren. Je kan de klankkeur heel aardig beinvloeden en het geheel naar smaak tunen. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Callas Soundboards. Ondanks het gebruik van deze soundboards maakt het ook weer uit waar deze op staan. Met een metalen rack krijg ik een scherpere klank (zie ook 8TC topic) en op het eikenhouten dressoir klinkt het allemaal wat natuurlijker en vloeiender. Bij mijn CD speler heb ik dit weer gecombineerd met Vibrapods. Onder mijn draaitafel gebruik ik nu metalen spikeschoteltjes om het Soundboard te beschermen, maar ik heb al wel vastgesteld dat het met de metalen spikes schoteltjes een tikkeltje frisser klinkt dan als ik de spikes rechtstreeks contact laat maken met het Callas Soundboard. Ebbenhout is ook een heel mooi product. Yamamoto heeft een aantal betaalbare ontkoppelaars op de markt. Een deze dagen krijg ik een setje ebbenhouten spikeschoteltjes van dit merk en daar ga ik mee experimenteren onder de draaitafel en speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts