Stream Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Allereerst mijn huidige systeem: Rotel rc 06 voorversterker, Marantz SM 17 eindversterker, ASW genius 300 luidsprekers. Hier was plaats voor een mooie cdspeler. Door de vele, vele goede reviews blind een Njoe Tjoeb 4000 super van 12-06 via marktplaats aangeschaft. Wat schertst mijn verbazing na uren luisteren. De vermeende analoge klank met al zijn warmte etc. was moeilijk te bespeuren. Na wat gepuzzel met interlinks, inbranden van de tubes e.d. de interne bekabeling van mijn ASW's vervangen. Van zilver naar koper om wat minder ijle en dunne klank te creeren. Oei hier wordt het niet beter van heren. Dit is knoeiwerk van een teleurgestelde consument. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ben, was op zoek naar een combinatie met een sappige, warme klank (juicy zoals de Engelsen zeggen) die analoog aandoet en die ervoor zorgt dat ik nu eens niet naar mijn hardware luister maar naar mijn cd's. Is er echt alleen zoiets te vinden in de high end burelen? Als het dan echt niet anders kan dan offer ik met graagte detaillering op aan luisterbaarheid. Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Allereerst mijn huidige systeem: Rotel rc 06 voorversterker, Marantz SM 17 eindversterker, ASW genius 300 luidsprekers. Hier was plaats voor een mooie cdspeler. Door de vele, vele goede reviews blind een Njoe Tjoeb 4000 super van 12-06 via marktplaats aangeschaft. Wat schertst mijn verbazing na uren luisteren. De vermeende analoge klank met al zijn warmte etc. was moeilijk te bespeuren. Na wat gepuzzel met interlinks, inbranden van de tubes e.d. de interne bekabeling van mijn ASW's vervangen. Van zilver naar koper om wat minder ijle en dunne klank te creeren. Oei hier wordt het niet beter van heren. Dit is knoeiwerk van een teleurgestelde consument. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ben, was op zoek naar een combinatie met een sappige, warme klank (juicy zoals de Engelsen zeggen) die analoog aandoet en die ervoor zorgt dat ik nu eens niet naar mijn hardware luister maar naar mijn cd's. Is er echt alleen zoiets te vinden in de high end burelen? Als het dan echt niet anders kan dan offer ik met graagte detaillering op aan luisterbaarheid. Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ben, was op zoek naar een combinatie met een sappige, warme klank (juicy zoals de Engelsen zeggen) die analoog aandoet en die ervoor zorgt dat ik nu eens niet naar mijn hardware luister maar naar mijn cd's. Het klankbeeld wat jij beschrijft is wat meer aan het verdwijnen de laatste tijd. Het klinkt tegenwoordig allemaal weer wat opener, directer en gecontroleerder. Ik ben eerlijk gezegd blij met de laatste ontwikkelingen, want ik werd het Smooth klinkende geluidsbeeld eerlijk gezegd een beetje zat, met dat aangedikte laagmidden. Het klonk daardoor vaak een beetje van hetzelfde allemaal. Ik denk dat je het klankbeeld wel kunt vinden in de oudere Musical Fidelity Klasse A versterkers, zoals de A1, A2, A-220. Zet er dan bijvoorbeeld een Marantz CD17 {KI} op en je hebt al voor een groot gedeelte het klankbeeld wat jij zoekt. De ASW zijn typische Duitse Luidsprekers die behoorlijk direct kunnen klinken. De ASW Cantius 6 daartegenover klinkt juist weer heel 'romantisch' en vloeiend. Buizen staan lang niet altijd voor een analoog geluidsbeeld. Er zijn genoeg buizenontwerpen die heel direct en open kunnen klinken, maar ze klinken vaak wel glad en gepolijst waardoor je de electronica niet meer zo hoort, wat jij bedoeld. De Tjoeb met de Marantz CD-38 die ik heb gehoord, die klonk wel weer heel "analoog". Misschien had deze speler andere buisjes. deze Tjoeb kwam uit 1999 en vond ik erg goed klinken, maar wel weer met het gevaar dat alles na langer luisteren weer hetzelfde kan gaan klinken, door het te gepolijste geluidsbeeld. Soms moet geluid ook leven en spetteren, en daar ontbreekt het nogal vaak aan bij schoon en smooth klinkende apparatuur. Dit is de ASW cantius 6. Een rustig klinkende luidspreker met een prachtig transmissielijn-achtig laag, wat heel diep kan gaan. En het stereobeeld is ook perfect als deze luidsprekers met de tweeters goed op oorhoogte staan. Je zou ook eens een andere voorversterker kunnen proberen. De SM-17 is eigenlijk al best wel "smooth" klinkend. Misschien een mooie buizenvoorversterker erop. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Allereerst mijn huidige systeem: Rotel rc 06 voorversterker, Marantz SM 17 eindversterker, ASW genius 300 luidsprekers. Hier was plaats voor een mooie cdspeler. Door de vele, vele goede reviews blind een Njoe Tjoeb 4000 super van 12-06 via marktplaats aangeschaft. Wat schertst mijn verbazing na uren luisteren. De vermeende analoge klank met al zijn warmte etc. was moeilijk te bespeuren. Na wat gepuzzel met interlinks, inbranden van de tubes e.d. de interne bekabeling van mijn ASW's vervangen. Van zilver naar koper om wat minder ijle en dunne klank te creeren. Oei hier wordt het niet beter van heren. Dit is knoeiwerk van een teleurgestelde consument. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ben, was op zoek naar een combinatie met een sappige, warme klank (juicy zoals de Engelsen zeggen) die analoog aandoet en die ervoor zorgt dat ik nu eens niet naar mijn hardware luister maar naar mijn cd's. Is er echt alleen zoiets te vinden in de high end burelen? Als het dan echt niet anders kan dan offer ik met graagte detaillering op aan luisterbaarheid. Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 nee voor mij geen juicy sound. eerlijk , open , direct. zoek je de engelse sound , zoek dan in engelse producten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 17 mei 2007 Report Share Posted 17 mei 2007 Allereerst mijn huidige systeem: Rotel rc 06 voorversterker, Marantz SM 17 eindversterker, ASW genius 300 luidsprekers. Hier was plaats voor een mooie cdspeler. Door de vele, vele goede reviews blind een Njoe Tjoeb 4000 super van 12-06 via marktplaats aangeschaft. Wat schertst mijn verbazing na uren luisteren. De vermeende analoge klank met al zijn warmte etc. was moeilijk te bespeuren. Na wat gepuzzel met interlinks, inbranden van de tubes e.d. de interne bekabeling van mijn ASW's vervangen. Van zilver naar koper om wat minder ijle en dunne klank te creeren. Oei hier wordt het niet beter van heren. Dit is knoeiwerk van een teleurgestelde consument. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ben, was op zoek naar een combinatie met een sappige, warme klank (juicy zoals de Engelsen zeggen) die analoog aandoet en die ervoor zorgt dat ik nu eens niet naar mijn hardware luister maar naar mijn cd's. Is er echt alleen zoiets te vinden in de high end burelen? Als het dan echt niet anders kan dan offer ik met graagte detaillering op aan luisterbaarheid. Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Stream, Kun je misschien ook beschrijven in wat voor akoestiek je set staat opgesteld? De verschillen in klank van de verschillende appratuur is reletief klein (luidsprekerrs verschillen nog het meest), maar de invloed van de akoestiek is echt gigantisch. Misschien moet je dus gewoon de akoestiek aanpassen ipv naar andere apparatuur te zoeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Rob heeft idd gelijk. Probeer eens een stel andere buizen in de speler. Het kan zijn dat er idd Philips JAN 6922 buizen in zitten en die klinken best naar. Wil je warm en vol, zou je bijvoorbeeld aan Western Electric, of mooier, Mullard NOS kunnen denken. De aangegeven Telefunken zijn wel heel erg mooi, maar klinken minder "oud" (lees vol, warm) dan de Mullards. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Rob heeft idd gelijk. Probeer eens een stel andere buizen in de speler. Het kan zijn dat er idd Philips JAN 6922 buizen in zitten en die klinken best naar. Wil je warm en vol, zou je bijvoorbeeld aan Western Electric, of mooier, Mullard NOS kunnen denken. De aangegeven Telefunken zijn wel heel erg mooi, maar klinken minder "oud" (lees vol, warm) dan de Mullards. Of je het nu wel of niet moet zoeken in andere buizen dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik zo'n speler helemaal niks vind. Ooit had ik zo'n geval met buizen een tijd te leen, omdat mijn eigen speler weg was voor restyling. Het geluid wat deze Marantz produceerde was hard en scherp en niks positief vergelijkbaar met mijn eigen, toen nog standaard speler. Als ik een cd opzette, was ik voor het eind van de cd al luistermoe. En wat een verschil en opluchting, toen ik mijn eigen, toen gerestylde speler weer had aangesloten. Maar ja, dat verhaal kennen jullie nu wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Ik ben ook geen fan van deze speler, maar je kunt iig wel met buisjes vervangen al een andere klank maken zodat het misschien beter bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Wat ik haal uit het verhaal van Stream is dat hij voor aanschaf van de Tjoeb al het gevoel had naar "hardware" te luisteren met de nadruk op hard. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het niet (ook) aan de Tjoeb zou kunnen liggen, zie de review van Stereophile, maar gezien het feit dat er overwegend positieve ervaringen mee zijn denk ik eerder aan een mismatch. Zelf heb ik ervaren dat de combinatie van Rotel en een ander component met hetzelfde open en felle karakter teveel van het goede kan zijn. Daarnaast heb ik begrepen, maar dat is van horen zeggen, dat de preamps van Rotel hier vooral verantwoordelijk voor zijn. Max Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Wat ik haal uit het verhaal van Stream is dat hij voor aanschaf van de Tjoeb al het gevoel had naar "hardware" te luisteren met de nadruk op hard. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het niet (ook) aan de Tjoeb zou kunnen liggen, zie de review van Stereophile, maar gezien het feit dat er overwegend positieve ervaringen mee zijn denk ik eerder aan een mismatch. Zelf heb ik ervaren dat de combinatie van Rotel en een ander component met hetzelfde open en felle karakter teveel van het goede kan zijn. Daarnaast heb ik begrepen, maar dat is van horen zeggen, dat de preamps van Rotel hier vooral verantwoordelijk voor zijn. Max En juist daarom heb ik een Rotel verterker en geen Marantz of nog erger een Rega versterker. Maar dat heeft ook alles te maken met de set die er omheen zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Rob heeft idd gelijk. Probeer eens een stel andere buizen in de speler. Het kan zijn dat er idd Philips JAN 6922 buizen in zitten en die klinken best naar. Wil je warm en vol, zou je bijvoorbeeld aan Western Electric, of mooier, Mullard NOS kunnen denken. De aangegeven Telefunken zijn wel heel erg mooi, maar klinken minder "oud" (lees vol, warm) dan de Mullards. hoi roger. mullard is inderdaad een goed merk zeker als het om de ecc83 gaat,maar dan wel de boxanode voor de ecc88 vind ik toch echt de e88cc goldpins van telefunken de mooiere amperex buggle boys ecc88 zijn hier ook niet verkeerd wat ook een hele fraaie buis is = sovtek 6n1p alleen dan moet wel je trafo geschikt zijn,deze buis trekt 2x zoveel gloeistroom dan een ecc88 maar voor nog geen 10 euro's zoveel beter dan een philips 6922 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Zeker Rob. De Telefunken zijn gewoon de mooiere buizen. Ik heb zelf een stel Telefunken E88CC goldpins in mijn gemodde MF X-Can V2 en wil ze niet meer kwijt. Maar Stream wil, van wat ik uit de post op kan merken, een Engels warme sound. Zo'n ouwerwetse typische buizenklank en dan zou je eerder naar Mullard gaan. En als je die niet wil betalen, komen de Western Electrics best aardig in de richting Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 6922 hitlijst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Beste, Als oud bezitter van een Tjoeb herken ik je verhaal niet helemaal. Als je Philips 6922 NOS buisjes erin heb zitten ,dan zijn dat de standaard buisjes. Ik zou zeggen gelijk eruit halen en gauw andere buisjes erin. Je zou kunnen denken aan een Amperex 6922, de eerder genoemde Mullard, maar ook Tesla. Kijk hier eens :Machmatt Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stream Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 Beste mensen, Ik wou dat ze op mijn werk ook zo met mij meedachten.................Wat een reacties zeg! Allereerst het zijn inderdaad de standaard Philips Jan of Jan Philips 6922 buizen. Ik heb het apparaat ook op de line ingang van mijn oude beomaster 7000 aangesloten en deze over de tevens "oude" Hepta Street Gold laten lopen. Dit is een zeer vergevingsgezinde speaker (lees: wollig) en het klonk allemaal een stuk aangenamer maar tevens ook een stuk middelmatiger. Ga misschien toch andere buisjes proberen en dan vergelijken met en zonder de Rotel ertussen en zonder en met de ASW luidsprekers. Overigens voor wat betreft de akoestiek; ik heb een houten plankvloer en voor de luidsprekers staat een tafel met flink vloerkleed. Ook zijn er gordijnen in de buurt en is de huiskamer niet overdreven "hard" ingericht. Bedankt voor alle reacties nogmaals. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Ik heb in mijn dac Sovtek 6922 zitten, ik ben al lang van plan die voor wat beters te vervangen, in de NOS zie ik door de bomen het bos niet meer (wel een lege portemonnee), maar JJ maakt ze nu ook weer, jij vind ze wel goed begrijp ik? Voor een ECC88 zeker! al is dat niet mijn favoriete buis , die JJ's hebben een erg goede prijs/prestatie verhouding. En Henrie ik heb het over NIEUWE buizen Er worden er weer plenty nieuw gemaakt door tal van fabrieken ....er ontstaan af en toe zelfs nieuwe types zoals ECC99 Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Ik heb in mijn dac Sovtek 6922 zitten, ik ben al lang van plan die voor wat beters te vervangen, in de NOS zie ik door de bomen het bos niet meer (wel een lege portemonnee), maar JJ maakt ze nu ook weer, jij vind ze wel goed begrijp ik? En Henrie ik heb het over NIEUWE buizen Er worden er weer plenty nieuw gemaakt door tal van fabrieken ....er ontstaan af en toe zelfs nieuwe types zoals ECC99 Ja, dat er nieuwe buizen worden gemaakt, dat weet ik wel. Maar zoals ik die zin las, leek het alsof Bart bedoelde dat er weer NOS-buizen worden gemaakt. Dat leek mij wat vreemd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 19 mei 2007 Report Share Posted 19 mei 2007 Allereerst mijn huidige systeem: Rotel rc 06 voorversterker, Marantz SM 17 eindversterker, ASW genius 300 luidsprekers. Hier was plaats voor een mooie cdspeler. Door de vele, vele goede reviews blind een Njoe Tjoeb 4000 super van 12-06 via marktplaats aangeschaft. Wat schertst mijn verbazing na uren luisteren. De vermeende analoge klank met al zijn warmte etc. was moeilijk te bespeuren. Na wat gepuzzel met interlinks, inbranden van de tubes e.d. de interne bekabeling van mijn ASW's vervangen. Van zilver naar koper om wat minder ijle en dunne klank te creeren. Oei hier wordt het niet beter van heren. Dit is knoeiwerk van een teleurgestelde consument. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ben, was op zoek naar een combinatie met een sappige, warme klank (juicy zoals de Engelsen zeggen) die analoog aandoet en die ervoor zorgt dat ik nu eens niet naar mijn hardware luister maar naar mijn cd's. Is er echt alleen zoiets te vinden in de high end burelen? Als het dan echt niet anders kan dan offer ik met graagte detaillering op aan luisterbaarheid. Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Allereerst mijn huidige systeem: Rotel rc 06 voorversterker, Marantz SM 17 eindversterker, ASW genius 300 luidsprekers. Hier was plaats voor een mooie cdspeler. Door de vele, vele goede reviews blind een Njoe Tjoeb 4000 super van 12-06 via marktplaats aangeschaft. Wat schertst mijn verbazing na uren luisteren. De vermeende analoge klank met al zijn warmte etc. was moeilijk te bespeuren. Na wat gepuzzel met interlinks, inbranden van de tubes e.d. de interne bekabeling van mijn ASW's vervangen. Van zilver naar koper om wat minder ijle en dunne klank te creeren. Oei hier wordt het niet beter van heren. Dit is knoeiwerk van een teleurgestelde consument. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ben, was op zoek naar een combinatie met een sappige, warme klank (juicy zoals de Engelsen zeggen) die analoog aandoet en die ervoor zorgt dat ik nu eens niet naar mijn hardware luister maar naar mijn cd's. Is er echt alleen zoiets te vinden in de high end burelen? Als het dan echt niet anders kan dan offer ik met graagte detaillering op aan luisterbaarheid. Zijn er mensen die ook die smeuige, vloeiende klank niet kunnen vinden? Wil nou eigenlijk niet direct aan de buizenbak en denk toch dat de ASW's t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 ha ha ja das lache he zo'n antwoord je geeft hiermee behoorlijk wat info. hoeveel forumers zijn er in staat goed te luisteren, en weten waar ze op moeten letten bij het luisteren. maar zo te lezen heb jij hear geen last van,jij heb het allemaal begrepen. begrijp ik je nu verkeerd? Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts