Jump to content

Hoe verouderen buizen?

Seed7
 Share

Recommended Posts

:) Leuke vraag.

Had al wat meer reakties verwacht,gezien het aantal buizen liefhebbers hier.

Is er niks op internet te vinden?

Wat ik van vroeger nog weet is dat als er op de een of ander manier lucht in het vacuum v/d buis binnensluipt, de karakteristieken behoorlijk kunnen veranderen,en andere reakties in de buis veroorzaken,ook als deze bepaalde stoffen inwendig hebben zitten.

Denk dat Kraus te horen heeft gekregen dat z'n buizen nog 70 i.p.v 100 % versterken,de mu dus,maar niet waar dit aan te wijten is.

Gm en Rp zullen ze niet hebben meegenomen denk ik.

Tsja, wat is ouderdom,snelle veroudering door verkeerde instellingen ?

Hoop in ieder geval dat die betreffende test met een gecalibreerde apparaat is uitgevoerd,anders is het nog maar afvragen.

Beste is altijd te vergelijken met een nieuwe goeie buis.

Ik heb er van begrepen dat bij het verouderen van buizen voornamelijk het weergeven van de hoge tonen er op achteruit gaat.Dus een buis die 100% meet geeft het meeste hoog en een buis die 50% meet geeft beduidend minder hoog en dat is hoorbaar.

Hoi,

Bij het verouderen van buizen wordt o.a langzamerhand de elektronenemissie van de kathode minder. Daardoor loopt niet de spanningsversterking (Mu) maar wel de stroomversterking (Gm) van de buis terug op den duur. Voordat een buis naar 70% Gm terugloopt zijn er wel zo'n 1000 uur overheen bij een stevig ingestelde eindbuis tot meer dan 20.000 uur bij een tam ingestelde VV buis.

Daarbij loopt het hoog niet zozeer terug maar meer de totale versterking. Maar e.e.a. is sterk afhankelijk van de schakeling waar de buis in gebruikt wordt. Het hoog kan wel terog lopen maar dan hebben we het over een oude versterker waarvan de bandbreedte toch al niet erg groot was.

Overigens zegt die 70% mij niet zoveel. De Gm van buizen kan sowieso wel + en - 20% varieren. Daarom worden er ook genatchte setjes verkocht.

;)

Hallo Peter,

De drie grootheden hangen toch allemaal samen aan elkaar ?

Als de inwendige weerstand v/d buis stijgt als gevolg van minder emissie,zal de mu toch ook veranderen, i.verg.m. een nieuwe buis met eenzelfde door de fabrikant opgegeven instellingen ,omdat Rp=delta Ua:delta Ia bij Ur =constant ?

Om eenzelfde mu of gm te verkrijgen als bij een nieuwe moeten dus ook de instellingen veranderen,zou men denken.

De Rp verandert dus eerst,en trekt de andere twee mee lijkt me.

Op gegeven moment is ie zo hoog dat je met normale werkspanningen niets meer kan instellen.

In ieder geval zal zo'n buis idd altijd minder luid spelen als een goeie.

Hoi Jerry,

De Ri van de buis is Ri = Mu / Gm. Mu is alleen afhankelijk van de geometrie van de buis (als die tenminste nog voldoende emissie heeft). Maar als Gm daalt door veroudering dan stijgt de Ri, dat klopt. Hoe e.e.a. uitpakt bij veroudering hangt sterk af van de instelling van de buis. Is bv de anodeweerstand hoog tov de Ri dan zal het niet snel van grote invloed zijn.

;)

:) Hallo Peter,

Geometrie is idd belangrijk bij een buis.Mee eens.

Vroeger spraken we ook nog over "inverse amplification factor" bij een buis,negatieve versterking dus.

Toen was D=dUg:dUa bij constant ingestelde anodestroom.

Eigenlijk is mu=Dtot de macht -1,voor onze buisjes.

Mu en Gm zijn variabel,dus

Ri is ook variabel,dus Ri=dUa/dIa,wel bij constante Urooster(g).

Toen werd ons vroeger op school ingeprent de wet van Barkhausen voor deze drie variabelen:

DSRi=1. :P Ken je die nog ?

Minder emissie v/d kathode waardoor onze "electronenwolkje" in de buis minder dichtheid heeft ,kan ook komen omdat de gloeidraden een hogere inwendige weerstand hebben gekregen door de tijd heen.

Eigenlijk zou je bij een oude buis met de nominaal aangelegde gloeispanning de stroom kunnen meten door de gloeidraad en kijken hoe deze in vergelijking met een nieuwe is.

25mA verschil kan al heel wat doen bij kleine buisjes.

Gloeispanning verhogen :lol:

Iemand vertelde me eens dat een auto nooit beter kan zijn dan de banden waar-ie op staat.

Iets dergelijks lijkt ook te gelden voor buisvoetjes.

Als die niet in orde zijn (speling/ruimte, oxidatie/vervuiling etc.), dan zou dat niet alleen direct de prestaties benadelen, maar ook de veroudering bespoedigen.

Klopt dat?

Klopt dat?
Of het klopt weet ik niet, maar gezond verstand zegt me dat er wel waarheid inzit. Als de buisvoetjes al slecht contact maken of zelf al rammelen kun je weinig verwachten van de buisjes die je er in steekt.

Ik heb er van begrepen dat bij het verouderen van buizen voornamelijk het weergeven van de hoge tonen er op achteruit gaat.Dus een buis die 100% meet geeft het meeste hoog en een buis die 50% meet geeft beduidend minder hoog en dat is hoorbaar.

ik heb toch andere ervaringen

Guest tubejack
Iemand vertelde me eens dat een auto nooit beter kan zijn dan de banden waar-ie op staat.

Iets dergelijks lijkt ook te gelden voor buisvoetjes.

Als die niet in orde zijn (speling/ruimte, oxidatie/vervuiling etc.), dan zou dat niet alleen direct de prestaties benadelen, maar ook de veroudering bespoedigen.

Klopt dat?

Net als autobanden, is het wel heel erg dom om op fatsoenlijke buisvoeten te bezuinigen.

Daar kom je vanzelf achter, als je er een vervangen moet..... ;)

Dat slechte buisvoeten de veroudering bespoedigen, moawh nee, net zoveel voor als

tegens.... goed is het natuurlijk niet. maar da's een open deur....

offtopic

Maar hoezo Spido? vanwaar die interesse? ga je een positieve bijdrage leveren en een fatsoenlijke buizenversterker maken? :rolleyes: i.p.v. dat continu lopen te verkondigen dat buizen niks is....

Niet alleen buizen.... maar ook mensen en ideeen .... verouderen :D

Mooi schema: http://www.wimdehaan.nl/tubeamps/el84dc/index.html

Wim heeft meerdere mooie schakelingen bedacht, stond ondanks nog in de Electuur audio special 1

De beste buisvoeten zijn natuurlijk YAMAMOTO google maar even...

End Offtopic...

Met vriendelijke groet,

Jack