alvinio Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Beste audio liefhebbers, ik ga binnenkort een hoop diy zilver/goud interlinks bouwen nu scherm ik ze altijd af met een gewoven mantel die aan 1 kant aan de aarde is aangesloten, nu ben ik er niet helemaal zeker van wat beter klinkt (wel al veel testen gedaan) : -met afscherming aangesloten aan de aarde -met afscherming maar niet aangesloten aan de aarde -geen afscherming ik vraag me ook wel eens af of de afscherming uberhaupt wel nodig is vangt een interlink echt zoveel invloeden van buitenaf op dat het merkbare verschillen in het geluid teweeg brengt? of beinvloed de afscherming de geluids eigenschappen van het singaal? ik hoor wel eens verhalen van mensen die b.v. in olie gedrengt papier of katoen om hun kabbels doen. wat denken jullie ervan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Hoe het klinkt is erg subjectief, maar de kleine signalen moeten netjes worden afgeschermd. Stroom moet in cirkeltjes rond gaan en ik moet er niet aan denken dat dat via de randaarde moet. Die is er primair ter bescherming en niet als signaalvoerende draad. Mocht je dat wel gaan doen, is het een gedeelde signaalvoerende draad geworden. Alle bronnen delen dan dezelfde retourdraad en dat lijkt mij verre van ideaal. Of het per se een afscherming a la coax moet zijn, is discutabel als de sturende impedantie laag genoeg is. Dan is een normaal snoer ook voldoende, er is dan geen afscherming nodig. Standaard gebruik ik altijd netjes afgeschermde draadjes. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Ik scherm mijn zelfgebouwde interlinks niet meer af. Telkens als ik er eentje gemaakt had met afscherming (dus mantel aan 1 kan aan massa) was het letterlijk doffe ellende. Dezelfde interlink zonder afscherming klikt gewoon opener. Dat het electrisch minder verantwoord is, ziert me dan geen biet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 Hoe het klinkt is erg subjectief, maar de kleine signalen moeten netjes worden afgeschermd. Stroom moet in cirkeltjes rond gaan en ik moet er niet aan denken dat dat via de randaarde moet. Die is er primair ter bescherming en niet als signaalvoerende draad. Mocht je dat wel gaan doen, is het een gedeelde signaalvoerende draad geworden. Alle bronnen delen dan dezelfde retourdraad en dat lijkt mij verre van ideaal. Of het per se een afscherming a la coax moet zijn, is discutabel als de sturende impedantie laag genoeg is. Dan is een normaal snoer ook voldoende, er is dan geen afscherming nodig. Standaard gebruik ik altijd netjes afgeschermde draadjes. Groet, Jacco ik bedoel dat de afscherm sok aan 1 kant op de buitenste ring van de connector word gesoldeerd wat je ziet bij interlinks die directionaal zijn met pijlen er op. of een afscherm sok die niet aan de connector zit of helemaal geen afscherm sok Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Dat maakt allemaal niets uit, zolang de stroom maar in een cirkeltje kan. Een harde voorwaarde is wel dat de sturende impedantie laag moet zijn, anders ga je last krijgen van brom oid. In het algemeen zou je aan beide zijden netjes het omhulsel moeten solderen als afscherming. Dit doet dan tevens dienst als retourleiding. Dan is de impedantie minder kritisch. Meetsnoeren zijn altijd aan beide zijden afgeschermd aangesloten en dit is niet zonder reden natuurlijk. Och, en wat maakt het uit? Toevallig is er morgen een cd-speler test en daarvor heb ik wat interlinks doorgemeten in een realistische situatie. Daarbij geven mijn 80 pF/m interlinks (ca 1 meter) een extra verzwakking tov 1 kHz van 0,05 dB bij 20 kHz in mijn set-up. Een dropveter iets van 0,07 dB. Ik ben benieuwd hoeveel het is met "audiofiele" kabeltjes: morgen weet ik meer. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 maar kan iemand deze vragen met ja of nee beantwoorden: vraag 1 : heeft een interlink uberhaupt last van invloeden (wat voor invloeden dan ook) van buitenaf als hij niet is afgeschermd? vraag 2 : heeft de afscherming invloed op het singaal ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 maar kan iemand deze vragen met ja of nee beantwoorden: vraag 1 : heeft een interlink uberhaupt last van invloeden (wat voor invloeden dan ook) van buitenaf als hij niet is afgeschermd? vraag 2 : heeft de afscherming invloed op het singaal ? Vraag 2 moet met Ja beantwoord worden, omdat vraag ook met Ja beantwoord moet worden... In hoeverre storing op een interlink uiteindelijk hoorbaar is, is weer een andere discussie. Maar een goede afscherming kan nooit kwaad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Afscherming kan in mijn ogen dus wel kwaad. Ok, het schermt RF/HF af, maar het doet ook negatieve dingen. Zoals capaciteit verhogen (en dus muzieksignaal opslokken). Muziek is namelijk het magnetische veld ROND de kabel. Vandaar dat er ook verschil is in mantels, de een houdt meer muziek vast dan de ander. Teflon staat bekend als een van de minst slechte plastics (dus goed?). Natuurlijk is beter in mijn oren. Rubber is goed, bijvoorbeeld bij stroomkabels. Maar natuurlijke materialen zoals katoen zijn in mijn oren het best. Dus ja, afscherming doet wat goed (mits storing aanwezig is). Maar afscherming doet meer fout, dus voor mij geen afscherming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Afscherming kan in mijn ogen dus wel kwaad. Ok, het schermt RF/HF af, maar het doet ook negatieve dingen. Zoals capaciteit verhogen (en dus muzieksignaal opslokken). Zolang de capaciteit van de kabel (die parallel staat met de ingang van de versterker) niet te hoog is, valt dat opslokken wel mee. Boven de 20kHz horen wij mensen immers niks meer. En de meesten van ons zullen de 15kHz al niet eens meer op 0dB horen, denk ik... Ps. ik zag tijdens het verhuizen toevallig dat de speakers van m'n ouders tot wel 60kHz gaan. Lekker nuttig. We zijn geen vleermuizen..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Afscherming kan in mijn ogen dus wel kwaad. Ok, het schermt RF/HF af, maar het doet ook negatieve dingen. Zoals capaciteit verhogen (en dus muzieksignaal opslokken). Zolang de capaciteit van de kabel (die parallel staat met de ingang van de versterker) niet te hoog is, valt dat opslokken wel mee. Boven de 20kHz horen wij mensen immers niks meer. En de meesten van ons zullen de 15kHz al niet eens meer op 0dB horen, denk ik... Ps. ik zag tijdens het verhuizen toevallig dat de speakers van m'n ouders tot wel 60kHz gaan. Lekker nuttig. We zijn geen vleermuizen..? ho ho vergeet mordante niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Afscherming kan in mijn ogen dus wel kwaad. Ok, het schermt RF/HF af, maar het doet ook negatieve dingen. Zoals capaciteit verhogen (en dus muzieksignaal opslokken). Zolang de capaciteit van de kabel (die parallel staat met de ingang van de versterker) niet te hoog is, valt dat opslokken wel mee. Boven de 20kHz horen wij mensen immers niks meer. En de meesten van ons zullen de 15kHz al niet eens meer op 0dB horen, denk ik... Ps. ik zag tijdens het verhuizen toevallig dat de speakers van m'n ouders tot wel 60kHz gaan. Lekker nuttig. We zijn geen vleermuizen..? ho ho vergeet mordante niet Ja, ok Maar ik vraag me af of die wel vleermuisoren heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 vraag het em , hij komt vannacht langs om die speakers te checken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 ik vraag me ook wel eens af of de afscherming uberhaupt wel nodig is vangt een interlink echt zoveel invloeden van buitenaf op dat het merkbare verschillen in het geluid teweeg brengt?wat denken jullie ervan? Niet afschermen is de moeite waard! Persoonlijk nog nooit een probleem mee gehad en wat er niet is kan ook geen problemen geven. De afgeschermde kabels die ik heb geprobeerd hadden allemaal iets afgeknepens; de niet-afgeschermde hadden allemaal een neutraal en open karakter. Enige uitzondering die ik ken op deze regel is de afgeschermde NBS monitor-0, maar daar ga je als normale muziekliefhebber geen geld aan uitgeven.... maar kan iemand deze vragen met ja of nee beantwoorden: vraag 1 : heeft een interlink uberhaupt last van invloeden (wat voor invloeden dan ook) van buitenaf als hij niet is afgeschermd? vraag 2 : heeft de afscherming invloed op het singaal ? Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen invloeden van buitenaf geen hoorbare rol spelen onder huiselijke omstandigheden, terwijl toepassing van afscherming op de interlink dat juist wel doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Een tijd terug is er een test geweest tussen een onafgeschermde Nordost interlink en een afgeschermde van de gamma.De Nordost pikte iets meer brom op dan de gamma,maar het was zo miniem dat het echt niet te horen is. Probeer eens verschillende manieren uit en oordeel zelf wat je het beste vind!Ik weet niet hoe je de interlinks op wilt gaan bouwen,maar je zou het volgende kunnen proberen: E Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Twee aders, Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 23 mei 2007 Author Report Share Posted 23 mei 2007 of zou het beter klinken als men als afscherming 1 blote kabel om de andere kabels heen twist en aan 1 kant op de aarde aan te sluiten ipv zo'n afscherm sok ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 juni 2007 Report Share Posted 1 juni 2007 Nou, uit nieuwsgierigheid en voor een ieder die vind dat het gebruik van wat voor kabels dan ook geen barst uitmaakt, het volgende. Ik heb voor de gein gistermiddag eens van een stuk 75 Ohm Hirsmann Coaxkabel een setje interlinks van 80 cm gemaakt. Voor de stekkers heb ik een bezoekje gebracht aan de plaatselijke elektronicaboer. Hij had er vier van Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 juni 2007 Report Share Posted 1 juni 2007 CJ, Hoe heb je precies die blindtest opgezet? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 juni 2007 Report Share Posted 1 juni 2007 CJ, Hoe heb je precies die blindtest opgezet? Groet, Jacco Beste Jacco, Hier had ik geen blindtest voor nodig. Mijn oren vertelden mij bij de eerste klanken al hoe e.e.a. er voor stond. Maar misschien dat iemand anders deze kabels wel een keer in een blindtest wil testen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 juni 2007 Report Share Posted 1 juni 2007 kan alleen maar zeggen "jammer dat het niet werkt". en mischien had je ze doof moeten testen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 juni 2007 Report Share Posted 1 juni 2007 kan alleen maar zeggen "jammer dat het niet werkt". en mischien had je ze doof moeten testen Ach, zo prutsen we wat af. De ene keer is het niks en de andere keer is het... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 1 juni 2007 Report Share Posted 1 juni 2007 Probeer eens goede pluggen waarbij je niet hoeft te solderen, bijvoorbeeld de duurste van Furutech. En als je dan ook nog de gele krimpous weglaat of vervangt door een natuurlijke lak of een katoenen huls, zou het best wel eens beter kunnen klinken. Althans, dat is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 1 juni 2007 Report Share Posted 1 juni 2007 afscherming vind ik ook minder klinken maar soms moet het verder gebruik ik geen kunstof als isolatie en de pluggen die Proprius aangeeft dit is een overigens een interesante link : ach ja wat is het beste http://amasci.com/elect//poynt/poynt.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 juni 2007 Report Share Posted 3 juni 2007 Probeer eens goede pluggen waarbij je niet hoeft te solderen, bijvoorbeeld de duurste van Furutech. En als je dan ook nog de gele krimpous weglaat of vervangt door een natuurlijke lak of een katoenen huls, zou het best wel eens beter kunnen klinken. Althans, dat is mijn ervaring. De enig echt goede pluggen vind ik Bullett pluggen. Neem eens een set met ''gewone'' pluggen en een set met Bullett pluggen en kom tot de conclusie dat de laatste beter preteert. Metname instrumenten en vooral piano's worden puntiger neergezet. Hoe het kan, mag Joost weten, maar ik heb twee setjes Seec Stage One, waarvan er een met Bullett pluggen en die presteert beter dan de andere. De Bulletts heb ik dan ook tussen de cd speler en versterker, terwijl de andere tussen de tuner en versterker zit. En, niks geen gammele constuktie met die Bullett pluggen! Niet als Seec ze fabriceert, dan zitten ze perfect en stevig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 3 juni 2007 Report Share Posted 3 juni 2007 euhhh ik heb de Bullet pluggen eraf gehaald en gebruik nu Furutech Rodium met schroefbevestiging heb jij de furutech al eens geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts