Jump to content

Interlinks afschermen

alvinio
 Share

Afschermen of niet?  

26 members have voted

1. 1. afschermen of niet?

• ja het klinkt beter als ze afgeschermd zijn
      8
    • nee het klinkt slechter als ze afgescherd zijn
      12

Recommended Posts

bedankt voor alle reacties ik heb het volgende gedaan :

2 setjes interlinks gemaakt de interne bedrading allebij het zelfde (zilver/goud draad 0.5mm)

getwist om een kunstof kern. allebij met bullit pluggen van Eichmann

1 setje is afgeschermd met een gewoven sok van metaal aan 1 zijde aan de aarde gesoldeert

en heeft daarna nog een kunstof gewoven sok gekregen

1 setje is niet afgeschermd maar heeft een laagje ptfe om zich heen en daarna 1 kunstof gewoven sok.

ik moet toegeven dat de afgeschermde versie wat dof klinkt in mijn oren.

en de onafgeschermde helder en open het verschil is toch goed te merken,

maar het kan nog beter ik ga de komende tijd eens flink expirimenteren met de opbouw,afscherming en pluggen van de kabels.

nogmaals dank voor de reacties.

[...]

ik moet toegeven dat de afgeschermde versie wat dof klinkt in mijn oren.

en de onafgeschermde helder en open het verschil is toch goed te merken,

[...]

Blind ook nog?

Wat voor bron heb je trouwens?

Groet,

Jacco

Een zilveren/of zilveren mantel met koperkern verandert niks aan de freq kar vd tweeter , hij gaat daardoor niet luiderspelen , dus die scherpte heeft een andere oorzaak.

Over kabels ophangen , dat lijkt me onzin.

gr :( hj :D

de combi van 2 materialen schijnt daar verantwoordelijk voor te zijn. zoveel mogelijk 1 materiaal in de signaal gang. koper is volgens mij gewoon goed en de (echt) zilveren kabels die IK gehoord heb lieten zeker niets meer horen dan een illusie wat mij betreft.

eet smakelijk jacco ;)

http://www.duelundaudio.com/cables/index.htm

Deze firma geeft zilveren kabels ook een "speciale behandeling" ( zullen ze wel uitvoerig getest hebben)

de condensatoren die hij maakt zijn overigens steengoed , veel beter dan mundorf/silver oil , hij maakt deze ook op een natuurlijke manier , papier in olie als dieelektrum en als geheel gelakt in tegenstelling tot mundorf teflon als dieelektrum geloof ik , en dat hoor je

maar wel puur zilver.

ik vraag me af of het het geld waard is. truste

Beste audio liefhebbers,

i nu ben ik er niet helemaal zeker van wat beter klinkt (wel al veel testen gedaan) :

vangt een interlink echt zoveel invloeden van buitenaf op dat het merkbare verschillen in het geluid teweeg brengt?

of beinvloed de afscherming de geluids eigenschappen van het singaal? ik hoor wel eens verhalen van mensen die b.v. in olie gedrengt papier of katoen om hun kabbels doen.

wat denken jullie ervan?

Jij gaat precies horen wat je denkt te gaan horen.

Beste audio liefhebbers,

ik ga binnenkort een hoop diy zilver/goud interlinks bouwen nu scherm ik ze altijd af met een gewoven mantel die aan 1 kant aan de aarde is aangesloten, nu ben ik er niet helemaal zeker van wat beter klinkt (wel al veel testen gedaan) :

-met afscherming aangesloten aan de aarde

-met afscherming maar niet aangesloten aan de aarde

-geen afscherming

ik vraag me ook wel eens af of de afscherming uberhaupt wel nodig is vangt een interlink echt zoveel invloeden van buitenaf op dat het merkbare verschillen in het geluid teweeg brengt?

of beinvloed de afscherming de geluids eigenschappen van het singaal? ik hoor wel eens verhalen van mensen die b.v. in olie gedrengt papier of katoen om hun kabbels doen.

wat denken jullie ervan?

Jij bent stukke beter als je afgeschermt bent http://www.hear.nl/forums/style_images/1/f...icons/icon5.gif

http://www.hear.nl/forums/style_images/1/f...icons/icon5.gif

Ik gebruik momenteel een aantal verzilverde koperen aders met teflon. waarom is de zilverenaders lakken en katoen beter,wat is het klankverschil?

Zilver heeft toch de neiging om wat scherp te klinken, niet?

Misschien uitgezonderd Kondo audionote japan

onzin , de gepelde apennootjes uit Nedeland krijg je minstens zo goede detaiiering mee.

Beste audio liefhebbers,

ik ga binnenkort een hoop diy zilver/goud interlinks bouwen nu scherm ik ze altijd af met een gewoven mantel die aan 1 kant aan de aarde is aangesloten, nu ben ik er niet helemaal zeker van wat beter klinkt (wel al veel testen gedaan) :

Wat denken jullie ervan?

Je hoeft van mij nx aan te treken ,hoor , maar ik zou eerst naar de huisarts gaan.

maar kan iemand deze vragen met ja of nee beantwoorden: :)

vraag 1 : heeft een interlink uberhaupt last van invloeden (wat voor invloeden dan ook) van buitenaf

als hij niet is afgeschermd?

vraag 2 : heeft de afscherming invloed op het singaal ?

Vraag 2 moet met Ja beantwoord worden, omdat vraag ook met Ja beantwoord moet worden... ;) In hoeverre storing op een interlink uiteindelijk hoorbaar is, is weer een andere discussie. Maar een goede afscherming kan nooit kwaad...

Dus jij denkt dat er een storing mogenlijk is...

Dus jij denkt dat er een storing mogenlijk is...

Anders kom jij even wat zinnigs vertellen... :blink: 6 posts en alleen maar slechte one-liners..

Of ben je het alter-ego van Dekkersj ???

ONTOPIC graag!

De SP-dif interface (digitale verbinding bij CD-spelers) is ontwikkeld/afgestemd op een 75ohm belasting.

Bij een andere belastingsimpedatie dan 75ohm komen er reflecties van het signaal in de kabel terug die lekker met het oorspronkelijke signaal interfereren en daarmee voor jitter zorgen. Dit is duidelijk hoorbaar.

NBC pluggen en de WBT Nextgen (als enige tulp stekker op de markt) hebben een karakteristieke impedantie van 75 ohm. Daarom klinkt die beter op digitaal!

Verder kan ik het verhaal van proprius volledig onderschrijven.

Mijn shortlist voor pluggen (analoog):

1) Rhodium plated Furutech

2) silver Bullet

3) vergulde bullet

De rest is niet de moeite waard.

Kabels moeten in katoen (kunststof, ook teflon, is uit den boze), met dunne gelakte zilvere aders (geen litze), en zonder afscherming! Iedereen die anders beweert moet nog veel leren................

Zoals? Als ik dit allemaal zo lees denk ik eerder dat het andersom is...

Groet,

Jacco

Hoi Jacco,

Ik kan me voorstellen dat je dat "DENKT", je moet het echter beluisteren in plaats van te analyseren.............

http://www.duelundaudio.com/cables/index.htm

Deze firma geeft zilveren kabels ook een "speciale behandeling" ( zullen ze wel uitvoerig getest hebben)

de condensatoren die hij maakt zijn overigens steengoed , veel beter dan mundorf/silver oil , hij maakt deze ook op een natuurlijke manier , papier in olie als dieelektrum en als geheel gelakt in tegenstelling tot mundorf teflon als dieelektrum geloof ik , en dat hoor je

Deze condensatoren zijn inderdaad erg goed maar de prijs slaat nergens op.

Ik zal jullie een geheimpje verklappen: Voor een fractie van de prijs kan je een condensator kopen die vergelijkbaar is!

Wil je speakercondensatoren met een grote waarde vanaf 5uf of zo, koop dan NOS papier in olie condensatoren en zaag de metalen behuizing eraf. Deze behuizing doet hetzelfde als de afscherming van de kabels. Duelund heeft dat principe goed in de gaten en past het toe op kabels en condensatoren.

Voor kleinere condensatoren voor in versterkers kan je de Jensen papier in olie kopen met aluminium behuizing. Zaag deze behuizing eraf en stop het in een houten of kartonnen kokertje. Ook Jensen heeft dit principe inmiddels door; ze verkopen hun C's nu met kartonnen mantel en vragen daar ook de hoofdprijs voor.

Ik gebruik al jaren een Jensen koperfolie in een buxushouten koker en deze verslaat alle andere die ik ooit gehoord heb. Onlangs mijn filtercondensator voor de Manger (100uf) vervangen voor een Cornell Dubilier NOS en de metalen pot eraf gezaagd; dit geeft een verschil van dag en nacht!

Groeten,

Legerdump, internet. Het zijn gewoon hele ouwe condensatoren die eruit zien als een grijs Smac blikje of ouwerwets naaimachineolieblikje (3x woordwaarde :P ). Als je ermee schud, hoor je de olie klotsen.

Waar zijn die NOS condensatoren te krijgen dan ?

bij voorbaat bedankt

Deze?

jensencap.jpg

Zijn gewoon te koop ;-)

Of ff op ebay zoeken naar pio.

kbg-mn_4uf_600v_su_rez.jpg

Vriendelijke groet,

Tna.

Ha die grote heb ik ook! Vintage! :rolleyes: zo'n joekels hang je gewoon aan je tweeter, kan ni kapot (stuk dus) ;)

PS uit ervaring: koper/zilver heeft een vuil randje, puur zilver klinkt bij mij zeer lekker (veel detail), koper is ook goed, maar "anders" :P

mvg RastaPhil

Kleine correctie wel de juiste waarde voor de tweeter " hangen" , je kunt er niet zomaar "wat " voorhangen.

Voor de tweeter hangen kan altijd :lol: ..zorgt voor een goede afscherming :P ..en geeft preccies weer wat afscherming doet met het geluid!

Vriendelijke groenn,

Afterugnaar :lol: