m44 Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 de heren op lansing heritage denken dat het wijs is om de kapotte tweeters (050 gold) te verkopen op marktplaats / ebay en voor het geld een nieuwe tweeter te kopen maar dan een andere. blijkbaar zijn de tweeters zo zeldzaam dat een of andere amerikaan geen probleem zzl hebben om ze te reconen voor 300 euro p/stuk. Ik vind zo'n bedrag echt belachelijk namelijk. wie denken jullie dat ikhet best kan benaderen om uit te zoeken welke tweeter het meest geschikt is. moet ik dan met die kasten naar speakerland en co ? zijn er trucjes om uit te zoeken welke optie mogelijk is. wat te doen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 heb de freq kar van de speaker ergens , rendement en de scheidingsfreq? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 freq. meer info in de thread zoiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Als de link (freq ) inderdaad jouw speaker is ,lag het rendement in jouw systeem vd vorige tw op plus minus 90 db. De overname freq op 2800 hz . De tweeter was een titanium , dome of inverted dome? Wat wil je terug een soft dome of gewoon een titanium inverted of gewone dome? gr hj Ps. de fitering was derde orde 18 db per octaaf ,steil dus Seas heeft hele mooie AL/MAG domes , niet zo duur, ongeveer 50 euro per stuk denk ik ,moet je even clofis bellen. www.clofis.nl , 27TAFNC/D H 1397 rendement plus minus 90 db,is eventueel nog aan te passen met een weerstandje,(soms zijn fabrikanten wat onzorgvuldig met rendementcijfers) De eigenresonatie ligt laag genoeg voor jouw systeem , wel de polariteit checken voordat je hem erin soldeert Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 Het rendement van de century gold is 93 db. vanwaar dit verschil? ik wil er een gewone titanium dome in om zo dicht mogelijk bij het orgineel te komen. Zal een tweeter van een ander merk geen hoorbaar verschil opleveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Volgens het grafiekje onder freq wat je hebt gepost ligt die op plus minus 90 db (maar heeft inderdaad toppen van 93 db ,ook dalen onder de 90 db),maar fabrikanten houden vaak de toppen van de freqkar. aan als zijnde het rendement vh totale systeem. Maar als je een tweeter wilt met een rendement van 93 db moet je even verder zoeken ,bel clofis even, of speaker en co. Een tweeter is altijd wel wat te dempen met een weerstandje. Je kan ook de hele speaker naar speaker en co. brengen misschien ,hun nemen daar het rendement op en kunnen een bijpassende tweeter zoeken en die laten aansluiten op je bestaande systeem. Is wel wat duurder denk ik. Een titanium tweeter weet ik zo niet , focal had ze maar levert niet meer voor zelfbouw. gr hj Ps Het geluid kan met een andere tw. ook beter worden , die andere was 20 jaar oud of zoiets? Ps de tweeter die er in zat daarvan moet je het rendement hebben , deze kan bijv een rendement hebbben gehad van laten we zeggen 94 db en dmv het filter gedempt zijn , als je er straks een in stopt van 90 db zal deze waarschijnlijk niet hard genoeg spelen , en zal het filter aangepast moeten worden , dus toch maar even langs speaker en co voor het beste resultaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 zo'n weerstandje soldeer je die dan vlak voor de ingang van de tweeter. en hoeveel ohm moet ik dan aan denken. ik kan goed solderen dus kan ik evt wat expirimenteren hiermee. de tweeter die er nu inzit is rond de 15 a 20 jaar oud. de 035Ti van Jbl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Lees nog even mijn laatste berichtje onderaan ,het kan dus ook zijn dat je originele tw. een rendement had van 94 db ,in dat geval kom je er niet met die seas van 90 db . Probeer na te gaan wat voor rendement jouw JBL tweeter had , en neem er een met exact hetzelfde rendement en die je op 2800 hz kunt crossen gr hj Die weerstandjes kun je gewoon voor de plus vd de tweeter solderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 alvast enorm bedankt. laatste vraag. als ik een losse tweeter heb en daar ligt een filter voor, kan ik er dan altijd vanuit gaan dat dat filter ook klopt qua + & - als het nu goed klinkt dan klopt dat altijd toch? je hoort wel eens dat intern een en ander mis gaat hiermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Vaak is bij een 2 weg de tweeter omgepoold ,de plus van het filter zit dan aan de min van de tweeter gesoldeerd, als je de tweeter los soldeert kijk dan of hij aan de plus zit en soldeer hem ook weer zo vast. Ik neem aan dat bij alle tweeters de plusaansl. de zelfde spreekspoelaansl betekent, of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet Vertrouw je het niet , kun je ze altijd nog een keer andersom gepoold solderen en beluisteren, is zeer belangrijk dat dit klopt!!!! PS lees mijn laatste verhaaltje over rendement nog even door ,belangrijk voor je een tw. aanschaft. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 met het filter is zover ik kan beoordelen niets gebeurd. er is gewoon een tweeter met hetzelfde rendement ingestopt die ook toevallig nog eens passend is. ik zal een tweeter gaan zoeken die een rendement heeft rond de 93 db dan kan er altijd nog een weerstandje in koop ik er een met een te laag rendement is er niets meer aan te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Dat klopt , als je er een koopt van 93 db zal het wel genoeg zijn , haal maar wat weerstandjes 4 , 7 ,10 ohm gewoon cementweerstandjes eens proberen , die witte rechthoekige blokjes ,kosten niks . Die blauwe moxjes vind ik niks. eventueel kun je die weerstandjes nog in serie zetten voor een nog grotere demping. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 hee nogmaals enorm bedankt. ik ga eens struinen voor een mooie tweeter en als ik iets gevonden heb postik wel weer . thnx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 mei 2007 Report Share Posted 19 mei 2007 Kun je niet gewoon de dome omwisselen? Ik kan me voorstellen dat een merk als JBL gewoon vervangingsdomes op de markt brengt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 mei 2007 Report Share Posted 19 mei 2007 HJeb he al in DL (ebay.de) gezocht, ik begrijp dat die gold stuff daar het meest verkocht is Of misschien passen deze wel http://cgi.ebay.de/JBL-Studiomonitore-4412...1QQcmdZViewItem Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 mei 2007 Author Report Share Posted 19 mei 2007 die zitten er al in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Dat klopt , als je er een koopt van 93 db zal het wel genoeg zijn , haal maar wat weerstandjes 4 , 7 ,10 ohmgewoon cementweerstandjes eens proberen , die witte rechthoekige blokjes ,kosten niks . Die blauwe moxjes vind ik niks. eventueel kun je die weerstandjes nog in serie zetten voor een nog grotere demping. gr hj Dit kan dus vreselijk fout gaan! Als er geen weerstandennetwerkjes (met constante impedantie over de luidsprekers) worden gemaakt, maar alleen serieweerstanden worden gebruikt, dan gaan de kantelfrequenties schuiven waardoor je gaten en/of pieken (t.g.v. negatieve of positieve interferentie) in de karakteristiek krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 wordt bij mijn weten alleen geadviseerd bij rendementsaanpassingen groter dan 3db. En wie weet wat er allemaal al voor netwerkjes in het filter binnenin zit , het is beter zo dan de dat je niks meer aan de speakerzelf hebt. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Volgens het grafiekje onder freq wat je hebt gepost ligt die op plus minus 90 db (maar heeft inderdaad toppen van 93 db ,ook dalen onder de 90 db),maar fabrikanten houden vaak de toppen van de freqkar. aan als zijnde het rendement vh totale systeem.(...) Officieel geldt het rendement (de gevoeligheid) bij 1 kHz (gemeten op de tweeter-as, op 1 meter afstand) als bepalend. (...) wordt bij mijn weten alleen geadviseerd bij rendementsaanpassingen groter dan 3db. (...) Soms is het beter je te laten adviseren door iemand die er Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 mei 2007 Author Report Share Posted 22 mei 2007 ik neem alles aan wat er word gezegd en ga daarna pas op onderzoek uit. of hetgeen hij zegt klopt kom ik wel achter voorals nog heb ik geen reden tot wantrouwen. wat zou jij dan doen spido? (behalve de jbl verkopen en een PP kopen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 mei 2007 Report Share Posted 22 mei 2007 ik neem alles aan wat er word gezegd en ga daarna pas op onderzoek uit. Een vervangingstweeter gebruiken die niet identiek is betekend domweg een nieuwe filtersectie ontwerpen en bouwen. Zeker als het rendement anders is als die van het origineel. In de metingen waarnaar je verwijst zit er een duidelijk verschil in de Qms terwijl Qts redelijk gelijk is. Geen idee van de meetonzekerheid bij deze data, maar als ze goed zijn zou ik er niet vanuit gaan dat de tweeters identiek van constructie zijn. Dit zou dus een aanpassing aan het scheidingsfilter kunnen betekenen. Tweeters kunnen er makkelijk identiek uitzien, ook van dezelfde fabrikant en toch heel anders zijn, het zelfde geldt andersom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2007 Report Share Posted 22 mei 2007 Beste m44, Het best kun je tweeters nemen die qua gevoeligheid (rendement) en impedantie (wisselstroomweerstand, m.n. bij de scheidingsfrequentie) overeenkomen met de oorspronkelijke tweeters. Je kunt desnoods wel tweeters met een hoger rendement gebruiken, als de impedantie gelijk is. Maar dan moet je de tweeter verzwakken met een weerstandennetwerkje, zodat de versterker over de luidspreker dezelfde impedantie ziet. Zeg maar: 8 Ohm. Op http://www.remo.nl/ vind je hier informatie over. (Doorklikken naar "rendementsaanpassing" in blokje "scheidingsfilters - theorie".) Kies schema A (spanningsdelers, bestaande uit een serieweerstand plus een parallelweerstand). Stel de benodigde verzwakking bij voorkeur vast met behulp van ruis en een spectrum analyzer met meetmicrofoon. Of vertrouw op de rendementsgegevens/frequentiekarakteristiek van de leverancier: die gegevens kloppen meestal behoorlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 mei 2007 Author Report Share Posted 23 mei 2007 oke bedankt .ik ga me in alle opties verdiepen. Weet iemand wat het rendement bepaald van een tweeter. is dat de kracht van de magneet of gewicht dome. of de combi daarvan. Ik heb de orginele magneet wel en een vrijwel identieke tweeter. heeft het zin om de orginele magneet te bevestigen aan de frontplaat van de vervanger. Levert zoiets nog wat op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 mei 2007 Report Share Posted 23 mei 2007 Weet iemand wat het rendement bepaald van een tweeter. is dat de kracht van de magneet of gewicht dome. of de combi daarvan. De magneetsterkte, de vorm van de luchtspleet, de wikkeling van de spoel, de ophanging van de dome, het materiaal/gewicht van de dom etc. Het rendement zul je moeten meten of opzoeken in de specs van de tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 mei 2007 Report Share Posted 23 mei 2007 Weet iemand wat het rendement bepaald van een tweeter. is dat de kracht van de magneet of gewicht dome. of de combi daarvan.Onder andere. Maar ook de stugheid van de ophanging, de hoogte van de luchtspleet, de breedte van de luchtspleet, de wikkelhoogte van de spreekspoel en de impedantie van de spreekspoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts