m44 Posted 24 mei 2007 Author Report Share Posted 24 mei 2007 kan het omwisselen van een magneet schade opleveren? de magneet die er nu achter zit heeft een massieve kern in de luchtspleet en de orginele (gold) magneet heeft en holle kern met een schuimblokje erin. voor de rest lijkt alles identiek. ik moet het op zicht doen omdat ik geen meetapparatuur heb. ik zit eraan te denken de magneten om te wisselen (heel voorzichtig) en dan eens te gaan luisteren. ik kan zelf niets bedenken wat daarop tegen is maar jullie mischien wel. alvast bedankt. Het zou heel veel voor mij betekenen om de speaker zo dicht mogelijk in de orginele vorm terug te krijgen. Zo goed vind ik em. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWX Posted 24 mei 2007 Report Share Posted 24 mei 2007 Dat klopt , als je er een koopt van 93 db zal het wel genoeg zijn , haal maar wat weerstandjes 4 , 7 ,10 ohmgewoon cementweerstandjes eens proberen , die witte rechthoekige blokjes ,kosten niks . Die blauwe moxjes vind ik niks. eventueel kun je die weerstandjes nog in serie zetten voor een nog grotere demping. gr hj Bel anders even naar AUDIOLAB die reviseren ook en hebben ook nog wel is wat liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 24 mei 2007 Report Share Posted 24 mei 2007 kan het omwisselen van een magneet schade opleveren?de magneet die er nu achter zit heeft een massieve kern in de luchtspleet en de orginele (gold) magneet heeft en holle kern met een schuimblokje erin. voor de rest lijkt alles identiek. ik moet het op zicht doen omdat ik geen meetapparatuur heb. ik zit eraan te denken de magneten om te wisselen (heel voorzichtig) en dan eens te gaan luisteren. ik kan zelf niets bedenken wat daarop tegen is maar jullie mischien wel. alvast bedankt. Het zou heel veel voor mij betekenen om de speaker zo dicht mogelijk in de orginele vorm terug te krijgen. Zo goed vind ik em. Op zich is een holle kern voor een tweeter gunstiger omdat de aan de achterkant van het membraan uitgezonden geluid beter wordt gedempt. Dit zou ik beslist zo houden. Ik weet niet of er ferrofluid is gebruikt, zo ja is dat meestal wel gunstig voor het uitlijnen van de spreekspoel in de luchtspleet. Als de boel niet helemaal goed is gecentreerd (niet overdrijven) wordt dat door de ferrofluid gecorrigeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 mei 2007 Author Report Share Posted 25 mei 2007 enig idee hoe ik daar achter kom. waar zie je dat aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 25 mei 2007 Report Share Posted 25 mei 2007 enig idee hoe ik daar achter kom. waar zie je dat aan. Ferrofluid is een olieachtige substantie in de luchtspleet van de magneet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 mei 2007 Author Report Share Posted 27 mei 2007 ik denk dat ik het zo laat voor wat het is en iemand ga zoeken die een domepje durft te plaatsen in mijn kapotte tweeter. Als ik de magneet omwissel zal het toch blijven knagen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Je doet er verstandiger aan een complete nieuwe tweeter te kopen, want het vinden van een passende (qua maten en prestaties) dome & coil assembly bij een bestaand magneetsysteem lijkt me vrijwel onmogelijk. Bovendien koop je voor een paar tientjes een nieuwe dometweeter die veel beter is dan de originele tweeter van je speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 mei 2007 Author Report Share Posted 28 mei 2007 dat zal best. maar ik heb niet de technische know how om zo'n tweeter aan te passen aan het bestaande filter. verder zal de tweeter geplaatst worden in een metalen frame en kan dus qua afmeting niets afwijken. Denk dat ik dan toch maar ga sparen om de orginele tweeter te kopen. wel belachelijk duur maar dan is het in ieder geval goed. Zelf kan ik dat nog niet. Het enige flilr dat ik met een vriend heb gebouwd was een basis filter vervangen door betere componenten en dan veel werken met het gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 mei 2007 Author Report Share Posted 31 mei 2007 uiteraard wel allen bedankt voor de tips. I laat nog wel weten wat het geworden is. heb iemand gevonden die bekend is met de century's en wil kijken of hij het aandurft..heeft ook al wat ander modificeer werk op deze speaker uitgevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 juni 2007 Author Report Share Posted 28 juni 2007 ik zie nu net voor het eerst dat de impedantie van mijn luidspreker 6 ohm is ipv 8. gek genoeg nooit geweten. wanneer je nu een tweeter koopt van 8 ohm bijv visaton maakt dat dan nog iets uit of heeft het filter dit al opgelost of hoe zit dat. gaan de db's dan omhoog. wat kan ik verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 juni 2007 Report Share Posted 28 juni 2007 De impedantie van een speaker varieert als hij wordt belast met een muzieksignaal. Je kunt maar zo niet een visaton kopen en verwachten dat de speaker hier goed meespeelt. Ik gebruik zelf units met verschillende impedantie en combineer die met elkaar, geen probleem, tenminste niet bij mij. Als je jouw speaker enigzins goed wilt reparen met een ander soort tweeter , moet je op zijn minst de freq kar. controleren en enigzins aanpassen , ook kijken naar de poling(plus of min). gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 juni 2007 Author Report Share Posted 28 juni 2007 no worry's ik laat het doen en ben gewoon aan het orienteren i tweeters die qua formaat en looks een beetje passen en dei specs hebben die enigzins overeen komen met de oude tweeter. als ik een aantal tweeters heb uitgezocht kan hij kijken wat wijsheid is. de hele speaker gaat op een gegeven moment daarheen , dan kan ie meten wat ie wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 30 juni 2007 Report Share Posted 30 juni 2007 Kwa looks past het misschien niet helemaal, maar het rendement is vrijwel gelijk: de Peerless HDS tweeter. Top tweeter voor een redelijke prijs. Als het niet hetzelfde klinkt, klinkt het vermoedelijk beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 juni 2007 Author Report Share Posted 30 juni 2007 Kwa looks past het misschien niet helemaal, maar het rendement is vrijwel gelijk: de Peerless HDS tweeter. Top tweeter voor een redelijke prijs. Als het niet hetzelfde klinkt, klinkt het vermoedelijk beter wellicht een goede optie. ik heb gister echter een membraam gevonden van de 052TI tweeter die identiek is aan de 050 gold. alleen de kleur is anders. een bedrijf in amerika moet wel bereid zijn hem op te sturen anders moet ik het gaan regelen via mijn "vrienden"op het lansing heritage forum. zij kunnen hem dan kopen en naar mij opsturen maar dat is hopelijk niet nodig. tweeter blijft dan vrijwel identiek en zo houdt de speaker zijn waarde vast en die word alleen maar meer. ik heb al iemand die handig is met membramen dus hopelijk gaat dit lukken zo. vraag me alleen af hoe dat zit met betalen in amerika. zal je dan een bank binnen kunnen lopen en geld door hun laten overmaken. ik heb nog nooit iets via het buitenland besteld en heb ook geen creditcard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 ff voor de duidelijkheid, een membraam is een borstframboos. Die dingen bestaan niet. Blijkbaar is het moeilijk om die folie een membraan te noemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 Zijn die goed te eten die membramen? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 Zijn die goed te eten die membramen? gr hj Nee, want die bestaan niet, dat zei Sodejuu toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 juli 2007 Author Report Share Posted 1 juli 2007 ff voor de duidelijkheid, een membraam is een borstframboos. Die dingen bestaan niet. Blijkbaar is het moeilijk om die folie een membraan te noemen altijd leuk zo'n lesje in nederigheid. ik pak je wel een keer terug via een potje tafeltennis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 ff voor de duidelijkheid, een membraam is een borstframboos. Die dingen bestaan niet. Blijkbaar is het moeilijk om die folie een membraan te noemen altijd leuk zo'n lesje in nederigheid. ik pak je wel een keer terug via een potje tafeltennis Anytime Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 juli 2007 Report Share Posted 10 juli 2007 M, Deze iets voor jou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 juli 2007 Author Report Share Posted 10 juli 2007 je bent een reddende engel. enig idee hoe lang ik al op zoek ben naar een foto van de achterplaat. die is bij mij ook weg. de achterplaat van die van mij is echter groter omdat ik er een heb van de eerste oplage. maar die plaat moet ik ook n og laten namaken. geen idee trouwens wat 198,400 yen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 juli 2007 Report Share Posted 10 juli 2007 http://www.wisselkoers.nl/NL/koers_converter.asp 1179 eurotjes Wat is het min 3 db punt eigenlijk van die JBL , flinke woofer zit erin. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 juli 2007 Report Share Posted 10 juli 2007 je bent een reddende engel. Y're welcome. Moet je 'ns verder spitten op die site (hier zoekresultaat JBL) veel leuke spulletjes tegen vaak redelijke prijzen. Bijzondere dingen zijn echter meestal razendsnel weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 juli 2007 Report Share Posted 10 juli 2007 je bent een reddende engel. Y're welcome. Moet je 'ns verder spitten op die site (hier zoekresultaat JBL) veel leuke spulletjes tegen vaak redelijke prijzen. Bijzondere dingen zijn echter meestal razendsnel weg. Ik vind deze R90's anders best duur. LINK. Met beschadigd hout, gaten in het doek en verpulverd schuim...... Ruim Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 juli 2007 Author Report Share Posted 10 juli 2007 http://www.wisselkoers.nl/NL/koers_converter.asp 1179 eurotjes Wat is het min 3 db punt eigenlijk van die JBL , flinke woofer zit erin. gr hj 35 hz -6db jbl staat erom bekend altijd erg zuinig om te gaan met de meetgegevens. ik heb ook meerdere test reports gelezen waar e gold een 35 hz haalt met -3db de nieuwe everest gaat strak tot de 20 maar ook dat word niet opgegeven. 1197 is een mooie prijs.Alleen de vervoerskosten pijzen de pan uit denk ik. die infinitys zijn wel zeer mooi. idd wat gehavend maar het geld wel waard vind ik. jaren geleden eens gehoord en erg groot en gedetailleerd beeld. alle muziek met speels gemak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts