andromedaaudiodesign Posted 10 juli 2007 Report Share Posted 10 juli 2007 Valt me toch nog een beetje tegen eerlijk gezegd voor een 30 cm woofer. Wel een beetje speaker historie zo ziet het eruit , wel mooi. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 juli 2007 Author Report Share Posted 10 juli 2007 grote woofers staan niet garant voor diep laag. Kijk maar naar Pa speakers , mazzel als ze 50 hz halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 juli 2007 Report Share Posted 10 juli 2007 Dus je wil zeggen dat concertspeakers een min 3 db punt hebben van 50 hz ongeveer ook die grote jongens? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 juli 2007 Author Report Share Posted 10 juli 2007 waarom zouden ze lager gaan?. check de specs maar eens van dat soort speakers. heel hard maar niet heel laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 juli 2007 Report Share Posted 10 juli 2007 Dus kun je de conclusietrekken dat een PA speaker bepaalde lage tonen niet eens kan , of alleen heel zacht kan weergeven tijdens een concert. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 Dus kun je de conclusietrekken dat een PA speaker bepaalde lage tonen niet eens kan , of alleen heel zacht kan weergeven tijdens een concert. gr hj Ze gebruiken subwoofers in zalen, vaak onder het podium gemonteerd. Ik denk dat die PA-speakers niet lager gaan, omdat ze gefilterd worden (waarschijnlijk actief). Correct me if I'm wrong... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 http://www.intertechnik.de/index.html/JTI2...4&suchwort= een Fs van 50 hz voor een 12 inch unit , dat is niet erg laag Ikkan die freqkar .niet goed lezen,maar als een unit heel snel afvalt , is dat gewoon een feit en daar kun je weinig aan veranderen , of nu passief of aktief filtert gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 een Fs van 50 hz voor een 12 inch unit , dat is niet erg laag heb het je al eens eerder duidelijk proberen te maken, maar jou perceptie van e.a. is m.i. verkeerd. Er is geen enkele relatie tussen Fs en de diameter van de unit. Het is puur een bewuste keus van de ontwerper wat het wordt en dat hangt weer puur van de doelstellingen af. Voor PA heb je geen lage Fs nodig, afgezien van de synth is er niets in een pop band dat laag gaat. Wat je wilt is geluidsdruk, veel en snel. Daarom zijn de units groot en worden er ook nog eens veel van gebruikt. Als je wel laag wilt zijn er ook binnen de PA genoeg mogelijkheden. Als je laag wilt kun je dat ook met een 10 cm waffertje bereiken. Een Fs 10 Hz is technisch geen probleem, maar verwacht dan niets t.a.v. haalbare geluidsdruk, rendement en vervorming. Als je een lage vervorming wilt moet je e.a. zo min mogelijk laten bewegen en dus heb je een groot oppervlak nodig om een bepaalde geluidsdruk te verkrijgen, dat is de reden voor grote woofers (en middentoners) in HiFi toepassing (voor de verbanning van 'de audio' uit de huiskamer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 Bij de hifi woofers ,oa scanspeak, eton is er wel degelijk verband gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 Bij de hifi woofers ,oa scanspeak, eton is er wel degelijk verband ... en weet je hoe ze dat verband noemen? Marketing! zoals ik hierboven al zei, "afhankelijk van de doelstellingen". Marketing doelstellingen dus. Er is geen "oorzakelijk" verband tussen Fs en het conusoppervlak in de zin dat een groter oppervlak altijd resulteerd in een lagere Fs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 Simplistisch gezegd is een grote konus beter geschikt om lage freq weer te geven dan een 25 mm dome ,en anders om ook , of ben je dat ook met me oneens ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 juli 2007 Author Report Share Posted 11 juli 2007 Simplistisch gezegd is een grote konus beter geschikt om lage freq weer te geven dan een 25 mm dome ,en anders om ook , of ben je dat ook met me oneens ? gr hj nee dat ben ik met je eens maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat een grotere conus ook dieper gaat. het is reeds gezegd door mij (in leken termen) groot is niet perse diep maar wel hard (een ander noemt dat geluidsdruk. voormij is een grotere conus een pre omdat ik het natuurlijker vind klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 Nee niet automatisch, maar als een unitfabrikant een 7 inch unit een Fs van 20 hz kan laten hebben ,zouden ze dat zeker doen , een klein 2 weg systeem kan je dan tot onder in de 20 hz laten doorlopen , welke consument wil dat niet. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 juli 2007 Author Report Share Posted 11 juli 2007 een consument die een speaker zoekt van boven de 88 db en een natuurlijk klinkend laag. ik denk dat in principe je wel gelijk hebt een een grotere diameter heel laag KAN gaan gaan maar dat wil niet zeggen dat je aan een diameter kan zien tot hoever ie doorloopt of tot hoever ie door zou moeten lopen.. jij weet beter nog als ik dat een filter samenwerkt met de drivers en de kast en daardoor ook beperkingen kent. daarbij heb ik al eens aangegeven dat jbl zeer goede (zo niet de meest geavanceerde) meetinstrumenten heeft en ik mij nog een oud artikel kan herineren waar mijn oom vroeger mee zwaaide dat veel luidsprekers van andere merken door de mand vielen in deze test ruimtes. (ik meen tannoy, kef,elac en quadral) dus een grotere diameter zou lager kunnen maar hoeft dat in principe niet te doen. vaak vind ik woofers die erg laag gaan weer inboeten in snelheid en dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 Ja vroeger (was alles beter ) Maar de ontwikkeling heeft niet stilgestaan . http://www.vonschweikert.com/zvr11.htm Zon groot systeem 15 hz tot ...... plus min 1 db , dat halen die JBL s bij lange na niet ,betekent niet dat je het mooi hoeft te vinden , deze speakers zijn erg neutraal hebben bijna geen eigen karakter. Grote onregelmatigheden in de freq kar van een speaker , geven de speaker een "eigen " karakter. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 juli 2007 Author Report Share Posted 11 juli 2007 ah de "vons" wel eens gehoord ja (niet dit model hoor) gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!! heb je niks anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 ah de "vons" wel eens gehoord ja (niet dit model hoor) gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!heb je niks anders Ik vond er ook niks aan. Vervelend scherp zelfs (de VR2 dacht ik)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 juli 2007 Author Report Share Posted 11 juli 2007 @ henrie. hoever lopen die bakbeesten van jou door eigenlijk. ik weet nog wel dat ik vroeger altijd onder de indruk was van de tlx 6 en jij hebt de 10 dacht ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 @ henrie. hoever lopen die bakbeesten van jou door eigenlijk. ik weet nog wel dat ik vroeger altijd onder de indruk was van de tlx 6 en jij hebt de 10 dacht ik. Ik heb de TLX-10 inderdaad. Maar volgens mij zijn er meerdere series met de naam TLX. Ik weet niet welke jij kent. In 'mijn' serie is er een TLX-10, een TLX-6 en een TLX-4. Die laatste 2 zijn wat smaller en lager en hebben kleinere woofers. De TLX-6 heeft er wel 2 (net als de TLX-10), en de TLX-4 heeft er 1... Volgens de specs loopt de TLX-10 door tot 30Hz, maar daar staat niet bij vermeld bij hoeveel dB dat is. Maar hij gaat mij laag genoeg zeker in m'n kleine kamertje (zal nog wel wat boosten)... -----------------TLX-10-------------------------------TLX-6----------------------------------TLX-4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 juli 2007 Author Report Share Posted 11 juli 2007 deze had ik . het waren mijn eerste zelfverdiende speakers. gekocht toen ik 15 was voor 600 gulden. dat was in 1987. zeer solide bouw en retestrakke bas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 juli 2007 Report Share Posted 11 juli 2007 Ik zie dat je trouw bent aan de vormgeving Maar heb je wel eens avalons gehoord , en dan met name opus of eidolon, deze hebben ook een hele mooie freq kar. en klinken goed en neutraal vind ik. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 juli 2007 Author Report Share Posted 11 juli 2007 ik heb veel dure systemen mogen beluisteren en kan ook voor bijna alle speakers waardering opbrengen. luidsprekers vind ik van alle materialistische dingen op aarde het mooiste wat er is. zet een foto van een speaker in de playboy en ik weet waar mijn aandacht zich op richt. mijn liefde voor jbl is lastig uit te leggen omdat het in hifi land een beetje taboe is om speakers te hebben met een eigen klank. jbl is zo'n merk en alle jbl fans (met name uit de vintage hoek ) spreken ook allemaal over "the jbl sound" bij muzikanten zijn ze ook erg geliefd. wat het is weet ik niet maar ik ben wel eesn blind getest door hifi staffhorst. ik pik ze eruit. ze zijn niet perfect (soms boemerig , te scherp hoog) maar ze zijn onverslaanbaar in mijn oren als het gaat om de muziekbeleving. de enige merken waar ik echt van geniet zijn nast jbl klipsch, infinity en cerwin vega, ik weet dat er speakers zijn die het op papier beter doen en weet dat er speakers zijn die het volgens de high end norm beter doen maar toch........ het zit in mijn genen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 augustus 2007 Report Share Posted 24 augustus 2007 Offtopic maar wellicht leuk voor de ts http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100.htm http://www.troelsgravesen.dk/vintage.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 augustus 2007 Author Report Share Posted 30 augustus 2007 dank idd erg leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 september 2007 Report Share Posted 6 september 2007 Nee niet automatisch, maar als een unitfabrikant een 7 inch unit een Fs van 20 hz kan laten hebben ,zouden ze dat zeker doen , een klein 2 weg systeem kan je dan tot onder in de 20 hz laten doorlopen , welke consument wil dat niet. gr hj De Fs van een basspeaker(tje) kun je verlagen door de massa te vergroten (zwaarder maken). Maar "hoe l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts