spido Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 ik heb veel dure systemen mogen beluisteren en kan ook voor bijna alle speakers waardering opbrengen. luidsprekers vind ik van alle materialistische dingen op aarde het mooiste wat er is. zet een foto van een speaker in de playboy en ik weet waar mijn aandacht zich op richt. mijn liefde voor jbl is lastig uit te leggen omdat het in hifi land een beetje taboe is om speakers te hebben met een eigen klank. jbl is zo'n merk en alle jbl fans (met name uit de vintage hoek ) spreken ook allemaal over "the jbl sound" bij muzikanten zijn ze ook erg geliefd.wat het is weet ik niet maar ik ben wel eesn blind getest door hifi staffhorst. ik pik ze eruit. ze zijn niet perfect (soms boemerig , te scherp hoog) maar ze zijn onverslaanbaar in mijn oren als het gaat om de muziekbeleving. de enige merken waar ik echt van geniet zijn nast jbl klipsch, infinity en cerwin vega, ik weet dat er speakers zijn die het op papier beter doen en weet dat er speakers zijn die het volgens de high end norm beter doen maar toch........ het zit in mijn genen denk ik. Hypothese: JBL luidsprekers verhevigen op schaamteloze wijze bepaalde akoestische aspecten, die sommige makers & consumenten van slechte muziek ervaren als karakteristiek voor hun muziek-idioom en (a-)muzikale werkelijkheidsbeleving. De liefde voor JBL is dus gebaseerd op verblinding en waanzin. (Zoals Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 ik heb veel dure systemen mogen beluisteren en kan ook voor bijna alle speakers waardering opbrengen. luidsprekers vind ik van alle materialistische dingen op aarde het mooiste wat er is. zet een foto van een speaker in de playboy en ik weet waar mijn aandacht zich op richt. mijn liefde voor jbl is lastig uit te leggen omdat het in hifi land een beetje taboe is om speakers te hebben met een eigen klank. jbl is zo'n merk en alle jbl fans (met name uit de vintage hoek ) spreken ook allemaal over "the jbl sound" bij muzikanten zijn ze ook erg geliefd. wat het is weet ik niet maar ik ben wel eesn blind getest door hifi staffhorst. ik pik ze eruit. ze zijn niet perfect (soms boemerig , te scherp hoog) maar ze zijn onverslaanbaar in mijn oren als het gaat om de muziekbeleving. de enige merken waar ik echt van geniet zijn nast jbl klipsch, infinity en cerwin vega, ik weet dat er speakers zijn die het op papier beter doen en weet dat er speakers zijn die het volgens de high end norm beter doen maar toch........ het zit in mijn genen denk ik. Hypothese: JBL luidsprekers verhevigen op schaamteloze wijze bepaalde akoestische aspecten, die sommige makers & consumenten van slechte muziek ervaren als karakteristiek voor hun muziek-idioom en (a-)muzikale werkelijkheidsbeleving. De liefde voor JBL is dus gebaseerd op verblinding en waanzin. (Zoals Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Author Report Share Posted 7 september 2007 waarom heb jij eigenlijk voor speksteen gekozen. op basis van natuurkundige principes (dus meten en weten en ervan uitgaan dat het dan beter MOET zijn) of heb je meerdere kasten beluisterd bij anderen en daar je keuze uit gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Iemand (ik zal hier om privacyredenen niet verklappen dat het Piet de Vries uit Sellingen was, een zeer verdienstelijke drummer, maar ook importeur van spekstenen haarden van 't merk Kivia, waarvoor het speksteen uit dezelfde groeve komt als het speksteen dat voor de Avalanche luidsprekers wordt gebruikt) vond the Perfect Performer "King" de beste speaker die hij ooit had gehoord. Maar hij wilde graag weten of zulke speakers ook van speksteen konden worden gemaakt. "Ja, waarom ook niet? Speksteen is stijf en zwaar, en heeft toch een heel behoorlijke inwendige demping, dus dat zou best aardig kunnen worden," zei Klaas Feenstra. Of iets dergelijks. Hoe dan ook: hij aanvaardde de opdracht om er twee paar van te maken. En ook nog een paar spekstenen kleintjes, voor in het kantoor van de opdrachtgever (die we verder niet zullen noemen om redenen van privacy). Zo kon ik bij Klaas thuis de houten King goed vergelijken (A-B ) met de spekstenen uitvoering. Hoe stevig de houten kasten ook inwendig zijn geschoord, en hoe de wanden ook zijn voorzien van bitumendemping... de spekstenen kasten wonnen de vergelijking met vlag en wimpel. N Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Author Report Share Posted 7 september 2007 ah vandaar ook dat les paul EN fender JBL affiniteit hebben en JBL de enige luidspreker fabrikant noemen die luistert naar de wensen van muzikanten en dat in de realiteit brengt alle respect hoor maar jij denkt toch niet beter te weten hoe een electrische gitaar klinkt dan deze 2 mannen. lolbroek dat noem ik nu hoogmoedswaanzin Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Beste m44, De ontwerpers van gitaarversterkers hebben een heel ander geluidskwaliteitsdoel dan de ontwerpers van goede hifi-luidsprekers. De ontwerpers van gitaarversterkers streven "een eigen sound" na. Die "eigen sound" wordt bijvoorbeeld mede bereikt door de speciale (harde, stugge) gitaarspeakerunits onder te brengen in ongedempte kasten met een open achterzijde. Als slechte huiskamerluidsprekers echter hun eigen "eigen geluid" toevoegen aan het eigen "eigen geluid" van de gitaarversterkerfabrikant, is dat eigen "eigen geluid" van de gitaarversterkerfabrikant niet meer het eigen "eigen geluid" van de gitaarversterkerfabrikant zoals die gitaarversterkerfabrikant het eigenlijk bedoelde... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Author Report Share Posted 7 september 2007 Beste m44, De ontwerpers van gitaarversterkers hebben een heel ander geluidskwaliteitsdoel dan de ontwerpers van goede hifi-luidsprekers. De ontwerpers van gitaarversterkers streven "een eigen sound" na. Die "eigen sound" wordt bijvoorbeeld mede bereikt door de speciale (harde, stugge) gitaarspeakerunits onder te brengen in ongedempte kasten met een open achterzijde. Als slechte huiskamerluidsprekers echter hun eigen "eigen geluid" toevoegen aan het eigen "eigen geluid" van de gitaarversterkerfabrikant, is dat eigen "eigen geluid" van de gitaarversterkerfabrikant niet meer het eigen "eigen geluid" van de gitaarversterkerfabrikant zoals die gitaarversterkerfabrikant het eigenlijk bedoelde... uiteraard kun je de geschiedenis ontkennen en uitspraken van les paul negeren maar feit blijft staan dat mensen als les paul vinden dat JBl het meest dichtbij komt in het reproduceren van gitaargeluid in de huiskamer. Les paul heeft (tot na lansings dood) als luisterend oor gefunctioneerd bij het bedrijf. fender gitaar luidsprekers zijn een vrijwel exacte kopie van jbl drivers (D 130) bijv. veel gitaristen herkennen de specifieke klank van een versterkte gitaar het best terug in JBL onder Thomas en later onder proffessor Harman heeft dit erg lang stand gehouden. het is de laatste 10 jaar dat Jbl ook rommel maakt en daar rekent iedereen ze op af. echter een bepaalde groep mensen die nog steeds een vrijbrief hebben van Harman (greg timbers bijv) ontwikkelen nog steeds het soort speakers waar Les paul tot op de dag van vandaag nog achter staat. beter een specifiek geluid dat goed is in een bepaald gebied dan een saaie "we moeten alles kunnen "speaker. liever een speaker die op 1 front een 10 heeft en op de rest een 6 dan een die overal een 7 of 8 voor haalt. want als die 10 net jou eigen muzieksmaak betreft is de keus snel gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Beste m44, Het hoogste streven van de ontwerper van goed hifi-luidsprekers is: g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Author Report Share Posted 7 september 2007 nee dat blijkt , ik zoek realistisch geluid en jij zoekt de PP Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Jij zoekt... ik heb gevonden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Author Report Share Posted 7 september 2007 ik ben blij voor jou. ik kom in de buurt en de zoektocht is leuk kan ik je verklappen. als je hebt wat je wilt neemt het geluk vanzelf af Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Beste m44, Ja, het is inderdaad diep tragisch de beste luidsprekers van de wereld te bezitten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Author Report Share Posted 7 september 2007 beste klaas, dat is niet erg, denken dat dat daadwerkelijk zo is vind ik vervelender voor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Beste m44, Foute persoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Author Report Share Posted 7 september 2007 vooruit maar weer. laat ik maar de meest volwassene zijn. veel luisterplezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts