debontehond Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Ik wil een audio PC gaan maken en daar mijn muziek in lossless formaat opslaan. Ik denk dat als ik met EAC rip en lossless opsla dat een perfecte 1 op 1 copie mogelijk is. Om goede weergave op mijn stereo set te krijgen moet ik of een goede geluidskaart nemen of een externe DAC. Ik denk dat het laatste beter zal zijn. Als ik een goede externe DAC neem dan moet ik volgens mij hetzelfde geluid krijgen als van de originele CD. Door het gebruiken voor de externe DA conversie heb ik dezelfde geluidskwaliteit als van de CD en toch het gemak van een PC met Winamp. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Er zijn 2 dingen waar je op moet letten. 1] De PC moet stil zijn. Let dus op de juiste koeling die bovendien geen herry maakt. Belangrijk daarbij en vooral koeltechnisch beter is een aluminium kast. Dan hoef je al minder te kloene. Zorg dat je stille ventilatoren gebuikt. Liefst van 11dB of minder. Een heatpipe scheelt ook weer ventilatoren en koelt beter. 2] een goeie geluidskaart, met dito digitale uitgang. Betaalbaar is hier bijvoorbeeld een M-Audio Audiophile 2496 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 DIe m-audio (2496) is inderdaad een prima geluidskaart, heeft ook een digitaal uit met 44,1 khz, de meeste kaarten gaan upsampelen naar 48khz, die m-audio kan je gewoon instellen. Ik heb zelf ook zoiets, gebruik zelf geen winamp maar foobar, is een lekker programma tenminste dat vind ik. Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Ik wil een audio PC gaan maken en daar mijn muziek in lossless formaat opslaan. Als je een pure audio-pc wilt bouwen, kijk eens naar mini-itx moederborden. Geoptimaliseerd op minimaal verbruik en in de meeste gevallen passief gekoeld. Je kunt er hele leuke dingen mee doen, hier een 'vouwbare' HT unit Als je al een netwerk hebt liggen, met daarin harde schijven voor de opslag, kun je ook een thin client overwegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Ik wil een audio PC gaan maken en daar mijn muziek in lossless formaat opslaan. Als je een pure audio-pc wilt bouwen, kijk eens naar mini-itx moederborden. Geoptimaliseerd op minimaal verbruik en in de meeste gevallen passief gekoeld. Je kunt er hele leuke dingen mee doen, hier een 'vouwbare' HT unit Als je al een netwerk hebt liggen, met daarin harde schijven voor de opslag, kun je ook een thin client overwegen. En als je alleen een Mini-ITX gebruikt met 1 harde schijf, geheugen en 1 geluidskaart, dan is een passieve voeding ook voldoende. Deze bv; link 150W voeding Deze voeding is speciaal voor Mini-ITX, en met 150W zeer ruim voldoende. Op die manier heb je helemaal geen fans meer nodig, alles passief, lekker stil. het enigste wat dan nog lawaai kan maken is de Harde schijf, en mogelijk de DVD-drive, maar daar zijn ook stille varanten van te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Ik wil een audio PC gaan maken en daar mijn muziek in lossless formaat opslaan. Als je een pure audio-pc wilt bouwen, kijk eens naar mini-itx moederborden. Geoptimaliseerd op minimaal verbruik en in de meeste gevallen passief gekoeld. Je kunt er hele leuke dingen mee doen, hier een 'vouwbare' HT unit Als je al een netwerk hebt liggen, met daarin harde schijven voor de opslag, kun je ook een thin client overwegen. En als je alleen een Mini-ITX gebruikt met 1 harde schijf, geheugen en 1 geluidskaart, dan is een passieve voeding ook voldoende. Volgens mij zijn voedingen altijd actief hoor. Tenzij ze uitstaan... Ik denk dat je een passief gekoelde voeding bedoeld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 En als je alleen een Mini-ITX gebruikt met 1 harde schijf, geheugen en 1 geluidskaart, dan is een passieve voeding ook voldoende. Volgens mij zijn voedingen altijd actief hoor. Tenzij ze uitstaan... Ik denk dat je een passief gekoelde voeding bedoeld... jah, dat bedoelde ik idd, je bent wakker, ik nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Een stille pc is een must, maar dat is NIET moeilijk of erg duur. Huidige Sempron processoren zijn lekker koel, en met een Scythe Ninja (wat een naam) kan je zo'n processor passief koelen. Een Seasonic S12 330W voeding heeft een 12cm ventilator die op ongeveer 700 toeren draait, dat is amper te horen. Harde schijven maken meer herrie, maar ook daar kan je wat aan doen, b.v. door ze op te hangen in elastisch materiaal.. Tegenwoordig is het dus erg makkelijk. Let er op dat het moederbord geen ventilatortjes bevat, al is dit gelukkig steeds zeldzamer.. Het shopping lijstje kan dan goedkoop en simpel zijn: - Antec Solo behuizing (heeft goede harddisk ophanging, super) - micro atx bordje voor AMD met een sempron of een dual core 3600+ - Scythe Ninja processorkoelert - Seasonic S12 voeding (330Wat is Zat) - grote harddisk, liefst zo min mogelijk in aantal.. (1x 500 is beter dan 2x 250..) - evt. een Maudio 2496 achtige kaart.. Een aluminium kast is NIET beter dan een stalen kast! Grote mythe.. Aluminium is uiteraard veel beter in warmtegeleiding dan staal. Echter moet het 'te koelen ding' in direct contact staan met het materiaal. Als er lucht tussen zit (enorm isolerend) maakt het nog maar 0.001% uit.. Aluminium weegt minder en is minder stijf. In de praktijk koelt een aluminium kast dus niet beter, het is ook veel gevoeliger om mee te gaan 'zingen' en 'trillen' met b.v. een harde schijf.. Avoid! Passieve voedingen zijn het geld niet waard omdat: - harde schijven meer lawaai maken dan een goedkopere 'actief gekoelde' (goede) voeding - de actieve voeding toch nog voor een beetje luchtstroom zorgt (en dus koeling) - een beetje luchtstroom is bijna oneindig beter (koeler) dan geen actieve luchtstroom.. Tja en over de audio, Lossless klinkt vooral mooi vanwege de zekerheid dat het 1:1 is.. Je zal w.s. niemand kunnen vinden die lossless van een goede 192kbit mp3 kan onderscheiden, ook al is dat vloeken in de audiokerk.. Scheelt niet alleen in harde schijf ruimte, ook een backup is dan makkelijk te maken op een paar DVDtjes.. Edit: soms wil het oog ook nog wat, dan heb je b.v. : http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08738# Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 [...]330W voeding ... en hier meteen het nadeel van een pc-audio systeem. M'n cd-speler verbruikt geloof ik 17 watt, en dat vindt ik al veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
debontehond Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 @Niels007: bedankt voor de concrete tips. Klinkt goed. Qua kast neig ik naar een Silverstone LC16m die ziet er beter uit en wordt m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Als je een losse DAC gaat gebruiken raad ik de Trends Audio UD-10 aan. Die doet niet anders dan een USB-signaal omzetten naar S/PDIF en geeft naar mijn ervaring een beter geluid dan een ingebouwde geluidskaart in dezelfde prijsklasse (100,-). Voor wat betreft het iedere keer moeten opstarten van Windows; daar biedt de standby stand (of hibernation, desnoods) uitkomst. Ik gebruik zelf een oude laptop (PII 350Mhz) om, via genoemde UD-10, mp3 en flac-bestanden aan mijn DAC te voeren. De muziekbestanden zelf staan op een 400Gb harddisk in een computer op zolder, die mag wat mij betreft lawaai maken wat hij wil en wordt dan ook flink koel gehouden met twee extra fans. De fan en de harddisk van de laptop gaan tijdens het muziek afspelen na ongeveer een minuutje uit, waardoor dit geheel absoluut stil is. Voor het geld dat ik bespaard heb op stille voedingen, mooie behuizingen en dergelijke heb ik de laptop kunnen kopen (100,-). Samen met de UD-10 en de harde schijf was de totale investering minder dan 300,-, de oude server-PC niet meegerekend (nog eens 50,-). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Ik ken geen stillere PCs dan die van Dell, zelfs met mn oor er tegaan hoor ik nog bijna niets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Huidige Sempron processoren of een dual core 3600+ Dat is volledig overkill, met een VIA Epia 667 of 800Mhz heb je al power genoeg om muziek te spelen vooral als er Linux gebruikt gaat worden. en een Epia verbruikt minder en en heeft veel minder koelvermogen nodig, dus veel minder warmte. - Seasonic S12 voeding (330Wat is Zat) maar nog steeds met een fan, geen fan is beter dan 1 stille. En voor een Via Epia is 330Watt overkill, 150Watt van de voeding die ik aangaf is dat ook al, maar een beetje headroom is niet verkeert. Een aluminium kast is NIET beter dan een stalen kast! Grote mythe.. Aluminium is uiteraard veel beter in warmtegeleiding dan staal. Echter moet het 'te koelen ding' in direct contact staan met het materiaal. Als er lucht tussen zit (enorm isolerend) maakt het nog maar 0.001% uit.. Aluminium weegt minder en is minder stijf. In de praktijk koelt een aluminium kast dus niet beter, het is ook veel gevoeliger om mee te gaan 'zingen' en 'trillen' met b.v. een harde schijf.. Avoid! Dat ben ik met je eens Passieve voedingen zijn het geld niet waard omdat:- harde schijven meer lawaai maken dan een goedkopere 'actief gekoelde' (goede) voeding - de actieve voeding toch nog voor een beetje luchtstroom zorgt (en dus koeling) - een beetje luchtstroom is bijna oneindig beter (koeler) dan geen actieve luchtstroom.. Dat ben ik niet met je eens, er zijn idd harde schijven die lawaai maken, maar er zijn ook harde schijven die van zich zelf al redelijk stil zijn, en als je ze dan ook nog eens in een aparte behuizing stopt, zoals deze link dan heb je nog minder lawaai van je stille harde schijf. En omdat je dan ook een groot koel oppervlak hebt voor je harde schijf heb je daar geen fan voor nodig, op die manier heb je totaal geen fans nodig in je systeem en word hij niet te warm. Daarnaast heb je ook de natuurlijke convectie, warme lucht stijgt op, zolang de warme lucht uit de kast kan is dat in de opzet zoals ik hem schets ruim voldoende, er word vrij weinig warmte gegenereerd door het systeem, dan hoeft er ook weinig afgevoerd te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Ik had uiteindelijk een hele stille PC gebouwd, volledig beplakt met loodbitumen aan de binnenzijde, een 5400 RPM 320 Ghz harde schijf die geregeld in standby ging, een ondergeklokte PIII 1000Mhz (op 750MHz) zonder CPU-fan en een hele stille voeding. Alles binnen een redelijk budget en volstrekt onhoorbaar, zeker als er een muziekje opstond Toen kon ik mij gaan richten op de geluidskwaliteit op zich. Die bleef nog achter bij CD (H/K HD760). Uiteindelijk bleek toch de interne storingen in de PC en de digitale jitter van de goedkope geluidskaart de laatste hindernissen te zijn. Dit heb ik opgelost door voor een laptop te kiezen met een externe voeding, en toen lag de keuze van de UD-10 usb -> s/pdif converter voor de hand. De interne geluidschip van de laptop was natuurlijk geen serieuze kandidaat. Vawege de beperkte schijfruimte in mijn laptop was ik veroordeeld tot een netwerkschijf. Maar dit bleek feitelijk een groot voordeel te zijn. Hiermee kon ook de laatste schijfactiviteit bij het lezen van muziekbestanden worden onderdrukt. Bovendien kan ik nu overal in huis mijn muziek benaderen en afspelen met computers, netwerkspelers e.d. Dit is een iteratief proces geweest maar al met al ben ik nu zeer tevreden met zowel het bedieningsgemak als de geluidskwaliteit. Afstandsbediening met behulp van mijn PDA heb ik bijna rond, ben alleen te beroerd om een licentie van NetRemote te kopen en zoek nog naar een goede freeware oplossing (iemand?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
debontehond Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 Ik ken geen stillere PCs dan die van Dell, zelfs met mn oor er tegaan hoor ik nog bijna niets... Dat je niets stillers kent zal meer aan je referentiekader liggen dan aan het geluidsniveau van de Dell vrees ik. Bovendien is het totaal niet wat ik zoek. Een fabrieks desktop v.s. een custom audio HTPC. Alleen al vanwege het design geen optie voor mij, laat staan de specs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Toen ik er een beetje naar keek waren die 'micro' achtige Via systeempjes erg duur.. Moederbordjes voor de prijs van een micro atx bord + processor + koeler +.... Het leek mij erg 'geil' maar de prijzen vielen me zwaar tegen! Gelukkig valt het ook erg mee met het stroomverbruik, een sempron systeempje zal tijdens muziek gebruik eens ~50W DC gebruiken en misschien ~70 uit het stopcontact trekken.. Er zit wel verschil tussen de huidige harde schijven qua geluidproductie, echter is dit ook vaak exemplaar gebonden. De trillingen dempen maakt de 'slechtste' harde schijf beter dan de 'beste' schijf wanneer deze 'hard' in de kast gemonteerd is. Tenminste, dat zou goed kunnen. Over Samsung schijven is men vaak goed te spreken. Prijs/prestatie gezien zou ik bij een 'normale' AMD uitkomen. Ik zou ook de voeding ventilator vervangen door een 'Yate Loon' (low speed) en op 5 volt inzetten: bij dat stroomverbruik is die ~500rpm meer dan genoeg en dat is echt onhoorbaar; 't zijn zeer fijne ventilatoren.. Het is een beetje hoeveel geld je wilt besteden denk ik. Er zijn i.i.g. genoeg manieren om een vrijwel geruisloze pc te bouwen. Oja, Nog een algemene les, Zalman heeft een goede naam.. maar de producten zijn niet heel erg goed. Men gebruikt ratelende / vibrerende ventilatoren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Jelte, jij bent bijna waar ik naar toe wil. Ben zeer benieuwd hoe de afstandbediening via PDA werkt, dus als die het doet hoor ik het graag hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
debontehond Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 Ja, een NAS voor opslag en een laptop of thin client als interface is ook een goed idee. Dan kan een oude laptop idd perfect werken en kan het systeem met eenvoudige oude apparatuur gebruikt worden. Scheelt weer in de portemonnee. Wat voor PDA kan je gebruiken als afstandsbediening? Wat zijn de vereisten? Zijn er nog andere mogelijkheden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Toen ik er een beetje naar keek waren die 'micro' achtige Via systeempjes erg duur.. Moederbordjes voor de prijs van een micro atx bord + processor + koeler +.... Het leek mij erg 'geil' maar de prijzen vielen me zwaar tegen! Gelukkig valt het ook erg mee met het stroomverbruik, een sempron systeempje zal tijdens muziek gebruik eens ~50W DC gebruiken en misschien ~70 uit het stopcontact trekken.. Er zit wel verschil tussen de huidige harde schijven qua geluidproductie, echter is dit ook vaak exemplaar gebonden. De trillingen dempen maakt de 'slechtste' harde schijf beter dan de 'beste' schijf wanneer deze 'hard' in de kast gemonteerd is. Tenminste, dat zou goed kunnen. Over Samsung schijven is men vaak goed te spreken. Prijs/prestatie gezien zou ik bij een 'normale' AMD uitkomen. Ik zou ook de voeding ventilator vervangen door een 'Yate Loon' (low speed) en op 5 volt inzetten: bij dat stroomverbruik is die ~500rpm meer dan genoeg en dat is echt onhoorbaar; 't zijn zeer fijne ventilatoren.. Het is een beetje hoeveel geld je wilt besteden denk ik. Er zijn i.i.g. genoeg manieren om een vrijwel geruisloze pc te bouwen. Oja, Nog een algemene les, Zalman heeft een goede naam.. maar de producten zijn niet heel erg goed. Men gebruikt ratelende / vibrerende ventilatoren.. Als je het goedkoopste van het goedkoopste neemt ben je idd iets goedkoper uit dan met een Epia, maar een Epia moederbord heb je al voor iets meer dan 100 euro (102 om precies te zijn), en dan scheelt het 10 euro ofzo, dat is niet veel op zich. En bij AMD met underclocken kun je zeker veel besparen, zowel in geluid, energieverbruik en warmte. Yate Loon heb ik zelf nog niet gebruikt, zelf ben ik erg tevreden over Papst(de stille types) en Coolermaster(12CM) en Artec En op 5volt gaat het geluid zeker naar beneden, maar toch is stil en stil niet hetzelfde, wat de een stil vind vind de ander niet acceptabel. Persoonlijk ben ik wat betreft stilte van een PC een echte mierenneuker, het kan me niet stil genoeg zijn. Het dempen van de kast met bitumen of andere plakmiddelen heb ik wel geprobeert, maar het moet wel goed gebeuren, ik heb zelf de ervaring gehad met een kast, de Aopen HQ8, een goede en stevige stalen kast dat demping de trillingen niet wegneemt maar de frequentie ervan verlaagt, en in dit geval was dat irritanter dan zonder. Met een andere kast gaf het wel wel een verbetering. Zalman is idd voor wat betreft hun producten met ventilatoren idd niet het beste, en ook wel duur, Artic is bv. veel goedkoper en goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
debontehond Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 Ik heb trouwens nog een M-audio Super DAC 2496 liggen. Heeft het nog zin daar Trends Audio UD-10 tussen te zetten? Zou dat beter zijn dan mijn Terratec DMXfire 1024 direct optisch aangesloten op de DAC? De windows mixer wordt meerdere keren genoemd als beperking voor goed geluid. Hoezo? En kan ik die ook bypassen met mijn geluidskaart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 als jullie dan toch stiller en goedkoper willen kun je beter meteen papst fentilatoren kopen. Deze zijn in alle maten te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Seed7: Wat vindt je dan precies het nadeel van een HTPC? Het stroomverbruik? Ik zou ook graag mijn audio af willen spelen zonder windows op te starten elke keer. Ik geloof dat dat mogelijk is met lichte Linux distributies die alleen dat doen. Weet iemand daar meer van? Om er alleen muziek mee af te spelen vindt ik het stroomverbruik van een pc inderdaad aan de zeer hoge kant. In tegenstelling tot je eerste post heb je het nu echter over een HT systeem, dus incl. DVD en zo? Indien ja, dan verandert dat e.a. De stillere tragere fanless pc hebben mogelijkerwijs niet voldoende rekenkracht om alle gebruikte codecs in realtime te decoderen, dan zit je vast aan een snellere dus meer verbruikende machine. Er zijn op linux gebaseerde distributies zie zeer kaal zijn en helemaal toegespits op audio/HT. Deze kun je vanaf een usb stick of een beetje extra geheugen op de netwerkkaart booten. Even googelen. Hoeveel processorkracht heb je nodig voor het spelen van WAV's Flac'3 MP3's? Er van uit gaande dat de harddrives ergens elders in het netwerk hangen. Waarom een pc en geen van de dedicated oplossingen, music only? Voor mij zou het antwoord "interface" zijn. Hoeveel processorkracht is er nodig om een goed bruikbare interface te laten lopen, desnoods 'curses' gebaseerd op een 7" lcd scherm? Ik denk dat de lichtste mini-itx daarvoor nog overkill is, zelfs als je een webbrouwser gebaseerd systeem bouwt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Jelte, jij bent bijna waar ik naar toe wil. Ben zeer benieuwd hoe de afstandbediening via PDA werkt, dus als die het doet hoor ik het graag hier. NetRemote van Promixis is absoluut het mooist. Ik heb dat een keer in een testopstelling gehad, en op een feestje mijn PDA'tje rondgegeven met de opmerking: "Kijk, mijn nieuwe MP3-spelertje, klik maar op het hoesje van je favoriete album". Je had die gezichten moeten zien als dan "hun" muziek ineens keihard uit de speakers kwam Momenteel experimenteer ik met Ampremote, dat is wat lichter (geen grafische toeters en bellen). Het grootste probleem is echter dat mijn favoriete afspeelprogramma, Silverjuke, geen WiFi-remote ondersteunt. Hoeveel processorkracht heb je nodig voor het spelen van WAV's Flac'3 MP3's? Er van uit gaande dat de harddrives ergens elders in het netwerk hangen. Waarom een pc en geen van de dedicated oplossingen, music only? Voor mij zou het antwoord "interface" zijn. Hoeveel processorkracht is er nodig om een goed bruikbare interface te laten lopen, desnoods 'curses' gebaseerd op een 7" lcd scherm? Ik denk dat de lichtste mini-itx daarvoor nog overkill is, zelfs als je een webbrouwser gebaseerd systeem bouwt. Ik speel zonder enkel probleem 1:1 flac's op mijn laptop: een IBM Thinkpad 570 met Mobile Pentium II processor met 366 Mhz en 192 Mb geheugen, onder XP. MP3's zijn helemaal geen probleem. Ook fading en normalisatie gaan zonder haperingen. Andere taken zoals e-mailen en browsen kan ik nog doen terwijl de muziek speelt. Ik draai nu Silverjuke (www.silverjuke.net) en kan selecteren op hoesjes, zoeken e.d. en alles loopt soepel. Ik beheer zo'n 1000 albums, zo'n 10.000 tracks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Ik heb trouwens nog een M-audio Super DAC 2496 liggen. Heeft het nog zin daar Trends Audio UD-10 tussen te zetten? Zou dat beter zijn dan mijn Terratec DMXfire 1024 direct optisch aangesloten op de DAC? Je moet de UD-10 zien als een externe geluidskaart met een digitale uitgang (optisch en coax). Er zit wel een analoge uitgang op (mini jack) maar die is bedoeld voor testdoeleinden of een koptelefoon. De UD-10 is dus een uitstekende combinatie met de M-audio Super DAC lijkt mij! Beter dan de DMXfire 1024? JA! Probleem van de DMXfire (en van veel andere geluidskaarten waaronder de Soundblasters) is dat ze het geluidssignaal intern resamplen voordat ze het aanbieden aan de digitale uitgang. Een MP3 of flac is doorgaans 44.1 Khz (kopie van een CD, immers). Omwille van auteursrechten maken veel chipfabrikanten het maken van een exacte kopie via de geluidskaart onmogelijk. Daarvoor upsamplen ze de 44.1 Khz eerst naar 48 Khz (en downsamplen het daarna weer naar 44 Khz al naar gelang de specificaties van de DAC. Maar je hebt dus altijd minstens 1, en waarschijnlijk 2 onnodige en ongewenste samplingslag(en), en dat hoor je! Laat je dus niet misleiden door de digitale uitgang van de DMXfire - hier komt wat anders uit dan er in je MP3 of flac of wav bestand is opgeslagen! Geluidskaarten die dit euvel niet hebben zijn bijvoorbeeld de spotgoedkope Trust kaartjes (Soundexpert) met C-media chip. Maar die hebben weer andere problemen. De UD-10 geeft daarentegen wel 1 op 1 door aan de DAC (op 44.1 Khz). Een ander voordeel boven de DMXfire is dat de UD-10 extern is, weg van de storende invloeden van de PC (die moet je niet onderschatten!). Maar ik zou je aanraden om eerst met de DMXfire en de M-audio DAC te beginnen. Als je dan na verloop van tijd merkt dat je nooit meer een CD'tje uit de kast pakt kun je altijd nog gaan finetunen. De windows mixer wordt meerdere keren genoemd als beperking voor goed geluid. Hoezo? En kan ik die ook bypassen met mijn geluidskaart? Wat je wil is je audiobestanden een op een, bitgelijk doorgeven aan je DAC. Van de windows mixer (kmixer) wordt beweerd dat hij niet bitzuiver weergeeft maar altijd de een of andere bewerking op het geluidsbestand loslaat. Ook wordt beweerd dat dit alleen speelt bij analoog uit. Ik weet het niet, maar heb voor de zekerheid asio-drivers geinstalleerd (www.asio4all.com) die kmixer omzeilen. Ook hiervoor geldt, uiteindelijk is het hoe dan ook mogelijk om bitzuiver je DAC te voeden, zonder al te veel extra kosten of inspanningen, dus maak je hier in het begin niet te druk om. Het hierboven genoemde probleem van de resampling is veel ernstiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
debontehond Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 Aha, hoe weet ik of zeker of mijn DMXfire al dan niet resampled? Bij de specs staat: Digital-Out, optical, 48kHz (TOS link). Kan ik daaruit opmaken dat ie altijd resampled? En kan ik dit voorkomen zonder additionele hardware? Het is een 'oud' kaartje en heeft geen ASIO support. Het is overigens weer een idioot verschijnsel i.v.m. auteursrechten. Ter bescherming van auteursrechten worden de meest draconische maatregelen ingevoerd. Eigenlijk schandalig dat het product kreupel gemaakt wordt omdat er mogelijk auteursrecht mee geschonden kan worden. @Seed7: Ja een volledige PC draaien om enkel een HD uit te lezen hoeft voor mij ook niet. HTPC is leuk en als ik toch een PC in elkaar ze wil ik dat ook wel gebruiken. Maar het is mij primair te doen om de audio. Als er een goede eenvoudige interface is die mij winamp-achtig gebruik biedt dan vindt ik dat ook best. Suggesties? Wat is dat 'curses' waar je het over hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts