Jump to content

Accuphase vervangen(?)

tompj
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Wellicht hebben jullie tips voor me of een mening m.b.t. het volgende:

Ik heb sinds een maand of twee een set JM lab Mini Utopia. Ik ben erg tevreden over deze speaker. Ik gebruik een Accuphase E210 versterker om deze speakers aan te sturen. Ik denk een erg mooie versterker, maar ik geloof dat een buizenversterker een verbetering zou kunnen opleveren i.c.m. mijn speakers (92 db en een redelijk vlak impedantieverloop). Ik houd ook erg van ' buizengeluid' . Ik draai vooral Jazz en mijn luisterruimte is redelijk groot.

Mijn versterker heb ik inmiddels te koop/te ruil aangeboden. Wat denken jullie; een goed idee om voor een buizenversterker te gaan en zo ja, welke komen in aanmerking?

Guest Kraus vonBentinck

De mooiste (buizen)versterkers die ik ooit heb gehoord waren AudioNotes, echte onbetaalbare monsters. Ze hadden echter geen buizengeluid :)

Voordat je een andere versterker koopt zou je misschien eens een luidsprekerkabelwissel kunnen proberen, bijv. de ook onbetaalbare Kimber Monocle XL, die heeft dat smeltende midden en dat mooie hoog.

Bij zo'n mooie combinatie van luidspreker en versterker is dat ook het proberen waard.

Niet kopen hoor, maar eens proberen zou de richting aan kunnen geven.

budget?

Budget ongeveer EUR 1300 (tweedehands heeft de voorkeur).

Maar de E210 moet het toch makkelijk kunnen doen? ook een warme klank ?

Of bevalt je de klank van Accuphase niet, of iets proberen met kabels ! hoewel ik dat altijd betwijfel

Vind de E210 een mooie versterker en de prijs als je hem verkoopt ?????????

budget?

Budget ongeveer EUR 1300 (tweedehands heeft de voorkeur).

Maar de E210 moet het toch makkelijk kunnen doen? ook een warme klank ?

Of bevalt je de klank van Accuphase niet, of iets proberen met kabels ! hoewel ik dat altijd betwijfel

Vind de E210 een mooie versterker en de prijs als je hem verkoopt ?????????

vr gr John

Voordat je een andere versterker koopt zou je misschien eens een luidsprekerkabelwissel kunnen proberen, bijv. de ook onbetaalbare Kimber Monocle XL, die heeft dat smeltende midden en dat mooie hoog.

Bij zo'n mooie combinatie van luidspreker en versterker is dat ook het proberen waard.

Probeer in dat geval ook eens de Monocle X, goedkoper dan de XL maar wel het karakter waar Kraus op duidt.

groet,

Hallo allen,

Wellicht hebben jullie tips voor me of een mening m.b.t. het volgende:

Ik heb sinds een maand of twee een set JM lab Mini Utopia. Ik ben erg tevreden over deze speaker. Ik gebruik een Accuphase E210 versterker om deze speakers aan te sturen. Ik denk een erg mooie versterker, maar ik geloof dat een buizenversterker een verbetering zou kunnen opleveren i.c.m. mijn speakers (92 db en een redelijk vlak impedantieverloop). Ik houd ook erg van ' buizengeluid' . Ik draai vooral Jazz en mijn luisterruimte is redelijk groot.

Mijn versterker heb ik inmiddels te koop/te ruil aangeboden. Wat denken jullie; een goed idee om voor een buizenversterker te gaan en zo ja, welke komen in aanmerking?

Ik vond deze wel mooi: Ayon Spirit

http://www.eastwestaudioshop.nl/index.php?...amp;product=368

Kijk dan ook maar eens een keertje naar een Kimber PK10 Gold Powercord. In mijn geval resulteerde dit in een veel luchtiger geluid en een mooi zijdezacht hoog. Je hebt nu toch al een pracht van een set: het is een kwestie van even de laatste puntje op de "i" zetten. Hoe zit het trouwens met je akoestiek?

QWat merkwaardig toch dat iemand vraagt om een advies voor een buizenversterker en dat er dan verschillende adviezen over bekabeling komen en slechts eentje over een versterker.

En dan weer die opmerking: kabels kunnen de puntjes op de i zetten. Dat kan geen kabel, hoogstens puntjes van de i afhalen.

Ik ben erg tevreden over deze speaker...... Ik denk een erg mooie versterker, maar ik geloof dat een buizenversterker een verbetering zou kunnen opleveren i.c.m. mijn speakers (92 db en een redelijk vlak impedantieverloop). Ik houd ook erg van ' buizengeluid' . Ik draai vooral Jazz en mijn luisterruimte is redelijk groot.

Tevredenheid over de prestaties van de speaker betekent dat ook niet dat ook de versterker goed is ?

Geloven dat een buizenversterker verbetering kan brengen, waarop is dat gebaseerd ? en zou je het verschil tussen een transistorversterker en een buizenversterker kunnen omschrijven ?

Versterkers met een typisch eigen geluid lijken mij niet echt neutraal te zijn.

:huh:

Ik denk dat dit zonder twijfel waar is Jitze, maar wat ook waar is (en legitiem), is dat genoegen in muziekbeleving niet altijd en zelfs bijna nooit hetzelfde is als luisteren naar een volkomen "neutraal" geluid, wat dat ook wezen mag.

In de keuze van onze luidsprekers bepalen we natuurlijk vooral naar welke kleur we willen luisteren, maar vermoedelijk is dat op het punt van de keuze voor buizen- of transistorversterking niet veel anders. Naar mijn idee is daar ook niets mis mee. Aangezien herschepping van realiteit een utopie is, is het beter om dat waandenkbeeld ook maar gelijk helemaal los te laten en in de zoektocht te gaan voor iets dat in jou (en in mij) als luisteraar een gevoel van schoonheid, mooiheid en genoegen in beleving oproept. Neutraal of niet, dat maakt echt niet uit. Genoegen daarentegen is wat maakt dat je elke avond weer het spul aanzet en wilt gaan luisteren...

Ik denk dat dit zonder twijfel waar is Jitze, maar wat ook waar is (en legitiem), is dat genoegen in muziekbeleving niet altijd en zelfs bijna nooit hetzelfde is als luisteren naar een volkomen "neutraal" geluid, wat dat ook wezen mag.

In de keuze van onze luidsprekers bepalen we natuurlijk vooral naar welke kleur we willen luisteren, maar vermoedelijk is dat op het punt van de keuze voor een buizen- of transistorversterking niet veel anders. Naar mijn idee is daar ook niets mis mee. Aangezien herschepping van realiteit een utopie is, is het beter om dat waandenkbeeld ook maar gelijk helemaal los te laten en in de zoektocht te gaan voor iets dat in jou (en in mij) als luisteraar een gevoel van schoonheid, mooiheid en genoegen in beleving oproept. Neutraal of niet, dat maakt echt niet uit. Genoegen daarentegen is wat maakt dat je elke avond weer het spul aanzet en wilt gaan luisteren...

dank u....daar ben ik het helemaal mee eens.

Volstrekt duidelijk en ook zeer legitiem, maar ik blijf wel met de vraag zitten die ik voor deze losse opmerking had gemaakt.

Wat verwacht je van een buizenversterker, wat zou je willen veranderen ?

Aangezien herschepping van realiteit een utopie is, is het beter om dat waandenkbeeld ook maar gelijk helemaal los te laten en in de zoektocht te gaan voor iets dat in jou (en in mij) als luisteraar een gevoel van schoonheid, mooiheid en genoegen in beleving oproept.

Op zich is er niet zo heel veel mis met het streven naar perfectie, het gevaar is alleen zo vreselijk groot dat je je op het detail gaat richten en het geheel uit het oog verliest.

Bij het streven naar een weergave die mij met genoegen doet luisteren, me zelfs meevoert in de muziek, de illusie van -her- beleving tot leven brengt, vind ik wel dat er sprake moet zijn van een linkje met de werkelijkheid.

In de praktijk betekent dit voor mij dat ik voortdurend een relatie leg tussen het gereproduceerde geluid en hetgeen in werkelijkheid ten gehore wordt gebracht.

De belangrijkste zaak waar ik me op richt is de resolutie van de weergave in zowel het tonale vlak als voor wat betreft de dynamiek.

In dit gebied kom je ook de meeste problemen tegen, blijkt dat THD een loos begrip is en dat heel erg veel apparaten - in het bijzonder luidsprekers - eigenlijk ongeschikt zijn of in elk geval duidelijke gebreken vertonen.

NB de kwaliteit van een opname doet zich op dit vlak ook gelden en mag dus ook niet uit het oog worden verloren.

Bij het verbeteren en/of veranderen van de weergave, dus bij het zoeken naar een weergave die jou het genoegen schenkt waarnaar je op zoek bent, lijkt het me van groot belang dat je kunt aangeven wat de zaken zijn die dit in de weg staan en op welke wijze je dezen te lijf wilt gaan.

Zelf ben ik bijvoorbeeld zo'n kleine 2 jaar aan het onderzoeken geweest waarom - ondanks de esoterische schoonheid in klank - ik niet uit de voeten bleek te kunnen met SET versterkers, in deze periode heb ik alle activiteiten mbt m'n installatie op een laag pitje gezet en heb ik vreselijk veel verschillende versterkers beluisterd, totdat uiteindelijk het kwartje viel en ik in staat was te omschrijven wat hieraan ten grondslag lag/ligt.

Het lezen van verhandelingen van voor- en tegenstanders van dit soort versterkers heeft ook bijzonder veel bijgedragen.

Wat ik hier op het forum vaak mis is de motivatie achter een vraag en een verklaring van hetgeen men zoekt, zoals in dit topic de opmerking over "buizengeluid" bij mij alleen maar vragen doet opwellen.

Guest Kraus vonBentinck
[Wat ik hier op het forum vaak mis is de motivatie achter een vraag en een verklaring van hetgeen men zoekt, zoals in dit topic de opmerking over "buizengeluid" bij mij alleen maar vragen doet opwellen.

Ik bedoel er niks denigrerends mee maar is het in 9 van de 10 gevallen niet zo dat het gewoon een kwestie is van iets anders willen, geld dat jeukt, de behoefte om met de hobby bezig te zijn?

En de hobby is bij de meesten op een forum als dit nou eenmaal niet alleen muziek luisteren maar met de set bezig zijn.

Met de opmerking ben ik het overigens volkomen eens.

Ook denk ik dat er meestal helemaal geen beeld of "referentie" is waar men naar toe zou willen.

Guest Kraus vonBentinck

Het is naar mijn idee helemaal niet onaardig bedoeld allemaal.

De vraag leidt kennelijk tot onduidelijkheden.

Wat bedoel je met buizengeluid?

Welke verbetering verwacht je/ cq wat bevalt er dan nu niet?

Heb je al iets anders geprobeerd wat tot de beslissing heeft geleid om de Accuphase weg te doen?

Die vraag lijkt me zeker relevant.

Ik heb voorheen een aantal buizenversterkers gehad (in andere combinaties, met wisselend succes). Ik houd erg van een mooi ' doortekend' midden en hoog. Op een of andree manier weet een buizenversterker mij daarin meer te boeien. Instrumenten mogen wat losser van elkaar klinken.

Wel belangrijk dat het laag strak blijft (is wel eens anders bij buizen naar mijn mening).

Ik luister veel naar jazz en fusion.

Heel moeilijk vind ik trouwens om het geluid dat ik zoek te omschrijven....

In dat geval zou ik niet kiezen voor een versterker met EL 34 in de eindtrap en zal de KT 88 mogelijk een geschikte kandidaat zijn - gezien het rendement lijken triodes ook in push-pull niet echt het benodigde vermogen te kunnen leveren - deze buis geeft een mooi detail in hoog en middengebied en is ook in staat het laag bijzonder strak en doortekend weer te geven.

Nu wordt het wel heel erg moeilijk om binnen het gestelde budget een goede nieuwe versterker aan te schaffen, een bouwpakket zou hier een - tussen - oplossing kunnen zijn, denk hierbij aan de UL40 van Amplimo, welke als geintegreerde versterker is te bouwen.

Deze versterker is gebouwd rondom de ringkerntrafo's van Menno van der Veen.

Ook is AE europe in Schagen pakketten aan het samenstellen voor verschillende ontwerpen van Triode Dick, hierbij wordt echter iets meer zelfwerkzaamheid verwacht, kast en chassis worden niet meegeleverd...........

Ook zijn dit meest eindtrappen en moet er ook nog een voorversterkertje gemaakt worden.

Ten opzichte van de goedkopere versterkers uit China win je hier kwaliteit door de toepassing van toch wat betere uitgangstransformatoren.

Tweedehands zijn versterkers als Dynaco's ST 70 en Stereo 80 ook wel te vinden binnen dit budget, een voorversterker wil je er nog wel eens behoorlijk overheen jagen.

:)

Voor dat budget heb je een Synthesis Flame. Synthesis maakt mooie betaalbare versterkers en heeft in nederland een prima importeur. Laat je niet al te veel door EL34's en andere buistypen afschrikken, het ontwerp van de versterker is het belangrijkst ... en eerst uitproberen op je eigen speakers!

Heeft die accuphase een pre-out? Zo ja, dan kun je toch een paar buizen-eindtrappen proberen.

Laat je niet al te veel door EL34's en andere buistypen afschrikken, het ontwerp van de versterker is het belangrijkst ... en eerst uitproberen op je eigen speakers!

Ontwerpen van buizenversterkers ontlopen elkander al tientallen jaren niet erg veel, met componenten en dan met name de uitgangstrafo's, de eindbuizen en de koppelcondensatoren kun je het karakter volstrekt wijzigen.

Zet maar eens twee identieke modellen naast elkander om de verschillen tussen de EL 34 en de KT 88 te horen.

Is blind hoorbaar :unsure:

Ontwerpen van buizenversterkers ontlopen elkander al tientallen jaren niet erg veel, met componenten en dan met name de uitgangstrafo's, de eindbuizen en de koppelcondensatoren kun je het karakter volstrekt wijzigen.

Zet maar eens twee identieke modellen naast elkander om de verschillen tussen de EL 34 en de KT 88 te horen.

Da's m.i. nou precies het probleem. Alles wordt geoptimaliseerd, mooie weerstanden, handgewikkelde condensatoren, spoelen en trafo's. Perfect maatwerk. En dan gaan we ineens de buizen verwisselen door iets met een andere karakteristiek, curves en waarden en zeggen, goh het klinkt heel anders.

'k heb ooit wel wat met buizenversterkers geprutst, maar ben er eerlijkgezegd niet echt in thuis (geldt voor de gehele electronica). Dit is iets wat ik nooit heb begrepen, de ""bewuste misaanpassing"" van trafo's en buizen. Ik snap wel dat een (buizen)versterker altijd een compromis is.

Da's m.i. nou precies het probleem. Alles wordt geoptimaliseerd, mooie weerstanden, handgewikkelde condensatoren, spoelen en trafo's. Perfect maatwerk. En dan gaan we ineens de buizen verwisselen door iets met een andere karakteristiek, curves en waarden en zeggen, goh het klinkt heel anders.

'k heb ooit wel wat met buizenversterkers geprutst, maar ben er eerlijkgezegd niet echt in thuis (geldt voor de gehele electronica). Dit is iets wat ik nooit heb begrepen, de ""bewuste misaanpassing"" van trafo's en buizen. Ik snap wel dat een (buizen)versterker altijd een compromis is.

Misaanpassing is niet hetgeen ik bedoel met het wisselen van componenten, ook het wisselen van buizen kan alleen maar als de voeding hiervoor de ruimte biedt, soms lukt het domweg niet, ook de uitgangstrafo moet opgewassen zijn tegen de buis die er voor staat..............

In de gevallen dat een KT 88 te veel vraagt, kun je uitwijken naar de KT 66 die genoegen neemt met een lagere spanning en ook minder stroom trekt en dus ook wat minder vermogen levert.

NB optimalisatie door gebruik van al die fraaie componenten zul je in fabrieksversterkers niet heel erg vaak tegenkomen, zul je toch naar het niveau van Audio Note etc. moeten, of zelf bouwen/modificeren.

:unsure: