Jump to content

De grote Koda mocificatie

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

:) Sticks & stones may break my bones,but names will never hurt me . ;)

Wie het vatten kan,die vatte het.

Electronica blijft een leuke Hobby.

Morgen zien we wel verder.

Om bij het begin te beginnen en de eerste versterkertrap uit te gaan leggen die bestaat uit een diff.cascode schakeling alsook de instelbare dc offset spanningsregeling,daaraan gekoppeld een stroombron spiegel schakeling en spanningsversterkertrapje,gekoppeld aan stroomversterkertrapje, totaal bestaande uit de eerste 5 torren v/d ingangstrap;stroombegrenzingsschakeling op de eindtorren,vaste ruststroominstelling,spannings en stroomterugkoppelng dc en ac dmv R281,bla bla,etc,heeft Erik op dit moment niks aan denk ik.

Guest Kraus vonBentinck

dit wordt vvast en zeker een belangrijk adres voor je:

www.dil.nl

de winkel zit in de Jan Ligthartstraat, achter het Zuidplein bij de Techtnisceh School daar.

suc6

de technisch begaafden doen het electronica werk wel, dus van mij de dingen die ik wel snap.

- koelelement dempen (je wil het vast niet geloven, maar dat scheelt behoorlijk in de verfijning van wat je hoort)

- kijk eens of de print behoorlijk ondersteund is, of als een zingende zaag in de kast hangt

- demping blik van de kast (loodbituum of effectiever materiaal)

afscherming trafo, verwachten we daar nog wat van?

groet

Ik zou alles eruit slopen, behalve de voeding en het relaiscircuit, en er vervolgens een chip-amp zoals de LM3886 inzetten. Die kosten nog geen tientje per stuk en kunnen afhankelijk van de voedingsspanning rond de 60-70 watt doen. Ze zijn zelfs op een gaatjesbord te zetten.

Model-T kan je zo aan het koellichaam zetten, de gewone moet ge

Leuk project, hoe ver kun je komen tegen welke investering uitgaande van zo'n goedkoop ding.

Hoe ga je de ABX vergelijking doen? Een enkel kanaal modificeren en dan mono vergelijken?

Heb je de mogelijkheid om het ding "door te meten" en verschillen na mods te laten zien?

Hier, http://www.sillanumsoft.com/ , kun je leuke gratis scoop-software' downloaden voor wat (spectrum)analyses.

Zet de klep van de kliko alvast maar open :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Nou sander dit is natuurlijk wel erg kort door de bocht :D:D

Een tweak waar ik wel eens overnadenk met betrekking tot versterkers is het koelen van het koellichaam , bijv naar 4 graden celcius , of extreem door tekoelen met stikstof ,ver onder de 0 graden.wat zou dit doen voor de transistors en de weergave, wel op veilige manier uiteraard.

Dit hadden ze trouwens gedaan in hong kong tijdens de show , kabels gekoeld met stikstof in een set met krell en vivid.

Een ander gedachtenspinsel van mij is om een hermetischgesloten luidsprekersysteem een minimale luchtoverdruk te geven, ook zou je de speaker kunnen vullen met een ander soort lichter of zwaarder gas .

gr :( hj :D

Van speakers weet ik niks, maar zeker de transistoren actief gaan koelen lijkt mij een leuk project. Hoe heeten die dingen ook al weer, electrische warmte pompen. Ik weet het weer een peltierelement. Op elke transistor een peltierelement met aan de koude kant de transistor en aan de warme kant een goede warmte wisselaar met een sille papst ventilator.

Weet niet of het iets uitmaakt maar is wel een leuk idee.

de technisch begaafden doen het electronica werk wel, dus van mij de dingen die ik wel snap.

- koelelement dempen (je wil het vast niet geloven, maar dat scheelt behoorlijk in de verfijning van wat je hoort)

- kijk eens of de print behoorlijk ondersteund is, of als een zingende zaag in de kast hangt

- demping blik van de kast (loodbituum of effectiever materiaal)

afscherming trafo, verwachten we daar nog wat van?

groet

beste Rob,

iedereen mag meedoen dus ook JIJ !

en ook jouw teaks ga ik uitvoeren :helpt het niet dan geeft het moed h

Van speakers weet ik niks, maar zeker de transistoren actief gaan koelen lijkt mij een leuk project. Hoe heeten die dingen ook al weer, electrische warmte pompen. Ik weet het weer een peltierelement. Op elke transistor een peltierelement met aan de koude kant de transistor en aan de warme kant een goede warmte wisselaar met een sille papst ventilator.

Het gaat over modificeren en niet over pimpen :D:P:rolleyes:;)

Het zal zeker uitmaken kwa temperatuur, er zit alleen 1 nadeel aan Peltier elementen, je hebt meer warmte wat gekoelt moet worden, ergo grotere koelblokken, in PC's worden zo ook standaard gebruikt in combinatie met water/stikstof koeling.

ik zou :

-de bedrading (waar geluid door gaat) vervangen met bv van den hull interne bekabelling ( CS16, CS18)

-voedings elco's vervangen door een beter merk en evt de waarde wat verhogen

-voedings condensatoren bypassen met wima's

-rca chasis delen vervangen met goede vergulde of rodium

-kast dempen met bitumen

-goede power socket er op

-DIY afgeschermd netsnoer maken

-alle power (stroom) kabels intern afschermen

-condensatoren waar geluid door gaat vervangen met bv mundorf mcap condensatoren van dezelfde waardes

-de versterker op goede voeten/spikes zetten.

-zilver soldeer gebruiken.

-speaker uitgangen vervangen met goede vergulde of rodium (wbt,eichmann,enz)

deze mods zijn niet zo heel duur en makkelijk uit te voeren en terug te draaien.

ik heb pas een t-ampje gekocht bij crafty voor +/- 40 eurie daar heb ik de input mod op uitgevoerd en

de bedrading vervangen , toen 2 tangband 4 inch breedbandertjes zonder filter van 25 euro per stuk aan gehangen met een diy needle behuizing van 10 euro per stuk. en woehhhhoeeeeeeee voor heel weinig geld

klinkt dit toch wel heel erg goed, heb alles nu aan de pc gehangen heb nog nooit zo lekker naar m'n mp3 tjes geluisterd!!!

:) Nou Erik,

Genoeg advies en belangstelling in beide topics voor de Koda.

Allemaal goed bedoelde info en steun van Hear forumleden.Leuk om te lezen !

Als je klaar bent met bekabeling,chassisdelen etc,kunnen we misschien a/h voedingsgedeelte beginnen.

Niet zo moeilijk,en makkelijk te begrijpen.

Een versterker is toch maar een modulerende voeding..... :P;) .

Trouwens,ik zag dat de stroombegrenzing van de eindtorren zo rond de 3A zit,mede ook omdat jou gelijkrichtdiodes ook van de 3A types zijn (1N 5404).

Deze kunnen we tzt vervangen door types met een hogere werkstroom,en de stroombegrenzing verhogen naar bv 6A.(kwestie van een paar weerstandjes).

Ondanks dat jou eindtransistors een Ic max van 15A hebben,zou ik er toch van ieder type(npn en pnp) een tweede stel in de schakeling aanbrengen met de nodige aanpassingen(kost ook niet veel).

Misschien kunnen we ook dan tzt de totale capaciteitswaarde v/d voedingselcos vervangen door bv 2 of 4 kleinere waardes per voedingselco.

Suggesties en ervaringen (prijs/kwaliteit) altijd welkom.So cheapo mucho natuurlijk :P:D .

Beste Erik,

Neem het schema even voor je.

Als modificatie die makkelijk zelf te doen. En gegarandeerd hoorbaar resultaat heeft!

Zie links bij de ingangen C240 en C212. Vermoedelijk zijn dit elctrolytische elco's. Deze zitten in de signaalweg omdat een elco (en een condensator) als eigenschap heeft wisselspanning (ons muziek signaal) door te laten en gelijkspanning (DC) tegen te houden. Als je er absoluut zeker van bent dat je voorversterker geen gelijkspanning uitstuurt kun je deze vervangen voor een draadbrug. Als je dat toch niet aandurft, vervang ze dan voor kwaliteit. Dat kan een MKP zijn, of een blackgate non polair uit de NX serie. Als je een hogere waarde neemt (22uF bijv. of 47uF) neemt het laag hoorbaar vaak toe in drive.

Een elco is een passief component waar je volledige muzieksignaal doorheen gaat. Bovendien heeft een elco een polariteit maar een wisselspanning is bi-polar. Kortom niet ideaal voor in je muzieksignaal en voegt hoorbaar vervorming toe. Bypassen dus!

De tweede stap is daarna eens te kijken naar C208 en C243 die met de 1K weerstand een fiter vormen in de feedbackloop. Hoorbaar resultaat als je daar kwaliteit stopt.

Suc6

Groeten,

Bas

:) Nou Erik,

Genoeg advies en belangstelling in beide topics voor de Koda.

Allemaal goed bedoelde info en steun van Hear forumleden.Leuk om te lezen !

Als je klaar bent met bekabeling,chassisdelen etc,kunnen we misschien a/h voedingsgedeelte beginnen.

Niet zo moeilijk,en makkelijk te begrijpen.

Een versterker is toch maar een modulerende voeding..... :P;) .

Trouwens,ik zag dat de stroombegrenzing van de eindtorren zo rond de 3A zit,mede ook omdat jou gelijkrichtdiodes ook van de 3A types zijn (1N 5404).

Deze kunnen we tzt vervangen door types met een hogere werkstroom,en de stroombegrenzing verhogen naar bv 6A.(kwestie van een paar weerstandjes).

Ondanks dat jou eindtransistors een Ic max van 15A hebben,zou ik er toch van ieder type(npn en pnp) een tweede stel in de schakeling aanbrengen met de nodige aanpassingen(kost ook niet veel).

Misschien kunnen we ook dan tzt de totale capaciteitswaarde v/d voedingselcos vervangen door bv 2 of 4 kleinere waardes per voedingselco.

Suggesties en ervaringen (prijs/kwaliteit) altijd welkom.So cheapo mucho natuurlijk :P:D .

ja, leuk jerry,

het gaat mij er vooral om dat het leerzaam is,

en ook voor andere forumleden die nog niet weten hoe een versterker precies werkt is het leuk,

ik ga gewoon een hoop domme vragen stellen zodat de heren technici Hear zich kunnen uitleven met antwoorden. ;)

Beste Erik,

Neem het schema even voor je.

Als modificatie die makkelijk zelf te doen. En gegarandeerd hoorbaar resultaat heeft!

Zie links bij de ingangen C240 en C212. Vermoedelijk zijn dit elctrolytische elco's. Deze zitten in de signaalweg omdat een elco (en een condensator) als eigenschap heeft wisselspanning (ons muziek signaal) door te laten en gelijkspanning (DC) tegen te houden. Als je er absoluut zeker van bent dat je voorversterker geen gelijkspanning uitstuurt kun je deze vervangen voor een draadbrug. Als je dat toch niet aandurft, vervang ze dan voor kwaliteit. Dat kan een MKP zijn, of een blackgate non polair uit de NX serie. Als je een hogere waarde neemt (22uF bijv. of 47uF) neemt het laag hoorbaar vaak toe in drive.

Een elco is een passief component waar je volledige muzieksignaal doorheen gaat. Bovendien heeft een elco een polariteit maar een wisselspanning is bi-polar. Kortom niet ideaal voor in je muzieksignaal en voegt hoorbaar vervorming toe. Bypassen dus!

De tweede stap is daarna eens te kijken naar C208 en C243 die met de 1K weerstand een fiter vormen in de feedbackloop. Hoorbaar resultaat als je daar kwaliteit stopt.

Suc6

Groeten,

Bas

ha Bas !

leuk dat jij je er ook mee gaat bemoeien. :)

die consatoren ga ik zeker vervangen door een draadbrug.

ik dnek dat mijn AVM vv. wel degelijk genoeg is dat ie geen gelijkspanning uitstuurt.

als ie dat wel doet dan merk ik dat vanzelf aan mijn tweeters.

deze kon ik niet ontdekken, of beter gezegd ik zag ze wel maar begreep jouw uitleg niet.

of was je abuis met een nummer?