Jump to content

De grote Koda mocificatie


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Erik,

 

Gewoon voor de zekerheid even van je werk een multimeter meenemen. Of anders een kopen. Komt altijd van pas als je zelf gaat hobbien. ;)

 

Multimeter op "DC" zetten. In de range van 0 tot 500mV. En kijken of je wat op de uitgang ziet.

 

Dan bypassen met een draadbrug in de Koda.

 

Diodes en/of brugcellen kunnen eigenlijk nooit zwaar genoeg zijn. Hoe minder hard iets hoeft te werken, hoe beter is mijn ervaring. schottkey barrier diodes heb je tot zo'n 10 ampere. Ik zou daar zeker eens mee experimenteren.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Gewoon voor de zekerheid even van je werk een multimeter meenemen. Of anders een kopen. Komt altijd van pas als je zelf gaat hobbien. ;)

 

Multimeter op "DC" zetten. In de range van 0 tot 500mV. En kijken of je wat op de uitgang ziet.

 

Dan bypassen met een draadbrug in de Koda.

 

Diodes en/of brugcellen kunnen eigenlijk nooit zwaar genoeg zijn. Hoe minder hard iets hoeft te werken, hoe beter is mijn ervaring. schottkey barrier diodes heb je tot zo'n 10 ampere. Ik zou daar zeker eens mee experimenteren.

 

Groeten,

Bas

Je haalt me de woorden uit de mond Bas, echt eerst even meten, anders kunnen er vervelende dingen gebeuren.

 

Hoeveel DC is eigenlijk aanvaardbaar? Moet je meten in idle stand (geen input signaal), volume stand?

Link to comment
Share on other sites

Diodes en/of brugcellen kunnen eigenlijk nooit zwaar genoeg zijn. Hoe minder hard iets hoeft te werken, hoe beter is mijn ervaring.

Dan moet je misschien eens een gelijkrichter voor tractie proberen. Op m'n werk hebben we er laatst eentje geinstalleerd van meer dan 2,5MVA, bij 1500VDC :D:lol:

 

Dat is dus een kleine 1700A. En hij kan een kortsluitstroom van 23kA, 1sec. aan... :D

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Gewoon voor de zekerheid even van je werk een multimeter meenemen. Of anders een kopen. Komt altijd van pas als je zelf gaat hobbien. ;)

 

Multimeter op "DC" zetten. In de range van 0 tot 500mV. En kijken of je wat op de uitgang ziet.

 

Dan bypassen met een draadbrug in de Koda.

 

Diodes en/of brugcellen kunnen eigenlijk nooit zwaar genoeg zijn. Hoe minder hard iets hoeft te werken, hoe beter is mijn ervaring. schottkey barrier diodes heb je tot zo'n 10 ampere. Ik zou daar zeker eens mee experimenteren.

 

Groeten,

Bas

Je haalt me de woorden uit de mond Bas, echt eerst even meten, anders kunnen er vervelende dingen gebeuren.

 

Hoeveel DC is eigenlijk aanvaardbaar? Moet je meten in idle stand (geen input signaal), volume stand?

 

:) Altijd zonder input signaal eerst meten,beste is eerst de uitgangen van de vv te meten als ie warm is,als de meter op het dc mV bereik meer dan 6mV laat zien,zou ik de ingangselco v/d koda niet overbruggen.

Op de ls klemmen v/d eindtrap zou je met maximaal 25mV kunnen volstaan,behalve als hij teveel fluctueert.

 

Als er schottky diodes van 10A gebruikt gaan worden,zorg dan dat de ze minimaal 37x1,4+52 V zijn,dus ongeveer 108V, beter is 150-200V.

Verder dient er rekening gehouden te worden met de grotere inschakelpiekstroom bij schottky diodes vanwege de lage Ri,zeker bij zware voedingen met grote elco,s,er zal waarschijnlijk een "soft start" schakeling ingebouwd moeten worden,anders klapt de netzekering eruit.

Link to comment
Share on other sites

beste Bas en jerry,

 

als ik op de uitgang van de vv meet (dus tussen de massa van de rca en de signaal van de rca) dan meet ik 0 volt.

(het is zelfs zo: als ik de meet pennen loslaat meet ik 13mV en als ik ze erop duw word ie 0Volt.)

 

betekent dat dus dat mijn vv geen gelijkspanning afgeeft?

Link to comment
Share on other sites

beste Bas en jerry,

 

als ik op de uitgang van de vv meet (dus tussen de massa van de rca en de signaal van de rca) dan meet ik 0 volt.

(het is zelfs zo: als ik de meet pennen loslaat meet ik 13mV en als ik ze erop duw word ie 0Volt.)

 

betekent dat dus dat mijn vv geen gelijkspanning afgeeft?

 

Dat zou dan kunnen ja. Ziet er een elco in het signaal weg van de pre?

Link to comment
Share on other sites

Hallo Erik,

 

Er zit zo te lezen idd geen gelijkspanning op ja.

Wat die eerste 13mV betreft zou het best kunnen dat er een uitgangscondensator is die al bijna opgeladen is en als je de multimeter erop zet nog effe een klein stroompje door de multimeter vloeit en dan stabiliseert .

 

Doe het volgende:zet de vv 1minuut uit,sluit de mutimeter aan,is het bereik zelfinstellend,aansluiten op de uitgang,is ie niet zelfinstellend,bereik op 2V of hoger zetten.

 

Zet daarna met aangesloten meter (beide meetpennen dus op de uitgang vv) de vv aan,en kijk naar de uitslag(uitlezing) v/d meter.

 

Als deze meteen flink omhoog schiet in Volts en daarna langzaam terudaalt naar 0,zit hoogstwaarschijlijk een condensator op de uitgang.

Als ie eerst naar een paar tientallen mV of rond de 100mV eerst schiet (als de meter dit zo snel kan volgen),en daarna naar 0V terugvalt,is ie waarschijnlijk dc gekoppeld.

 

Als je pas na een paar seconden iets kan aflezen,zit er een dc-offset beveiliging met bv een relais in,dan is het moeilijk extern te meten,omdat deze de uitgang pas onder een bepaald niveau vrijgeeft.

 

Maar zoals Mordante al vraagt, heb je toevallig een schema,anders maak de vv open en foto's hear plaatsen,kunnen we zien hoe we erachter kunnen komen als die C erin zit of niet.

 

Misschien weet iemand anders dit Hear die ook ervaring heeft met zo'n VV ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoe ga je de ABX vergelijking doen? Een enkel kanaal modificeren en dan mono vergelijken?

 

Ondanks dat je er niet op reageert, Erik, was het een zeer serieuze vraag.

 

Enerzijds geef je aan dat er "geen verschillen" tussen komponenten (te horen) zijn, anderzijds ga je nu een versterker modificeren om hem "beter" te maken. Dus ik ben serieus benieuwd hoe jij de "verschillen" na modificaties, objectief, auditief en meettechnisch gaat beoordelen? Beter nog, na ieder stap in het proces.

Link to comment
Share on other sites

Hoe ga je de ABX vergelijking doen? Een enkel kanaal modificeren en dan mono vergelijken?

 

Ondanks dat je er niet op reageert, Erik, was het een zeer serieuze vraag.

 

Enerzijds geef je aan dat er "geen verschillen" tussen komponenten (te horen) zijn, anderzijds ga je nu een versterker modificeren om hem "beter" te maken. Dus ik ben serieus benieuwd hoe jij de "verschillen" na modificaties, objectief, auditief en meettechnisch gaat beoordelen? Beter nog, na ieder stap in het proces.

 

 

 

ja,

 

ik ga een abx test doen als ie helemaal klaar is,

 

ik kan nog een Koda regelen die identiek is aan mijn huidige,

 

we kunnen dus mooi vegelijken ;)

 

Eric,

 

 

 

netsnoer eraf knippen.

 

een euro ingng erin bouwen.

 

Aan de binnen kant natuurlijk een home brew pietje bell filter (zie blog).

 

 

 

een zelf gevlochte netkabel eraan.

 

 

 

Theo

 

beste Pietje,

dat ga ik doen :)

 

wat kost zo'n filtertje mij?......

Link to comment
Share on other sites

.Nou Erik,als jij idd een tweede Koda kan regelen,kunnen we mooi de verschillen zowel meettechnisch en gehoormatig vaststellen zoals Seed 7 vraagt, na de mods.

 

Zou leuk zijn als de andere Hear leden erbij willen zijn tzt,ook met hun eindtrappen ter vergelijk als ze willen.Ben zelf erg benieuwd naar de resultaten.

 

Ben al zelf bezig om diverse wijzigingen en verbeteringen van diverse schakelingen in de eindtrap te bedenken,en heb al een paar bedacht die ik graag zou willen implementeren.Weerstandjes en small-signal transistortjes zijn niet duur.(uitzonderingen daargelaten :P )

 

Ik zag ook in het begin v/d andere topic v/d Koda dat er diverse suggesties waren,bv eindtorren parallel,zoals ik ook al aangaf laatst,dit vermindert de vervorming bij eenzelfde uitgangsvermogen,omdat de eindtorren elk apart met minder collector stroomlevering lineairder kunnen werken,immers,met elke delta Ic verandert de Beta.

Hoe kleiner de verandering collectorstroom bij iedere eindtor apart bij een totale Ic uit,des te kleiner de vervorming.Alleen de driver zal iets meer stroom moeten leveren,maar met twee eindtorren per voedingshelft komen we al een heel eind.

Dit heeft dus in eerste instantie niks met meer vermogen te maken,is wel een leuke bijkomstigheid.Wel kan er eventueel meer uitgangsstroom worden geleverd als het moet,met minder vervorming.("stress" :D ). :D

 

Alle diodes zomaar vervangen door schottkys zou ik niet doen,omdat bij sommige delen in de schakeling zoals bv een stroombron schakelingetje juist de gewenste drempelspanning van een silicium diode nodig is,en om dit nou op te vangen met bv 4 schottkys ipv 2 kleine snelle silicium diodes ,is niet echt een verbetering.

Geldt ook voor de stroombegrenzingsschakeling,al zou dit met een andere weerstandswaarde van een v/d componenten gecompenseerd kunnen worden.

 

Komt nog bij wat er vaak vergeten wordt bij sommige schottkys van hogere voorwaartse stroomgeleiding,is dat de lekstromen in sperrichting aanzienlijk groter zijn dan bij gelijkwaardige silicium types van dezelfde werkspanning en stroom .

Link to comment
Share on other sites

hoi Erik

ik zou er niet aan beginnen

je bent tevreden blijf gewoon de Koda gebruiken zoals hij is

en verkoop de MF

daar kan je een hoop cd's van kopen

modificeren heeft alleen zin als je het vermogen hebt veranderingen te horen en op kleine details te letten en te herkennen ,mierenneuken.

jij luistert anders (en ik zou er blij om zijn :) )

Link to comment
Share on other sites

hoi Erik

ik zou er niet aan beginnen

je bent tevreden blijf gewoon de Koda gebruiken zoals hij is

en verkoop de MF

daar kan je een hoop cd's van kopen

modificeren heeft alleen zin als je het vermogen hebt veranderingen te horen en op kleine details te letten en te herkennen ,mierenneuken.

jij luistert anders (en ik zou er blij om zijn :) )

Een waarheid als een koe B)

Link to comment
Share on other sites

hoi Erik

ik zou er niet aan beginnen

je bent tevreden blijf gewoon de Koda gebruiken zoals hij is

en verkoop de MF

daar kan je een hoop cd's van kopen

modificeren heeft alleen zin als je het vermogen hebt veranderingen te horen en op kleine details te letten en te herkennen ,mierenneuken.

jij luistert anders (en ik zou er blij om zijn :) )

Een waarheid als een koe B)

 

 

wie zegt dat ik de modificaties niet gaat horen (ik ben al 4 jaar bezig met het modificeren van diverse speakers en die veranderingen hoor ik ook dussss....) ;)

 

en daarnaast wil ik weten hoe een versterker werkt (en de rest van de forumleden vind het denk ik ook wel leuk om te volgen, je leert er altijd van)

 

 

ik heb hier alvast een paar foto's

origineel, ongemodificeerd

 

100_2579.jpg

 

100_2580.jpg

 

100_2581.jpg

 

 

als eerste ga ik een paar stevige cinch chassis stopcontacten halen en soldeer dan direkt een mooie interlink naar de print.

Link to comment
Share on other sites

Hoe ga je de ABX vergelijking doen? Een enkel kanaal modificeren en dan mono vergelijken?

 

Ondanks dat je er niet op reageert, Erik, was het een zeer serieuze vraag.

 

Enerzijds geef je aan dat er "geen verschillen" tussen komponenten (te horen) zijn, anderzijds ga je nu een versterker modificeren om hem "beter" te maken. Dus ik ben serieus benieuwd hoe jij de "verschillen" na modificaties, objectief, auditief en meettechnisch gaat beoordelen? Beter nog, na ieder stap in het proces.

 

 

 

ja,

 

ik ga een abx test doen als ie helemaal klaar is,

 

ik kan nog een Koda regelen die identiek is aan mijn huidige,

 

we kunnen dus mooi vegelijken ;)

 

Eric,

 

 

 

netsnoer eraf knippen.

 

een euro ingng erin bouwen.

 

Aan de binnen kant natuurlijk een home brew pietje bell filter (zie blog).

 

 

 

een zelf gevlochte netkabel eraan.

 

 

 

Theo

 

beste Pietje,

dat ga ik doen :)

 

wat kost zo'n filtertje mij?......

Link to comment
Share on other sites

Sticks & stones may break my bones,but names will never hurt me .

Wie het vatten kan,die vatte het.

van the Sundays?

 

Je hebt niet gezegd wat het mag kosten, maar wat ik zou doen, niet duur en terugdraaibaar:

 

- ingangs-C een mooi type

- alle elco's overbruggen met bijv. een mkc'tje

- uitgangs-L verwijderen, afhankelijk van je speaker (geen drieweg of electrostaat)

- tegenkoppelweerstand verdubbelen kwa waarde: kan denk ik geen kwaad tenzij je electrostaten hebt, uitproberen hoe het klinkt

- die lelijke gele sticker verwijderen en vervangen door een paarse

serieus, het werkt als je ook nog bovenop alle elco's een paarse sticker plakt.

Je mag het uitproberen als je erin gelooft, zoniet dan niet.

Ooit een keer in the Stereophile gelezen, het klonk beter.

Link to comment
Share on other sites

- die lelijke gele sticker verwijderen en vervangen door een paarse

serieus, het werkt als je ook nog bovenop alle elco's een paarse sticker plakt.

Je mag het uitproberen als je erin gelooft, zoniet dan niet.

Ooit een keer in the Stereophile gelezen, het klonk beter.

spooooooky :blink:

Link to comment
Share on other sites

- die lelijke gele sticker verwijderen en vervangen door een paarse

serieus, het werkt als je ook nog bovenop alle elco's een paarse sticker plakt.

Je mag het uitproberen als je erin gelooft, zoniet dan niet.

Ooit een keer in the Stereophile gelezen, het klonk beter.

spooooooky :blink:

Raarrrrrr ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...