Jump to content

De grote Koda mocificatie

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

(...) Ik kan me niet voorstellen dat je dat in stereophile hebt gelezen , dat is een serieus blad hoor.

:D In de april-nummers van serieuze hifi-bladen kun je soms dingen lezen die HEAR het hele jaar door heel gewoon zijn...

correctie: het was ook niet Stereophile, maar Positive Feedback, een online webmagazine. Sorry!

Ik kan het betreffende artikel niet terugvinden, superjammer; het ging om ronde paarse stickertjes of 'dots' die zogezegd trillende elco'tjes moest ber

• 2 weeks later...
Sticks & stones may break my bones,but names will never hurt me .

Wie het vatten kan,die vatte het.

van the Sundays?

Je hebt niet gezegd wat het mag kosten, maar wat ik zou doen, niet duur en terugdraaibaar:

- ingangs-C een mooi type

- alle elco's overbruggen met bijv. een mkc'tje

- uitgangs-L verwijderen, afhankelijk van je speaker (geen drieweg of electrostaat)

- :) tegenkoppelweerstand verdubbelen kwa waarde: kan denk ik geen kwaad tenzij je electrostaten hebt, uitproberen hoe het klinkt :) Let op.

- die lelijke gele sticker verwijderen en vervangen door een paarse

serieus, het werkt als je ook nog bovenop alle elco's een paarse sticker plakt.

Je mag het uitproberen als je erin gelooft, zoniet dan niet.

Ooit een keer in the Stereophile gelezen, het klonk beter.

Hallo Ark,

Deze weerstand van 27K maakt bij de Koda ook deel uit v/d dc-offset spanningsregeling, samen met de dc-blokkeer condensator(C208,209 L)(C234,253 R)en 1k (R230 R ,R253 L )weerstand in serie naar 0.

Verdubbelen v/d waarde vereist wel opnieuw instellen van RP202(L) en RP201( R) voor minimale offset op de uitgang.

Ben benieuwd als Erik al tijd heeft gehad om iets te doen. ;)

• 2 months later...
(...)

Als je pas na een paar seconden iets kan aflezen,zit er een dc-offset beveiliging met bv een relais in,dan is het moeilijk extern te meten,omdat deze de uitgang pas onder een bepaald niveau vrijgeeft.

Maar zoals Mordante al vraagt, heb je toevallig een schema,anders maak de vv open en foto's hear plaatsen,kunnen we zien hoe we erachter kunnen komen als die C erin zit of niet.

Misschien weet iemand anders dit Hear die ook ervaring heeft met zo'n VV ? ;)

Onder het motto "beter laat dan nooit":

Ik heb ook een AVM Evolution V1 en weet uit de handleiding dat er een soort van inschakelvertraging is ingebouwd. de uitgangen worden pas na een paar seconden vrijgegeven. De versterker geeft dit aan doordat de groene power-LED de eerste paar seconden na het inschakelen op halve kracht brandt. Als hij feller gaat branden (maximale sterkte) dan is de VV klaar voor gebruik.

Dit is een beveiliging ter voorkoming van "powersurge", mocht de voorversterker ingeschakeld worden als de eindtrap al aan staat. Dat dit de verkeerde volgorde is, weet iedereen wel maar AVM heeft gemeend dit toch te moeten beveiligen.

Met het uitschakelen zou dit circuit in omgekeerde richting moeten werken, evenens volgens de handleiding. Ook wederom ter bescherming.

Aan de H.H. electronici om uit te leggen wat er precies gebeurt - ik ben een leek op dat gebied.

@Erik: hoe is inmiddels de stand van zaken? Foto's van updates?

Ik heb ook een AVM Evolution V1 en weet uit de handleiding dat er een soort van inschakelvertraging is ingebouwd. de uitgangen worden pas na een paar seconden vrijgegeven. De versterker geeft dit aan doordat de groene power-LED de eerste paar seconden na het inschakelen op halve kracht brandt. Als hij feller gaat branden (maximale sterkte) dan is de VV klaar voor gebruik.

Dit is een beveiliging ter voorkoming van "powersurge", mocht de voorversterker ingeschakeld worden als de eindtrap al aan staat. Dat dit de verkeerde volgorde is, weet iedereen wel maar AVM heeft gemeend dit toch te moeten beveiligen.

Met mijn Electrocomapniet voorversterker kon ik dit absoluut niet doe, met de Sony die ik nu heb wel. Die heeft denk ik eenzelfde constructie: bij de Sony blijft de led even knipperen. Staat trouwens niets van in de (heel beperkte) handleiding.

Dat ik de VV in- en uit kan schakelen zonder de EV uit te schakelen k

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Erik is hard aan zijn Koda aan het werken die heeft geen tijd om hear te zijn.

Even terzijde (nu Erik er toch niet is), het aanbrengen van paarse stickers......? Heb wel eens gezien dat Swoboda de Sony cd spelers voorziet van demping op de elco's, heeft dat nut? Zo ja, wat gebruik je dan? Klei, rubber, silicone kit, oorsmeer <_< , een ander demping materiaal?

Andre

Interessant is dit wel. Niet dat ik er nog veel van begrijp van al die elektronische bla bla. Maar leuk is het!

de duitsers doen het met stukjes loodbitumen (ook in andere duitse versterkers gezien bovenop de elco's geplakt); inderdaad ter demping.

Maar ik bedoelde daadwerkelijk "magische" gekleurde stickers. Bij nader inzien waren ze misschien wel groen i.p.v. paars. Nou ja. Het gaat bij deze tweak dus niet om de fysieke trillingen, maar om de energetische waarde, ofwel, hoe wij erop reageren. Is dus niet te meten.

Sommige fanatici strippen zelfs de plastic mantels van de elco's af.

Klinkt daardoor ook al beter.

Waarom denk je dat papier-in-olie (natuurlijke materialen) het vaak winnen van plastic C's? Niet omdat ze nou beter specificeren, integendeel. Nee, door het ontbreken van onnatuurlijke materialen.

En ik hou meer van gemak en beplak vele elko's met de gratis Silver Rainbow Foil stickers van Peter Belt.

Heeft hetzelfde gehoormatige effect.

En ik hou meer van gemak en beplak vele elko's met de gratis Silver Rainbow Foil stickers van Peter Belt??????

Welke stickers zijn dat dan? Komen die van greenpeace? Ik vraag me werkelijk af of dat wat doet, je elco's beplakken of de folie er af halen.

Groet,

Andre

Nee, heb nog nooit van Peter Belt gehoord. En zo te horen is het echt wat voor mij..... NOT. Ben erg nuchter aangelegd. In de topic met liefde bekeken staat een Ayre pre met tientallen stikkertjes beplakt, moet ik aan zoiets denken. Dat ik b.v. een Feng Shui steen boven mijn cd speler moet hangen om de negatieve energie weg te halen en met dille achter mijn oren moet gaan luisteren?

Maak er nu een geintje mee, maar ken 'm niet nee.

Andre

Nee, heb nog nooit van Peter Belt gehoord. En zo te horen is het echt wat voor mij..... NOT. Ben erg nuchter aangelegd. In de topic met liefde bekeken staat een Ayre pre met tientallen stikkertjes beplakt, moet ik aan zoiets denken. Dat ik b.v. een Feng Shui steen boven mijn cd speler moet hangen om de negatieve energie weg te halen en met dille achter mijn oren moet gaan luisteren?

Maak er nu een geintje mee, maar ken 'm niet nee.

Andre

Ik zei al het gaat nog veel verder dan je hier aangeeft :D

Ik ben dus kennelijk de enige Peter Belt aanhanger hear.

Het zal jullie in de vele discussies opgevallen zijn dat er meetkundig niets verandert,

bij de toepassing van:

- betere kabels, spikes, andere opamps, condensatoren,

- for my sake duurdere cd-spelers en versterkers

Toch hoort bijna iedereen verschillen, of men denkt ze te horen.

Zodanig dat er iets aangeschaft wordt.

Dus de waargenomen verschillen zijn reeel voor de gebruiker, echter niet, of praktisch nooit,

meetbaar. Niet aan de versterkeruitgang, niet aan het geproduceerde geluid uit de speakers.

De voorstanders van die tweaks denken dan dat de meetmethode niet fijnzinnig genoeg is.

Ik denk twee dingen: de "meters" hebben gelijk, maar de waarnemers hebben ook gelijk.

Hoe kan dat?

Peter Belt betoogt al > 20 jaar dat identiek metende apparaten anders kunnen klinken.

Of identieke cd's.

Zijn tweaks veranderen de interactie van de gebruiker op de hardware.

Dus niet de hardware zelf!

Inderdaad grenzen PWB-tweaks aan voodoo. Ik heb daar vele voorbeelden van.

Juist dat onwaarschijnlijke maakt dat iedereen er meteen een Jomanda-stempel op plakt.

Het geeft wel een bepaalde cult-status :)

Maar... stel dat ze werken?

Of ze werken, dat bepaalt ieder voor zich.

Feit is dat er tientallen aanhangers zijn die dubbelblind bijv. 10 van de 10x de cd MET sticker kunnen aanwijzen.

Of die met dat cremepje, versus zonder creme. Met of zonder rode "Red-X pen" beschreven.

Het ironische is dat er heel veel GRATIS tweaks zijn (een gedeelte beschreven op zijn website) die elk apparaat/ geluidsdrager/ luisterruimte enorm in waargenomen geluidkwaliteit doen toenemen.

http://www.belt.demon.co.uk/Free_Technique...Techniques.html

En, als je eenmaal bekend bent met de Belt-theorie