Jump to content

D

Hottentot
 Share

Recommended Posts

Wanneer je de oppervlakte van de drivers als verdubbeld beschouwd is er geen sprake meer van vergelijkbaar. Vaak zijn in een d'Appolito opstelling de conussen per stuk kleiner (bij vergelijkbaar kastvolume).

Het argument voor d'Appolito is eerder het afstralingsgedrag dan de bas-weergave. Wel is het effect op de laagweergave vaak dat het wat sneller is (kleinere, lichtere conussen), en soms wat droger.

klopt allemaal maar tegelijkertijd vind ik woofers met een grote conus prettiger klinken. Nu draai ik wel veel muziek die middels PA word voortgebracht maar bass en drums klinken met een grote woofer in mijn optiek natuurlijker.

Enkele Hear zijn het hier mee eens echter meer zijn het oneens. Ik zou zeggen ga eens luisteren. Neem bijv de eerste cd van "rage against the machine" mee. die heb ik op veel installaties gehoord en vraagt echt om een bigg ass woofer. Anders word het te clean en "rockt"het niet meer.

Ja die ene persoon die vervorming geaccepteerd heeft ben ik. sorry

dat hij de bovenstaande vraag stelt wil toch niet zeggen dat hij het principe niet begrijpt? of mis ik iets.

alleen daarbij wat het effect van 2 kleine woofers is ten opzichte van 1 grote. volgens mij kan dit naast elkaar bestaan en bediscussieert worden.

Ja dat is waar. Maar dan hoef je het ook niet over d'Appolito te hebben. Dan gaat het op voor alle systemen met meerdere gelijke woofers in 1 kast. Dat een verdubbeling van het membraamoppervlak tot meer laag leidt spreekt van zelf maar niet noodzakelijkerwijs tot beter laag. Daarvoor spelen heel veel meer factoren een rol, zoals al genoemd is.

Bij d''Appolito gaat het juist om de M-T-M configuratie.

;)

dat hij de bovenstaande vraag stelt wil toch niet zeggen dat hij het principe niet begrijpt? of mis ik iets.

alleen daarbij wat het effect van 2 kleine woofers is ten opzichte van 1 grote. volgens mij kan dit naast elkaar bestaan en bediscussieert worden.

De freq kar van een grote woofer loopt over het algemeen iets langer rechter door, naar beneden, dus in staat om de echt lage tonen ,onder 25 hz voldoende sterk weer te geven( eigen resonantie freq ligt lager)

Daaren tegen zijn twee kleine woofers samen vaak wat sneller.

Ik ben nu 2 systemen met allebei aan het bouwen.

gr :( hj :D

Een d'Appolitto moet aan een aantal regels voldoen wil ie werken zoals Joe d'Appolitto dit bedoeld heeft.

1 van die regels is de hart-hart afstand van de middentoners, die mag voor een zuivere dappo niet groter zijn dan 2/3 van de golflengte van het overname punt tussen mid en tweeter. Een andere "regel" is dat er filters van een oneven order gebruikt moeten worden.

Als je probeert deze stelregel aan te houden kom je voor bv 2000 hz op een hart- hart afstand van maximaal van 11.3 cm. Er zijn bijna geen luidsprekers die in ook maar in de buurt komen van een echte d'Appolito opstelling.

Gelukkig werkt het ook nog heel aardig als je de regels wat ruimer neemt en bijvoorbeeld een 10 cm midje gebruikt. Twee bassen van 17 cm heeft echt helemaal niks meer met dappo van doen das MTM wat mij betreft. Er zijn zeer veel MTM luidsprekers die onterecht d'Appolito genoemd worden.

De bedoeling van een dappo is idd zoals Pjotr al opmerkte om de afstraling in het mid en hoog te verbeteren.

Groet Roland

De freq kar van een grote woofer loopt over het algemeen iets langer rechter door, naar beneden, dus in staat om de echt lage tonen ,onder 25 hz voldoende sterk weer te geven( eigen resonantie freq ligt lager)

:huh::confused:

Het enige dat je zo'n beetje kunt stellen is dat de kans groot is dat de grote woofer minder ver in het hoog doorloopt zonder bundeling, verder niets. Er is geen relatie tussen het oppervlak van een speaker en diens Fres.

t.a.v. "snelle woofers", 'k ben er altijd benieuwd naar hoe een snelle 125Hz toon klinkt ten opzichte van een langzame 125 Hz toon ...

:huh::confused:

Het enige dat je zo'n beetje kunt stellen is dat de kans groot is dat de grote woofer minder ver in het hoog doorloopt zonder bundeling, verder niets. Er is geen relatie tussen het oppervlak van een speaker en diens Fres.

t.a.v. "snelle woofers", 'k ben er altijd benieuwd naar hoe een snelle 125Hz toon klinkt ten opzichte van een langzame 125 Hz toon ...

http://www.tymphany.com/products_ScanSpeak.html

Lees deze freq kar maar eens voordat je zulke uitspraken doet.

Hoe zwaarder de membraan des te meer kracht is er voor nodig om deze in beweging te zetten,heb je wel eens naar hele lichte basunits / membranen vh merkTHIEL/ ACCUTON geluisterd,dan weetje hoe een hele snelle 125 toon klinkt , of het mooier is ,is inderdaad de vraag (waar ik mee worstel...hihi...)

http://www.tymphany.com/products_ScanSpeak.html

Lees deze freq kar maar eens voordat je zulke uitspraken doet.

Jij je zin, vergelijk 21w/855-01 en 25w/85656-00 .... Zoals ik al zei, er is geen relatie tussen oppervlak en Fres. Een luidsprekerfabriekant heeft ruime marges om een speaker op een bepaalde manier af te stellen door met de nodige parameters als conusgewicht stijfheid van de spider en aandrijving te spelen. Kijk voor de grap eens naar units die door gitaristen gebruikt worden. Groot en keihard opgehangen, Fres boven de 60Hz.

Hoe zwaarder de membraan des te meer kracht is er voor nodig om deze in beweging te zetten,heb je wel eens naar hele lichte basunits / membranen vh merkTHIEL/ ACCUTON geluisterd?

Hoezo, klinkt 125Hz op een Thiel anders dan?

Met een aantal kleine woofers bedoel ik max 20 cm units mee , vergelijk der resfreq van een 18 cm basmid eens met de 26 cm basunit? in de revelator serie bijv.

Rond de 30 hz (afhankelijk vh model ) tegen 19......hz ,bij de revelator modellen

Als je dat verschil niet hoort heeft het ook geen zin om erover te discussieren, sorry.

Nee dat is helemaal niet wat ik bedoel :(

Maar als de freq kar richting dat punt redelijk recht blijft geeft dat aan dat die unit van nature in staat is om net die laagste herzjes ,nog met een redelijke geluidsdruk weer tegeven .

Ligt de fs op 28 hz , dan is die unit niet in staat om tot bijv 23 hz goed weer tegeven

Ja weet ik, zat je te dollen.

Wat bedoel je dan wel precies met verschil horen tussen fres van verschillende units? En hoe hoor je dat door al die andere factoren heen? Motor ontwerp, spreek spoelinductie, konus materiaal, x max, ophanging etc..

Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is konus grote zegt niks over de resonantie frequentie. En dan nog wat heb je aan een 38 cm woofer met fres 16 als de qts 0.12 is? Weer on topic over dappo verder gaan?

Groet Roland

mischien moet de TS ook even aangeven of zijn vraag beantwoord is en of hij de richting(en) waarin de thread loopt interessant blijven. Ik vind het wel leuk om te lezen in ieder geval. Altijd leuk dat sommigen het op techniek gooien en anderen op gevoel en gehoor. Ook de combi daarvan blijft boeien.

Daarbij nog het feit dat we allang weten dat grote conus doorsnede beter klinkt :P

Met een aantal kleine woofers bedoel ik max 20 cm units mee , vergelijk der resfreq van een 18 cm basmid eens met de 26 cm basunit? in de revelator serie bijv.

Rond de 30 hz (afhankelijk vh model ) tegen 19......hz ,bij de revelator modellen

En hier heb je 30 en 38 cm luidsprekers met een Fres hoger dan die van de revelators en het zijn niet eens instrument luidsprekers, maar gewoon voor de huiskamer.

Zoals al gezegd de relatie die jij ziet bij scanspeak is de keuze van de fabrikant en staat volledig los van de diameters van de units.

Als je dat verschil niet hoort heeft het ook geen zin om erover te discussieren, sorry.

Door zo'n dooddoener laat ik me niet weerhouden.

Doe eens het volgende, neem twee verschillende chassis bouw die beide in een kast op Q=0.6. Filter ze geheel volgens de regelen der kunst naar boven af met 18 of 24dB/oct, kantelfrequentie, pak'm beet 150 Hz. Stel ze op exact de zelfde positie in de ruimte op en vergelijk. Goh, de een is ineens niet meer "sneller" of "langzamer" dan de ander.

Je kunt chassis niet zonder kast en filter vergelijken. Snelheid is ook nog eens een nietszeggende term in deze. De indruk van snelheid kom bij een komplete luidspreker van de middentoners, niet van het laag. De indruk van snelheid bij een aantal harde conus speakers komt voor een deel door de scherpe breakups en daarmee gepaard gaande harmonischen (vandaar het voorstel om stijl te filteren).

Iets anders dat men snelheid zou kunnen noemen is het dynamische gedrag, dit hangt nauw samen met rendement en het gemak waarme de versterker de speaker naar z'n 'hoogtepunt' kan persen. Kijk nog eens naar de bovengelinkte GOTO units, zeer hoog rendement. Ik kan je vertellen dat ze echt geen lichte konussen hebben.

Altijd leuk dat sommigen het op techniek gooien en anderen op gevoel en gehoor. Ook de combi daarvan blijft boeien.

Alleen de combinatie kan ons een beter resultaat brengen.

T.a.v d'appolito, er zijn een aantal verbeteringen op zijn concept, o.a. van Israel Blume. Uit een daarvan blijkt dat de chassis een klein beetje asymmetrisch geplaats moeten worden.

Als we dan toch off topic gaan:

Wat is het nut van die "snelle" harde materialen als je het impuls gedrag vervolgens om zeep helpt met hogere orde filters. Das miz een haas vangen door zout op zijn staart te leggen.

Ik heb een behoorlijk aantal "high end" speakers gehoord met die thiel keramiek bas/mids (isophon, sonics, avalon). Ik heb nog nooit 1 paar gehoord dat me kon boeien. Het klinkt miz altijd alsof de handrem aangetrokken is. De hoeveelheid detail is wel indrukwekkend maar het klinkt erg saai / levenloos.

Voor zover ik dat kan inschatten, ligt dat aan de benodigde complexe filters.

Groet Roland

Ik moet zeggen dat ik ook van de bas (dwz een THIEL unit voor het echte laag) ik ook niet echt onder de indruk ben. Heb je het over isophon en avalon , dat je van heel hun speaker niet onder de indruk was ,of alleen van hun modellen met thiel laag

Dat impuls gedrag verslechtert niet met een hogere orde filtering is mijn ervaring.

Maakt sonics ook modellen met thiel , wist ik niet , ik ga eens even kijken...http://www.sonicsonline.de/produkte.php

ik zie er geen een met thiel , wel veel seas

Die sonics was een nieuw model. Gehoord in Munchen afgelopen weekend.

Keramiek vindt ik in het mid en hoog ook niet mooi. Was wat onduidelijk geschreven. Het is niet mijn geluid, ik geef de gebruikte complexe filters de schuld. Mischien is het wat anders, maar voorzover ik kan overzien zit er altijd een complex filter aan die thiels vast.

Groet Roland

Okay ,hoe was dat in munchen wat vond je de hoogte punten , en hoe klonk die sonics van, Herr Gerhard?

Even voor alle duidelijkheid nog, ik vind het thiel hoog en mid wel mooi ,alleen de bas een beetje droog ,precies het tegenovergestelde van jouw dus ,misschien dat je dat enigzins op kunt lossen door er veel parallel te zetten ,maar dat wordt me een beetje duur , dus ik neem woofers van een ander merk.

En die echte 8 inch woofer van thiel heb ik nog nooit gehoord of mee gewerkt , kost ook kapitalen voor dat beetje membraan opp.