Jump to content

D

Hottentot
 Share

Recommended Posts

Wat ik het mooist vondt klinken in Munchen:

Cessaro Alpha 1 hoorn eerste orde gefilterd. Met een Kronzilla versterker. Single ended klasse A.

En deze speakers klonken ook heel erg goed: Volent VL3 die zijn betaalbaar, ik meen 2 a 3000 per paar.

Veel extreme sets gehoord, een groot aantal viel tegen. Dit was de grootste misser wat mij betreft. Smaak verschilt, voor het Duitse blad Audio is dit de nieuwe uberspitzenklasserefenz lautsprecher. Ik heb de grootste versie gehoord met twee van die mbl's als het ware boven elkaar gemonteerd in D'appolitto opstelling. (nog niet op de mbl site te vinden). De Sonics vielen me ook wat tegen.

Dieptepunt was een verkoper/ distributeur die tijdens een inleidend praatje een mobiel telefoon gesprek ging voeren, net voor ie op de play knop zou drukken....Ander dieptepunt was een denkbeeldige duik naar de volumeknop tijdens een demo waarbij de subwoofers duidelijk hoorbaar x max overschreden. De kerel die de demo aan het geven was hoorde dit niet en hield vrolijk zijn gezicht in de klinkt het niet geweldig stand.

Groet Roland

Ja maar toch is die MBL technisch waanzinnig vind ik , een totale andere benadering van hoogweergave , zal wel een hele grote sweetspot hebben zon systeem niet?

Hoorns ben ik ook niet zo in thuis , heb je niet veel mogelijkheden van in NL om te beluisteren.

Ik houd ook van house , dus het moet wel strak kunnen knallen voor mij ,een luidsprekersysteem, daarom ook( instinctief) :D , geen dipolen

gr :( hj :D

Ik denk dat je keuze van je luidspreker ook erg wordt beinvloedt door je muziekvoorkeur.

Ja maar toch is die MBL technisch waanzinnig vind ik , een totale andere benadering van hoogweergave , zal wel een hele grote sweetspot hebben zon systeem niet?

Ik heb de sweetspot niet kunnen vinden en dan druk ik me zacht uit.

Muziekkeuze behoort er niet toe te doen bij een goed systeem miz. Ik heb een ander "referentie" klasse systeem in Munchen volledig vast horen lopen op een eenvoudig stukje metal.

Ik werd wel een beetje moe van die werelds beste speakers, cd spelers, referentie klasse dit en spitzenklasse zoveel in Munchen. Beetje onzinnig om te claimen dat je de beste speaker ooit gebouwd hebt en dat op een spandoek te zetten als het bij de buren net wat beter klinkt.

Een hoorn kan zeker wel knallen met house.

Groet Roland

Waar het aan ontbrak bij de referentie klasse speakers is lastig te zeggen.

Het is schijnbaar lastig om een speaker meerdere dingen tegelijk goed te laten doen: ruimtelijke weergave, detail, midweergave, bas, dynamiek.

Alleen de eerder genoemde Volent speakers en de Cessaro hoorns blonken in meerdere dingen tegelijk uit. Piega was ook niet slecht alleen te veel druk in de bas. Sonus faber klonk ook erg goed, zeer mooi ruimtelijk. Wiener Lautsprecher Manufactuur was ook erg goed. (WLM)

Maar het blijven natuurlijk mijn oren, iedereen luistert anders. Ik hou erg van een gemakkelijke, ruimtelijke weergave. Detail weergave is leuk maar niet een doel op zich, die richting lijkt het bij sommige merken wel wat op te gaan.

Ik kom steeds weer uit op: buizen, single ended, hoog rendement & eerste orde filteren.

Groet Roland

mischien moet de TS ook even aangeven of zijn vraag beantwoord is en of hij de richting(en) waarin de thread loopt interessant blijven. Ik vind het wel leuk om te lezen in ieder geval. Altijd leuk dat sommigen het op techniek gooien en anderen op gevoel en gehoor. Ook de combi daarvan blijft boeien.

Daarbij nog het feit dat we allang weten dat grote conus doorsnede beter klinkt :P

Beste M44

Ik ben vooral geinteresseerd in de klank matige voordelen van de Dappolito opstelling maar ik heb al begrepen dat het gros van dit soort constructies de naam niet echt waard zijn.

Mvg Mark

Denk wel dat muziek voorkeur er wel mee heeft te maken. Het zou niet zo moeten zijn maar toch. 12" of grotere woofers hoeft van mij echt niet maar. Maar hoorn systemen met 0.5Watt buizen systemen zie ik bij mij niet gebeuren.

Het gevaar bij echt grote(zware) woofers is dat ze in reactie tijd wat gaan naijlen op de rest vh systeem ook is bij sommige woofers het membraan materiaal niet stijf genoeg(vervorming)

Eton heeft daarentegen woofers met een hele stijve lichte membraan , zie je dus ook heel veel in combo met thiel units ,kharma ,avalon

Maar ik ga eerst eens een andere combo proberen. :confused::confused:

gr :( hj :D

Hoi Mark

Ik denk dat je het zo wat te kort door de bocht stelt. Een en ander hangt van zoveel verschillende dingen af dat je het niet zo kunt stellen. (bassreflex, gesloten kast , de woofer zelve, etc)

Groet

Het gevaar bij echt grote(zware) woofers is dat ze in reactie tijd wat gaan naijlen op de rest vh systeem ook is bij sommige woofers het membraan materiaal niet stijf genoeg(vervorming)

Wat een hoop onzin weer bijelkaar!

Als een grote of een kleine woofer een frequentie van bijvoorbeeld 125 Hz "onvervormd" kan weergeven gaat'ie 125 keer per seconde heen en weer. Een grote woofer gaat daar door z'n gewicht (massatraagheid) echt geen 100Hz van maken omdat'ie "naijlt".

t.a.v. stijfheid, bijvoorbeeld Harbert heeft met opzet niet stijve woofers gebouwd, en doet dat misschien nog wel, ze hadden een 30 cm jongen die je probleemloos met een 25mm dome kon kombineren en een tweeweg systeem bouwen.

Stijfheid is niet alles, hardheid ook niet. Het is niet helemaal voor niets dat papiervezel nog steeds vrijwel onovertoffen is, juist doordat het de juiste combinatie van stijfheid en demping levert.

Als een grote of een kleine woofer een frequentie van bijvoorbeeld 125 Hz "onvervormd" kan weergeven gaat'ie 125 keer per seconde heen en weer. Een grote woofer gaat daar door z'n gewicht (massatraagheid) echt geen 100Hz van maken omdat'ie "naijlt".
Nee, met een mooie sinusgolf van 125 Hz zullen ze beiden waarschijnlijk hetzelfde klinken. Maar je zult zelden naar zuivere sinussen luisteren.

Maar als de 125 Hz een blok-, driehoek-, zaagtand of andersvormige golf is zal het voor een licht membraan en deugdelijke versterker eenvoudiger zijn deze 125 Hz onvervormd weer te geven dan het zware membraan met een slappe versterker.

Nee, met een mooie sinusgolf van 125 Hz zullen ze beiden waarschijnlijk hetzelfde klinken. Maar je zult zelden naar zuivere sinussen luisteren.

Maar als de 125 Hz een blok-, driehoek-, zaagtand of andersvormige golf is zal het voor een licht membraan en deugdelijke versterker eenvoudiger zijn deze 125 Hz onvervormd weer te geven dan het zware membraan met een slappe versterker.

Hier een spectrumanalyse van een 125 Hz blokgolf.

125_blok_spectrum.jpg

Hoeveel heeft de woofer te doen? Hoeveel de middentoner?

Een d'Appolitto moet aan een aantal regels voldoen wil ie werken zoals Joe d'Appolitto dit bedoeld heeft.

1 van die regels is de hart-hart afstand van de middentoners, die mag voor een zuivere dappo niet groter zijn dan 2/3 van de golflengte van het overname punt tussen mid en tweeter. Een andere "regel" is dat er filters van een oneven order gebruikt moeten worden.

Als je probeert deze stelregel aan te houden kom je voor bv 2000 hz op een hart- hart afstand van maximaal van 11.3 cm. Er zijn bijna geen luidsprekers die in ook maar in de buurt komen van een echte d'Appolito opstelling.

Gelukkig werkt het ook nog heel aardig als je de regels wat ruimer neemt en bijvoorbeeld een 10 cm midje gebruikt. Twee bassen van 17 cm heeft echt helemaal niks meer met dappo van doen das MTM wat mij betreft. Er zijn zeer veel MTM luidsprekers die onterecht d'Appolito genoemd worden.

De bedoeling van een dappo is idd zoals Pjotr al opmerkte om de afstraling in het mid en hoog te verbeteren.

Groet Roland

Kef had de 104-2, met mid-hoog-mid in een apart doosje op de kast met daarin laag. Werkt uitstekend (blijft binnen de gestelde afmetingen)