Jempie Posted 26 mei 2007 Report Share Posted 26 mei 2007 Ik lees verschillende verhalen over AKOESTIEK. waarbij verschillende mensen het vaak hebben over het dempen van de ruimte Muziek moet levendig zijn, ga eens te luister bij een liveoptreden van niet versterkte instrumenten. Ik ken verschillende mensen, die met zeer zeer lichte aanpassingen een verbluffend resultaat weten te bereiken. te vaak (bijna altijd) hoor ik bij een akoestisch aangepaste ruimte een doods klinkend systeem wat al te vaak klinkt als een hifi systeem en ik wil muziek horen. Mazzel Jempie Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 mei 2007 Report Share Posted 26 mei 2007 Ik lees verschillende verhalen over AKOESTIEK.waarbij verschillende mensen het vaak hebben over het dempen van de ruimte Muziek moet levendig zijn, ga eens te luister bij een liveoptreden van niet versterkte instrumenten. Hallo Jempie, In een goede opname wordt ook een deel van de akoestiek geregistreerd zoniet dan wel gecreeerd. Dit is geen reden om je akoestiek nog eens te voorzien van een lange galmtijd en meer 1e reflecties om een 'live' geluid te krijgen lijkt mij.. In praktijk levert dit een geluidsbeeld op die alleen maar diffuser is en kleurt. Afijn, er zijn hier mensen op het forum meer dan mij afweten over akoestiek dus ik ben nieuwsgierig wat voor discussie dit oplevert! mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 mei 2007 Report Share Posted 26 mei 2007 Ik lees verschillende verhalen over AKOESTIEK.waarbij verschillende mensen het vaak hebben over het dempen van de ruimte Muziek moet levendig zijn, ga eens te luister bij een liveoptreden van niet versterkte instrumenten. Ik ken verschillende mensen, die met zeer zeer lichte aanpassingen een verbluffend resultaat weten te bereiken. te vaak (bijna altijd) hoor ik bij een akoestisch aangepaste ruimte een doods klinkend systeem wat al te vaak klinkt als een hifi systeem en ik wil muziek horen. Mazzel Jempie je moet altijd dempen in een luisterruimte waarin je de reproduktie van een opname hoort. alleen word er vaak vergeten ook de lage tonen te dempen en dempt men alleen het mid/hoog. in dat geval kun je idd beter niet dempen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 mei 2007 Report Share Posted 26 mei 2007 Ik lees verschillende verhalen over AKOESTIEK.waarbij verschillende mensen het vaak hebben over het dempen van de ruimte Muziek moet levendig zijn, ga eens te luister bij een liveoptreden van niet versterkte instrumenten. te vaak (bijna altijd) hoor ik bij een akoestisch aangepaste ruimte een doods klinkend systeem wat al te vaak klinkt als een hifi systeem en ik wil muziek horen. Er is de factor "nagalmtijd T60". De ideale nagalmtijd behelst geen statische waarde, maar is enerzijds inhouds-afhankelijk en anderzijds afhankelijk van het gebruiksdoel van de ruimte. Een thuisbioscoop dient bijvoorbeeld een kortere nagalmtijd te hebben dan een tweekanaals luisterruimte. Voorts omvat de ideale nagalmtijd het gehele frequentiespectrum en niet enkel het gebied dat heel makkelijk door gammaschuimpjes om zeep geholpen kan worden, namelijk het hoog. Een ruimte die muziekbeleving ondersteunt wordt behalve door een correcte nagalmtijd ook gekenmerkt door een correct reflectiepatroon. De invloed van nabijgelegen wandoppervlakken is het meest kritisch op de eerste reflectiezones en die behoren dan ook speciale aandacht te krijgen die geheel losstaat van de maatregelen voor het beheersen van de nagalmtijd. Pas als aan die twee criteria op een enigszins doordachte wijze is voldaan kun je verwachten dat de levendigheid die je hoort die van de opname is en de doodsheid die je hoort eveneens. Een ruimte die zichzelf akoestisch gezien wegcijfert is geen dode ruimte, maar evenmin een reflectieve ruimte en al helemaal geen ruimte met een lange galmtijd. Je wilt niet dat geluidsenergie van de vorige maat nog doorklinkt in de huidige, tenzij het geluidsenergie is die in de opname besloten ligt. Dat is het in een notendop, in elk geval. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jempie Posted 26 mei 2007 Author Report Share Posted 26 mei 2007 Toch horen mijn oren duidelijk iets anders. wie heeft gelijk.... mazzel Jempie Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Toch horen mijn oren duidelijk iets anders.wie heeft gelijk.... mazzel Jempie Gelijk... De set die verfijnde en betekenisvolle verschillen tussen opnames ten gehore weet te brengen heeft gelijk, aangezien die verschillen er daadwerkelijk zijn. Dat je dus bij de ene plaat denkt: wat klinkt ie dun. De andere plaat: wat is dat vet. Of: wat klinkt dat plat! En ook: wat is die ruimte enorm. Als je set dat allemaal doet cijfert ie zichzelf dus weg ten gunste van de opname en dat kan alleen als er behalve een hardware-match ook een weergaveruimte is die zichzelf niet meer opdringt. Dat is geen kwestie van gelijk maar van horen. Daarvoor is hooguit een uur nodig -- de tijd dus om een stuk of 7 sterk verschillende opnames te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
music man Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Ik lees verschillende verhalen over AKOESTIEK. waarbij verschillende mensen het vaak hebben over het dempen van de ruimte Muziek moet levendig zijn, ga eens te luister bij een liveoptreden van niet versterkte instrumenten. Ik ken verschillende mensen, die met zeer zeer lichte aanpassingen een verbluffend resultaat weten te bereiken. te vaak (bijna altijd) hoor ik bij een akoestisch aangepaste ruimte een doods klinkend systeem wat al te vaak klinkt als een hifi systeem en ik wil muziek horen. ik sluit mij erbij aan Music Man Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Beste Musicman Als een akoestisch aangepaste ruimte doods klinkt kan het niet dat die goed is aangepast. Als je allerlei ongewenste hoogreflecties voor levendigheid houdt oke maar zoniet zou ik toch eens proberen in contact te komen met Thingman die zijn luisterruimte vergaand geoptimaliseerd heeft,neem je eigen opnames mee en je zult versteld staan van de verschillen in opnames en opnameruimtes die je denkt te kennen. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 De mens voelt zich ook optimaal in een redelijk gedempte ruimte met een galmtijd van zo'n halve seconde. Zowel in een galmende omgeving of een te dempende ruimte is het welbehagen een stuk minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jempie Posted 28 mei 2007 Author Report Share Posted 28 mei 2007 Thingmans, begrijp me goed, als de akoestiek niet goed is moet je wat doen, en jij weet zeer veel van alle mogelijkheden hoe en waar aan te passen. Ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn met de hoeveelheid plaatsen van deze maatregelen. Groeten, Jempie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Een goede akoestiek is in mijn oren een samenspel tussen diffusie en demping. Waarbij ik energie-absorptie van demping "enger" vindt dan het energiebehoud van diffusie. Maar ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een compleet uitgebalanceerde akoestiek heb mogen horen. Wel veel half tot 3/4 aangepaste ruimtes. Een compleet uitgebalanceerde akoestiek wil ik graag horen, zeker bij Toine, maar die heeft het helaas druk. Maar is akoestiek meer dan "als het prettig praat, de muziek prettig ook prettig klinkt?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Een goede akoestiek is in mijn oren een samenspel tussen diffusie en demping. Waarbij ik energie-absorptie van demping "enger" vindt dan het energiebehoud van diffusie. Maar ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een compleet uitgebalanceerde akoestiek heb mogen horen. Wel veel half tot 3/4 aangepaste ruimtes. Een compleet uitgebalanceerde akoestiek wil ik graag horen, zeker bij Toine, maar die heeft het helaas druk. Maar is akoestiek meer dan "als het prettig praat, de muziek prettig ook prettig klinkt?" Mail me eens priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Thingmans,Ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn met de hoeveelheid plaatsen van deze maatregelen. Groeten, Jempie Okee Jippie, bedankt voor de tip, ik zal het onthouden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Mail me eens priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Thingmans, Ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn met de hoeveelheid plaatsen van deze maatregelen. Groeten, Jempie Okee Jippie, bedankt voor de tip, ik zal het onthouden... beste Toine, hoogmoed komt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Toine plaatst een nette post, jempie komt met 'en toch horen mijn oren wat anders, wie heeft nu gelijk' , zegt dan ja maar ik zeg alleen maar dat je voorzichtig moet zijn waarmee hij een totaal andere draai geeft aan de opmerking 'wie heeft nu gelijk'. Tja, daar wordt Toine terecht kriegel van en ik begrijp zijn reactie die niets met hoogmoed te maken heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Toine plaatst een nette post, jempie komt met 'en toch horen mijn oren wat anders, wie heeft nu gelijk' , zegt dan ja maar ik zeg alleen maar dat je voorzichtig moet zijn waarmee hij een totaal andere draai geeft aan de opmerking 'wie heeft nu gelijk'. Tja, daar wordt Toine terecht kriegel van en ik begrijp zijn reactie die niets met hoogmoed te maken heeft. Sterker nog, Jeroen... Jempie is iemand die heel blij mag zijn dat ik zijn echte naam niet ga onthullen, omdat ik er niet op uit ben om iemand te schaden. Verder verdraait ie welbewust als eerste mijn forumnaam, dus wie ben ik om dat niet ook te mogen doen? Maar het was wel een bijzonder geniepige manier van doen van hem om over de rug van een van mijn recente tevreden klanten (dhr. W.Ero, waar Jempie zelf over is begonnen) iets over akoestiek te ventileren met de bedoeling om zonder diepgang toch iets naars te kunnen zeggen. Want geef nou toe: Jempie heeft helemaal niets inhoudelijks gezegd, maar gewoon datgene geblaat wat iedereen zo ook wel snapt! Dat je niet teveel moet dempen weet iedere gezonde muziekliefhebber wel, want dat doen ze in echte professionele luisteromgevingen en auditoria ook niet. Ik vond eigenlijk dat ik nog netjes bleef met mijn achtergrondkennis over 's mans identiteit, maar ja, dat moet gewoon ook denk ik... Aan Erik: Ik ken ook nog een mooie: "niet wat er door de mond naar binnen gaat maakt een mens onrein, maar wat er door de mond naar buiten komt, dat kan een mens onrein maken". Zo, heb jij je portie relikwaak ook weer gehad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Toine plaatst een nette post, jempie komt met 'en toch horen mijn oren wat anders, wie heeft nu gelijk' , zegt dan ja maar ik zeg alleen maar dat je voorzichtig moet zijn waarmee hij een totaal andere draai geeft aan de opmerking 'wie heeft nu gelijk'. Tja, daar wordt Toine terecht kriegel van en ik begrijp zijn reactie die niets met hoogmoed te maken heeft. Sterker nog, Jeroen... Jempie is iemand die heel blij mag zijn dat ik zijn echte naam niet ga onthullen, omdat ik er niet op uit ben om iemand te schaden. Ja, je bent werkelijk de goedheid zelve. Amen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Ja, je bent werkelijk de goedheid zelve. Amen... Och, d'r komt in het leven van elk broekie een dag dat ie moet erkennen dat het heel zinvol is om ook zijn goede kanten te erkennen en niet alleen te zwelgen in die eeuwige negativiteit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Toine plaatst een nette post, jempie komt met 'en toch horen mijn oren wat anders, wie heeft nu gelijk' , zegt dan ja maar ik zeg alleen maar dat je voorzichtig moet zijn waarmee hij een totaal andere draai geeft aan de opmerking 'wie heeft nu gelijk'. Tja, daar wordt Toine terecht kriegel van en ik begrijp zijn reactie die niets met hoogmoed te maken heeft. Sterker nog, Jeroen... Jempie is iemand die heel blij mag zijn dat ik zijn echte naam niet ga onthullen, omdat ik er niet op uit ben om iemand te schaden. Verder verdraait ie welbewust als eerste mijn forumnaam, dus wie ben ik om dat niet ook te mogen doen? Maar het was wel een bijzonder geniepige manier van doen van hem om over de rug van een van mijn recente tevreden klanten (dhr. W.Ero, waar Jempie zelf over is begonnen) iets over akoestiek te ventileren met de bedoeling om zonder diepgang toch iets naars te kunnen zeggen. Want geef nou toe: Jempie heeft helemaal niets inhoudelijks gezegd, maar gewoon datgene geblaat wat iedereen zo ook wel snapt! Dat je niet teveel moet dempen weet iedere gezonde muziekliefhebber wel, want dat doen ze in echte professionele luisteromgevingen en auditoria ook niet. Ik vond eigenlijk dat ik nog netjes bleef met mijn achtergrondkennis over 's mans identiteit, maar ja, dat moet gewoon ook denk ik... Aan Erik: Ik ken ook nog een mooie: "niet wat er door de mond naar binnen gaat maakt een mens onrein, maar wat er door de mond naar buiten komt, dat kan een mens onrein maken". Zo, heb jij je portie relikwaak ook weer gehad... beste toine, geen paarlen voor de zwijnen werpen. en wie Hear de "zwijnen" zijn bepaal je zelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Ja, je bent werkelijk de goedheid zelve. Amen... Och, d'r komt in het leven van elk broekie een dag dat ie moet erkennen dat het heel zinvol is om ook zijn goede kanten te erkennen en niet alleen te zwelgen in die eeuwige negativiteit... Oh, maar ik (h)erken goede kanten van mensen ook wel. Maar of mensen nou zo nodig op hun eigen 'goede kanten' moeten wijzen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Het galmt wel weer lekker in dit draadje Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Nog steeds op dreef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Nog steeds op dreef En daar helpen die akoustische platen tegen jouw plafond Hear niet tegen. Die het overigens voortreffelijk doen in jouw ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Ja, je bent werkelijk de goedheid zelve. Amen... Och, d'r komt in het leven van elk broekie een dag dat ie moet erkennen dat het heel zinvol is om ook zijn goede kanten te erkennen en niet alleen te zwelgen in die eeuwige negativiteit... Oh, maar ik (h)erken goede kanten van mensen ook wel. Maar of mensen nou zo nodig op hun eigen 'goede kanten' moeten wijzen? Ja hoor, daar is niks mis mee. Net zomin als er niks mis is met het aangeven van je tekortkomingen. Zit jij altijd zo strak in je pak, Henrie? En dat al op zo jonge leeftijd, brrr... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts