Henrie Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Ja, je bent werkelijk de goedheid zelve. Amen... Och, d'r komt in het leven van elk broekie een dag dat ie moet erkennen dat het heel zinvol is om ook zijn goede kanten te erkennen en niet alleen te zwelgen in die eeuwige negativiteit... Oh, maar ik (h)erken goede kanten van mensen ook wel. Maar of mensen nou zo nodig op hun eigen 'goede kanten' moeten wijzen? Zit jij altijd zo strak in je pak, Henrie? Wat bedoel je hiermee? Ps. waarom je nou steeds mijn leeftijd erbij haalt, snap ik ook niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 (...) Voorts omvat de ideale nagalmtijd het gehele frequentiespectrum en niet enkel het gebied dat heel makkelijk door gammaschuimpjes om zeep geholpen kan worden, namelijk het hoog.(...) Tsja... de Wet van Sabine, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Ik heb vanavond de akoestische aanpassingen, dwz de effecten ervan, bij Hansko kunnen beluisteren en was toch wel onder de indruk. Het geluid is 0,0 versmeerd en dus bijzonder detailrijk. Het is prettig luisteren in die kamer daar. (wel even wennen aan de MDF-lucht ) Ik sluit me aan bij de ervaringen van Hans van Liempd, een hele diepe soundstage achter de speakers. Ook opvallend hoe verschillend van plaat tot plaat of CD tot CD, de opnames zijn gemaakt en hoe dat tot uiting komt. Ik vond overigens de CD-speler zeer goed klinken en niet echt onderdoen voor de platenspeler. Het ligt er maar net aan wat er in de lade zit of op het plateau ligt. (Komt ook omdat ik weliswaar wat heb m Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Ik heb vanavond de akoestische aanpassingen, dwz de effecten ervan, bij Hansko kunnen beluisteren en was toch wel onder de indruk.Het geluid is 0,0 versmeerd en dus bijzonder detailrijk. Het is prettig luisteren in die kamer daar. (wel even wennen aan de MDF-lucht ) Ik sluit me aan bij de ervaringen van Hans van Liempd, een hele diepe soundstage achter de speakers. Ook opvallend hoe verschillend van plaat tot plaat of CD tot CD, de opnames zijn gemaakt en hoe dat tot uiting komt. Ik vond overigens de CD-speler zeer goed klinken en niet echt onderdoen voor de platenspeler. Het ligt er maar net aan wat er in de lade zit of op het plateau ligt. (Komt ook omdat ik weliswaar wat heb m Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Tsja... de Wet van Sabine, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 De qua akoestiek prettigste ruimtes zijn overigens nooit huiskamer/schoenendoosvormig, maar hebben een organische c.q. gewelfde vorm (bijvoorbeeld halfrond met schuin plafond, schelpvormig, ellips, met vide, etc.) die staande golven helpt voorkomen en reflecties over het gehele geluidsspectrum gelijkmatig verspreidt.In zulke gevallen kan zelfs een keiharde akoestiek (veel steen en glas) prettig zijn, en blijft bijvoorbeeld het gezongen of gesproken woord* uitstekend verstaanbaar! Vorige week werd ik benaderd voor advies om de akoestiek in een kerk in Obbicht te verbeteren. Die akoestiek was namelijk onvoorstelbaar slecht, ondanks de schijnbaar ideale bouw en vorm. Uiteraard heb ik de mensen door gestuurd naar een bedrijf dat hier veel meer kijk op heeft dan ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Vorige week werd ik benaderd voor advies om de akoestiek in een kerk in Obbicht te verbeteren. Die akoestiek was namelijk onvoorstelbaar slecht, ondanks de schijnbaar ideale bouw en vorm.Uiteraard heb ik de mensen door gestuurd naar een bedrijf dat hier veel meer kijk op heeft dan ik. Religieuze akoestiek is een verheffende bezigheid! Mail me eens priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 De qua akoestiek prettigste ruimtes zijn overigens nooit huiskamer/schoenendoosvormig, maar hebben een organische c.q. gewelfde vorm (bijvoorbeeld halfrond met schuin plafond, schelpvormig, ellips, met vide, etc.) die staande golven helpt voorkomen en reflecties over het gehele geluidsspectrum gelijkmatig verspreidt.In zulke gevallen kan zelfs een keiharde akoestiek (veel steen en glas) prettig zijn, en blijft bijvoorbeeld het gezongen of gesproken woord* uitstekend verstaanbaar! Vorige week werd ik benaderd voor advies om de akoestiek in een kerk in Obbicht te verbeteren. Die akoestiek was namelijk onvoorstelbaar slecht, ondanks de schijnbaar ideale bouw en vorm. Uiteraard heb ik de mensen door gestuurd naar een bedrijf dat hier veel meer kijk op heeft dan ik. beste Erjee, dat is maar goed ook, want als men in kerken praat van een slechte akoestiek bedoelen ze hiermee dat de kerk erg "droog" klinkt. een kerk moet galmen, het geluid moet gelijkmatig uitsterven. het direkte geluid moet zich heel mooi vermengen met het indirekte geluid. ook moeten alle frequenties even veel gereflecteerd worden. dit klinkt namelijk veel mooier tijdens het orgelconcert of een uitvoering van een kerkkoor. (jij had er natuurlijk een nog drogere bak van gemaakt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Vorige week werd ik benaderd voor advies om de akoestiek in een kerk in Obbicht te verbeteren. Die akoestiek was namelijk onvoorstelbaar slecht, ondanks de schijnbaar ideale bouw en vorm. Uiteraard heb ik de mensen door gestuurd naar een bedrijf dat hier veel meer kijk op heeft dan ik. beste Erjee, dat is maar goed ook, want als men in kerken praat van een slechte akoestiek bedoelen ze hiermee dat de kerk erg "droog" klinkt. ... dit klinkt namelijk veel mooier tijdens het orgelconcert of een uitvoering van een kerkkoor. (jij had er natuurlijk een nog drogere bak van gemaakt) Beste Erik, Je had niet VERDER van de waarheid af kunnen zitten met wat je hier schrijft. (En ik doel niet op het "doorverwijzen" !) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Vorige week werd ik benaderd voor advies om de akoestiek in een kerk in Obbicht te verbeteren. Die akoestiek was namelijk onvoorstelbaar slecht, ondanks de schijnbaar ideale bouw en vorm. Uiteraard heb ik de mensen door gestuurd naar een bedrijf dat hier veel meer kijk op heeft dan ik. beste Erjee, dat is maar goed ook, want als men in kerken praat van een slechte akoestiek bedoelen ze hiermee dat de kerk erg "droog" klinkt. ... dit klinkt namelijk veel mooier tijdens het orgelconcert of een uitvoering van een kerkkoor. (jij had er natuurlijk een nog drogere bak van gemaakt) Beste Erik, Je had niet VERDER van de waarheid af kunnen zitten met wat je hier schrijft. (En ik doel niet op het "doorverwijzen" !) beste Erjee, je ontwricht mijn Quote, daarmee wil je toch niet beweren dat een kerk droog moet klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Je hebt gelijk, Erik; dat beweer ik inderdaad niet! BALANS! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Vorige week werd ik benaderd voor advies om de akoestiek in een kerk in Obbicht te verbeteren.Die akoestiek was namelijk onvoorstelbaar slecht, ondanks de schijnbaar ideale bouw en vorm. Uiteraard heb ik de mensen door gestuurd naar een bedrijf dat hier veel meer kijk op heeft dan ik. Ha ha, ja ja. Een mooi en waar gebeurd verhaal: In de Grote of St Laurens kerk te Rotterdam (Erik kent hem wel ) werd medio jaren '70 de geluidsinstallatie vervangen. De oude installatie was van Philips uit de jaren '50. Het was een 19" rack met drie 25W buizenversterkers met 100V uitgangen plus een 25 watter speciaal voor de ringleiding. Die installatie was erg goed en doeltreffend. Dominee was door de hele kerk uitstekend te verstaan en de ringleiding werd geroemd om zijn goede kwaliteit. Ok, de boel moest gemoderniseerd. Er werd een gerenommeerd acoustisch bureau bij gehaald van naam (welke ik hier niet zal noemen) en de vakgroep akoustiek van de TU Delft mog er ook nog zijn tanden in zetten. Het uiteindelijke resultaat was een nieuw 19"rack stikvol met 100W versterkers EN, heel moderen voor die tijd, een dedicated delay unit om voor looptijden te compenseren. Het resultaat daarvan mocht er zeker niet zijn. Dominee was alleen nog op de eerste rijen voor de kansel te verstaan en de ringleiding was ronduit bagger. Geklaag alom en men spral er schande van. Die oude installatie was dan misschien wel oud en bromde wat (heel zachtjes) maar was wel veel beter voor het doel geschikt. Hadden ze daar niet gewoon wat nieuwe buizen in kunnen zetten was alom de mening. Afijn het heeft nog jaren prutsen en knutselen geduurd voordat de nieuwe installatie een beetje ging klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Beste Erik, De galmende kerk is wellicht mooi voor orgels en kerkkoren, maar heel problematisch ten aanzien van de verstaanbaarheid van het gesproken woord. Daarom zal er altijd kritiek blijven op de akoestiek van elke individuele kerk. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts