Hottentot Posted 26 mei 2007 Report Share Posted 26 mei 2007 Beste forumleden Aangezien ik een luisteruimte ga bouwen ben ik al snel in contact gekomen met Thingman,hieronder mijn relaas m.b.t toine`s luisterruimte. Vandaag klokslag 2 uur stond ik bij thingman op de drempel,een plastic zak met een cd of 10 in de hand met daarop voor mij redelijk vertrouwde opnamen. Na een kopje koffie en voor mij enige uitleg over basis principes omtrent accoustische aanpassingen van luisterruimtes togen we naar Thingmans zolder alwaar de set stond opgesteld. Een indrukwekkend geheel met als eye catchers twee enorme Apogee magetostaten,verder vielen de houten handgemaakte diffusors die zich voor mij op de vloer en achter de speakers tegen de wand bevonden op. We zijn meteen begonnen te luisteren naar een mij bekende opname van La folia door Grigorio Panagua e.a,wat meteen opviel was een grote rust in de weergave hiermee vergeleken was mijn set een beetje een adhd set,moeiteloos werd er een grote dynamiek uit de set tevoorschijn gehaald,hoe groot ervaar je pas achteraf als je thuis nog eens wat muziek draait!! Een set als die van Toine en daar hoeven we niet moeilijk te doen zal in veel ruimtes meer dan behoorlijk klinken,maar dan komt een hele grote maar :zoals de set in deze ruimte tot zijn recht komt is voor mij onbekend terrein,iedereen zal zich dan afvragen wat ik precies bedoel. Nou simpel gezegd komt het er op neer dat ik nog nooit een installatie zo`n grote verschillen in opnames en opname ruimtes heb horen maken als de set van Toine. Voor mij staat dan ook buiten kijf dat mijn nieuwe luisteruimte accoustisch geoptimaliseerd moet worden. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Zoals Hottentot het precies verwoordt,veeeel dynamiek uit de muziek,veel verschillen tussen opnames te horen,zonder ADHD verschijnselen. En voor sommigen totaal onbekend terrein,en voor diegenen die zoeiets voor het eerst horen,heel moeilijk te omschrijven. Je hoort hier dus puur muziek met zoveel dynamiek en alles wat erbij hoort,dat je de ruimte waarin je zit te luisteren,vergeet. Heeeel wat anders dan wat we gewend zijn te horen in onze dagelijkse leefruimtes met achtergrondlawaai en 70-80 % gereflecteerd geluid(muziek) ,stemgeluid.(enigst voordeel is,hoeven we niet zo hard te spreken) Maw 20-30% van wat je hoort thuis zou juist kunnen kloppen met wat voor het eerst uit jou weergevers als muziek neergezet wordt,of als eigen stemgeluid,simpelweg gezegd. Zomaar wildweg dempen met hier en daar wat spulletjes in de kamer heeft natuurlijk niet veel zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Ik ben nog steeds niet zeker van alle akoestische aanpassingen.Ik heb van Dhr.W. Ero begrepen dat sommige aanpassingen, te nadrukkelijk kunne zijn mmmm. ik denk nog na Dhr.W.Ero zal het vast heel leuk vinden als mensen die zelf hun eigen naam niet durven te noemen uit zijn naam uitspraken gaan doen. Hij werkt in stappen. Ik denk niet dat hij om niets de nagalmtijd in het midlaag terug heeft moeten brengen van 1,5 naar 0,5 seconden (het ergste probleem dat in zijn ruimte heerste is het eerst aangepakt) en dat hij daar 4 kostbare commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Alles leuk en aardig zo'n 'dedicated luisterruimte', maar wie heeft dat nou? Bij de meesten (iig bij mij) staat de audio gewoon in de woonkamer en daar gelden optischere regels (oftewel de regels van de vrouw des huizes )... Tjsa, en dan? Dan mag het doorgaans niks kosten... Ook niet in woonkamers, waar men toch het grootste deel van de vrije tijd wenst door te brengen mag het niks kosten. Alhoewel er soms voor tienduizende euri aan hardware staat mag een esthetische akoestische oplossing dan niks kosten. Ze zijn er echt wel, de esthetische oplossingen voor woonruimtes. De oplossingen die je niet ziet als je het niet weet, Henk. Akoestische spuitpleister is optisch niet te onderscheiden van Gamma structuurverf, maar kan -- op een bepaalde manier toegepast bij een bepaalde spuitdikte -- alles vanaf 125Hz en hoger temmen, maar als dat 50 euro per vierkante meter moet kosten mag het ineens niet. Er zit echter wel latex van 50 euro per emmer op de muren; de stucadoor en de schilder samen hebben wel 35 euro per vierkante meter gekost... Basstraps van 10cm diepte die ECHT werken bestaan ook, maar kosten 550 euro per module en er zijn er al gauw vier nodig in een beetje ruimte van formaat. Wandtextiel in soorten en maten bestaat en werkt echt, maar ja, als het niets mag kosten kun je blijven klagen. Hoeveel heb je ervoor over? Elke studioman weet dat het budget voor akoestiek tenminste 1/3 bedraagt van dat van hardware; vaak 1/2... Elke ontwerper van auditoria weet dat de beheersing van de akoestische infrastructuur 33% van het beschikbare budget in beslag moet nemen, wanneer esthetische oplossingen in het ontwerp opgenomen moeten worden. Daarover wordt niet gezeurd; dat wordt gewoon ingecalculeerd. De particulier is het twijfelstadium gewoon nog niet voorbij en de gemiddelde forummer wil sowieso voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Da's geen verwijt (ik ben er zelf ook zo een) maar een simpele vaststelling gebaseerd op 5 jaar ervaring. Wil je werkelijk genieten van die dure spulletjes en wil je werkelijk kunnen HOREN wat de meerwaarde is van al dat audiofiele spul, dan zul je echt meer dan alleen de stroomvoorziening op peil moeten brengen. Akoestiek is de infrastructuur voor geluid, zoals het wegennet de infrastructuur is voor vervoermiddelen. De mooiste auto's zijn waardeloos als er enkel zandpaden liggen... Het kan dus wel, maar WIL je het ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Het kan dus wel, maar WIL je het ook? Ik wel Eerst maar eens de gordijntjes enzo afwachten. Gelukkig hebben wij een kamerhoogte van ca. 260cm, dus kan er wat mij betreft best een paar centimeter besteed worden aan geluidsabsorbtie. Indien van toepassing: schilderen zou ik dan ook nog niet gelijk gaan doen, want veel van die akoestisch verantwoorde alternatieven vervangen de gangbare wandafwerkingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Indien van toepassing: schilderen zou ik dan ook nog niet gelijk gaan doen, want veel van die akoestisch verantwoorde alternatieven vervangen de gangbare wandafwerkingen... Doel je nu op bepaalde verfsoorten of zo? Wij willen onze kamer ook opnieuw gaan schilderen (tussen nu en een jaar of zo) en ik heb wel lopen denken over dempende verven of zo... Zijn die er? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
heavenly93 Posted 1 september 2007 Report Share Posted 1 september 2007 >>>Er bestaan akoestische spuitpleisters die in de massa gekleurd kunnen worden. Door een combinatie van spuitdikte en ondergrond (al of niet met holle ruimte van een zekere diepte en met of zonder een zekere vulling) ontstaat bij toepassing op een voldoende groot oppervlak de voor een bepaalde ruimte benodigde breedbandige absorptie. Zoals gezegd zijn er ook textielafwerkingen die een soortgelijk effect teweeg kunnen brengen en ook bestaan er houten paneelwanden met verschillende boringen die al of niet in combinatie met een holle ruimte erachter de vereiste nagalmbeheersing kunnen realiseren. <<< Indien iemand er voor voelt om mij iets meer te vertellen over deze spuitpleister plafonds dan hoor ik dat graag. Informatie over bedrijven die dit uitvoeren is ook welkom. Ik heb nog enkele weken voordat wij onze nieuwbouwwoning betrekken.. na alle kosten kan er misschien ook nog wel een geluidsabsorberend plafond af... John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 3 september 2007 Report Share Posted 3 september 2007 [quote name='thingman' date='27 May 2007, 18:24:49' post='285182' De particulier is het twijfelstadium gewoon nog niet voorbij en de gemiddelde forummer wil sowieso voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. ...... Akoestiek is de infrastructuur voor geluid, zoals het wegennet de infrastructuur is voor vervoermiddelen. De mooiste auto's zijn waardeloos als er enkel zandpaden liggen... Het kan dus wel, maar WIL je het ook? Voor veel (rand) apparatuur geldt dat je het eerst eens kunt proberen om te zien of het in jouw situatie werkt. Werkt het niet, gaat het retour. Je kunt wat ruilen met je maatjes, veel winkels doen niet moeilijk. Spuitpleister terugbrengen is wat lastig. Zelfs wanneer je het gewoon afschrijft als het niet werkt moet het er weer af, pleisteren en schilderen; je haalt je nogal wat op de hals. Het gaat ook om het optimaliseren van het rendement. Het is een ouwe smoes, maar: ik kan het maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Power Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 interessante info. loop met nieuwbouwplannen en toine heeft in onze huidige woonsituatie al heel wat meer muzikaal plezier gebracht door enkele fysische middelen. onlangs heeft hij de nieuwe ruimte helpen uitwerken (verhoudingen tussen B-H-D parameters) benieuwd wie deze pleisters en stoffen aanbied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 benieuwd wie deze pleisters en stoffen aanbied. Weet Thingman dat niet? Google eens op "akoestische pleister" .... Goedkoop is het spul niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Power Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 heb enkel de info hier gevraagd googlen volgt nog...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 heb enkel de info hier gevraagd Gespoten Cellulose vezel. Je kunt dit spul ook in de vorm van platen krijgen, ook bij Warmteplan Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 heb enkel de info hier gevraagd Gespoten Cellulose vezel. Je kunt dit spul ook in de vorm van platen krijgen, ook bij Warmteplan Dat spul ken ik... dat is alleen geen pleister. Het lijkt n.l. het meest op opgeplakte watten. In die fabriek hielp het wel bijzonder goed tegen de herrie (Wensing Meubele Etten Leur). In de huiskamer of luisterhok lijkt 't me niet echt mooi (maar smaken verschillen) . Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 19 september 2007 Report Share Posted 19 september 2007 Ik ben zeer geintreseert in dit onderwerp en ben er ook wel een beetje mee bezig. Mijn ervaring is alleen als je bv van speakers verandert de situatie ook anders is. Een vb ik heb in een kamer met laminaat wel 5 verschillende speakers gehad. Bij 4 daar van was het midlaag veel te veel. Met demping weg weten te krijgen. Toen de martilogan sl er kwamen moesten die aanpassingen er gelijk uit want het klonk te tam. Elk merk heeft natuurlijk zijnn klank balans. Ik heb het idee dat als je een meting doet met verschillende boxen dat je de kamer ook verschillent aanpakt. Met mijn tact room correctie die ik heb gehad werd dit ook bevestigt. Met elke box een ander piek of kuil. Voor mijn gevoel zijn definitiefe oplossingen wat gevaarlijk indien je nog wel eens wisselt van bv speakers. Of zie ik dit verkeert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 september 2007 Report Share Posted 19 september 2007 thing man heeft het er vaker over gehad. het meest handig lijkt mij als hij ook zegt wat het is en hoe het heet. is het een pleister die "toevallig"ook dempt of is het er echt voor bedoeldt. op google vind ik allerlei dempers maar niet die je uit een pot op de muur smeert Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 september 2007 Report Share Posted 19 september 2007 thing man heeft het er vaker over gehad. het meest handig lijkt mij als hij ook zegt wat het is en hoe het heet. is het een pleister die "toevallig"ook dempt of is het er echt voor bedoeldt. op google vind ik allerlei dempers maar niet die je uit een pot op de muur smeert Ach, er zijn tientallen spuitpleistervarianten. Honderden akoestische systeemplafondplaten. Tientallen schuimpjes. Een handvol designoplossingen. Ontzettend veel creatieve zelfbouwoplossingen. Allemaal met nogal verschillende absorptiewaarden. Er is echter voor elke ruimte een correcte nagalmtijd, die deels inhoudsafhankelijk is en deels van het gebruiksdoel van die ruimte afhangt. Het vinden van het juiste materiaal om tegemoet te komen aan het specifieke probleem ter plekke begint met een fatsoenlijke nagalmmeting. Pas dan kun je iets zeggen over welk spul je in die ruimte nodig hebt. Dan pas kun je kiezen welk van de 5500 mogelijkheden om te absorberen bij je ruimte past, bij je budget, bij je smaak.... Dus nee, ThingMan gaat verder weinig producten noemen, want dan wordt het een lange lijst en hij is natuurlijk ook niet helemaal gek... Heeft best veel tijd en moeite gespendeerd om uit te vinden welke producten nu voor particulieren interessant zijn. Interessant, wil bijvoorbeeld zeggen dat er niet een minimale afnamehoeveelheid is van 200 vierkante meter. In een ruimte met een goede nagalmtijd (goed = een ruim begrip dat een heel topic waard kan zijn), klinkt elke luidspreker zoals ie gebekt is. Immers, de ruimte heeft zichzelf weggecijferd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2007 Report Share Posted 19 september 2007 Rockfon.. is b.v. een leverancier. Zoek eens op akoestisch spuitpleister. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts