Jump to content

CD versus SACD versus Plaat

Recommended Posts

het verschil zit um in het feit :wat jezelf het "mooist" vind klinken ;)

gelukkig heb ik alleen maar pick-up en cd speler

en ouwe platen vind ik mooier klinken op de pick -up dan op de cd uitvoering

Als het gaat om kwaliteit denk ik dat de volgorde er als volgt uit ziet, 1 sacd 2 cd en 3 plaat.

Ga je uit van nostalgie wordt de volgorde al snel 1 plaat 2 cd en 3 sacd.

Maar al dit is eigenlijk afhankelijk van de opnames en dan is de volgorde per artiest of muziekstuk verschillend. Verder ben je natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte apparatuur.

Het is niet mogelijk hier een eenduidig antwoord op te geven. Eea is afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte bron en de kwalitiet van het af te spelen medium.

Ga je van een (beperkt) budget uit, denk ik dan SACD wel de mooiere is. Ga je voor optimaal, dan durf ik te beweren dan de LP alles ver achter zich laat. Ergo is het zelfs zo dat je echt moeite moet doen (en vaak hangt daar een diti prijskaartje aan) om CD op LP-niveau te krijgen. Met SACD lukt dat iets beter, maar ik vind de keuzebreedte van SACD erg beperkt.

Hoe relatief alles is vwb de opname kan ik wel schetsen door het volgende voorbeeld: Onlangs is een kennis van mij ook aangestoken door het vinylvirus. Hij had het al jaren geleden afgezworen en is dus onlangs weer gezwicht. Hij vroeg me of ik een speler voor hem te leen had, net zolang totdat ie zelf een speler had (die ik voor 'm moest gaan zoeken). Ik heb nog een Philips 212 en een zeer low budget zelfbouw fonotrapje staan met een leuk Empire elementje, zo dat kreeg ie dan mee.

Zelf heeft deze persoon een zeer degelijke Musical Fidelity cd-speler van ettelijke duizend euri. Daar aangekomen de cd Take Five van Dave Brubeck erin. Klonk niet onaardig. Toen mijn ouwe LP uit 1963 op de draitafel en opnieuw geluisterd. De gast viel uit zijn stoel. Die Flips met "keizerlijk" elementje maakte veeeeel meer muziek dan diezelfde cd in de cdspeler. Bij de CD hing er een gordijn over alles, bij de LP klonk alles even fris en open.

Tot nog toe heb ik iedereen kunnen overtuigen in een 1 op 1 vergelijk dat een platenspeler beter klinkt dan een cd-speler, mits de platenspeler goed afgesteld is. Platenspeler tov SACD is iets moeilijker, maar ook dan verliest SACD.

Mijn keuze is en blijft LP. Het "leeft" meer en je bent actiever met je hobby bezig.

Standaard CD en wel simpelweg voor beschikbaarheid repertoire en gebruiksgemak. Voor betere geluidskwaliteit wel aangewezen op Deluxe editions/Legacy edtions of hybride sacd's. En er verschijnen langzamerhand wat meer standaard cd's met dsd remastering (die tot eerdere SACD uitgave heeft geleid). Icm met gemodificeerde speler leidt dat nmm tot prima resultaten. Het bijhouden van al die bijzondere uitgaven is ook een (aangename) hobby an sich. Happy-fiel. :)

Ga je van een (beperkt) budget uit, denk ik dan SACD wel de mooiere is. Ga je voor optimaal, dan durf ik te beweren dan de LP alles ver achter zich laat. Ergo is het zelfs zo dat je echt moeite moet doen (en vaak hangt daar een diti prijskaartje aan) om CD op LP-niveau te krijgen. Met SACD lukt dat iets beter, maar ik vind de keuzebreedte van SACD erg beperkt.

Die vergelijking blijf ik interessant vinden (lp vs digitaal, of t dan pcm of dsd, is meer n detail). Ik heb n simpele Thorens 160B met n wel een aardige arm (rega rb900) en Benz Ace + black cube. T valt me op dat een plaatje vaak erg lekker klinkt (los van de eventuele tikken, heb alleen oude platen). Op n echte top combinatie (zoals bij jou thuis) speelt t nog n tandje hoger.

Maar uit alle technische wijsheid zou toch moeten volgen dat een digitaal medium superieur is tov de lp. Kennelijk wordt dat toch vaak niet zo ervaren. Maar n lp (wat gemoduleerde trillinkjes in n pvc plaat gegroefd) is toch zo'n primitief medium?

Snap eigenlijk niet hoe dat kan.

Overigens heb ik nog nooit een echte top combinatie vergelijking meegemaakt bv een Meitner DAC + speler (meen rond 15000 euro) met een tafel/arm/element/vv uit dezelfde prijsklasse. Met goede opnames/persingen natuurlijk. Aan de andere kant wat boeit de vergelijking van de toprange, het gaat meer om de vergelijking van de mainstream (orde 500-2000 euro).

Die vergelijking blijf ik interessant vinden (lp vs digitaal, of 't dan pcm of dsd, is meer 'n detail). Ik heb 'n simpele Thorens 160B met 'n wel een aardige arm (rega rb900) en Benz Ace + black cube. T valt me op dat een plaatje vaak erg lekker klinkt (los van de eventuele tikken, heb alleen oude platen). Op 'n echte top combinatie (zoals bij jou thuis) speelt 't nog 'n tandje hoger.

Maar uit alle technische wijsheid zou toch moeten volgen dat een digitaal medium superieur is tov de lp. Kennelijk wordt dat toch vaak niet zo ervaren. Maar n lp (wat gemoduleerde trillinkjes in n pvc plaat gegroefd) is toch zo'n primitief medium?

Wat smaakt beter, een echte aardbei of een DSM-aardbeismaak? De eerste smaakt zoals ie moet smaken, de tweede is meer een interpretatie van hoe het moet smaken (met een vervelende nasmaak toe).

Bij een digitaal medium is het eigenlijk niet veel anders. De LP is puurder, ook al is er een RIAA correctie nodig die absoluut complex is. De omzetting is meer recht toe recht aan bij LP en dat schijnt men als natuurlijk te ervaren.

Standaard CD en wel simpelweg voor beschikbaarheid repertoire en gebruiksgemak.

Helemaal mee eens. En daar komt nog bij dat cd's tegenwoordig vaak relatief goedkoop zijn, tenzij je net nieuwe cd's wil. Maar na een half jaartje of zo zijn ze vaak al iets van 10 euro. Dat is prima te doen. LP's en SACD's zijn vaak veel duurder.

SACD zou bij mij op de 2e plek komen. Eigenlijk gelijk aan CD, maar duurder en minder goed verkrijgbaar (en daardoor eigenlijk gewoon overbodig).

LP heeft eigenlijk alleen maar nadelen. In gebruiksgemak, om op te bergen, en in prijs. En niet te vergeten de draaitafel zelf. Die zijn meestal veel duurder dan een cd-speler/alleseter. Bovendien ben ik alergisch voor die irritante tikken die je echt altijd hoort bij een LP (ja, zelfs bij een heeeeel dure heb ik ze gehoord).

Eigenlijk is mp3 nog idealer, alleen weiger ik daarvoor te betalen. Ik download wel, maar dan dus niet legaal (althans, het is illegaal aangeboden; het downloaden zelf is niet strafbaar). Als ik het goed genoeg vind, koop ik het op cd, maar enkel omdat ik dan iets tastbaars wil hebben. Om de geluidskwaliteit hoef je het niet te doen (mits je naar goed geripte mp3's luistert)...

Die vergelijking blijf ik interessant vinden (lp vs digitaal, of 't dan pcm of dsd, is meer 'n detail). Ik heb 'n simpele Thorens 160B met 'n wel een aardige arm (rega rb900) en Benz Ace + black cube. T valt me op dat een plaatje vaak erg lekker klinkt (los van de eventuele tikken, heb alleen oude platen). Op 'n echte top combinatie (zoals bij jou thuis) speelt 't nog 'n tandje hoger.

Wat smaakt beter, een echte aardbei of een DSM-aardbeismaak? De eerste smaakt zoals ie moet smaken, de tweede is meer een interpretatie van hoe het moet smaken (met een vervelende nasmaak toe).

Bij een digitaal medium is het eigenlijk niet veel anders. De LP is puurder, ook al is er een RIAA correctie nodig die absoluut complex is. De omzetting is meer recht toe recht aan bij LP en dat schijnt men als natuurlijk te ervaren.

Wat een flauwe kul zeg. Luisteren naar zowel CD als LP is luisteren naar een reproduktie. En er is niets tegenin te brengen dat een CD een betere reproduktie geeft dan LP. Dat jij LP fijner vindt klinken, om wat voor reden dan ook, dat kan best, maar dat maakt LP niet 'puurder' of zo. Dat jij RIAA-correctie als meer 'recht toe recht aan' beschouwd, geeft volgens mij aan dat je analoge elektronica gewoon makkelijker te begrijpen vindt (wat ik mij overigens goed kan voorstellen). Dat zegt echter niks over de kwaliteit van die omzetting. CD is objectief beter. SACD is objectief overdreven (de stereovariant tenminste)...

het bovenstaande( betreffende de reactie van sodejuu) is ook een beetje hoe ik erover denk eigenlijk, al heb ik het thuis nog niet kunnen vergelijken,met een topdraaitafel installatie,is prijzig allemaal, ik moet er wel bij zeggen dat ik vind dat digitaal ook zijn voordelen heeft , het kan wat krachtiger en gecontroleerder overkomen.

Maar het blijft toch digitaal, minder natuurlijk.

Met analoog blijft het in het analoge , en dat hoor je ,

gr :( hj :D

T gaat me niet om n welles/nietes discussie. Misschien heeft t iets te maken om zo min mogelijk schakels in de keten (onder het mom van less is more), maar misschien gaat t ook wel niet altijd op. Of de digitale component an sich de oorzaak kan zijn, vraag ik me af. Zoals gezegd, wat er met de naald van een element gebeurd, komt ook niet echte super high tech over (wel relatief simpel).

T valt alleen op (en zelf hoor ik toch ook wel vaak dat n plaat prettiger in t gehoor ligt).

(...)Maar het blijft toch digitaal, minder natuurlijk.

Met analoog blijft het in het analoge , en dat hoor je ,

Dat is meer een gevoel dat jij (en veel anderen) hebt. De meeste muziek wordt al digitaal opgenomen, of die muziek nou uiteindelijk op plaat of op cd komt te staan... Met digitale techniek is veel meer te bereiken dan met analoge techniek. Dat een lp toch beter kan klinken dan een cd, heeft andere oorzaken. Bijvoorbeeld dat de cd-versie gecomprimeerd wordt (om op de radio gedraaid te worden) en de lp versie niet. Maar het verschil dat je dan hoort, is dus niet een gevolg van het medium, maar van de man achter de knoppen bij het masteren (of hoe dat ook mag heten)...

Hoezo is sacd overdreven met stereo, is dat uit technisch oogpunt ?

Ik heb juist van een audiofiele bekende opname studio begrepen , dat uit puur opnametechnisch oogpunt gezien sacd beter is, ik heb daar ook een aantal sacds van gekocht, maar kan hiermee moeilijk vergelijken , want de muziek was niet helemaal vergelijkbaar met wat ik thuis heb, het was een beetje tam

Dus je wil zeggen dat een ongecoprimeerde cd altijd minstens zo goed klinkt als een LP,omdat LP niet gecomprimeerd is

Dus met de speler is niks mis ,alleen met schijfje?

Hoezo is sacd overdreven met stereo, is dat uit technisch oogpunt ?

Ik heb juist van een audiofiele bekende opname studio begrepen , dat uit puur opnametechnisch oogpunt gezien sacd beter is.

Waarom klinkt een LP dan anders?

Ik denk dat anderen beter kunnen uitleggen waarom sacd overdreven is. Maar ik heb begrepen dat het overdreven veel dynamisch bereik heeft en dat PCM (cd dus) al goed genoeg is, dus waarom zou je het dan nog willen 'verbeteren'.

Waarom lp anders klinkt? Zal wel met vervorming te maken hebben. En met frequentiebereik wellicht...

Tot nog toe heb ik iedereen kunnen overtuigen in een 1 op 1 vergelijk dat een platenspeler beter klinkt dan een cd-speler, mits de platenspeler goed afgesteld is. Platenspeler tov SACD is iets moeilijker, maar ook dan verliest SACD.

Ik ben het met je eens dat de platenspeler in alle muzikaal essenti

Guest Kraus vonBentinck

vinylontwikkelingen

wat brengt vinyl jullie

vinyl superieur?

enz enz enz

hetzelfde voor CD-LP CD-SACD enz.

Er is niemand die kennelijk ooit de "oude" topics nog doorleest.

als je zoekt op vinyl dan krijg je werkelijk weet ik hoeveel keer deze discussie. Waarom niet verder in de oude topics? Omdat het teveel moeite is om te lezen wat een ander schrijft? Op die manier blijft het allemaal wel erg oppervlakkig en komt nooit boven het niveau van gebabbel op een langdradige familieverjaardag en wordt het forum tot een diarree van lukrake topics.

Ik word er geloof ik een beetje chagrijnig van. :(

Mh, ook ik moet toegeven dat ik LP echt veel mooier vind klinken. Ik heb dit inmiddels in verschillende situaties ondervonden.

Zoals: Bij een nijmeegse HIFI winkel waar het instap model van avid een marklivinson cd speler totaal oversteeg.

Bij de vad show, zowel dit jaar als vorig jaar. In onderandere de opstelling van Eurogram. Maar ook in de opstelling van sound emotions.

Weet iemand trouwens welke LP ze daar draaiden? Het was een nummer dat ook op de cd Tourist van St germain staat. Maar dan het origineel vermoed ik, suggesties zijn welkom.

Maar ik maak zelf geen gebruik van LP omdat die dingen zo'n beetje de meest gebruiks onvriendelijke dingen zijn die er bestaan.

Trouwens horen master tapes op reel niet bij het lijstje?? Er zijn een hoop verzamelaars die hun handen weten te leggen op een mastertape en deze bijvoorbeeld met een Nagra afspelen.

Groet Bart

Hear we go again :D

maar het gaat toch om de muziek?

Dat vind ik belangrijker dan wat de bron is.

Ik denk dat ik live muziek het mooiste vind hahahahahahahaha

Mh, ook ik moet toegeven dat ik LP echt veel mooier vind klinken. Ik heb dit inmiddels in verschillende situaties ondervonden.

Zoals: Bij een nijmeegse HIFI winkel waar het instap model van avid een marklivinson cd speler totaal oversteeg.

Bij de vad show, zowel dit jaar als vorig jaar. In onderandere de opstelling van Eurogram. Maar ook in de opstelling van sound emotions.

Weet iemand trouwens welke LP ze daar draaiden? Het was een nummer dat ook op de cd Tourist van St germain staat. Maar dan het origineel vermoed ik, suggesties zijn welkom.

Maar ik maak zelf geen gebruik van LP omdat die dingen zo'n beetje de meest gebruiks onvriendelijke dingen zijn die er bestaan.

Trouwens horen master tapes op reel niet bij het lijstje?? Er zijn een hoop verzamelaars die hun handen weten te leggen op een mastertape en deze bijvoorbeeld met een Nagra afspelen.

Groet Bart

Je bedoelt toch niet "mijn hifi" :D , ik heb daar ook analoog gehoord versus digitaal.

En wel op de ML 32 , halcro monos (als je het over snoeistrakke onvervormde versterking hebt), goedkoop musical fidelety phonotrap met als speakers de wilson maxx 2 , en crystal.

Maar 1 of 2 stukjes van een elpee overigens , maar duidelijk puurder, je raakt meer emotioneel betrokken bij het evenement, de hele ambiance was natuurlijker. Maar wel meer handwerk natuurlijk en waar ik ook niet kapot van ben is rumble (mijn arme woofertjes)

Plus een platenspeler met goed element en phonotrap is ook niet goedkoop.

Al zit in die sp6 B van mij wel een phonotrap,geen idee of je dan een MM element moet hebben of een MC element, en ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een goede" budget "draaitafel , ik dacht zelf aan een VPI scout ,element ?

Ps de draaitafel bij mijn hifi was een wilson benesch als ik het mij goed kan herrineren ,met een element van clearaudio ,de sigma geloof ik ,maar mij werdt verzekert dat een andere draaitafel het ook wel kon

@Toine,

Het hoeft echt geen bergen geld te kosten. Met goed uitgezocht 2de hands spul is er ook met het budget dat Krraus voor zijn cd-speler wil uitgeven een goede platenspeler op te zetten. Zoals gezegd, ik heb het vergelijk gedaan met een ouwe Philips 212 Electronic zonder modificaties en nog steeds de DIN plug als uitgang en een zelfbouw phonotrapje dat misschien

@Toine,

Het hoeft echt geen bergen geld te kosten. Met goed uitgezocht 2de hands spul is er ook met het budget dat Krraus voor zijn cd-speler wil uitgeven een goede platenspeler op te zetten. Zoals gezegd, ik heb het vergelijk gedaan met een ouwe Philips 212 Electronic zonder modificaties en nog steeds de DIN plug als uitgang en een zelfbouw phonotrapje dat misschien

Volgens mijn bescheiden mening is er nog geen enkele digitale geluidsdrager ook maar in de buurt van een goede draaitafel gekomen en dus is het goed mogelijk dat er meerdere mensen op dit forum zitten die eind jaren `70 van de vorige eeuw eigenlijk een beter klinkend systeem hadden dan dat ze nu bezitten mijzelf incluis.

Een Thorens TD124 met Emt arm en Emt element zal klankmatig nog steeds niet benaderd worden door cd spelers,maar ook dit verhaal heeft een keerzijde want wat ben ik ongelooflijk blij met de cd-speler,geen tweaken verkeerde dwarsdruk compensaties en fouthoek correcties,tikken spetters en wat niet meer en de eeuwige twijfel dat de hele opstelling net niet helemaal oke is afgeregeld.

Hoe jammer ook in sommige opzichten en alles tegen elkaar afwegend moet ik toch heel hard LANG LEVE DE CD-SPELER.

Mvg Mark

@Toine,

@Toine,

Ik zat te denken aan een 2e hands vpi scout om misschien ooit eens erbij te kopen.

Die SP6 B heeft magnetic phono ;500 mV at 1 KHZ ( 1,5 V rms , 10 khz ) De gain is 60 db geloof ik

http://www.arcdb.ws/SP6/SP6.html

wat voor element zou ik dan moeten kopen om een goed niveau te krijgen?( minimaal die wadia )

en hoe lang gaat zon element mee?