Jump to content

CD versus SACD versus Plaat

Recommended Posts

vinylontwikkelingen

wat brengt vinyl jullie

vinyl superieur?

enz enz enz

hetzelfde voor CD-LP CD-SACD enz.

Er is niemand die kennelijk ooit de "oude" topics nog doorleest.

als je zoekt op vinyl dan krijg je werkelijk weet ik hoeveel keer deze discussie. Waarom niet verder in de oude topics? Omdat het teveel moeite is om te lezen wat een ander schrijft? Op die manier blijft het allemaal wel erg oppervlakkig en komt nooit boven het niveau van gebabbel op een langdradige familieverjaardag en wordt het forum tot een diarree van lukrake topics.

Ik word er geloof ik een beetje chagrijnig van. :(

Biertje opdrinken en dan gaat het wel weer (hoop ik) :)

Ik denk dat anderen beter kunnen uitleggen waarom sacd overdreven is. Maar ik heb begrepen dat het overdreven veel dynamisch bereik heeft en dat PCM (cd dus) al goed genoeg is, dus waarom zou je het dan nog willen 'verbeteren'.

Het gaat niet zozeer om de dynamiek als wel om de resolutie. Wel eens een echt goede 24 bits PCM opname gehoord?

;)

Hee "ouwe" moetje niet doen, sjaggerijnen ;) . Gewoon releksen, gewoon plaatje met niks aan de hand muziekje opzetten, grasje op de lip, wijntje d'r bij. De treurbuis heeft toch niks en in Indy regent het ....

heb het altijd, en nu nog, zeer raar gevonden waarom een cd zoveel gebrijksvriendelijker is dan LP

Gesteld dat je enkel op je hifi installatie luistert

CD lader openen inlezen en op knopjes drukken

LP uit de hoes opleggen en naald laten zakken

Als je van de ene intro en/of nr nummer naa het andere skipped enz, ben je niet echt aan het luisteren maar eerder ongeduldig met muziek aan het omgaan die je niet zo sterk kan boeien ;)

sorry maar ik vind niets omslachtig aan lp's

tuurlijk erger ik mij ook wel een keer aan een kapot cd hoesje dat open valt net als aan een LP die niet goed in z'n hoes glijdt.

LP of CD

Ik kies vr de LP omwille van de beleving en het natuurlijke klankkarakter

Een tikkende LP is niet aangenaam maar een overspringende en haperende CD vind ik nog veel storender.

Die keer dat ik een Spectral CD-speler hoorde, zei ik wow dit klinkt heel knap

Die keer dat ik een DT met Jan Allaerts hoorde zei ik niets want mijn mond viel open van verbazing, zo moooooiiiiii en vloeiend alles was.

Gr

Stef

Zie aanvulling :o:rolleyes:;)

Oei..... :blink:

Valt wel mee, tweedehands dus!

Toine,

'k heb hier een ouwe Toshiba draaiert uit '78 staan, geen gerenommeerde of "classic", met een simpel elementje. In een enkel aspect issie al beter dan m'n Bow, de indruk van ruimtelijkheid. Met m'n CS5000 net zo. Met m'n 2e hands Nottingham Analogue helemaal, die geeft ook nog eens veel meer rust. Alle drie een stuk minder aan uitgegeven dan wat de nieuwprijs van de Bow is.

'T is alsof m'n hersenen gewoon minder hoeven te "processen".

SACD heb ik nooit serieus beluisterd omdat ik het een "non-oplossing" vindt. Het medium van de toekomst heeft geen fysieke drager meer nodig. Zoals ik elders al melde, Linn records biedt master kwaliteit downloads aan. Da's de audiofiele toekomst. Voor comsumptie MP3 of Flac op CD kwaliteit.

Ten slotte, ik vindt de lengte van een lp aangenamer. Bij een CD heb ik altijd het gevoel, Joh, je hebt gezegd wat je wilde, kap nou. In de beperking toont zich de meester, maar pop en jazz cd's zijn echt te lang. Voor m'n gevoel ligt de gemiddelde muzikale standaard op oude LP hoger dan op een moderne CD.

Guest tubejack

:D Wel nee! :D

Weet je waar ik de laatste tijd sjacherijnig van word:

Dat ik momenteel mijn gemodde Pioneer allespelertje, beter vind klinken dan mijn Thorens + Ace.

Dat ik daardoor de laatste tijd geen plaat meer aan raak :o

Dat sommige LP's nauwelijks beter klinken dan de CD maar wel achterlijk duur zijn.

Maar weet, je wat ik ook weet! ... dat... dat maar relatief is ....dus die sjacherijnige

bui gaat wel weer over :)

Met vriendelijke groet,

Jack

Toine,

'k heb hier een ouwe Toshiba draaiert uit '78 staan, geen gerenommeerde of "classic", met een simpel elementje. In een enkel aspect issie al beter dan m'n Bow, de indruk van ruimtelijkheid. Met m'n CS5000 net zo. Met m'n 2e hands Nottingham Analogue helemaal, die geeft ook nog eens veel meer rust. Alle drie een stuk minder aan uitgegeven dan wat de nieuwprijs van de Bow is.

'T is alsof m'n hersenen gewoon minder hoeven te "processen".

Ten slotte, ik vindt de lengte van een lp aangenamer. Bij een CD heb ik altijd het gevoel, Joh, je hebt gezegd wat je wilde, kap nou. In de beperking toont zich de meester, maar pop en jazz cd's zijn echt te lang. Voor m'n gevoel ligt de gemiddelde muzikale standaard op oude LP hoger dan op een moderne CD.

Jaja wrijf het er maar in! ;)

Ik had die ouwe Thorens met Denon DL-tig mc-high output elementje nooit weg moeten doen in 1985, samen met de destijds complete collectie Zappa op vinyl en weet ik hoeveel andere prachtige albums die vaak niet meer op cd te krijgen zijn.... :angry:

Onlangs bij een goede audiovriend een paar SF-Stradivari's gehoord met Lamm versterking en als bron een Verdier platine dt met een of ander grashapper element. Eva Cassidy en de tranen stroomden over m'n wangen (Songbird...). En ik ben niet gauw tevreden te stemmen, tenminste niet tot tranen toe. Zeker niet bij anderen thuis :)

Ik hoor het steeds weer, ook met bescheidener draaitafels. Bij Audiofreak ook. Bij Hans van Liempd destijds ook.

Alleen al voor de lol zou ik bij mij in de ruimte eens een dt willen horen. Waarschijnlijk heb ik daarna een probleem.... :D

Weet je waar ik de laatste tijd sjacherijnig van word:

Dat ik momenteel mijn gemodde Pioneer allespelertje, beter vind klinken dan mijn Thorens + Ace.

Dat ik daardoor de laatste tijd geen plaat meer aan raak :o

Dat sommige LP's nauwelijks beter klinken dan de CD maar wel achterlijk duur zijn.

Weet je Jack, de eerste de beste el cheapo allesvreter onder de 50 eu speelt gewoon 24/96 of 24/48 audio van een DVD-video af. Hang er een goede DAC achter, al dan niet naar smaak gemod, en genieten maar.

Alleen ............. waar zijn nu die 24/96 (of 24/48) DVD-video schijfjes te krijgen waar alleen muziek op staat en g

.....Ik hoor het steeds weer, ook met bescheidener draaitafels. Bij Audiofreak ook. Bij Hans van Liempd destijds ook.

Alleen al voor de lol zou ik bij mij in de ruimte eens een dt willen horen. Waarschijnlijk heb ik daarna een probleem.... :D

Lekker compliment voor Audiofreak en Hans :D

Ik weet niet waar het aan ligt, maar die 100 jaar oude (of zoiets) vinyl-techniek klinkt gewoon z

Kun je ook verklaren dan waarom het geluid in films vaak mooier(ruimtelijker) is dan op CD met dezelfde speler ,een dvd spelertje praat je hier dan over, is dat film geluid dan dvd audio?

gr :( hj :D

Het audioformaat van een goede (muziek) video-DVD kan ongecomprimeerde 24bit/96khz of 24bit/48khz PCM zijn. Dat formaat is niet hetzelfde als DVD-Audio maar de kwaliteit is in principe wel hetzelfde. DVD-Audio kan in alle sample rates zijn van 44.1 kHz tot 192 KHz. Daarnaast is DVD-Audio veel beter tegen kopi

Misschien moet ik mij ook maar eens gaan verdiepen in dvd audio dan , dat is misschien wel beter dan sacd of cd , je hoort er nooit iets over, zon teac dv 50 is dan echt ideaal , die speelt alles op een goed niveau.

Ik ga misschien eens wat dvd audio schijfjes kopen , die zal die sony dvp ns 305 van me wel afspelen denk ik en vergelijken ,of is die dac te slecht, voor een redelijk vergelijk?

Is er uberhaupt digitale media te koop die niet gecomprimeerd is?

En wat doet dat comprimeren precies , verkleint de dynamiek?

Misschien moet ik mij ook maar eens gaan verdiepen in dvd audio dan , dat is misschien wel beter dan sacd of cd , je hoort er nooit iets over, zon teac dv 50 is dan echt ideaal , die speelt alles op een goed niveau.

Ik ga misschien eens wat dvd audio schijfjes kopen , die zal die sony dvp ns 305 van me wel afspelen denk ik en vergelijken ,of is die dac te slecht, voor een redelijk vergelijk?

Is er uberhaupt digitale media te koop die niet gecomprimeerd is?

En wat doet dat comprimeren precies , verkleint de dynamiek?

DVD-D is een betere naam (DVD-DOOD)

Geen enkele Sony speler bij mijn weten doet DVD-A (of D)

Groeten,

DT

Beste Kraus,

Jawel, dat progje staat ook in de link die ik zojuist gaf maar dan moet je wel al zelf files op je PC hebben staan... :o (Overigens zou het aardig zijn om ipv ons tot zoeken te manen om de link er gelijk bij te geven).

Het gaat er eigenlijk meer om dat de muziekindustrie het vertikt om gewoon muziek uit te brengen in dat formaat waar bijna iedereen al een speler voor in huis heeft. Een goede DAC er achter voor de echte muziekliefhebber en klaar ben je ... Nu mogen we dat digitaal opgenomen/geremasterd materiaal op o.a. duur nieuw vinyl aanschaffen.

(En zijn we weer gedwongen tot illegaal downloaden en zelf branden. Maar da's een andere discussie).

;)

Kun je ook verklaren dan waarom het geluid in films vaak mooier(ruimtelijker) is dan op CD met dezelfde speler ,een dvd spelertje praat je hier dan over, is dat film geluid dan dvd audio?

heel simpel in de filmwereld heeft men afspraken gemaakt over de kwaliteit van een opname, bijvoorbeeld ook over de dynamiek, terwijl in de muziek vaak een berg dynamiek wordt ingeleverd om maar aan een hoger niveau - in decibellen - te komen, waardoor heel erg vaak het muzikale niveau ondermaats is.

hierover een aardig interview met Rudy van Gelder gelezen, welke overigens ook heeft bewezen dat een goede mastering beslist kan leiden tot een fantastische cd.

Interview............

:rolleyes:

Het lijkt me wel interessant om iets meer te weten te komen over de verschillen tussen de mediums,zoals die door de muziekliefhebbers "audiofielen" :D hier worden ervaren.
Mijn ervaring is dat er cd's zijn die beter klinken dan lp's en vice versa. Dat verschil openbaart zich per album als je kunt vergelijken. Een overduidelijk altijd "betere" bestaat er niet tussen die twee.

"Beter" zijn echter de dvd-a of sacd van dezelfde albums. "Beter" staat hier voor mooier en aangenamer klinkend.

Ik vergelijk dit met apparatuur die allemaal ongeveer hetzelfde kost; platenspelers, elementen, cd-spelers, sacd-spelers en dvd-a speler zitten in dezelfde prijsklasse. Waarbij dus gelijk opvalt dat platenspeler en element tesamen twee keer het bedrag van elk van de andere apparaten is. Een reden om op dit moment niet meer in vinyl te stappen als je de spullen nog niet hebt, naar mijn idee.

De enige reden om nog voor vinyl te kiezen is dat het leuk is om te draaien en best goed kan klinken en misschien zelfs omdat je geld kunt uitsparen voor een bril vanwege de te kleine lettertjes in de cd/sacd/dvd-a boekjes.

Ik koop nog af en toe nieuw verschijnende lp's voor de lol van het draaien, niet voor de meestal erbarmelijke kwaliteit van het hedendaagse vinyl. En ik koester hetgeen ik al jaren heb.

Mijn voorkeur heeft sacd, het formaat waarin regelmatig leuke muziek verschijnt en dvd-a, het formaat dat af en toe bij cd's wordt toegevoegd als bonusschijf. Als tweede (of is het nu toch derde?) kies ik voor cd.

Had ik geld teveel gehad en stoorde ik me niet aan bijgeluiden, had ik genoegen genomen met lp's. Maar voor de prijs van een nieuw vinyl album koop ik meerdere cd's en soms zelfs sacd's. Meer muziek is dan al gauw heel wat interessanter.

Al naar gelang mijn stemming draai ik muziek in een van deze formaten. Keus genoeg.

Ga je van een (beperkt) budget uit, denk ik dan SACD wel de mooiere is. Ga je voor optimaal, dan durf ik te beweren dan de LP alles ver achter zich laat. Ergo is het zelfs zo dat je echt moeite moet doen (en vaak hangt daar een diti prijskaartje aan) om CD op LP-niveau te krijgen. Met SACD lukt dat iets beter, maar ik vind de keuzebreedte van SACD erg beperkt.

Die vergelijking blijf ik interessant vinden (lp vs digitaal, of 't dan pcm of dsd, is meer 'n detail). Ik heb 'n simpele Thorens 160B met 'n wel een aardige arm (rega rb900) en Benz Ace + black cube. T valt me op dat een plaatje vaak erg lekker klinkt (los van de eventuele tikken, heb alleen oude platen). Op 'n echte top combinatie (zoals bij jou thuis) speelt 't nog 'n tandje hoger.

Maar uit alle technische wijsheid zou toch moeten volgen dat een digitaal medium superieur is tov de lp. Kennelijk wordt dat toch vaak niet zo ervaren. Maar n lp (wat gemoduleerde trillinkjes in n pvc plaat gegroefd) is toch zo'n primitief medium?

Snap eigenlijk niet hoe dat kan.

Wat smaakt beter, een echte aardbei of een DSM-aardbeismaak? De eerste smaakt zoals ie moet smaken, de tweede is meer een interpretatie van hoe het moet smaken (met een vervelende nasmaak toe).

Bij een digitaal medium is het eigenlijk niet veel anders. De LP is puurder, ook al is er een RIAA correctie nodig die absoluut complex is. De omzetting is meer recht toe recht aan bij LP en dat schijnt men als natuurlijk te ervaren.

RIAA correctie complex?

We praten over een onderdeeltjes van +-5 per kanaal.

Ben het met je eens dat de platenspeler hoe dan ook beter is dat de rest van de meut :lol:

Zelf een platenspeler van 250 euro met een elementje van 20 en een phonobox van 25 euro speeld de cd speler van 600 er hier genadeloos uit :blink: