Jump to content

CD versus SACD versus Plaat

Recommended Posts

Raar eigenlijk want zo'n beetje iedere moderne studio neemt op en produced de muziek in 24/96.

;)

:lol:

zelfs amateurs nemen op in 24/96 :P;)

a.s. zaterdagavond ga ik opnemen in 24/96.

helpt het niet dan geeft het moed. ;)

ps; kan ik met mijn recorder het dan ook afspelen in 24/96?

Vast wel, heb je er geen gebruiksaanwijzing bij gekregen dan? :D

Maareh, die CD die je mij gestuurd hebt ruist zoveel dat je met 8 bits ook wel af kan :P:lol:

Maareh, die CD die je mij gestuurd hebt ruist zoveel dat je met 8 bits ook wel af kan :P:lol:

Is ie wel goed gedithered! Jippie!

Groet,

Jacco

heej professor, :D

dat is de windmotor van het orgel. ;)

ps; de opname in kapelle was toch wel beter?

Maar eigenlijk is dat hele DVD-A en SA-CD formaat gewoon overbodig. Op een video DVD kan nl ook gewoon ongecomprimeerde 24/96 PCM stereo. Zit gewoon in de standaard.

En mijn Aristona van 49 eu speelt dat ook gewoon af. Maar wel via een 5x zo dure externe DAC (Een gemodde M-Audio Superdac).

Ach... Dat hele DVD-A en SA-CD gebeuren kan wat mij betreft per direkt de kliko in.

XRCD zeg ik!

B)

Dat is al helemaal een sigaar uit eigen doos. bovendien blijft het stereo en de bandbreedte gewoon beperkt als vanouds.

Nee, ik mag dat multikanaals sacd wel. En mocht er meer te beleven zijn boven de 20 khz, staat dat er in alle geval alvast op. Althans die mogelijkheid is er. Dvd-A is technisch gezien nog beter.

Groet,

Jacco

Dat is al helemaal een sigaar uit eigen doos. bovendien blijft het stereo en de bandbreedte gewoon beperkt als vanouds.

Nee, ik mag dat multikanaals sacd wel. En mocht er meer te beleven zijn boven de 20 khz, staat dat er in alle geval alvast op. Althans die mogelijkheid is er. Dvd-A is technisch gezien nog beter

Niks mis met persoonlijke voorkeur.

En multi-kanaals kan best geinig klinken.

De commerciele DVD-A en SA-CD zullen, vermoed ik, niet meer lang te leven hebben.

Het XRCD-formaat zal, net als vinyl, blijven bestaan.

Ondanks dat er formaten zijn, en zullen komen, die betere cijfertjes kunnen aantonen.

;)

Nee, ik mag dat multikanaals sacd wel. En mocht er meer te beleven zijn boven de 20 khz, staat dat er in alle geval alvast op. Althans die mogelijkheid is er. Dvd-A is technisch gezien nog beter

En multi-kanaals kan best geinig klinken.

Geinig?! :blink: Als je het hebt over een realistische reproductie van een live uitvoering dan vind ik multi-channel ver boven stereo staan en de meeste opnametechnici van klassieke / audiofiele labels zullen dit alleen maar beamen. SACD en DVD-Audio waardeer ik dan ook omdat beide de multi-channel netjes digitaal kunnen dragen..

Van dvd-a weet ik het niet, ik geloof dat het in Amerika best gaat. Maar sacd zal wel blijven, dat wordt nu al zo lang geroepen dat ik het niet meer geloof dat het zal weggaan. Het is een zinvolle volgende stap: qua dynamiek hoeft er niets meer verbeterd te worden als deliveryformat tov 16 bits. Of je dat nu met een speciaal en duur woord correct dithered (zoals bij XRCD of nog veel meer handelsmerken) of niet. 90 dB dynamisch bereik is meer dan zat. Blijft over bandbreedte en dan komt sacd om de hoek kijken: dat speelt namelijk ook gewoon in cd-spelers af.

Best slim die gasten die dat formaat hebben ontwikkeld. :D Wellicht waren ze hun tijd te ver vooruit...

Groet,

Jacco

Guest C J
Ach... Dat hele DVD-A en SA-CD gebeuren kan wat mij betreft per direkt de kliko in.

XRCD zeg ik!

B)

Wat is daar dan zoveel beter aan dan?

XRCD zeg ik!

B)

Wat is daar dan zoveel beter aan dan?

Dit formaat verplicht je niet tot het aanschaffen van speciale spelers;

verschaft dus goede muziek met goede geluidskwaliteit die elke CD en DVD-speler kan weergeven!

:)

Erjee,

Ik dacht ook dat XRCD een formaat was waar de muziek beter op zou klinken dan hetzelfde album op CD. Het tegendeel blijkt waar, ik vind soms de harmoniteit van de instrumenten beter op CD. Heel vaak heb ik de XRCD enkel luider horen spelen.

Het is kennelijk nog niet zo makkelijk om een opvolger voor de standaard CD te realiseren.

Hallo wakker worden,

XRCD2 en XRCD24 is niets anders dan een andere versie van Sony's Superbitmapping van destijds. Zijn de meningen nogal vedeeld over. Kortom het is de zoveelste implementatie van noiseshaping, wat overigens bij normale CD (zonder XR er voor) ook nog al eens toegepast wordt bij het down converteren naar CD formaat.

;)

Ik dacht ook dat XRCD een formaat was waar de muziek beter op zou klinken dan hetzelfde album op CD. Het tegendeel blijkt waar, ik vind soms de harmoniteit van de instrumenten beter op CD. Heel vaak heb ik de XRCD enkel luider horen spelen.

Het is kennelijk nog niet zo makkelijk om een opvolger voor de standaard CD te realiseren.

Ik zal je ervaringen niet ontkennen of ontkrachten, Proprius. Aan je gehoor twijfel ik geen seconde. :cool2:

Ben laatst weer eens zo ontzettend aangenaam verrast door zo'n XRCD, dat ik m'n aandacht daar weer eens op ga vestigen.

En ja; de standaard CD biedt nog zooo veel ruimte voor griezelig hoogwaardige geluidsweergave...

dat ik nog steeds geen seconde tijd verlies over het ook maar overwegen van een SA-CD speler.

ps.: We moesten maar weer eens een muziek meeting prikken!

Guest Rein!

De keren dat ik XRCD hoorde was ik aangenaam verrast.

Is het technisch mogelijk dat XRCD een hogere resolutie o.i.d. heeft?

Is het technisch mogelijk dat XRCD een hogere resolutie o.i.d. heeft?

Het antwoord is simpel: Nee

XRCD is niets anders dan een zorgvuldiger omgaan met het masteringsproces volgens de eigen woorden van JVC. Dat op zich schiet natuurlijk al een heel eind op maar is natuurlijk niet exclusief voor JVC. Er zijn gelukkig meer labels die dat doen zoals b.v. Teldec.

Er kan wel een truukje toegepast worden wat de illusie geeft van een hogere resolutie: Noise shaping. En dat is wat men doet bij XRCD2 en XRCD24 waarbij het bronmateriaal 20 bits resp. 24 bits is maar de uiteindelijke CD blijft 16 bits. Ook Sony past deze truuk toe bij Superbitmapping.

Bij noiseshaping wordt de effectieve resolutie bij lage frequenties hoger maar daarvoor wordt de resolutie bij hoge ferquenties lager. In feite kantelt op die manier de ruisvloer over het frequentiespectrum maar blijft de totale ruis gelijk. De gedachte daarachter is dat ons oor minder gevoelig zou zijn voor ruis bij hoge freqenties dan bij lage frequenties.

;)

De keren dat ik XRCD hoorde was ik aangenaam verrast. Is het technisch mogelijk dat XRCD een hogere resolutie o.i.d. heeft?

Hier wat technische achtergronden van XRCD, Rein:

XRCD Extended Resolution Compact Disc

De Extended Resolution Compact Disc (XRCD) van JVC geeft een verbetering van de weergave kwaliteit van een zonder dat een speciale speler of decoder noodzakelijk is. JVC bereikt dat door optimalisering van het mastering en fabricage proces.

Het XRCD proces begint al op mastering niveau. Het analoge signaal komt direct van het mengpaneel en wordt omgezet naar een digitaal signaal via JVC 20 Bit K2 Super Coding. De K2 is een 20-bit, 128x oversampling analoog/digitaal converter met een dynamisch bereik van 108 dB, -96 dB THD, een rechte frequentiecurve in het CD bereik binnen +/- .05dB. Met een substantieel lagere hoeveelheid vervorming dan andere converters op laag signaalniveau. Bovendien is het mogelijk met 20 Bit K2 Super Coding om het 20 bit signaal leesbaar te maken binnen 16 bit en het signaal opnieuw te generen met minder jitter.

De binnen 20-bit opgenomen muziekfragmenten worden omgezet naar 16 bit met behulp van K2 Super Coding, via een SDIF-2 connectie als een CD master gemaakt moet worden, met behoud van de low level resolutie en zonder gebruik te maken van noise shaping. Het 16 bit signaal wordt daarna EFM gecodeerd.

>>> BRON <<<

Het is niet niets. Het is het correct toepassen van inzichten in de digitale techniek. Dat ze het preken voor eigen kerk is een andere zaak. Ik ben allang blij dat ze het begrepen hebben.

Kijk, het eigenlijk heel simpel. Met 16 bitjes heb je een vrij beperkt aantal levels die je aankan. 2^16 = 65536 om precies te zijn. 32768 voor de positieve helft van een sinus en hetzelfde aantal voor de negatieve zijde van een sinusvorm. Het lijkt daarom dat het geluid in keurslijf is geperst, want alleen die signaalniveaus kunnen voorkomen. Je kunt zelf wel voorstellen dat er waarschijnlijk niet een sonate, symfonie of muziekfragment bestaat dat precies die levels kent. Nee, het is juist andersom: er zijn in de praktijk veel meer signaallevels te vinden die niet op die prefab-levels uitkomen. Het oplossend vermogen is dus naar de maan, ofwel resolutie.

Door te beginnen met 64 of 32 bits (24 of 20 voor mijn part), is dat al heel wat relaxter: de resolutie is vele malen hoger. Het dynamisch bereik ook, maar dat is een wiskundig verhaal.

Hoe moet dat nou? Ik wil toch die levels aanspreken die zich tussen het 16-bit keurslijf bevinden. Oplossing: het lineariseren van de kwantisator. Dit ding (de kwantisator dus) neemt de beslissingen vwb de vast te leggen levels. Het rondt af naar het dichtsbijzijnde level en dat is, zoals gezegd, funest voor het oplossend vermogen.

De kwantisator is te lineariseren door dither toe te voegen. Het is haast onmogelijk voor te stellen, maar het 16-bit keurslijf verdwijnt mits je dither gebruikt dat voldoet aan enkele eisen. Je kunt dus ieder willekeurige level vastleggen wat jij wilt, je bent niet meer gebonden aan de voorgeschreven raster van de 65536 signaalniveaus. Wat overblijft is dynamisch bereik.

XRCD is dus een oplossing als ware het nieuw enzo, maar in feite allang en breed bekend. Het is dus niet overbodig maar het is meer een implementatie van iets dat zeker moet gebeuren. Het kan ook op andere manieren.

Groet,

Jacco

Leuk he, dat correct ditheren...

Groet,

Jacco

Zou dat alles zijn? Ook al wordt het ontkent in vorenstaande quote van Erjee, heb toch ergens gelezen dat ze stiekum toch ook een vorm van noiseshaping toepassen.

;)