Guest UKSub Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 wat met 16 bit CD-spelers zonder upsampling en 24 Bit Spelers met upsampling Deze geven toch duidelijk een andere weergave voor dezelfde cd die gespeeld wordt of heeft dit niets met het topic te maken? Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Het gaat niet zozeer om de dynamiek als wel om de resolutie. Wel eens een echt goede 24 bits PCM opname gehoord? Jawel, het gaat wel om dynamiek. Dankzij de ruis is de resolutie gelijk aan analoog. Als je een 24 bit opname en zijn correct geditherde 16 bit versie van elkaar aftrekt, dan houd je slechts ruissss over. Geen signaal, want dat is niet verloren gegaan bij de downsampling. Wat overblijft is de bandbreedte en dynamiek. Daarom: multikanaals dvd-a cq sacd, stereo dvd-v cq sacd en dan cd. Deze laatste is overigens ononderscheidbaar van sacd qua dynamiek. Wellicht wel in termen van bandbreedte. Dan de taperecorder en dan pas de zwarte langspelert. Groet, Jacco Geen idee wat je nu zeggen wilt Jacco. Wil je me nu tegenspreken of het nog eens overdoen? Waar het mij om gaat is dat de resolutie bij 24 bits nagenoeg gelijk is aan analoog. Correct geditherde 16 bits is analoog qua resolutie en dus te prefereren boven domme 24 bits. Alleen het ruisniveau is hoger en dus het dynamisch bereik. Dit in tegenstelling tot 16 bits. Kun je het wel over dither gaan hebben maar dan is de resolutie frequentie afhankelijk en/of gaat het alleen op voor sinussen bekeken over langere tijd dan 1 periode. Pjotr, pjotr, pjotr... 1 periode van de samplefrequentie!!! Correcte dither impliceert frequentie-onafhankelijkheid, omdat er aangenomen wordt dat er aan het bemonsteringstheorema wordt voldaan. Alle frequenties onder fs worden dus automatisch correct weergeven (zonder vervorming, zonder ruismodulatie etc etc) als correcte dither wordt toegepast. In andere woorden: het verschilsignaal van uit- en ingang van de kwantisator is volledig ongecorreleerd met het ingangssignaal. Zie: hear (nogmaals). Dat je bij 24 bits ook een groot dynamisch bereik hebt spreekt vanzelf maar is verder niet zo interessant. Er zijn maar twee zaken interessant: dynamisch bereik en bandbreedte. Daarom is het wel interessant. Resolutie is gelijk aan analoog bij correcte dithering. Dat is dus juist niet zo interessant. Resumerend ben ik zo ver dat ik enkel en alleen de bandbreedte beschouw als onderscheidend element. In twee voorgaande testen is mij gebleken dat het verschil in geteste cd-spelers onhoorbaar is. Dat is voor mij een sterke indicatie dat het keine flaus ausmacht hoe je die 16 bit analoog maakt, als je het maar binnen de grenzen doet van wat ons gehoor kan onderscheiden. Het enige waar ik nog een voordeel uit te halen is bandbreedte, ofwel samplefrequentie als je het over origineel materiaal hebt. Sacd kan wel degelijk een voordeel bieden mits er aangetoond kan worden dat de signalen boven de 20 kHz wel er toe doen. Ik stel voor dat we ons daar op richten ipv het verschil te zoeken in 16 danwel 24 of 32 of 128 bits. Bij correcte dithering is dat namelijk alleen ruis en om heel eerlijk te zijn vind ik dat eigenlijk het onderzoeken niet waard. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Dit in tegenstelling tot 16 bits. Kun je het wel over dither gaan hebben maar dan is de resolutie frequentie afhankelijk en/of gaat het alleen op voor sinussen bekeken over langere tijd dan 1 periode. Pjotr, pjotr, pjotr... 1 periode van de samplefrequentie!!! Correcte dither impliceert frequentie-onafhankelijkheid, omdat er aangenomen wordt dat er aan het bemonsteringstheorema wordt voldaan. Alle frequenties onder fs worden dus automatisch correct weergeven (zonder vervorming, zonder ruismodulatie etc etc) als correcte dither wordt toegepast. In andere woorden: het verschilsignaal van uit- en ingang van de kwantisator is volledig ongecorreleerd met het ingangssignaal. Zie: hear (nogmaals). Groet, Jacco Bete Jacco, Waar noem ik "samplefreuentie"? Die draai geef jij er weer aan om je verhaal te kunnen vertellen. Kun je wel belerend zijn maar ik bedoelde daar helemaal geen "samplefrequentie". 'Tis soms wel vermoeiend discussieren met jou als je steeds niet snapt wat je quote van anderen. Pffft........... Afijn, deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd en zo te lezen is het nog dezelfde als destijds. Jouw verhaal gaat strikt genomen alleen op voor continue signalen zoals b.v. sinussen.. Maar ja, muziek betstaat daar grotendeels niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Dit in tegenstelling tot 16 bits. Kun je het wel over dither gaan hebben maar dan is de resolutie frequentie afhankelijk en/of gaat het alleen op voor sinussen bekeken over langere tijd dan 1 periode. Pjotr, pjotr, pjotr... 1 periode van de samplefrequentie!!! Correcte dither impliceert frequentie-onafhankelijkheid, omdat er aangenomen wordt dat er aan het bemonsteringstheorema wordt voldaan. Alle frequenties onder fs worden dus automatisch correct weergeven (zonder vervorming, zonder ruismodulatie etc etc) als correcte dither wordt toegepast. In andere woorden: het verschilsignaal van uit- en ingang van de kwantisator is volledig ongecorreleerd met het ingangssignaal. Zie: hear (nogmaals). Groet, Jacco Bete Jacco, Waar noem ik "samplefreuentie"? Die draai geef jij er weer aan om je verhaal te kunnen vertellen. Kun je wel belerend zijn maar ik bedoelde daar helemaal geen "samplefrequentie". 'Tis soms wel vermoeiend discussieren met jou als je steeds niet snapt wat je quote van anderen. Pffft........... Ik begrijp het heel goed en ik stap misschien met ietwat te grote stappen door de stof. Daarvoor excuses. Welke periode bedoelde jij dan? Afijn, deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd en zo te lezen is het nog dezelfde als destijds. Jouw verhaal gaat strikt genomen alleen op voor continue signalen zoals b.v. sinussen.. Maar ja, muziek betstaat daar grotendeels niet uit. Oh, wat dan? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 24b/96kHz aan de opname kant, maar de CD is en blijft 16b/44KhzZo werkt marketing Zullen we ons eens minder laten belazeren ? Belazeren? vind ik vrij negatief, als ik muziek mooi vind koop ik het medium dat m.i. de beste resolutie heeft... er is meer als CD alleen ...nog wel..... en ook op die CD kunnen 20bits HDCD Echter, de meeste van ons kunnen die verschillende media niet eens afspelen een cd speler kan niets amders dan 16 bitters weergeven, wat er ook in het opname/masteringproces wordt ingezet, uiteindelijk wordt het allemaal teruggebracht naar een formaat dat door de cd speler kan worden afgespeeld. Da's een open deur, die al meer dan 20 jaar openstaat, kom eens met wat nieuws Maar het draadtje gaat CD versus SACD versus Plaat M.i: 1) CD, vaak het goedkoopste medium, veel en helaas vaak de enige keuze. 2) SACD /DVD-A SACD jammer te laat, veel te duur. 3) DVD-A slaat m.i. niet aan omdat het wel lijkt dat alles tegenwoordig visueel moet 4) LP, vaak duur door kleinere oplage's Kwaliteit ze kunnen alledrie erg goed klinken, mits je goede hardware hebt, en diezelfde goede hardware zal ook laten horen dat het soms erbarmelijk klinkt. Mijn conclusie: Er is geen beste! en al zou dat wel zo zijn, de jeugd waar ook de muziekindustrie het op langere termijn van zou moeten hebben... zal het een rotzorg zijn... Mijn neefje van 14 heeft zijn harddisk van een paar honderd MB vol met MP3...... Oudere jongeren of oudere die zich jong voelen Lopen met "oortjes" en een MP3spelertje of in het beste geval een Ipod. Er wij maal lullen over de verschillen, lekker belangrijk zeg.... not! Mensen wordt eens wakker! Ik mag hopen dat de CD "als beste media" nog lang blijft maar ben bang van niet..... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Hoi Jack, Je vergeet nog de "muziekvideo" Eigenlijk zou dat de meest logische opvolger van de CD zijn. Alleen is het jammer dat daar meestal niet op vermeld staat wat de audioresolutie is. Ook al heet het muziekvideo, vaak staat het geluid daar niet in de hoogste resolutie op omdat men en er ook bewegend beeld op wil proppen met surround sound. En dan vaak ook nog synthetisch gegenereerd surround. Grappig is wel dat muziek DVD's vaak goedkoper zijn dan de gelijknamige CD. Gisteren Eric Clapton's "Unplugged" nog gescoord voor 9,95. Een dubbelzijdige DVD met naast de gewone 5.1 Dolby meuk ook de PCM stereo versie Maar je hebt gelijk, de gemiddelde koper zal het een worst zijn hoe het geluid er op staat. Overigenes slaat de DVD-A ook niet aan omdat zowel de muziekuitgever als de producent van afspeelapparatuur een vermogen aan royalties moet betalen aan het DVD-A consortium. Echt de missser van de (vorige) eeuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Hoi Jack, Je vergeet nog de "muziekvideo" Eigenlijk zou dat de meest logische opvolger van de CD zijn. Nee hoor die vergeet ik juist niet! DVD-audio vind men kennelijk niks, omdat er geen bewegende beelden op staan Wat de opvolger van de CD de muziekDVD betreft kon je wel eens de spijker op zijn kop slaan! De muziekDVD IS de opvolger van de CD als je in de bakken van b.v. de Free Record Shop kijkt..... En ook als ik naar mijn dochters kijk verbaast het met niks, die zijn echt visueel ingesteld. De video-clip zorgt er voor een groot deel voor of iets een hit wordt of niet..... Maar als ik heel eerlijk ben.... dat had ik vroeger ook! Zelfs het Top-Pop team met Penny de Jager vond ik al Nu zal ik wel het hele forum over me heen krijgen, maar het interesseerd me werkelijk geen lor... Eigenlijk zie ik maar een oplossing! tegen de m.i. negatieve spiraal waar de muziekindustrie zegt waar ze in zitten... Downloaden, net als uploaden verbieden en strafbaar stellen, niet dat "slappe halve gedoog gedoe" zoals nu hier in Nederland. Alle "ja maar" en andere excuses is m.i. slap gelul. Dan zul je nog niet alles uitgebannen hebben, vroeger, namen we ook op van de radio... en tapede, LP's op cassettes.... nu krijg ik ook wel eens een gekopieerd cdtje..... Maar als het mooi is koop ik het gewoon. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik iets niet kon krijgen... Verder heeft dezelfde muziekindustrie m.i. ook jaren boter op zijn hoofd gehad... volgens mij kan de prijs van een CD best naar USA niveau. Gelukkig gaat dat de goede kant op en vaak krijg je extra leuke dingetjes zoals een DVDtje met..... bewegende beelden Maar ja het ging over verschillen..... sorry Mod het spijt me, maar ik moest het even kwijt. Met vriendelijke groet, Jack P.s. die DVD-a tjes waren trouwens een paar jaar terug niet duur, iets van 18$ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Misschien was ik niet helemaal duidelijk Jack. Een muziek-DVD is niet hetzelfde als DVD-A(udio). Een muziek-DVD is op elke DVD speler af te spelen. Een DVD-A alleen op een speciale DVD-A speler of een DVD speler met een extra optie om DVD-A af te spelen. Maar dat zijn dan wel weer de spelers in het dure segment. DVD-A kom je alleen mondjesmaat in de speciaalzaak tegen of via internet. Muziek-DVD's bijna overal, t.e.m. de supermarkt, het Kruidvat, de Blokker enz. aan toe. Dus w.d.b. is er wel gerechtigheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 mei 2007 Author Report Share Posted 30 mei 2007 Ik wil twee dingen gaan testen in de toekomst , DVD A ,je zegt spelers in het dure segment , de enige die ik zo weet die volgens mij dvd a op een goed niveau (tenminste dat denk ik ) weergeeft is de TEAC DV 50. Maar misschien zijn er ook beduidend goedkopere goede spelers . Verder wil ik de plaat gaan testen,en dan met name ook oude (analoge persingen) Misschien ga ik zelf de draaier maken,ontwerpen , leuk om te doen gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Misschien was ik niet helemaal duidelijk Jack. Een muziek-DVD is niet hetzelfde als DVD-A(udio). Een muziek-DVD is op elke DVD speler af te spelen. Dus ook nog muziek-dvd's? naast dvd-audio en dvd-met muziek en beeld.... zoals Pulse van Pink Floyd het is wat.....ik word oud.... Een DVD-A alleen op een speciale DVD-A speler of een DVD speler met een extra optie om DVD-A af te spelen. Maar dat zijn dan wel weer de spelers in het dure segment. Mijn Pioneer DVD-656 snapt bijna alles, de nieuwere DV-696AV-S die ik laatst voor mijn werk gekocht had, was minder dan 200euro en "snapt" dat ook allemaal en nog meer zoals WMA DVD-A kom je alleen mondjesmaat in de speciaalzaak tegen. Ik weet het.....ik kocht laatst deze Muziek-DVD's bijna overal, t.e.m. de supermarkt, het Kruidvat, de Blokker enz. aan toe. Dus w.d.b. is er wel gerechtigheid Gelukkig maar.....ik kom daar bijna nooit (op de supermarkt na)... allemaal winkels waar ik niets nodig heb Heerlijk! Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 mei 2007 Author Report Share Posted 30 mei 2007 En hoe klonk die DVD A op die pioneer ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Mijn Pioneer DVD-656 snapt bijna alles, de nieuwere DV-696AV-S die ik laatst voor mijn werk gekocht had,was minder dan 200euro en "snapt" dat ook allemaal en nog meer zoals WMA Met vriendelijke groet, Jack 'Tis dat de huidige Aristona van 49 euries nog niet op is Maar zojuist eens rondgekeken en ze zijn al al voor rond de 150 (regiovrij). Misschien toch maar eens over denken Pioneer ziet er wel goed uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 'Tis dat de huidige Aristona van 49 euries nog niet op is Maar zojuist eens rondgekeken en ze zijn al al voor rond de 150 (regiovrij). Misschien toch maar eens over denken Pioneer ziet er wel goed uit. Zowiezo een leuk ding, met een fatsoenlijk geluid. Het display is wel minder informatief als de 2x zo dure DV656 maar als er ook een BB-DAC in zit, kun je er waarschijnlijk een beest van maken, waarmee ..... terug naar dit topic .... Je echt het verschil hoort, tussen de diverse "glimmende" media, alleen LP's passen er niet in Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 En hoe klonk die DVD A op die pioneer ? gr hj Voor 150euro kun je geen high-end verwachten, maar juist DVD-A klinkt op een standaard Pioneer speler goed (bij mij wat te veel bas). Het dure model dat ik zelf niet gehoord heb, zal natuurlijk wat beter zijn. Jammer dat het prijsverschil zo groot is tussen het topmodel en eentje lager, vroeger zat er ook altijd een tussenmodel in de reeks, met vaak veel waar voor je geld. Wellicht om dat Pioneer nu ook een meer dedicated SACD-speler maakt??? Zal me niks verbazen Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 mei 2007 Author Report Share Posted 30 mei 2007 Je zegt" voor 150 euro kun je geen high end verwachten", ik denk dat met name in de cd spelers wereld 1000 euro duurder niet gelijk betekent beter , in die "digitale wereld " lopen de verschillen wel wat uiteen ,maar zijn soms erg onvoorspelbaar , en niet altijd in verhouding met de prijs, vind ik tenminste gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Je zegt" voor 150 euro kun je geen high end verwachten", ik denk dat met name in de cd spelers wereld 1000 euro duurder niet gelijk betekent beter , in die "digitale wereld " lopen de verschillen wel wat uiteen ,maar zijn soms erg onvoorspelbaar , en niet altijd in verhouding met de prijs, vind ik tenminstegr hj Voor die 150euro heb je een leuk ding, die veel kan. Kun je rustig zo kopen. Verder is mijn ervaring tot nu toe dat de wat duurdere spelers over het algemeen meer kleine details laten horen. En echt goede, je laten vergeten dat je naar een CD luistert .... Maar het hoeft niet, er is in elke prijsklasse wel een uitschieter. Dat is nu zo en 20...25jaar terug ook al en niet alleen met CD-spelers Er is vast wel een topic : krenten in de pap, of was het nu uit de pap. Groeten, Jack P.s. net de review van die Pioneer SACD speler gelezen..... pap???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 [...]Verder is mijn ervaring tot nu toe dat de wat duurdere spelers over het algemeen meer kleine details laten horen. En echt goede, je laten vergeten dat je naar een CD luistert .... [...] Mijn ervaring is dat die wat duurdere spelers die hetgeen waar maken wat jij beweert, zich zo goed verstoppen dat ik ze maar niet kan vinden... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 mei 2007 Author Report Share Posted 30 mei 2007 Ik heb toevallig ook een "hele goede " maar er mist zeker nog wel iets aan de weergave. digitaal is voorspelbaar is mijn stelling gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Mijn ervaring is dat die wat duurdere spelers die hetgeen waar maken wat jij beweert, zich zo goed verstoppen dat ik ze maar niet kan vinden... Groet, Jacco Ieder zo zijn ervaring, Ik zoek bijna niet meer, want dan vind ik het toch meestal niet. Wonderlijk genoeg komen dingen zo aanwaaien zelfs, als ik niet meteen snap waarom.... Kijk eens naar die nieuwe Pioneer 2 kanaals SACD-speler....PD-D6-J Dat lijkt me een leuk ding, voor niet te veel geld.maar ook bij die DV-696AV-S krijg je veel waar voor je geld. Meten, daar twijfel niet over, dat zullen ze waarschijnlijk allemaal perfect doen. Voor een technicus lijkt me dat lastig zoeken...... Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Hoi! Ik zie tussen de bomen het bos niet meer met al die nieuwe technologi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Mijn ervaring is dat die wat duurdere spelers die hetgeen waar maken wat jij beweert, zich zo goed verstoppen dat ik ze maar niet kan vinden... Groet, Jacco moet je natuurlijk wel speakers en oren hebben die enige resolutie aan kunnen............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Mijn ervaring is dat die wat duurdere spelers die hetgeen waar maken wat jij beweert, zich zo goed verstoppen dat ik ze maar niet kan vinden... Groet, Jacco moet je natuurlijk wel speakers en oren hebben die enige resolutie aan kunnen............. En laat dat nou net wel in orde zijn! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 digitaal is voorspelbaar is mijn stelling Digitaal wel ja maar het venijn zit in het staartje, n.l. de kwaliteit van de DA converter zoals Jack ook al aangaf. Dus ook nog muziek-dvd's? naast dvd-audio en dvd-met muziek en beeld.... zoals Pulse van Pink Floydhet is wat.....ik word oud.... Met vriendelijke groet, Jack Laten we het hopen Jack Maar eigenlijk is dat hele DVD-A en SA-CD formaat gewoon overbodig. Op een video DVD kan nl ook gewoon ongecomprimeerde 24/96 PCM stereo. Zit gewoon in de standaard. En mijn Aristona van 49 eu speelt dat ook gewoon af. Maar wel via een 5x zo dure externe DAC (Een gemodde M-Audio Superdac). Alleen zijn er veel te weinig mooie video DVD's waar het geluid ook in die hoge resolutie op staat. Raar eigenlijk want zo'n beetje iedere moderne studio neemt op en produced de muziek in 24/96. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 [...]Raar eigenlijk want zo'n beetje iedere moderne studio neemt op en produced de muziek in 24/96. Dat formaat (dvd) past niet in mijn autoradio En de meeste spelers in radiostudios zullen er ook wel moeite mee hebben. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Dat formaat (dvd) past niet in mijn autoradio Heb jij even pech ... P.s. Het past wel maar het klinkt bij jouw zeker niet dan? Misschien kun je hem ditheren ofzo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts