Sodejuu Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Omdat Kraus het niet lukt een poll op te zetten, heb ik deze maar hier neer gezet. @Kraus, Ik hoop dat het voldoende respons oplevert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Mijn hartelijke dank. Na al die jaren forummen zou ik dat toch ook moeten kunnen Waar het mij om gaat is te kijken of al die inspanningen van het testen van CD-spelers nu iets heeft opgeleverd. Is er iets van geleerd? Leidt al dat testen en luisteren nou tot zoiets als gedragsverandering? Steeds als er iets georganiseerd werd, werd als onderwerp om te vergelijken de CD-speler genoemd. Dat is inmiddels ook heel vaak gebeurd en steeds met het min of meer bekende resultaat. Het forum staat vol met verhalen over geweldige en geweldig dure CD-spelers, getweakt, beplakt en gemodificeerd. Nu er, voorzichtig gesteld, op zijn minst toch aanleiding is om te veronderstellen dat het allemaal niet zo veel helpt, is men nu dan ook bereid om de conclusie daar uit te trekken? Of is de audiofiel (ik durf het woord bijna niet te gebruiken) toch een volkomen irrationeel wezen? Er zijn hier ook zat leden die zich beroepshalve met audio bezig houden. Heeft de uitslag van de testen voor hen betekenis? Adviseren zij hun klanten nog uit volle overtuiging een dure CD-speler? Is het assortiment in de winkel aangepast? Krijgen zij te maken met in dit opzicht steeds sceptischer klanten? Ook daar ben ik uitzonderlijk benieuwd naar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 mei 2007 Author Report Share Posted 27 mei 2007 Waarom is het mogelijk om onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Het is nogal wat als 5 mannen op een zaterdag aantonen geen verschillen te horen tussen CD-spelers terwijl er honderen fabrikanten, duizenden hifi-verkopers, duizenden hifi-bladen en miljoenen luisteraars wereldwijd het tegendeel beweren. Uiteraard zitten er onder bovengenoemde honderen fabrikanten, duizenden hifi-verkopers, duizenden hifi-bladen en miljoenen luisteraars, zeer vele ondeskundigen, niet oprechte, niet onafhankelijke personen etc. maar om deze hele groep over een kam te scheren alsof zij het nu dan bij het verkeerde eind hebben, nu Jacco en consorten het tegendeel hebben bewezen, gaat mij en wellicht vele anderen te ver. Maar wie heeft nu de waarheid in pacht ? Desondanks ben ik toch bereid om de testuitslag van zaterdag j.l. serieus te nemen. Wat betekent de testuitslag van zaterdag j.l. nu persoonlijk voor mij? - dat ik alleen nog meer kritischer ben geworden m.b.t. het hifi-gebeuren - in de toekomst ook goedkopere CD-spelers potentiele kandidaten zullen zijn bij aanschaf (of in advies naar anderen toe) Nu stop ik en ga genieten van mijn uitstekende (wellicht te dure) CD-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 schoolmeester ben ik tenslotte ook maar.......... moet je die testen dan allemaal verwerpen? Er zijn er inmiddels al zoveel geweest. En absoluut niet alleen maar door mensen wier mening al van te voren vast stond. En, als het op zo'n bijeenlomst niet lukt om de verschillen te horen, te benoemen, de verschillende spelers te identificeren, moet je dan blijven geloven in wat je in je eentje thuis denkt te horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Natuurlijk muziek is toch een persoonlijke beleving , wat kan jouw zon test nou schelen . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Ik stemde nee. N nagenoeg perfecte CD speler voor 500 euro is natuurlijk prima te maken, maar ik denk (op n paar uitzonderingen na) dat met de huidige marketing/kosten minimalisatie driven aanpak die maar met een zoeklichtje te vinden zijn. Natuurlijk is er de HK, de Cambridge en lees ook goede dingen over een nieuwe Pioneer sacd speler van 500 euro. Maar ik denk dat er in het algemeen in deze klasse te veel beknibbelt is op kwaliteits bestandelen (ook al is het effect zeer subtiel en moeilijk hoorbaar). Echter als je n paar (10) duizend euro uitgeeft aan een set, dan vind ik dat je niet moet beknibbelen (dus liever er een uit de prijsklasse rond 1000 kiest). Als je dat bugdet ervoor over (kunt) heb(t/ben) natuurlijk, anders is het prima om een 400 euro HK te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Natuurlijk muziek is toch een persoonlijke beleving , wat kan jouw zon test nou schelen . gr hj Jij bent 1 van de deelnemers op dit forum met commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 maar.......... moet je die testen dan allemaal verwerpen? Er zijn er inmiddels al zoveel geweest. En absoluut niet alleen maar door mensen wier mening al van te voren vast stond. Geeft voor mij aan dat er kennelijk op de verkeerde manier getest is. En, als het op zo'n bijeenkomst niet lukt om de verschillen te horen, te benoemen, de verschillende spelers te identificeren, moet je dan blijven geloven in wat je in je eentje thuis denkt te horen? Zie boven. Ja, zoiets is natuurlijk makkelijk vol te houden, als je EN niks van testen weet, EN liever je mening niet verandert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Bij de F-test zijn de scores niet erg nauwkeurig bijgehouden en deed lang niet iedereen aan elke ronde mee. Het was zeer gezellig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Ja, zoiets is natuurlijk makkelijk vol te houden, als je EN niks van testen weet, EN liever je mening niet verandert... Jij hebt natuurlijk heel veel verstand van testen en je mening stel je bij aan de hand van uitspraken van de heilige technici. Er zijn gewoon standaarden voor blinde testen. Die hoef ik niet meer te verzinnen. En die blinde testen worden overal voor waar aangenomen, behalve in audioland. Dat is op z'n minst een beetje raar... Als iemand objectief aantoont dat hij/zij verschil hoort tussen een cd-speler van 300 euro en eentje van 10.000 euro, dan geloof ik meteen dat er verschil is. Of dat dan een verschil is dat de moeite (en het geld) waard is, is weer een tweede, maar daar gaan die testen dan ook niet over... Het enige wat jij ontbeert is luisterervaring... Nou, als dat het enige was... Maar die 'ontbering' heeft met mijn leeftijd te maken, denk je niet? Als we allebei op dezelfde leeftijd naar muziek zijn gaan luisteren, heb jij als snel 27 jaar meer luisterervaring. Dat kun je me moeilijk verwijten... Maar je daardoor ook beter/meer hoort..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Ik heb ja gestemd: Ik denk dat de aanschaf van een cd speler probleemloos is voor een budget onder de 500 euro. Zelf voor onder 1000 euro en 2000 euro of 3000 euro. Maw een beetje vage poll. Weet niet precies wat je bedoelt en waar je heen wilt. Of de testen kloppen of niet het maakt allemaal niet zoveel uit. Wanneer je de testen gelooft dan ben je snel klaar en loop je de eerste beste media markt binnen en koop je een cd speler. Zoek je toch naar verschillen dan ben je aantal dagen langer bezig. Ik heb verschillen gehoord (uiteraard zonder de mee geteste randvoorwaarden) en deze waren overduidelijk. Een cd speler van 10 jaar oud die er 1 van een jaar oud en zoveel meer geld in de hoek zette.....Je kan dan zeggen: maar ze klinken wel degelijk hetzilfde mits....Prima, maar op deze manier koop ik geen cd speler (koop ook mijn andere produkten niet via een ABX test)..dus ben ik snel klaar ...of juist niet. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Natuurlijk muziek is toch een persoonlijke beleving , wat kan jouw zon test nou schelen . gr hj Jij bent 1 van de deelnemers op dit forum met commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Ik heb ja gestemd: Ik denk dat de aanschaf van een cd speler probleemloos is voor een budget onder de 500 euro. Zelf voor onder 1000 euro en 2000 euro of 3000 euro. Maw een beetje vage poll. Weet niet precies wat je bedoelt en waar je heen wilt. Of de testen kloppen of niet het maakt allemaal niet zoveel uit. Wanneer je de testen gelooft dan ben je snel klaar en loop je de eerste beste media markt binnen en koop je een cd speler. Zoek je toch naar verschillen dan ben je aantal dagen langer bezig. Ik heb verschillen gehoord (uiteraard zonder de mee geteste randvoorwaarden) en deze waren overduidelijk. Een cd speler van 10 jaar oud die er 1 van een jaar oud en zoveel meer geld in de hoek zette.....Je kan dan zeggen: maar ze klinken wel degelijk hetzilfde mits....Prima, maar op deze manier koop ik geen cd speler (koop ook mijn andere produkten niet via een ABX test)..dus ben ik snel klaar ...of juist niet. Groeten Hans er staat een toelichting bij de vraag in de 2e posting. De vraag is of de (gezamenlijke) inspanningen en ervaringen van mensen op een forum als dit nou resultaat hebben in die zin dat men als audioapparauur kopend publiek of als verkoper van audioapparatuur lering trekt uit de ervaringen van anderen. Het bedrag van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Ik heb toch nee gestemd en mijn reden is vrij simpel,na het terziele gaan van mijn Harman Kardon HD 7600II heb ik een tijdje geleefd met een voor het geld erg goede Marantz 5001 en in principe vondt ik de Marantz qua weergave niet zo erg van de Harman speler afzitten,mijn cd verzameling klonk heel herkenbaar,toen ik echter twee maanden later een Rega Apollo speler aanschafte waren op de mij bekende cd`s allerlei details te horen die ik in al die jaren ervoor nooit heb kunnen ontdekken en reken maar dat ik ze van haver tot gort kende. Voor mij is het dus duidelijk dat erg goed beluisteren van een speler in je eigen set wel lonend kan zijn. Ervaring met erg dure high-end spelers heb ik niet echt en daar heb ik dus ook geen mening over. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Ik heb ja gestemd omdat er m.i. genoeg spelers onder de 500euro zijn die ik zo zonder enig schuldgevoel aan durf te schaffen of te adviseren aan vrienden en kennisen die een "leuke" speler willen..... Technisch gezien kun je m.i. voor dit bedrag een fatsoenlijk klinkend apparaat kopen waar wellicht 95% van de bevolking meer dan gelukkig mee is... het liefst moet hij ook nog WMA en MP3 kunnen afspelen Boven de 500euro vind ik veel moeilijker Gelukkig, maak ik dat niet mee Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 mei 2007 Report Share Posted 27 mei 2007 Het enige wat jij ontbeert is luisterervaring... Nou, als dat het enige was... Maar die 'ontbering' heeft met mijn leeftijd te maken, denk je niet? Als we allebei op dezelfde leeftijd naar muziek zijn gaan luisteren, heb jij als snel 27 jaar meer luisterervaring. Dat kun je me moeilijk verwijten... Maar je daardoor ook beter/meer hoort..? Die ontbering is mede onstaan door een, ooit door jou geplaatste, opmerking dat je geen zin had om bij anderen te luisteren en heeft minder met leeftijd te maken dan je wil doen voorkomen. Oh, maar ik heb heus wel verschillende cd-spelers gehoord hoor (en ja, daar zat ook een dure Meridian tussen). Klonken allemaal hetzelfde, vandaar dat ik ook overgestapt ben naar een alleseter. Kan ik het met 1 apparaat (en dus ook 1 afstandsbediening) af... Als iemand objectief aantoont... Er bestaat geen objectief 'iemand' Nee, daarom zijn er ook tests uitgevonden die de subjectieve invloed van die 'iemanden' uitsluiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Het enige wat jij ontbeert is luisterervaring... Nou, als dat het enige was... Maar die 'ontbering' heeft met mijn leeftijd te maken, denk je niet? Als we allebei op dezelfde leeftijd naar muziek zijn gaan luisteren, heb jij als snel 27 jaar meer luisterervaring. Dat kun je me moeilijk verwijten... Maar je daardoor ook beter/meer hoort..? Die ontbering is mede onstaan door een, ooit door jou geplaatste, opmerking dat je geen zin had om bij anderen te luisteren en heeft minder met leeftijd te maken dan je wil doen voorkomen. Oh, maar ik heb heus wel verschillende cd-spelers gehoord hoor (en ja, daar zat ook een dure Meridian tussen). Klonken allemaal hetzelfde, vandaar dat ik ook overgestapt ben naar een alleseter. Kan ik het met 1 apparaat (en dus ook 1 afstandsbediening) af... Als iemand objectief aantoont... Er bestaat geen objectief 'iemand' Nee, daarom zijn er ook tests uitgevonden die de subjectieve invloed van die 'iemanden' uitsluiten... Je sluit de mens in zijn geheel niet uit, tenzij deze niet gebruikt wordt tijdens een test dan weer wel. Anders heb je altijd last van subjectiviteit.... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Het enige wat jij ontbeert is luisterervaring... Nou, als dat het enige was... Maar die 'ontbering' heeft met mijn leeftijd te maken, denk je niet? Als we allebei op dezelfde leeftijd naar muziek zijn gaan luisteren, heb jij als snel 27 jaar meer luisterervaring. Dat kun je me moeilijk verwijten... Maar je daardoor ook beter/meer hoort..? Die ontbering is mede onstaan door een, ooit door jou geplaatste, opmerking dat je geen zin had om bij anderen te luisteren en heeft minder met leeftijd te maken dan je wil doen voorkomen. Oh, maar ik heb heus wel verschillende cd-spelers gehoord hoor (en ja, daar zat ook een dure Meridian tussen). Klonken allemaal hetzelfde, vandaar dat ik ook overgestapt ben naar een alleseter. Kan ik het met 1 apparaat (en dus ook 1 afstandsbediening) af... Als iemand objectief aantoont... Er bestaat geen objectief 'iemand' Nee, daarom zijn er ook tests uitgevonden die de subjectieve invloed van die 'iemanden' uitsluiten... Je sluit de mens in zijn geheel niet uit, tenzij deze niet gebruikt wordt tijdens een test dan weer wel. Anders heb je altijd last van subjectiviteit.... Groeten Hans Bij een dubbel blinde test sluit je de mens (zijn subjectiviteit in ieder geval) juist wel uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Het enige wat jij ontbeert is luisterervaring... Nou, als dat het enige was... Maar die 'ontbering' heeft met mijn leeftijd te maken, denk je niet? Als we allebei op dezelfde leeftijd naar muziek zijn gaan luisteren, heb jij als snel 27 jaar meer luisterervaring. Dat kun je me moeilijk verwijten... Maar je daardoor ook beter/meer hoort..? Die ontbering is mede onstaan door een, ooit door jou geplaatste, opmerking dat je geen zin had om bij anderen te luisteren en heeft minder met leeftijd te maken dan je wil doen voorkomen. Oh, maar ik heb heus wel verschillende cd-spelers gehoord hoor (en ja, daar zat ook een dure Meridian tussen). Klonken allemaal hetzelfde, vandaar dat ik ook overgestapt ben naar een alleseter. Kan ik het met 1 apparaat (en dus ook 1 afstandsbediening) af... Als iemand objectief aantoont... Er bestaat geen objectief 'iemand' Nee, daarom zijn er ook tests uitgevonden die de subjectieve invloed van die 'iemanden' uitsluiten... Je sluit de mens in zijn geheel niet uit, tenzij deze niet gebruikt wordt tijdens een test dan weer wel. Anders heb je altijd last van subjectiviteit.... Groeten Hans Bij een dubbel blinde test sluit je de mens (zijn subjectiviteit in ieder geval) juist wel uit... Dat hoop je, maar is niet het geval. De mens is nu eenmaal een subjectief wezen simpel as that. Ik kan rustig zeggen dat ik iets niet vind klinken terwijl ik het juist wel beter/lekkerder/viezer etc vind. Kom jij er maar eens achter dat ik dit niet doe. En stel nu eens dat je 100 van dit soort mensen in je dubbelblind test heb zitten.... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 beste kraus, ik durf zelfs te stellen dat er onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Gisteren weer eens een cd speler opengeschroefd, men klaagde over luistermoeheid na een aantal uren, met de platenspeler trad dit verschijnsel minder op, in de uitgangstrap een stelletje 533...... opamps, logisch dus, wel een speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 mei 2007 Author Report Share Posted 28 mei 2007 Gisteren weer eens een cd speler opengeschroefd, men klaagde over luistermoeheid na een aantal uren, met de platenspeler trad dit verschijnsel minder op, in de uitgangstrap een stelletje 533...... opamps, logisch dus, wel een speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Het enige wat jij ontbeert is luisterervaring... Nou, als dat het enige was... Maar die 'ontbering' heeft met mijn leeftijd te maken, denk je niet? Als we allebei op dezelfde leeftijd naar muziek zijn gaan luisteren, heb jij als snel 27 jaar meer luisterervaring. Dat kun je me moeilijk verwijten... Maar je daardoor ook beter/meer hoort..? Die ontbering is mede onstaan door een, ooit door jou geplaatste, opmerking dat je geen zin had om bij anderen te luisteren en heeft minder met leeftijd te maken dan je wil doen voorkomen. Oh, maar ik heb heus wel verschillende cd-spelers gehoord hoor (en ja, daar zat ook een dure Meridian tussen). Klonken allemaal hetzelfde, vandaar dat ik ook overgestapt ben naar een alleseter. Kan ik het met 1 apparaat (en dus ook 1 afstandsbediening) af... Als iemand objectief aantoont... Er bestaat geen objectief 'iemand' Nee, daarom zijn er ook tests uitgevonden die de subjectieve invloed van die 'iemanden' uitsluiten... Je sluit de mens in zijn geheel niet uit, tenzij deze niet gebruikt wordt tijdens een test dan weer wel. Anders heb je altijd last van subjectiviteit.... Groeten Hans Bij een dubbel blinde test sluit je de mens (zijn subjectiviteit in ieder geval) juist wel uit... Dat hoop je, maar is niet het geval. De mens is nu eenmaal een subjectief wezen simpel as that. Ik kan rustig zeggen dat ik iets niet vind klinken terwijl ik het juist wel beter/lekkerder/viezer etc vind. Kom jij er maar eens achter dat ik dit niet doe. En stel nu eens dat je 100 van dit soort mensen in je dubbelblind test heb zitten.... Groeten Hans Als je gaat testen met een groep die liever geen verschil merkt, kun je onbetrouwbare resultaten krijgen inderdaad. Bijvoorbeeld een groep mensen die zegt geen verschil te horen tussen verschillende cd-spelers. Die kunnen immers gewoon zeggen dat ze geen verschillen horen, ook al horen ze het wel... Daarom moet je ook altijd een groep nemen die juist zegt wel verschil te horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Weer lekker polariserend hear...Zo zwart-wit ook weer. Het gaat natuurlijk veel te ver om alle spelers maar over 1 kam te scheren. Daar zijn de gedane tests veel te beperkt voor. De uitslag is wel geldig voor hen die er waren, de spelers onder test en de gebruikte muziek. Er is niemand in staat gebleken om de twee spelers uit elkaar te houden. Dat is voor mij in ieder geval een overtuigend argument om voor de goedkoopste speler te gaan, mocht het ooit zover komen dat ik tussen die twee spelers moet kiezen. Wat ik mij afvraag is het omgekeerde. Een audiofiel heeft 2 cd-spelers in gedachten. Een eerste keus en een tweede die best pittig duurder is. Thuis al wat gesteggel over geweest, want meneer wil natuurlijk die net iets te dure. Er wordt een ABX door mij gedaan en daaruit blijkt dat er geen verschil te herkennen is. Koopt die man nog steeds die dure? Of welke processen gaan er dan lopen? Ik vind dat buitengewoon interessant. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts