Sodejuu Posted 28 mei 2007 Author Report Share Posted 28 mei 2007 Jacco, Het kopen van een cd-speler of welke andere apparatuur is voor de meesten geen rationele kwestie maar vaak een psychologische. Het is net als bij auto's kopen. Zij die er niet zoveel om geven, kiezen eerder rationeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Jacco, Het kopen van een cd-speler of welke andere apparatuur is voor de meesten geen rationele kwestie maar vaak een psychologische. Het is net als bij auto's kopen. Zij die er niet zoveel om geven, kiezen eerder rationeel. Zeker. Ik voeg een extra psychologische dimensie toe door het ABX vergelijk. Misschien is het daarom dat ik verguisd word. Voor mezelf weet ik nu 100 % zeker dat als ik ga testen dat ik het volgens het cd-speler procede ga doen. Goed calibreren is een must. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Wat ik mij afvraag is het omgekeerde. Een audiofiel heeft 2 cd-spelers in gedachten. Een eerste keus en een tweede die best pittig duurder is. Thuis al wat gesteggel over geweest, want meneer wil natuurlijk die net iets te dure. Er wordt een ABX door mij gedaan en daaruit blijkt dat er geen verschil te herkennen is. Koopt die man nog steeds die dure? Of welke processen gaan er dan lopen? Ik vind dat buitengewoon interessant. Groet, Jacco Dat men niets van de vrouwen wil aannemen, ja dat is nou eenmaal de tragiek van de wereld, dat men ook niets van elkaar wil aannemen, dat is verbazingwekkender. De (vele) testen hebben niets opgeleverd. Iedereen gelooft nog precies hetzelfde als daarvoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 mei 2007 Report Share Posted 28 mei 2007 Beste, Waarom koopt iemand een Rolex of Cartier ook IWC kan en of vele anderen. Want met een digitaal klokje van de Hema kan men ook de tijd aflezen. Toch wel gek als ik verschillende Cd spelers aansluit dan hoort iedereen die gaat luisteren duidelijke verschillen . Is dat nou massa hypnose ? MvG, Haudio Ps of zijn de andere componenten niet goed genoeg geweest bij vergelijkingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Een keten is en blijft zo sterk als de zwakste schakel, niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Een keten is en blijft zo sterk als de zwakste schakel, niet? Ja, en moet je daar dan de conclusie uit trekken dat je een set van boven de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Een keten is en blijft zo sterk als de zwakste schakel, niet? Maar kan er bij een paar luidsprekers van Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 ... dat men ook niets van elkaar wil aannemen, dat is verbazingwekkender. De (vele) testen hebben niets opgeleverd. Iedereen gelooft nog precies hetzelfde als daarvoor. Het is al eens eerder gezegd: dat wat er getest is heeft geen enkele relatie tot de praktische realiteit van alledag waarin een muziekliefhebber rondwaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Een keten is en blijft zo sterk als de zwakste schakel, niet? Maar kan er bij een paar luidsprekers van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 ... dat men ook niets van elkaar wil aannemen, dat is verbazingwekkender. De (vele) testen hebben niets opgeleverd. Iedereen gelooft nog precies hetzelfde als daarvoor. Het is al eens eerder gezegd: dat wat er getest is heeft geen enkele relatie tot de praktische realiteit van alledag waarin een muziekliefhebber rondwaart. Het gaat er in dit topic niet om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Een keten is en blijft zo sterk als de zwakste schakel, niet? Maar kan er bij een paar luidsprekers van Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Het gaat er in dit topic niet om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Het gaat er in dit topic niet om Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Testen veranderen geen overtuigingen, laat staan belevingen. Dat had jij toch zeker ook niet verwacht? Een test is een uit zijn verband en context gerukte momentopname, terwijl de individuele muziekbeleving dat niet is. Het resultaat van de eerste van toepassing laten zijn op de laatste is zowel een psychologisch als een rationeel misverstand dat je niet verwacht van mensen die blijk geven van het intelligentiepeil dat hier zo vaak wordt getoond. Maar het is dus wel zo. wow, dat is een heel moeilijke zin! Dat het resultaat van een niet-relevante test van invloed zou zijn op de individuele muziekbeleving is een geestelijk/emotioneel en verstandelijke/beredeneerde foute veronderstelling die verrassend is bij mensen met een bepaald IQ? Maar die verrassing is onterecht. Ik hoop dat ik het correct heb begrepen. Het is veel simpeler: ABX testen houden geen verband met de realiteit van muziekbeleving. Niettemin worden door de zogenaamd wetenschappelijke goegemeente die testresultaten linair toegepast op de realiteit van muziekbeleving. Het is waarschijnlijk niet zozeer een zaak van gebrekkige intelligentie maar gewoon, van gebrek aan enige luisterervaring. Als je het laboratorium in je hoofd niet kunt verlaten is er nooit plek voor muziek. Of de testen niet relevant zijn? Ik weet het niet. Ze zijn tenslotte aangegaan, opgezet en verricht door mensen die die individuele muziekbeleving hoog in het vaandel hebben staan. Dat mag je uiteraard geloven. Niemand die de praktijk van muziekbeleving kent zal dit soort testen serieus nemen. Hooguit neem je eraan deel uit nieuwsgierigheid (inderdaad, dat heb ik weleens gedaan). Niettemin is door mij in deze discussie alles al gezegd wat ik erover wilde zeggen. Herhaling voegt niets toe en zal slechts het oude zeer weer oproepen bij mensen die helemaal niks met dit specifieke gesprek tussen jou en mij te maken hebben. Maar Toinegraag aan jou een andere vraag omdat je tenslotte ook beroepsmatig met geluid en de muziekbeleving bezig bent. Als mensen jou advies vragen over "hoe het klinkt" in hun thuissituatie, heb je dan ooit wel eens gedacht: "Hier zou een andere CD-speler d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Wat een fraai antwoord! Ik moet zeggen dat ik het aspect van wederzijds leren heel interessant vind. Tenslotte menigmaal betrokken geweest bij luisterbijeenkomsten juist om te vergelijken, te kijken of het de moeite waard is. Ook al menigmaal iemand op bezoek gehad en zelf ook niet te beroerd om bij een ander te gaan luisteren. Allemaal toch met idee iets te leren, heeft het nut, kan het ook zo, enz enz. Met voor mijzelf overtuigende resultaten apparatuur gewisseld, kabels gevlochten, interlinks en speakerkabels vervangen en ook wel eens moeten erkennen dat na de aanvankelijke euforie het geen ruk uitmaakte (digitale kabel, netfilters) De CD-speler is in dit opzicht een mooi voorbeeld omdat ik er niks mee heb. Hij spreekt niet tot mijn verbeelding, ik draai (moet het niet "speel" zijn?) vrijwel nooit een CD en ik heb er ook geen aanvechting toe. Niet omdat het niet goed genoeg zou zijn maar gewoon omdat het niet in mijn ritme zit, zogezegd. Wel een Datrecorder, vind ik wel weer leuk. Juist omdat ik er niks mee heb is het interessant om te zien hoe het nu gaat "rond de CD-speler". Het is nu een beetje over maar "vroeger" had je nog wel eens van die trends: ineens allemaal aan de van de Hul CS 122 (om maar geen andere kabelvoorbeelden te gebruiken) dan was weer het stekkerblok (+volgorde) of het meganetsnoer een tijdje "en vogue". Soms werd zoiets ineens aangezwengeld door een enthousiasteling op een forum en ja hoor, iedereen aan de Rhodium stekker. Dan was de bereidheid om het eens te proberen groot en het enthousiasme aanstekelijk. Nu is er al een tijdje de trend naar het omgekeerde: bij de CD-speler maakt het ineens allemaal niks uit (ik zou zelf niet graag die conclusies trekken voor de draaitafel en alles daar om heen) maar nu is de bereidheid om iets van elkaar aan te nemen een stuk minder. Dat is interessant, als verschijnsel. Wie er gelijk heeft, dat kan mij in dit geval niet zo veel schelen. De CD-speler gaat langs mij heen. Maar hoe het wereldje werkt, dat maakt wel nieuwsgierig. Leuk om over na te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Ik vind van wel. Ik draai zelf met luidsprekerts van 11.000 euro pp (nieuwprijs) met een cd-spelert van 300 euro. Gaat prima. Maar ik was altijd al van mening dat de luidsprekers het belangrijkst zijn (tenminste bij een digitale bron). Vandaar dat daar het meest in ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 ondanks mijn ombuiging wil ik toch even reageren. er werd Hear altijd verkondigt dat ik doof was, ik had pindakaas in mijn oren, dropveters in mijn set, en was totaal niet serieus met audio bezig volgens velen. dit enkel en alleen omdat ik h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 ik kom wel vaker over op een niet vriendelijke manier. (en mijn reactie kwam misschien over alsof jij daar de schuldige van bent) maar dit soort reacties lees je hear te vaak. en met dit soort reacties zet je forumers die net komen kijken hear op een verkeerd spoor. want niet alleen je luidsprekers zijn van groot belang,maar ook je versterker die ze onder controle moet zien te houden. zoals ook met cd-spelers ,dat jij vind dat daar een 300 euro's genoeg voor is om dat zaakje te laten spelen klopt. maar het staat niet tot verhouding van de rest van je keten. want een cd-speler vanaf (vb)2000 euro's kan je wellicht meer emoties en echtheid geven dan je nu hoort van een speler van 300 euro's. en het zou de rest van je keten alleen maar ten goede komen. of je bent een pure draaitafel freak,zodat je de cd-speler voor lief neemt (dan begrijpen andere het ook ) Nee ik ben geen pure draaitafelfreak. En je kunt het vertalen als je wilt maar ik vind dat een 300 euro CD speler en 11.000 euro speakers op het oog uit verhouding is maar op het oor niet. Ik vind dat je je geld daar moet investeren waar het het meeste rendement oplevert. En dat is duidelijk niet bij de CD speler. Ik zeg niet dat een >2000,- euro speler niet beter kan zijn maar dat verschil (als het er is) is mij te klein om daar dan die extra 1700 euro (of meer) voor neer te tellen. En of mensen mij begrijpen maakt mij niet uit. Ik ga mijn eigen weg en ik kan anderen alleen aan raden dat ook te doen. Dat kan ze op den duur veel geld en ontevredenheid besparen. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 in de jaren 80 zorden cd spelers voor veel ophef in audio land. in het jaar 2007 blijkbaar nog. jullie draaien rondjes heren zonde van de tijd. ik ga er nog eens eentje in schuiven. een cd he ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 ik kom wel vaker over op een niet vriendelijke manier. (en mijn reactie kwam misschien over alsof jij daar de schuldige van bent) maar dit soort reacties lees je hear te vaak. en met dit soort reacties zet je forumers die net komen kijken hear op een verkeerd spoor. Nee, niet een verkeerd spoor. Hooguit een spoor dat jou niet aanstaat, omdat jij kennelijk vind dat je apparaten met elkaar in verhouding moeten zijn. Qua nieuwprijs dan... Ik vind juist dat Kwabbernoot heel verstandig is geweest, door in z'n speakers te investeren (of dat 11.000 euro waard is, is weer een tweede) en niet in z'n cd-speler. Ik vind het dus een goed voorbeeld. Ik zou het juist slecht vinden als hear tegen een niets vermoedende nieuwkomer wordt gezegd dat je minstens net zoveel aan je cd-speler moet uitgeven als aan je speakers, of je versterker, want dat slaat m.i. als een lul op een drumstel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 binnekort ga ik bewijzen dat ik met een HK loopwerk, een Behringer UC,een oude AVM voorversterker, een Koda Hear edition eindversterker, en een set Betonnixen net zo'n hoog niveau kan halen als de duurste High-End set ter wereld. let maar op...... Erik ik ben benieuwd, stuur je t.z.t de uitnodgingen als e.e.a demo-bereid is. Ik heb zo,n voorgevoel dat het je wel zal lukken Groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Beste, Waarom koopt iemand een Rolex of Cartier ook IWC kan en of vele anderen. Want met een digitaal klokje van de Hema kan men ook de tijd aflezen. Toch wel gek als ik verschillende Cd spelers aansluit dan hoort iedereen die gaat luisteren duidelijke verschillen . Is dat nou massa hypnose ? MvG, Haudio Ps of zijn de andere componenten niet goed genoeg geweest bij vergelijkingen. Dat is een nadenkertje... Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Zeker. Ik voeg een extra psychologische dimensie toe door het ABX vergelijk. Misschien is het daarom dat ik verguisd word. Voor mezelf weet ik nu 100 % zeker dat als ik ga testen dat ik het volgens het cd-speler procede ga doen. Goed calibreren is een must. Groet, Jacco waar ik heel benieuwd naar ben of men tijdens een ABX test zonder calibreren ook de cd spelers niet uit elkaar kan houden. Maakt de vervolg test met calibreren naar mijn idee nog geloofwaardiger. Ik ben benieuwd wat jij overigens met die toegevoegde psychologische dimensie bedoel. Want je wilt deze tijdens een ABX juist zoveel mogelijk uit sluiten toch ? Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Toch wel gek als ik verschillende Cd spelers aansluit dan hoort iedereen die gaat luisteren duidelijke verschillen . Dat is inderdaad zeer merkwaardig. Dat vind ik ook, hoor. Daar heb ik geen verklaring voor. Ps of zijn de andere componenten niet goed genoeg geweest bij vergelijkingen. Nee, die waren bijna optimaal. Bovendien waren ze gelijk voor beide cd-spelers. Groet, Jacco [...]Er is de laatste keer geluisterd op de set van Picoso. Daar is weinig op aan te merken. Picoso wordt algemeen beschouwd als een, veel meer dan gemiddeld, geoefend luisteraar. Ook hij herkende zijn eigen CD-speler niet feilloos. De omstandigheden waren optimaal. Hij luisterde weliswaar niet in eigen omgeving maar dat doet men in de winkel tenslotte ook niet. En daar hoort men de verschillen dan wel. [...] Bullseye! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Zeker. Ik voeg een extra psychologische dimensie toe door het ABX vergelijk. Misschien is het daarom dat ik verguisd word. Voor mezelf weet ik nu 100 % zeker dat als ik ga testen dat ik het volgens het cd-speler procede ga doen. Goed calibreren is een must. Groet, Jacco waar ik heel benieuwd naar ben of men tijdens een ABX test zonder calibreren ook de cd spelers niet uit elkaar kan houden. Maakt de vervolg test met calibreren naar mijn idee nog geloofwaardiger. Ik wil nog veel verder gaan: express wijzigingen aanbrengen en kijken welke orde van grootte herkenbaar is. In een direct vergelijk verwacht ik verschillen van 0,3 dB te vinden. Als daar enkele seconden tussen zit, zal dat groter worden. Hoeveel groter? Da's de vraag... Ik ben benieuwd wat jij overigens met die toegevoegde psychologische dimensie bedoel. Want je wilt deze tijdens een ABX juist zoveel mogelijk uit sluiten toch ? Volgens mij weet je precies wat ik bedoel, maar ter verduidelijking: de wetenschap dat er nu een 5-tal cd-spelers bestaan die ononderscheidbaar zijn gebleken in een ABX test. En die toch stevig in prijs verschillen en sommige ook een geheel andere implementatie qua uitversterking hebben. Dat moet op de een of andere manier als een klein stemmetje ver op de achtergrond meefluisteren. We hebben het hier namelijk wel over objectieve conclusies waar je niet omheen kan. Je kunt ze zelfs gewoon herhalen als je wilt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts