Jump to content

De aanschaf van een CD-speler is probleemloos voor een budget onder

Sodejuu
 Share

De aanschaf van een CD-speler is probleemloos voor een budget onder   

53 members have voted

1. 1. Klopt bovenstaande stelling?

• Ja
      26
    • Nee
      17

Recommended Posts

Volgens mij weet je precies wat ik bedoel, maar ter verduidelijking: de wetenschap dat er nu een 5-tal cd-spelers bestaan die ononderscheidbaar zijn gebleken in een ABX test. En die toch stevig in prijs verschillen en sommige ook een geheel andere implementatie qua uitversterking hebben. Dat moet op de een of andere manier als een klein stemmetje ver op de achtergrond meefluisteren. We hebben het hier namelijk wel over objectieve conclusies waar je niet omheen kan. Je kunt ze zelfs gewoon herhalen als je wilt.

Groet,

Jacco

Ik wist niet wat je bedoelde anders had ik het al wel beantwoord...bij deze:

Dat stemmetje wil je toch uitsluiten. Zet twee verschillende cd spelers neer zonder verdere info, vertel niet eens of je calibreer of wel. Op deze wijze kan je verschillende testen doen met denk ik een zelfde uitkomst.

Groeten Hans

Dat stemmetje moet je natuurlijk uitsluiten tijdens de test. Dat is ook inderdaad de hele crux met zo'n ABX test. Of een andere blindtest. Maar ik heb het meer over het proces daarna. Hoe gaat dit resultaat verder werken in de toekomst.

Groet,

Jacco

Dat stemmetje moet je natuurlijk uitsluiten tijdens de test. Dat is ook inderdaad de hele crux met zo'n ABX test. Of een andere blindtest. Maar ik heb het meer over het proces daarna. Hoe gaat dit resultaat verder werken in de toekomst.

Groet,

Jacco

Ik verwacht niet dat er veel verandert. Het testen zal eens in de zoveel maanden eens terugkomen. In een golf beweging waarbij de golf steeds kleiner wordt.

De groep van mensen die misschien vinden dat de testen helder genoeg zijn maar er geen goedkope cd speler door zullen kopen is groot, de groep die de test niet wilt aannemen als bewijs is nog groter en de groep die het wel gelooft en ook daadwerkelijk goedkope cd spelers koopt is over de gehele wereld genomen bijzonder klein..

Groeten Hans

Och, het is allemaal heel betrekkelijk. De testen die gedaan zijn zijn enkel en alleen geldig voor de gebruikte spelers. Verders niet. Ik denk dat de meeste mensen zichzelf wijsmaken dat het behaalde resultaat verder getrokken kan worden naar andere spelers. Er is ook een hele hoop die zichzelf wijsmaakt dat er sowieso niets van deugt (observatie mijnerzijds) en blijven volhouden dat er grote verschillen (moeten) zijn. So be it, daar kan ik echt niet mee zitten. Ik concludeer op basis van wat ik getest heb. Objectief en koud.

Neemt niet weg dat ik het bijzonder vind dat ook ik verschil hoor tijdens een niet blinde test. Vooral in de test die nu beschreven word waar ik achter de knoppen zat. Ik heb bijna alle fragmenten opgenomen op cd, dus je kunt het zelf horen wat er getest is. Soms waren de verschillen voor mij zo sterk, dat ik weer wat vertrouwen kreeg in de uitslag. Andere keren dacht ik 3 spelers te horen...Een merkwaardig fenomeen dat audio.

Groet,

Jacco

Bij vergelijkende tests, waarin de CD-speler de enige veranderende factor is, blijkt het onmogelijk te zijn "de beste" aan te wijzen.

Ook blijkt het niet mogelijk te zijn de eigen CD-speler te identificeren in een vergelijking met andere spelers in dezelfde hifi-set.

De testpersonen raken ontklutst: hun CD-speler klinkt in de test kennelijk anders dan men gewend is.

Berustte het oordeel over de eigen CD-speler nu louter op zelfbedrog, zoals hear vaak wordt verondersteld?

Of kan het misschien ook iets te maken hebben met "connectivity"?

Met de uitgangsspanning van de eigen CD-speler in relatie tot de ingangsgevoeligheid / afsluitweerstand van de eigen (voor)versterker?

• 2 weeks later...

Even wat tegengas... "we" zijn het weer allemaal veel te veel eens...

Ondanks het feit dat ik tijdens de diverse blinde testen Niet de juiste speler kon aanwijzen hoorde ik wel degelijk verschil.

Maar om nou te stellen dat een duurdere speler altijd beter klinkt... Nee.!!

Zo heb ik een Consonance CD120, een ref 2.2 gehad en heb nu de Droplet 5.0. De 2.2 vond ik na enkele weken luisteren niet beter dan de 120. Integendeel. Ondanks alle positieve berichten van anderen kon ik mezelf niet "wijsmaken" dat deze speler beter klonk. Ik mistte de muzikaliteit gewoonweg.

Dat je (lees "ik") dit verschil niet hoort in een blind vergelijk vind ik wel heel erg opmerkelijk.

Blijft voor mij alleen het genot van een goede, degelijke en muzikaal klinkede speler over. Van alles wat ik in de loop der jaren heb gehad bevalt met de Droplet het best.

Bepaal gewoon voor jezelf of je meer dan de genoemde

Binnenkort krijgen we een versterker vergelijk en dan klinken plots alle versterkers eender...let maar op.

Dan is de weg der magie bewandeld en kunnen we allemaal een sony alles in 1 set kopen met een paar goede speakers...

Groeten Hans

Binnenkort krijgen we een versterker vergelijk en dan klinken plots alle versterkers eender...let maar op.

Dan is de weg der magie bewandeld en kunnen we allemaal een sony alles in 1 set kopen met een paar goede speakers...

Groeten Hans

Beste hans,

alle versterkers klinken NIET eender.

er zijn er wel een heleboel die h

Maar Toine

graag aan jou een andere vraag omdat je tenslotte ook beroepsmatig met geluid en de muziekbeleving bezig bent.

Als mensen jou advies vragen over "hoe het klinkt" in hun thuissituatie, heb je dan ooit wel eens gedacht: "Hier zou een andere CD-speler d