Hottentot Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Ik vraag hierbij wat andere forumleden voor ervaring hebben aangaande het beluisteren van luidsprekers in een ruimte waar meerdere paren luidsprekers staan opgesteld. Ik heb zelf de ervaring dat de conussen van de luidsprekers die niet aangestuurd worden ook mee resoneren en derhalve het klankbeeld kunnen beinvloeden. Ik werd voor deze opmerking op een ander forum gelijk afgezeikt,zo mal is het toch niet? Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Nee, ik heb het gelezen en ik ben ook van mening dat andere luidsprekers hoorbaar mee kunnen resoneren. Dit kan effect hebben op de uitslag van een test, maar ik denk dat de kans op een serieuze invloed gering is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 29 mei 2007 Author Report Share Posted 29 mei 2007 Beste Rein Het ging niet eens om de uitslag van de test,maar een aantal deelnemers had een bultje in het laag gehoord dat ze niet konden thuisbrengen en vroegen zich af hoe dit kon. In mijn onnozelheid droeg ik toen aan dat dit misschien aan de 4 paar andere aanwezige luidsprekers lag. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Ik vraag hierbij wat andere forumleden voor ervaring hebben aangaande het beluisteren van luidsprekers in een ruimte waar meerdere paren luidsprekers staan opgesteld.Ik heb zelf de ervaring dat de conussen van de luidsprekers die niet aangestuurd worden ook mee resoneren en derhalve het klankbeeld kunnen beinvloeden. Ik werd voor deze opmerking op een ander forum gelijk afgezeikt,zo mal is het toch niet? Mvg Mark Nou en of die andere luidsprekers meedoen! Vaak in positieve zin overigens, aangezien een niet in gebruik zijnde luidspreker in een kast een uitstekende basstrap vormt. In de winkel waar ik vroeger werkte was het essentieel om een stuk of 10 paar andere speakers daar in de demoruimte te hebben, aangezien anders het laag niet om te pruimen was. Met al die basstraps was dat ineens wel heel lekker.... p.s.: het is trouwens afgezeken, Mark... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Ik vraag hierbij wat andere forumleden voor ervaring hebben aangaande het beluisteren van luidsprekers in een ruimte waar meerdere paren luidsprekers staan opgesteld.Ik heb zelf de ervaring dat de conussen van de luidsprekers die niet aangestuurd worden ook mee resoneren en derhalve het klankbeeld kunnen beinvloeden. Ik werd voor deze opmerking op een ander forum gelijk afgezeikt,zo mal is het toch niet? Mvg Mark beste mark alles wat in de luisterruimte staat beinvloed de klank. dus maak je vooral niet druk om een paar luidsprekers, die passief staan te kijken. jouw wollen trui doet net zo hard mee, of de boekenkast en het stoffen bankstel of het dressoir wat vol zit met glazen. ps: het maakt voor een vergelijking trouwens niet uit. (maar zo slim was je denk ik wel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Als je niet wilt dat ongebruikte speakers 'meedoen', moet je ze kortsluiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 mei 2007 Report Share Posted 29 mei 2007 Als je niet wilt dat ongebruikte speakers 'meedoen', moet je ze kortsluiten... Uhhh -en de kast dan? (Al dan niet met basreflex of hoorns..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Als je niet wilt dat ongebruikte speakers 'meedoen', moet je ze kortsluiten... Dat zorgt er toch alleen maar voor dat de resonantie / absorptie smalbandiger wordt? Kortgesloten of niet, de units worden nog steeds aangestoten en bewegen nog steeds mee. Een Helmholz met een "passieve radiator". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts