Jump to content

Armontwerp

Seed7
 Share

Recommended Posts

ben wat aan het prutsen geslagen met heel simpele middelen en een heel oud idee waar ik nooit aan toe ben gekomen. Als het concept klopt zal ik op zoek moeten naar een instrumentmaker oid. 't zal een langdurig verhaal worden, al met al. Hier wat plaatjes van het hart van het ontwerp ...

armbase.jpg

Hoe moet ik me de arm(ophanging) voorstellen?

Volgens mij is dat een voorstelling van het kogelgewricht tussen het opperarmbeen (humerus) en het schouderblad (scapula). De tweede afbeelding is duidelijk een geval van Luxatie (arm uit de kom).

nee hoor! Je monteert het element in de bal, die leg je dan zoals op de afbeelding op de LP, speelt de plaat achterstevoor af (begint dus op 't einde, dicht bij't gaatje, om te eindigen aan de rand). De bal rolt gewoon door het scating effect naar de rand (heb dus geen anti scating nodig). Als de plaat gedaan is leg je de bal gewoon terug op de centrale houder...

Ideal om satanische boodschappen te ontdekken in pop muziek e;d; :unsure:

Om een plaat normaal te beluisteren volstaat het om ze op te nemen op PC en dan achterstevooren terug af te spelen (achterstevoren + achterstevoren = normaal)

:lol: RastaPhil

Ziet er leuk uit. Wat is eigenlijk het concept? Hoe moet ik me de arm(ophanging) voorstellen?

Dit is de armophanging.

Het wordt een spherisch luchtlager, dat blijkt redelijk simpel te maken door een kogel in glasvezelversterkte epoxyhars te drukken. Ik heb nu van die autoprut gebruikt, maar moet binnekort eens naar de tandarts. Het hars moet wel 'krimpvrij' zijn. Gaatjes er in, lucht er op en het balletje zweeft.

Een mogelijk probleem is dat de arm niet zwaar genoeg is en er dus te weinig "load" is om een stabiele stijve luchtlaag te verkrijgen. Dan moet er net zo'n soort construktie bovenop de bal komen.

Dit alles in het kader van de ontwikkeling van een totaal luchtgelagerde en -geveerde, contactloos aangedreven draaitafel.

Een mogelijk probleem is dat de arm niet zwaar genoeg is en er dus te weinig "load" is om een stabiele stijve luchtlaag te verkrijgen. Dan moet er net zo'n soort construktie bovenop de bal komen.

Liever via armpjes onder de bal, zoals bij vele unipivots. Je wil het ding toch niet topzwaar maken?

Liever via armpjes onder de bal, zoals bij vele unipivots. Je wil het ding toch niet topzwaar maken?

'k was blijkbaar niet duidelijk. Het kan eventueel nodig zijn om een tweede luchtlagerschaal boven de bal te plaatsen, hiermee wordt de bal d.m.v. luchtdruk naarbeneden gedrukt in het onderste luchtlager. Daardoor wordt een grotere stijfheid van de onderste luchtlaag gekreeerd. "Pre-loading" in pneumatische vaktermen.

Gaan er geen resonanties in de arm ontstaan door de frequentie van de luchtpomp/compressor?

Ik bedoel heeft de uitgeblazen lucht geen frequentie?

Misschien stomme vraag maar te weinig tijd om lang na te denken :D

mvg RastaPhil

Gaan er geen resonanties in de arm ontstaan door de frequentie van de luchtpomp/compressor?

Ik bedoel heeft de uitgeblazen lucht geen frequentie?

Misschien stomme vraag maar te weinig tijd om lang na te denken :D

mvg RastaPhil

Zeker geen stomme vraag. Ja dat gebeurt, maar er zijn maatregelen tegen te treffen. Eerste is een compressievat, die vangt heel veel van de drukschommelingen van de pomp op, tweede is een reduceerventiel, die slechts een deel van de lucht (druk) doorlaat en ten slottte zijn er dempers om in de luchtleidingen te plaatsen. De vorm van de gaatjes in het lager kan ook nog van invloed zijn.

Net even op het werk het ding aan de perslucht gehangen ... het werkt! Niet optimaal natuurlijk, maar de houten bal, diameter ~35 mm drijft op een luchtlaag. De bal is veel te onrond en de lagerschaal is ook verre van optimaal met maar een enkel luchtgaatje.

Google is your friend, hier een professioneel luchtlager, n's vragen wat ze kosten. Als kogel zit ik aan een hoge precisie POM (Delrin) bal te denken.

T.a.v. luchtlagers, ik heb hier nog een ~15 cm komvormig luchtlager liggen (foto volgt misschien later). Moet eens testen wat voor last dat ding aan kan. Dan heb ik alleen nog maar zo'n carbon air bushing nodig om te zorgen dat het geheel niet gaat zwabberen.

Voor de ware tibologie-ologen, zie Hoofdstuk 12 voor allerhande calculators voor luchtlagers.

Wel leuk hoor.

Maar in feite is het een combinatie van een Ladegaard en een unipivot.

Waarom niet gewoon een unipivot maken? Is goedkoop, simpel en bied een element en veel stevigere basis.

Bovendien heb je niet zo