Andre Kel Posted 30 mei 2007 Report Share Posted 30 mei 2007 Even kort, Laatst zat ik in mij zelf wat te denken en te doen. Stel ik pak stroomdraad voor in de muur. Ik vlecht daar een aantal draden van aan elkaar. Is dat als luidspreker kable te gebruiken. Je hebt dan eigenlijk een kabel met zeg eens, een stuk of 8, 9 aders. Wat kunnen de nadelen zijn van die dikke kernen? Zijn er ook voordelen? Laatste vertelde mij iemand dat hij liever een kabel had die niet te dun geweven/gevlochten is. Hij zei dat die kabels sneller zijn. Maar stroom verplaatst zich in een kabel toch mer 300.000km/sec? Horen wij dat wel? En is die snelheid niet altijd gelijk (onder normale omstandigheden). Weer iemand anders vertelde mij ooit eens dat massiev kabel kan gaan brommen, is dat zo? Voor dat ik het ga proberen wil ik eerst wat reacties. Ik vind het vreemd dat de ene kabel sneller kan zijn dan de anders. Zeker als ik me bedenk hoe snel stroom maar ook geluid zich verplaatst en ik 3 meter van mijn speakers zit. Of maak ik nu grote denk fouten? Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Hoi Ik begrijp de vraag eigenlijk niet zo goed...Ga naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt en haal wat massieve 2.50mm2 kabel op zou ik zeggen. Een buil kan je je er niet aan vallen. Wel goed op de juiste aansluitrichting letten. De markering moet vanaf de versterker naar de speakers toe leesbaar zijn. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 31 mei 2007 Author Report Share Posted 31 mei 2007 Hoi, iemand vertelde mij net dat er een verschil is tussen stroom draad en luidspreker draad??? Het is toch beide koper??? Kan en wil iemand die dit weet mij dit eens in Jip en Janneke taal uitleggen. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 kzou het graag doen Andre maar ik kan het niet vandaar de persoonlijke boodschap Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Wat ik ooit denk te hebben begrepen is dat gewoon koperdraad prima kan. De dikte van 2,5 mm is prima voor de afstanden die wij over het algemeen nodig hebben voor onze setjes. Ik dacht dat het over de 100 meter iets van vesrchil kan gaan uitmaken....als je spreekt over signaaloverdracht. Ook koper versus zilver maakt volgens de berekeningen geen drol uit. Evenals biwiring zou geen verschil moeten mogen maken in klankverschil. Dit is de nuchtere technische kant van het verhaal. (iemand corrigeert me wel als ik technische onzin zit te vertellen). Resume: 2,5mm2 is meer dan voldoende. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 ik hoor ook dat te dikke draden "sloom"zouden klinken. daar kan ik met mijn verstand niet bij. Hoe minder weerstand hoe langzamer stroom loopt koper is koper ben ik het mee eens. al schijnt hetv dat in het proces van OFC maken de draad op andere wijze weer vervuild word. (sodejuu dacht ik) De beste kabel die ik ooit heb gehad (in mijn beleving) was een dikke groene slang met een massieve draad erin (koper) de isolatie was vrnl lucht. van zo'n grote rol geript van een bouwterrein. kabel was echte onhandelbaar. vertserker ging omhoog of speaker stond scheef zo stijf was ie) In ieder geval ben ik blij met mijn 4mm2 koperdraad (lengte 2 x 5 mtr) van 3 euro p/m Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Hoi, iemand vertelde mij net dat er een verschil is tussen stroom draad en luidspreker draad???Het is toch beide koper??? Kan en wil iemand die dit weet mij dit eens in Jip en Janneke taal uitleggen. Andre Zal ik een poging wagen? Het hele eiereneten is het transporteren van elektrische lading. Per eenheid van tijd noemen we dat elektrische stroom. Wisselstroom om precies te zijn. Het elektronentransport is een proces dat ergens begint, via een transmissielijn langs een belasting gaat en vervolgens weer terugkomt: het stroomt in kringetjes. Een transmissielijn is eigenlijk een duur woord voor set geleiders. Een heengaande en een retourleiding zou je kunnen zeggen. Bij antennes fungeert de aarde als retourleiding en bij luidsprekers zijn de heengaande en retourleiding gecombineerd in een kabel. Het verschil tussen een stroom- en luidsprekerdraad is de frequentie van de signalen. Bij een stroomdraad is die vast: 50 of 60 Hz. Bij luidsprekerdraad is die willekeurig tussen ca 20 Hz en 20 kHz. Het zal dus duidelijk zijn dat de luidsprekerdraad geschikt moet zijn voor die frequenties en bovendien moet deze veel stroom kunnen transporteren. Dit omdat de belastingsimpedantie laag kan worden, vooral bij overnamefrequenties van luidsprekerfilters. Maar inderdaad, koper is koper en het maakt in principe niet veel uit wat je gebruikt. Het verschil tussen zilver en koper is iets van 6 % en als de ader dik genoeg is merk je niets van dit verschil. Het is dus zaak om de serieweerstand zo klein mogelijk of klein genoeg te houden. Dat laatste is niet in absolute zin uit te drukken: het is een functie van het bron- en belastingsimpedantieverloop. Ten slotte het wisselspanningsgedrag. Het is een transmissielijn en deze heeft per definitie een inductie per meter en een capaciteit per meter. Dit is allemaal uit te rekenen en de meeste fabrikanten geven het ook netjes op. Er is ook een verlies in het isolatiemateriaal en dat maakt het totaal aan parameters tot 4: RLCG. R voor de serieweerstand, L voor de inductie, C voor de capaciteit en G voor de geleiding tussen de beide leidingen. Meestal wordt er gewerkt met inductie en capaciteit per eenheid van lengte, bijvoorbeeld per meter. Het hangt af van de frequentie hoeveel afzonderlijke RLCG-secties er gebruikt moeten worden om een goede benadering te geven voor de transmissielijn. Voor audiofrequenties is 1 sectie voldoende. Het skineffect is aanwezig maar is verwaarloosbaar als je draden gebruikt die voldoende dik zijn. Daar zijn de frequenties domweg veel te laag voor. Nu iets moeilijker: velden rondom de geleider. Doordat de geleiders niet oneindig goed geleidend zijn, zal er een hele kleine magnetisch veld ontstaan en omdat het een wisselstroom betreft dientengevolge een elektrisch veld. Deze bevinden zich grotendeels net buiten de geleider en zijn een maat voor de opgeslagen energie van de transmissielijn. Het voert veel te ver om dat allemaal precies uit te leggen, maar het is een noodzakelijk kwaad. De invloed van dit fenomeen vertaalt zich naar capaciteit en inductie van de transmissielijn en is dus eigenlijk het informele bewijs van het verhaal dat ik hierboven heb verteld over de RLCG secties. Uit de grootte van de beide parasitaire impedanties kun je afschattingen maken voor het elektronentransport dat noodzakelijk is om de conus te laten bewegen. Dit is ook afhankelijk van het verloop van de bron- en belastingsimpedantie. Dus: * dikke geleiders gebruiken (of voldoende dik), dit mogen ook veel dunne draden parallel zijn * korte leidingen gebruiken (of voldoende kort), dit om de invloed van de inductie per meter te beperken. * laagohmig aansturen vanuit de eindversterker, dit om de parallelcapaciteit van de transmissielijn de nek om te draaien * constante belastingsimpedantie nastreven, dit is helaas niet mogelijk ivm de soms grillige wisselfilterkarakteristieken Doorredenerend kun je dus ook stellen dat het slimmer is om lange leidingen te gebruiken voor line-level interlinks dan voor interlinks die veel stroom moeten transporteren (invloed van serieweerstand en inductie per meter). Als je al grote afstanden moet overbruggen, hetgeen in beginsel ongewenst is. Volgens mij is niet veel meer over te vertellen. Merk overigens op dat juist omdat het transmissielijnen zijn die relatief grote stromen moeten transporteren, het zo kan zijn dat verschillende kabels een verschillend resultaat kunnen geven. Maar dat zegt eigenlijk meer over de sturende bronimpedantie en de varierende belastingsimpedantie dan iets over het kabeltje zelf. Die laatste kan er vaak maar weinig aan doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Maar stroom verplaatst zich in een kabel toch mer 300.000km/sec? Horen wij dat wel? En is die snelheid niet altijd gelijk (onder normale omstandigheden). Das de snelheid van het licht.... De snelheid van electriciteit in een kabel is lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 nuttig verhaal dekkersj. ik zal eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp maar in grote lijnen wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 nuttig verhaal dekkersj. ik zal eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp maar in grote lijnen wel. Bedankt m44. Het is ook lastige materie voor mensen die er niet vertrouwd mee zijn. Dat is natuurlijk voor alles zo, en ik begrijp dat wel. De grote lijnen begrijpen is mooi uitgangspunt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Even kort, Laatst zat ik in mij zelf wat te denken en te doen. Stel ik pak stroomdraad voor in de muur. Ik vlecht daar een aantal draden van aan elkaar. Is dat als luidspreker kable te gebruiken. Je hebt dan eigenlijk een kabel met zeg eens, een stuk of 8, 9 aders. Wat kunnen de nadelen zijn van die dikke kernen? Zijn er ook voordelen? Het voordeel van massief vind ik zelf dat het coherenter klinkt dan gevlochten draad.Ik bedoel dan natuurlijk gevlochten binnen, in een gewoon ls snoer,niet de vorm zoals je hierboven noemt.Ik gebruik zelf massief installatiedraad (enkelvoudig).Wel 6 kwadraat,ongevlochten dus,misschien dat vlechten nog wat geluidswinst zou opleveren,maar bij dat enkele draad heb ik al effecten die M44 al signaleert. (M44:De beste kabel die ik ooit heb gehad (in mijn beleving) was een dikke groene slang met een massieve draad erin (koper) de isolatie was vrnl lucht. van zo'n grote rol geript van een bouwterrein. kabel was echte onhandelbaar. vertserker ging omhoog of speaker stond scheef zo stijf was ie) Vlechten met 2.5 kwadraat is dus eerder een optie.Die van Draka zijn trouwens een stuk soepeler dan die van de bouwmarkt en klinken ook beter(Wordt verkocht bij installatie bedrijven,kost ook niets) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts