Jump to content

KEF uniQ slopen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeer cool m'n handjes beginnen te kriebellen

de uni-Q drivers zijn volgens mij best goed,

ik denk wel dat je de filters ook grondig onderhanden moet nemen

en een puik kastje bouwen

T-ampje er aan van 40 eurie van sonic impact,

en dan aan de pc hangen dan heb je een leuk setje bij de pc staan.

De units (met cross-over c.s.) waren altijd los te koop, voor veeleisende zelfbouwers en veelverslijtende professionals (studio's). Dat zal nu nog wel zo zijn.

Ze waren er in diverse maten: 15" en 12" waren het meest in trek.

Je zou zo'n unit vrij gemakkelijk in een soort betonnix kunnen monteren.

(Voor info: Tanny Nederland B.V., Anthonetta Kuijlstraat 19, 3066 GS ROTTERDAM Tel: +31 10-2860554

Tweedehandsmarkt: http://f27.parsimony.net/forum66468/ )

hmm volgens mij is JBl begonnen met de combi hoog in laag. tannoy kwam dacht ik daarna.

die kef units vind ik niet bijzonder. in de zelfbouw wereld is wel beters te vinden voor 50 euro.

De units (met cross-over c.s.) waren altijd los te koop, voor veeleisende zelfbouwers en veelverslijtende professionals (studio's). Dat zal nu nog wel zo zijn.

Nou, toch al tientallen jaar niet meer hoor Spido. Er was voor de pro wereld nog wel een 20cm dual concentric op een plankje te te krijgen voor in-wall montage, de S8iw. Maarre, die kostten nog wel meer dan 600 euries de twee.

Zal wel niet Erik's bedoeling zijn.

;)

hmm volgens mij is JBl begonnen met de combi hoog in laag. tannoy kwam dacht ik daarna.

die kef units vind ik niet bijzonder. in de zelfbouw wereld is wel beters te vinden voor 50 euro.

Beste m44,

De Tannoy Dual Concentrics zijn er sinds 1947. De Goodmans Triaxom, Altec Super Duplex en Jensen Coaxial waren er al in de vroege zestiger jaren. De JBL (2165A) coax is toch van recenter datum?

De Tannoy Dual Concentrics zijn er sinds 1947.... De JBL (2165A) coax is toch van recenter datum?

JBL is gesticht in 1946. Het lijkt me sterk dat JBL met het op de markt zetten van een coaxsysteem Tannoy net is voorgeweest.

in 1945 ontwerpt James b Lansing een duplex loudspreker. Een luidspreker met een aparte hoge tonen sectie in het midden met een eigen spreekspoel.

hij werkte toen nog samen met altec(lansing) die zijn in de jaren 20 begonnen.

in 1945 ontwerpt James b Lansing een duplex loudspreker. Een luidspreker met een aparte hoge tonen sectie in het midden met een eigen spreekspoel.

hij werkte toen nog samen met altec(lansing) die zijn in de jaren 20 begonnen.

Inderdaad, het ding is zelfs van 1943. Nog een plaatje:

duplex-1945.jpg

Er staan trouwens leuke systemen op die website.

tja heb net het "60th year anniversary" the story of JBL binnen. vermakelijkboek moet ik zeggen.

12054728.gif

zijn tijd ver vooruit.

jbl-crop.jpg

zelfmoord gepleegd. heeft nooit echt kunnen meemaken hoe jbl een succes werd op internationaal nivo

Ook grappig om te lezen dat ze (in weliswaar zwaar gemodificeerde vorm) tot 1998 gemaakt werden.

De UREI 813 studiomonitors ken ik nog wel.

UREI-813.web.jpg

Maar dat waren toch echt Altec speakers.

http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...onitors-090106/

;)

Ik heb laatst nog een maxi single afgemixt op de kleine broertjes van deze Urei's. Klonk beslist niet verkeerd! Maar wel een beetje te 'lekker' had ik het idee. Onderin bassterk en iets te veel presence.

mvg, PD

Hoi PD,

Je moet het ook in de tijd zien. Deze monitors waren erg populair in de jaren '80 en in die tijd was het echt de top op dit gebied. Vond ze overigens foeilelijk om te zien met dat blauwe schuim om de toetertjes.

Een kleinere variant? Was dat dan zonder extra basspeaker? Ken wel een grotere variant met links en rechts van de dual concentric mid/hoog een stel basspeakers. Meen dat dat de 815 was.

;)

Hallo Pjotr,

De eigenaar was er wel heel trots op en ik kwam ze laatst 2e hands tegen waar ze toch nog wel wat geld op moeten brengen. Zoals gezegd, ze klonken beslist niet verkeerd.

De Urei's waarmee ik heb gewerkt waren de actieve 811's.

dsc00080.jpg

Hier zie je boven in beeld de 815's, die zou ik zeker nog eens willen beluisteren (mooie Sony/MCI tafel trouwens).

RecW_Studio_A.jpg

Wat vond jij van het geluid van de Urei's?

mvg, PD

Even wat rondgegoogled en zowaar, hier heb je alle drie de uitvoeringen:

http://www.lansingheritage.org/images/jbl/...-81xB/page1.jpg

En mocht Erik er zin in krijgen dan liggen er hier nog een paar losse units:

metall.jpg

Betonnen kassie er omheen en klaar!

:lol:;)

Wat vond jij van het geluid van de Urei's?

Goh, dat is 25 jaar geleden zeg :D Vond het toen wel top, kon erg hard zonder dicht te lopen. Maar om nu te zeggen dat ze in mijn geheugen gegrift staan, nou nee dat nu ook weer niet.