erik klijnsmit Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Nou, even alle gekheid op een stokje, de afgelopen twee weken heb ik mijn koda eindversterker weer van zolder gehaald. mijn plan was om hem een serieuse kans te geven tegenover mijn Musical fidelity A370. de MF: 2 keer 185 watt klasse A kostte in 1989 ongeveer 9000,- gulden de Koda: 2 keer 80 watt kostte in 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 zeg, de Musical Fidelity ben ik zat. hij vreet stroom, word ontzettend warm, en is te groot voor mijn nieuwe kastje waar ie tegenwoordig in staat mijn zoontje heeft namelijk de aan/uit knop ontdekt en nu is de stop al een paar keer gesprongen omdat ie hem steeds aan en uit zet achterelkaar door. op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Laatste keer dat ik het zeg, leen eens ergens een op UcD gebaseerde versterker (liefst de nieuw UcD400HG). Klinkt misschien nog wel beter dat de MF en verbruikt significant minder dan de Koda. Kosten voor een diy rond 1000 euro (afhankelijk van de mooiheid van de kast en het aansluit materiaal). http://www.hypex.nl/ (geen belangen) Overigens alle lof voor je eerlijkheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 toen won de realiteit het bij mij van de autosuggestie . (autosuggestie kan ook omgekeerd werken) En dat maakt het zo lastig om de vinger op plekken te leggen. Maar tijdsverstrijking (voorbij een zaterdagmiddagtest ) is wel de minste voorwaarde om een conclusie (ongeacht de richting) te kunnen trekken. Probeer inderdaad de MF te houden als je'm zo overtuigend vindt. Het zal anders wellicht niet makkelijk worden (betaalbaar?) een soortgelijke ervaring te bereiken. Oude MF types zijn om door jou genoemde redenen erg populair. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Misschien eens een cd speler vergelijk doen op deze wijze ??? Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 juni 2007 Author Report Share Posted 4 juni 2007 toen won de realiteit het bij mij van de autosuggestie . (autosuggestie kan ook omgekeerd werken) En dat maakt het zo lastig om de vinger op plekken te leggen. Maar tijdsverstrijking (voorbij een zaterdagmiddagtest ) is wel de minste voorwaarde om een conclusie (ongeacht de richting) te kunnen trekken. nee, nee, bij een direkte A-B vergelijk had ik het DIREKT gehoord. hoe langer de tijd tussen twee componenten is hoe minder goed we het geluid vasthouden. we gaan er zelfs aan wennen de verslechtering hoorde ik nauwelijks (van MF naar Koda) de verbetering hoorde ik direkt (van Koda weer terug naar MF) ik zal van de week eens een omschakelkast maken die ik tussen mijn luidspreker kabels kan zetten. zodat ik naadloos kan achakelen tussen de Koda en de MF. ik denk dat ik achterover val van het verschil dat er dan hoorbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 juni 2007 Author Report Share Posted 4 juni 2007 Misschien eens een cd speler vergelijk doen op deze wijze ??? Groeten Hans ook nee, eerst serieus gaan luisteren voordat je iets beweert Hans. wij mensen zijn heel slecht in het onthouden van klankkwaliteiten. ik heb wel eens een aantal keren diverse mensen bij mijn thuis voor de gek gehouden. ze hoorde het verschil niet eens tussen twee uitvoeringen. (Ton Koopman in maassluis en ton koopman in de waalse kerk) ze hoorde wel verschil maar begonnen meteen met allerlei audiofiele termen en dat terwijl het gewoon twee totaal verschillende orgels waren waarop allebei een toccata van Bach op werd gespeeld ook heb ik wel eens links en rechts omgedraaid, dat hoorden ze niet eens maar begonnen over meer diepte en luchtiger geluidsbeeld. als je wilt weten of er verschillen zijn moet je A-B vergelijken. als je wilt weten wat er na de gehoorde verschillen beter is moet je twee weken luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Maar Erik Eerlijk is eerlijk de Koda is nog niet gemodificeerd toch? Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Misschien eens een cd speler vergelijk doen op deze wijze ??? Groeten Hans ook nee, eerst serieus gaan luisteren voordat je iets beweert Hans. Niet genoeg smiley's gebruikt ws. Ik beweer helemaal niets ik probeer een grapje te maken...Helaas niet gelukt geloof ik. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Maar ErikEerlijk is eerlijk de Koda is nog niet gemodificeerd toch? Mvg Mark Een modificatie met betere componentjes gaat slechts marginaal uitmaken (tenzij ze bij Koda de boel natuurlijk zwaar verprutst hadden) als je wilt weten wat er na de gehoorde verschillen beter is moet je twee weken luisteren. Zijn dat nu de subtiele verschillen waar je zoveel extra voor moet betalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 5 juni 2007 Report Share Posted 5 juni 2007 Luisteren is gewoon verschrikkelijk moeilijk. We moeten voor de gek gehouden worden door het geluid, want het is niet echt natuurlijk en we hebben er gewoon moeite mee uit te vinden door wat we nu het best voor de gek zijn gehouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 juni 2007 Report Share Posted 5 juni 2007 Tjah, ergens logisch h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 5 juni 2007 Report Share Posted 5 juni 2007 toen won de realiteit het bij mij van de autosuggestie . (autosuggestie kan ook omgekeerd werken) En dat maakt het zo lastig om de vinger op plekken te leggen. Maar tijdsverstrijking (voorbij een zaterdagmiddagtest ) is wel de minste voorwaarde om een conclusie (ongeacht de richting) te kunnen trekken. nee, nee, bij een direkte A-B vergelijk had ik het DIREKT gehoord. hoe langer de tijd tussen twee componenten is hoe minder goed we het geluid vasthouden. we gaan er zelfs aan wennen de verslechtering hoorde ik nauwelijks (van MF naar Koda) de verbetering hoorde ik direkt (van Koda weer terug naar MF) ik zal van de week eens een omschakelkast maken die ik tussen mijn luidspreker kabels kan zetten. zodat ik naadloos kan achakelen tussen de Koda en de MF. ik denk dat ik achterover val van het verschil dat er dan hoorbaar is. Wel, je legde nogal de nadruk op de twee weken en de eerlijke kans (blijkbaar voortkomend uit die tijd) die je de Koda had gegeven. Mij om het even dat je de verschillen ook a la minute kan horen (wel wat geneigd te denken dat je dan geen twee weken met de Koda gedraaid had ). Maar denk dat je de tijd die nodig is om Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 juni 2007 Report Share Posted 5 juni 2007 Beste Erik, Nu je twee versterkers hebt die verschillend presteren, lijkt het me leuk eens een ABX test uit te voeren zoals je die gedaan hebt met CD spelers. Het zou me niet verbazen dat je na ca 5x 20 seconden luisteren de weg volledig kwijt bent. Je hebt nu de mogelijkheid de ABX test te testen. Ik ben benieuwd hoe zo iets uit zal pakken. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 juni 2007 Report Share Posted 5 juni 2007 zonder vooroordelen met de gedachte in mijn achterhoofd dat alle versterkers eender klinken heb ik twee weken naar de Koda geluisterd. Je begint jezelf steeds meer tegen te spreken Erik... Nu al binnen dezelfde post.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juni 2007 Author Report Share Posted 5 juni 2007 zonder vooroordelen met de gedachte in mijn achterhoofd dat alle versterkers eender klinken heb ik twee weken naar de Koda geluisterd. Je begint jezelf steeds meer tegen te spreken Erik... Nu al binnen dezelfde post.. beste Bart , met de gedachte in mijn achterhoofd dat alle versterkers eender klinken BEN ik onbevooroordeeld. (en dat had een piet lut als jij zeker moeten weten als je al mijn postings zo goed gelezen hebt als deze) Beste Erik, Nu je twee versterkers hebt die verschillend presteren, lijkt het me leuk eens een ABX test uit te voeren zoals je die gedaan hebt met CD spelers. Het zou me niet verbazen dat je na ca 5x 20 seconden luisteren de weg volledig kwijt bent. Je hebt nu de mogelijkheid de ABX test te testen. Ik ben benieuwd hoe zo iets uit zal pakken. Groet, Leobus Tuurlijk niet ( zijn alle audioliefhebbers nou echt zo dom of luisteren ze nooit naar verschillende componenten) als ik al verschillen hoor met pauzes van meer dan 5 minuten tussen de verschillende componenten dan hoor ik ze zeker te weten met een ABX vergelijk. (waar de pauzes heel klein zijn) 100% zeker dat ik alles trails goed heb als ik een blinde vergelijk doe tussen de koda en de MF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 5 juni 2007 Report Share Posted 5 juni 2007 Nou, even alle gekheid op een stokje, de afgelopen twee weken heb ik mijn koda eindversterker weer van zolder gehaald. mijn plan was om hem een serieuse kans te geven tegenover mijn Musical fidelity A370. de MF: 2 keer 185 watt klasse A kostte in 1989 ongeveer 9000,- gulden de Koda: 2 keer 80 watt kostte in 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juni 2007 Report Share Posted 6 juni 2007 (...) bij een direkte A-B vergelijk had ik het DIREKT gehoord.(...)ik zal van de week eens een omschakelkast maken die ik tussen mijn luidspreker kabels kan zetten.zodat ik naadloos kan achakelen tussen de Koda en de MF. ik denk dat ik achterover val van het verschil dat er dan hoorbaar is. Beste Erik, Zo'n vergelijking hebben we een paar jaar geleden als eens uitgevoerd, bij jou thuis. Niet met een omschakelkast (of eigenlijk tw Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 juni 2007 Report Share Posted 6 juni 2007 Beste Erik, Je stelt een paar vragen in je antwoord op mijn voorstel. Hierbij de antwoorden. Hoewel ik audioliefhebber (ook wel audiofiel genoemd) ben, ga ik ervan uit dat ik niet dom ben. IQ testen in het verleden hebben dat aangetoond. Selectief dom (dus alleen op het gebied van audio) ben ik ook niet. Verder heb ik in mijn leven al zeer veel verschillende componenten gehoord, van slecht tot goed en van goedkoop tot duur, dus enig vermogen tot vergelijk matig ik mij aan. Verder heb je mijn voorstel tot ABX testen maar gedeeltelijk gelezen. Er staat namelijk niet alleen dat je de tussentijden moet verkorten, maar dat je dat ook nog 5x moet herhalen. Ik denk namelijk dat de - snelle - veelvuldige herhaling het probleem bij ABX testen vormt. De hersenen verzadigen als het ware. Je hebt natuurlijk gelijk dat bij extreme verschillen je zelfs in een 5x20 sec ABX test de verschillen kan horen. Maar ja wat voor jou extreem is, is voor mij minimaal of (waarschijnlijker ) andersom. Groet, Leobus PS Dat "waarschijnlijker " slaat op het feit dat ik wel verschillen in CD spelers hoor en jij niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 6 juni 2007 Report Share Posted 6 juni 2007 O.K. jingens, le Koda est arriv Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 juni 2007 Report Share Posted 7 juni 2007 zonder vooroordelen met de gedachte in mijn achterhoofd dat alle versterkers eender klinken heb ik twee weken naar de Koda geluisterd. Je begint jezelf steeds meer tegen te spreken Erik... Nu al binnen dezelfde post.. beste Bart , met de gedachte in mijn achterhoofd dat alle versterkers eender klinken BEN ik onbevooroordeeld. (en dat had een piet lut als jij zeker moeten weten als je al mijn postings zo goed gelezen hebt als deze) Ik pietlut nog even door het gaat mij meer om het taalkundige aspekt. Als je van tevoren denkt dat alle versterkers eender klinken, dan is dat toch een vooroordeel?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 juni 2007 Author Report Share Posted 7 juni 2007 zonder vooroordelen met de gedachte in mijn achterhoofd dat alle versterkers eender klinken heb ik twee weken naar de Koda geluisterd. Je begint jezelf steeds meer tegen te spreken Erik... Nu al binnen dezelfde post.. beste Bart , met de gedachte in mijn achterhoofd dat alle versterkers eender klinken BEN ik onbevooroordeeld. (en dat had een piet lut als jij zeker moeten weten als je al mijn postings zo goed gelezen hebt als deze) Ik pietlut nog even door het gaat mij meer om het taalkundige aspekt. Als je van tevoren denkt dat alle versterkers eender klinken, dan is dat toch een vooroordeel?? nee, want alle versterkers klinken eender (dat was voor mij een feit) dus ik ging luisteren zonder voordoordeel nu weet ik dat er verschillen zijn tussen versterkers dus al ga ik nu luisteren met de gedachte in mijn achterhoofd dat er geen verschillen zijn dan zijn dat vooroordelen t.o.v. de versterkers die ik ga beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 (...) Maar ja,zit het niet misschien tussen de oren dat zoiets "nooit" goed of evengoed zou kunnen klinken als een veeeel duurdere omdat ie zo simpel lijkt ? Ik zie wel potentie in dat ding,zeker na de wijzigingen. Beste Jerry, Natuurlijk wens ik iedereen die pogingen tot verbetering wil ondernemen - en vooral jou, Jerry! - van harte veel succes toe! Eerlijk gezegd lijkt het mij niet erg moeilijk om met deze versterker verbeteringen te bereiken... Als Erik voor hetzelfde bedrag een goeie ouwe Mission, Cambridge, Leak, T&A, NAIM, Rogers, Onkyo, Rotel, Teac, Luxman o.i.d. van e-bay had geplukt, was dat vast een stuk lastiger geworden. Overigens: 1. Het verbaast mij dat Erik kennelijk niet meer weet dat we destijds de MF gehoormatig met de Koda hebben vergeleken, en dat hij nu opnieuw verrast is door het hoorbare kwaliteitsverschil. 2. De prijs/kwaliteitverhouding bij de Koda is veel beter dan bij de MF! Ben ik zo positief genoeg geweest? 3. De MF klinkt gewoon als een goeie versterker, en meer is eigenlijk ook niet haalbaar. Niet wenselijk, zelfs. 4. De Koda daarentegen klinkt geknepen, akelig, beklemd, zielig & ziekelijk:ongeveer zoals de versterker van een midi-setje (als jij je die rampdingen uit de jaren 70 nog herinnert). Zoiets klinkt het best wanneer je de aan/uitschakelaar voor de tweede keer hebt ingedrukt... Werp hem van u! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 Voor een paar tientjes aan : weerstandjes, een paar small-signal transistortjes, 4 extra power torren, en met dan nog een paar flinke wijzigingen in de totale ontwerpschakeling;de voeding,(iedereen denkt natuurlijk alleen diodes en elko's,maar er is nog iets dat zeker hier toegepast kan worden ) voor meer "punch" en overall dynamiek gecombineerd met minder vervorming. Sota, bedoel je hier de 0,1 Ohm weerstand tussen trafo en gelijkrichters, die schakelpieken van de diodes dempt? Overigens ben ik er ook van overtuigd dat een goed gemodde cheapo, een dure audiofiel kan benaderen. Zo had ik vroeger een cheapo HK volledig getweakt en die klonk even goed als mijn huidige (toen nog ongetweakte) Marantz PM-80. Zie ook de vele verhalen op internet over de Sonic T-amp. Ik denk zelfs dat een volledig volgens de regelen van Peter Belt getweakte cheapo amp beter zal klinken dan de dure. Maar wie durft dat? Een beginners-pack kost 75 euro, maar zelfs gratis kom je een eind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 Hallo Ark, Die 0,1 ohm weerstand tussen trafo en diodes is niet wat ik bedoel. Om die schakelpieken v/d voeding te onderdrukken zou ik eerder gaan voor over elke diode parallel een 47n(400V) rifa of wima te plaatsen,en 100n over de voedingselco's etc zoals je al weet. Die weerstandjes waar ik het over heb zijn gewoon die 0,6W gangbare precisieweerstandjes van 1of 2%. Een paar zijn nodig voor de nieuwe bias instellingen,hogere waarde stroombegrenzing,voor minder vervorming een extra tegenkoppelnetwerk alleen voor wisselspanning,de bestaande wordt ook gewijzigd,de transistortjes zijn voor een extra stroombronschakeling op de ingangsschakeling,en 2 extra drivers in het darlington eind gedeelte voor meer stroom op de uitgang met minder vervorming te kunnen leveren. Verder zijn er twee elcootjes in de schakeling die meteen verwijderd worden en komen er kleinere waardes voor in de plaats ?! ,(bv1uF) mkp of mkc types, in de schakeling doet eentje dienst voor het helpen om "sneller" de eindtorren uit te schakelen,de ander zit op de ruststroominstellingsgedeelte, er kan ook een 10 slagen potmetertje van 2k ipv R257 en r208 geplaatst worden om de ruststroom in te stellen. Een paar extra diodes worden ook geplaatst om bij clippen v/d eindtrap spanningspieken te onderdrukken. Er is nog meer, maar nou loop ik te ver vooruit denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts