Jump to content

Luidsprekers tegen de muur of ver er vanaf?

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Guest Rein!

Naim zegt dat je luidsprekers direct aan de muur moet zetten, want muren reflecteren hoe dan ook. Hoe dichter bij de muur, hoe meer reflectie en direct geluid ' versmeren' . Tenminste, dat is mijn interpretatie van hoe Naim het ziet. Vroeger Linn en Royd gehad, die klonken aan de muur, recht vooruit gepositioneerd erg lekker.

Mijn huidige speakers slaan helemaal dood aan de muur. Hoe kan dit? Kwestie van ontwerp?

Er moet toch ook iets absoluuts in zitten. Ik bedoel, de filosofie van Naim is ook absoluut, want hoe dichter bij de muur, hoe meer reflectie en direct geluid bij elkaar zitten. Daar valt geen spelt tussen te krijgen. Ik denk dat de output van de reflectie ten opzichte van de output van direct geluid, bij speakers die ver in de kamer staan heel laag is, dus de reflectie is nauwelijks hoorbaar in het directe geluid.

Ik prefereer mijn huidige situatie, maar vraag me wel af hoe het kan dat ze zo ' dood slaan' bij een muur.

Ik denk dat de plaatsing van de luidsprekers sterk afhankelijk is van het type luidspreker en de inrichting en vormgeving van je luisterruimte.

Met een magere laagweergave wil het wel eens helpen de luidspreker tegen de muur te zetten, je straalt dan over een halve bol af en dat geeft voor de laagweergave +3 dB winst. Hoge tonen stralen niet bolvormig af en reflecteren niet tegen de muur aan de achterzijde. Bovendien versmeert een korte reflectietijd de ruimtelijke weergave meer dan wanneer de tijd tussen het bronsignaal en de reflectie groter is. In dat laatste geval zijn de hersenen duidelijk in staat de verschillende signalen te splitsen.

Reflexluidsprekers met de baspoort aan de achterzijde zijn duidelijk niet ontworpen om tegen de muur geplaatst te worden, deze presteren doorgaans beter enige afstand van de muur geplaatst.

Ook treden er bij de ene opstelling sterkere staande golven op dan bij de andere opstelling, of is de ruimtelijke afbeelding beter dan in een andere situatie. Je kan naar mijn idee beter de optimale plaats voor de luidsprekers bepalen door een en ander in de praktijk te beoordelen dan door een dogma van een of andere fabrikant op te volgen.

Nou, je moet het iets genuanceerder zien.

Men kan niet iedere luidspreker klakkeloos tegen een achterwand planten.

Gaat niet goed.

De Linn Kaber, om een voorbeeld te noemen, is hier specifiek voor ontworpen.

De meeste andere luidsprekers zien graag wat ruimte achter zich.

Volgens mij zijn gesloten kasten wat "makkelijker" wat dat betreft.

Basreflexen (vooral die met een poort aan de achterzijde) reageren allergisch op zo'n behandeling... :D

Engelse huiskamers zijn over het algemeen nogal klein en laag. Dat men daar wat gaat verzinnen om speakers tegen de muur te plaatsen is op zich dus een prima ontwikkeling.

Ik vind alleen dat die hiervoor ontworpen speakers beter klinken wanneer ze vrij opgesteld staan. Ook al produceren ze dan wat minder laag.

Voor mij dus... GEEN SPEAKERS TEGEN DE MUUR.

:)

(...) "Live stage" realism can be greatly enhanced by the maintenance of low level detail, which we have already addressed, and attention to the sound distribution pattern throughout the listening room.

The polar response favoured by convention is quite unsatisfactory. My approach provides a directional and gently rising high frequency response with the loudspeakers placed with their axes crossing well in front of the listener. It is also strongly recommended (again, against all convention) that loudspeakers be placed as close to a wall as possible.

The simple reason for this is that wall reflections will create two further 'virtual' loudspeakers that will create severe interference and impair spatiality. (The ideal, if impractical solution is to mount the drivers in the wall). (...)*

Aldus Ted Jordan in zijn interview in magazine "Audio". http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html

Plaatsing van de luidsprekers zo dicht mogelijk bij - of liever zelfs

(...) "Live stage" realism can be greatly enhanced by the maintenance of low level detail, which we have already addressed, and attention to the sound distribution pattern throughout the listening room.

The polar response favoured by convention is quite unsatisfactory. My approach provides a directional and gently rising high frequency response with the loudspeakers placed with their axes crossing well in front of the listener. It is also strongly recommended (again, against all convention) that loudspeakers be placed as close to a wall as possible.

The simple reason for this is that wall reflections will create two further 'virtual' loudspeakers that will create severe interference and impair spatiality. (The ideal, if impractical solution is to mount the drivers in the wall). (...)*

Aldus Ted Jordan in zijn interview in magazine "Audio". http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html

(...) Mijn mening ontbrak in het geheel in deze, dus alle conclusies die je trekt uit deze zijn verder voor rekening van je eigen fantasie.(...)

Beste Arjen,

Jouw mening over de mening van de heer Jordan is wel duidelijk: naar jouw mening is de mening van de heer Jordan gewoon een mening als alle andere meningen.

Het is echter mijn mening dat jouw mening over de mening van de heer Jordan onterecht is.

(...) Mijn mening ontbrak in het geheel in deze, dus alle conclusies die je trekt uit deze zijn verder voor rekening van je eigen fantasie.(...)

Beste Arjen,

Jouw mening over de mening van de heer Jordan is wel duidelijk: naar jouw mening is de mening van de heer Jordan gewoon een mening als alle andere meningen.

Het is echter mijn mening dat jouw mening over de mening van de heer Jordan van een ongemene respectloosheid getuigt, die vermoedelijk voortkomt uit.....

Dat bedoel ik dus, een rijkelijke fantasie. Ik heb geen mening over de mening van meneer Jordan, ik geef alleen aan dat er meerdere meningen zijn en geef verder geen waarde oordeel over deze beste meneer Jordan, net zo min dat ik dat doe over de andere meningen. Dat je dit respectloos vindt moet je zelf weten, dat je mij beticht van "..." vind ik toch meer een teken van respectloosheid.

Je bent tenslotte wat je hebt in deze wereld, toch ?

:unsure:

Daar ben je dan altijd nog zelf bij....

:D

er zijn natuurlijk uitzonderingen............... :cool2:

(...) kom met zaken waar we iets mee kunnen (...)

Beste tginneke,

Ted Jordan ontwerpt en bouwt al sinds mensenheugenis full range (breedband) luidsprekers.

De voordelen daarvan zijn evident (fasereinheid door ontbreken van wisselfilters, vermijden van interferenties tussen overnemende luidsprekerunits, etc.), maar de nadelen ook (wat zwakkere prestaties in het diepe laag en in het hogetonengebied, toenemende bundeling in het hoog).

Plaatsing van zulke luidsprekers dicht bij de wand - of liever nog: zo veel mogelijk in een hoek van de kamer - geeft de beste (sterkste en, door het ontbreken van het baffle-step effect, ook meest gelijkmatige) koppeling: het effect van een hoornbelasting.

Dat kunnen zulke luidsprekers bij uitstek goed gebruiken. Want zonder die koppeling loopt de frequentie/amplitudecurve van breedbandsystemen meestal reeds vanaf ca. 200 Hz gelijkmatig omlaag.

Een dikke reflexkast met een vijftien of twaalf inch woofer(s) er in zal zo'n ruggesteuntje niet zo nodig hebben. Die produceert toch wel een stevige bas. Maar wel onregelmatiger: ondermeer vanwege het baffle-step effect.

Zo lijkt het alsof Jordan alleen om den brode profeteert, en dat Hr. De Goeij gelijk heeft wanneer hij stelt dat alle ontwerpers / fabrikanten zo hun eigen waarheid verkondigen.

Maar dat is een te snelle conclusie.

Want wat voor de fragiele breedbanders geldt, gaat in feite ook op voor andere systemen. Ook dan is de akoestische koppeling gelijkmatiger bij plaatsing tegen (of liever nog bij inbouw

waar moet die woofer aan de zijkant dan, bij de buren ?

hahahaha briljant. jij had zeker weten koffie al op :lol:

spido mocht je tijd en zin hebben wil ik je vragen eens te reageren op mijn topic

"ongefilterd bouwen"

als ik het goed begrijp moet ik wat info over jordan zoeken

kunst van giger.

ik rook zware shag.

ik draag functionele kleding en heb tattoo's en vind het leuk gewichten boven 100 kg boven mijn hoofd te drukken.

kom ik een beetje bij je in de buurt :lol: