Jump to content

Luidsprekers tegen de muur of ver er vanaf?

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

[...]

Ofwel, geen reflecties? Schijnt ook niet je van het te zijn. Helaas nog nooit gehoord.

Ik wel en ik kan melden dat het voor mij wel het einde is. Het is wel onprettig als je er voor de eerste keer instapt in zo'n ruimte. Op een bepaald ogenblik hoor je je eigen hart kloppen en zo. Even wennen en het is er zo heerlijk rustig...En dan die akoestiek van de opname: subliem gewoon. (als ie er in zit tenminste)

Groet,

Jacco

En hoe klinkt een speaker in een "kamer" zonder muren (hetzelfde als een dode kamer met al die driehoekige absorbers op alle wanden)? Ofwel, geen reflecties? Schijnt ook niet je van het te zijn. Helaas nog nooit gehoord.

Beste No.383,

Als je een flinke tuin hebt, dan zou je de speakers daar eens in kunnen zetten.

Richt ze dan, zomogelijk, niet op reflecterende vlakken, maar zoveel mogelijk op het vrije veld.

Klinkt niet erg prettig, nee.

(Je buren zullen dat ongetwijfeld met me eens zijn. B) )

waarschijnlijk horen ze het niet eens. geluid gaat alle kanten op en een beetje geluidsdruk opbouwen met hifi speakers lukt niet in een tuin. wellicht met klipsch.

dat een woofer beter zo dicht mogelijk bij een muur of in een hoek kan worden geplaatst is ook in de jaren 70 al eens duidelijk gemaakt door Roy Allison, toen nog ontwerper bij Acoustic Research. Zie de AR 10pi waarin dat idee werd uitgewerkt (regelbaar laag afhankelijk van de positie van de kast t.o.v. de muren/hoek) en later toen hij voor zichzelf begon met de Allison speakers.

Trouwens wat dachten jullie van de filosofie van Peter Lyngdorf? Die doet niet anders met zijn woofers.

De uitbreiding van lage tonen is bolvormig, zet je een luidspreker tegen de muur zal de uitbreiding half bolvormig zijn en krijg je een verdubbeling van het geluidsniveau ten opzichte van een luidspreker die vrij in de ruimte staat. Zet je de luidspreker in een hoek zal de uitbreiding over een kwadrant zijn, en krijg je weer een verdubbeling van het geluidsniveau.

Bij luidsprekers met kleine woofertjes kan dit effect helpen om een magere laagweergave weer wat op peil te brengen.

Heb je een luidspreker die is ontworpen om vrij in de ruimte te staan zal het laag te veel van het goede worden als je deze in een hoek zet.

Beste Richard 2,

Klopt niet helemaal, hoor. Doordat de luidspreker op de grond staat, wordt de afstraling in theorie al half-bolvormig. Met een muur erachter dus kwart-bolvormig, met nog een muur erbij (hoek)