Jump to content

gebalanceerddraaien,dynamiek verlies,ruis,waarom?

Recommended Posts

Hai ik heb hier een vraag voor mensen met verstand van elektronica.

Als ik met mijn wadia gebalanceerd draai op mijn mark levinson ,heb ik last van ruis , en kan de dynamiek beter.

Als ik het volume flink open zet komt er bij veel cds een onaangename ruis opzetten, beide apparaten zijn gebalanceerd gebouwd dus wil ik hier graag gebruik van maken.

Als ik via de cinch draai heb ik er geen last van , geen noemenswaardige ruis ,en topdynamiek.

Mijn vraag is hoe kan dit?

Isde uitgangsversterkertrap vd wadia defekt ,of is soms via cinch draaien gewoon beter.

gr :( hj :D

Zou het kunnen zijn dat in de "gebalanceerde" ingang een lullig opampje te vinden is ?

:unsure:

Het aardige aan die opmerkingen is het woord "dynamiek". In principe zou een gebalanceerde signaalweg allerlei narigheid die van buitenaf het signaal binnendringt moeten "cancellen". Daarbij moet je ook denken aan narigheden uit een (niet optimale!) voeding.

Het grote nadeel van gebalanceerde versterkertechniek is dat je twee maal de benodigde elektronica gebruikt. Dus alle "onaardigheden" van actieve circuits worden verdubbeld.

Als er bij de opname van muziek zeer lange microfoon kabels nodig zijn dan heeft gebalanceerd transport van microfoon naar de ingang van de versterker w

Tsja, als je het doet moet je het wel goed doen natuurlijk. Of het voor huiskamergebruik nodig is of niet, is een heel andere discussie. Een beetje OpAmp die single ended is haalt 80 a 90 dB aan THD+N wel en dat is zo'n beetje de grens van het menselijk gehoor. Als je echt naar obscene getallen wilt (bijvoorbeeld die 120 dB voor sacd) dan moet je toch wel gebalanceerd gaan werken. Zo kun je de invloed van voeding en common mode ruis en andere common mode narigheid van de DAC stevig de das omdraaien. Maar dan moet je rond die OpAmps geen componenten gebruiken die hoogohmig zijn (ik gebruik iets van 250 Ohm als tegenkoppelweerstand) om de lusversterking breedbandig te houden en de matching moet binnen 0,1 % zijn. Anders is die common-mode onderdrukking drie keer pet en kun je je afvragen of een single ended ontwerp uiteindelijk niet beter was geweest...

Groet,

Jacco

Ik heb nog weer een aantal dingen geprobeerd , en ik ben er achter gekomen dat de ruis per cd wisselt , ik hoor toch ook wel wat ruis met de cinch aansluiting , echter wat meer heb ik de indruk met gebalanceerd , zeker met de volume knop voluit is het met sommige cds echt geen porum.

Het zou dus ook op de cd kunnen zitten, en dat dat nu pas opvalt met die neutrale apparatuur met zeer goede detailweergave.

Mijn gebalanceerde kabel is een transparent ultra xl , het klinkt daarmee allemaal wat wolliger, misschien is dat het karakter ook van die kabel (met die bandbreedte beperking?)

gr hj

Die nieuwe wadia 581 (staat alom bekend om zeer goede detailweergave , met digitale vol.regeling)

http://www.wadia.com/products/products_main.htm

En de mark levinson 431 eindtrap http://www.marklevinson.com/products/overv...∏=no431

cinch bekabeling is ook transparent the link 200 geloof ik (goedkoopste serie)

Ik zou graag willen weten waar dat aanligt

Ik verdenk die eindtrap. In de specs vind ik terug dat de Signal-to-Noise ratio slechts 65 dB is. (hear dus)

Het kan ook zijn dat die cd-speler met zijn digitale volumeregeling ruis toevoegt want je moet hem behoorlijk verzwakken aan de uitgang. Of, je moet hem wat beter instellen. Ik zie op de site dat je hem met switches kan instellen van 0.3V tot 4.25V.

Maar ik vind die SNR van die eindtrap wat laag en ik kan me voorstellen dat je die ruis hoort in het begin en dat de ruis van de cd-speler er bovenop komt en dat het dan gaat tellen.

Groet,

Jacco

Ik heb de de output vd cdspeler op zijn max laten zetten door audiac , ik zal aanstaand weekend nog eens flink gaan testen ook met sacd, ik heb overigens van ML of WADIA nog nooit gehoord dat ze zouden ruisen , maar als ik het goed begrijp is "groter dan 65 db "niet echt hoog dus , cd opnames zouden volgens jouw op 90 zitten en sacds op 125 , maar misschien halen sommige cds die 90 niet ?

Want wat ik wel geconstateerd heb voor mijzelf is dat het ruisen per cd verschilt .

Of zou ik die cd/sacd speler output wat terug moeten laten zetten , omdat ie nu in zijn max opereert?

Zijn er overigens manieren om te kunnen constateren ,of de ruis nu uit de eindtrap komt , de cd/sacd speler , of van de cds / sacds?

Ja, dat kan goed kloppen en dat heeft met de shaping van de ruis van cd's te maken. En als je gevoelige speakers heb, kan dat al snel gaan ruisen.

Gebalanceerde schakelingen hebben vaak wat meer ruis en dat is dan niet erg omdat ze aangesloten worden op vv's die een grote SNR hebben. In jouw geval denk ik dat de verhoudingen wat ongunstig zijn. Heb je die ruis ook als je de ingang van je eindversterker kortsluit? Want dan heb je de ruis van de eindtrap te pakken namelijk en het lijkt me zinvol om een gevoel te hebben voor dit aandeel.

Mijn gevoel zegt me dat je het beste het uitgangsniveau zo laag mogelijk kan laten zetten, althans als de verzwakker die daarvoor gebruikt wordt (de switches) op het laatst van de keten zit. Je hebt plenty spanningsversterking over in de eindversterker. Momenteel heb ik 45 dB in mijn eindbak en ik hoor ook ruis op mijn gevoelige speakers.

Maar misschien is er wel 1 tak van de gebalanceerde ingang kapot, dat kan ik zo niet beoordelen.

Groet,

Jacco

Wat bedoel je met de ingang op de eindtrap kortsluiten ?

Bedoel je de eindtrap aanzetten met de speakers aangesloten , en dan de signal met de signal ground verbinden van bijv de cinch , of twee pinnen van de gebalanceerde aansluitingen?

Gaat de eindtrap dan niet stuk?

Ps als ik het goed begrijp kan een goede voortrap de ruis ook weghalen?

Nee, niet weghalen. Maar eerder verzwakken zodat je er geen last meer van hebt. Kijk: als je het signaal op een digitale manier kleiner maakt in de DAC, dan zal de ruis van de schakeling na de DAC naar verhouding groter worden. In werkelijkheid blijft die hetzelfde maar je verkleint het echte signaal. Het hangt er van af waar die switches in de keten zitten en als die helemaal op het eind zit, lijkt mij dat je de digitale volumeregelaar op zijn maximum moet zetten en die switches dus op minimaal.

Als het goed is moet je die gewoon kunnen kortsluiten. Of met een laagohmig weerstandje als je het niet vertrouwt. 15 Ohm om de uitgangsweerstand van die cd-speler te simuleren.

Ten tweede zou ik je een WAV file kunnen opsturen met ruis op -93 dBFS en daar zou je dan naar kunnen luisteren om te kijken wat die speler doet.

Groet,

Jacco

Als ik die switches minimaler zet , speelt ie voor mij niet hard genoeg , ik draai nu al regelmatig op 90 procent vd volumeregeling .

Wat ik dus zou moeten doen als ik het goed begrijp , is die switches naar een hele lage of laagste stand laten zetten , en een goede voortrap de voor versterking laten doen, zodat ik de volumesterkte krijg die ik wil met niet al te veel ,of geen ruis.

Zou deze voortrap goed passen qua specs ?

Zou ik hiermee de ruis verminderen,

Of is een transistorvoortrap dan benodigd?

http://www.audioresearch.com/reference3.htm

Als je die WAV file wilt sturen , mijn internet adres staat op de site www.andromeda-design.nl, leuk als ik het goed begrijp is die ruis net wel of niet te horen ?

Als ik die switches minimaler zet , speelt ie voor mij niet hard genoeg , ik draai nu al regelmatig op 90 procent vd volumeregeling .

Maar dan blaas je toch bijna volle bak? Wat is dat 300 Watt of zo, dat lijkt me niet gezond hoor. Hoeveel spanning komt er dan uit je cd-speler op die 90 %? Dat zal toch wel richting die 4 V zijn en je eindversterker kan maar 1,8 V aan? :confused:

Groet,

Jacco

Hoe kan ik de uitgangsspanning meten ?

Cd speler aanzetten met cd erin (of hoeft dat niet) met de uitgangen eraf en dan de vol reg op 100 , en dan met een multimeter meten in de cinch en aan de mantel vd cinch?( signal , en signal ground)

Doe ik het dan goed zo :D

Mijn ML wordt niet echt warm , dus dan zal ik wel geen volle bak draaien toch ,kan ik dat meten met een multimeter?

Dus jij zegt die ML kan maar 1,8 mv aan , dus het heeft helemaal geen zin om die wadia op 4,25 te zetten, als ik het goed begrijp?

Hoe kan ik de uitgangsspanning meten ?

Cd speler aanzetten met cd erin (of hoeft dat niet) met de uitgangen eraf en dan de vol reg op 100 , en dan met een multimeter meten in de cinch en aan de mantel vd cinch?( signal , en signal ground)

Doe ik het dan goed zo :D

Ja, en dan het liefst met een frequentie die constant en laag is. Bijvoorbeeld 400 Hz of lager. Maar dan moet je wel zo'n cd hebben. Bijvoorbeeld hier: hear dus. heb je een WAV bestand met zo'n toon. Ik hoop wel dat je multimeter nog 400 Hz aankan...

Groet,

Jacco

Hartstikke mooi al dat meten, maar zoals je al aangaf was het alleen bij "gebalanceerd" aansluiten, kijk nu eens hoe ML van de XLR ngang naar de versterker gaat, daar zit een schakeling met een opamp die er weer gewoon ongebalanceerd van maakt, dit is de boosdoener !

<_<

Jaren geleden kocht ik een Akai pro mixer voor mijn homerecording studio. In de handleiding stond dat je de XLR (balanced) kabels moest checken, vooral in gebruik met Amerikaanse apparaten, omdat de aansluitingen konden verschillen (pin 1, pin 2, pin 3) ik weet niet of dat nu nog is, en of dat hier het geval is, maar ik laat het maar effe weten...

mvg RastaPhil