Jump to content

gebalanceerddraaien,dynamiek verlies,ruis,waarom?

Recommended Posts

Hartstikke mooi al dat meten, maar zoals je al aangaf was het alleen bij "gebalanceerd" aansluiten, kijk nu eens hoe ML van de XLR ngang naar de versterker gaat, daar zit een schakeling met een opamp die er weer gewoon ongebalanceerd van maakt, dit is de boosdoener !

<_<

Waarom? Daar snap ik helemaal niets van!

@andromedaaudiodesign:

Uiteraard moet je de interconnect even checken: kijken of alle drie de draden zijn aangesloten in de XLR. Dit kan met een Ohmmeter. Verder zou ik eerst nagaan of de ruis die je hoort normaal is of niet. Het kan nog steeds een triviale fout zijn.

Dus:

ruisniveau bepalen met een (bijna) kortgesloten ingang

ruisniveau bepalen met een "leeg" cd fragment (die zal ik zo uploaden) met de volumeregeling op normaal luisterniveau

Groet,

Jacco

wat is ruisniveau bepalen met bijna kortgesloten ingang?

een weerstand over de signal / signalground bij de eindtrap en dan kijken of je ruis hoort over dat kanaal?

waarde vd weerstand?

gr :( hj :(

Neem maar 15 Ohm, dat is de uitgangsweerstand van je cd-speler. En dan de weerstand aansluiten tussen signal en signal-ground. Dat kan ook voor de XLR ingang, ik neem aan dat je met een schakelaartje de ingang kunt kiezen. En dan inderdaad luisteren of je die vervelende ruis hebt. Als het beduidend stiller blijft dan in het geval dat de cd-speler is aangesloten, dan ligt het niet aan de eindversterker.

Hear een 1 minuut durend fragment met een sinussweep op -109 dBFS. Dit is verder onhoorbaar (of je moet de versterker oorverdovend knijterhard zetten...) en bestaat voor het grootste deel uit ruis op ca -92 dBFS en dit is de ruisvloer van cd.

Groet,

Jacco

:o Wat een ellende zeg, zo'n Wadia met Mark Levinson...

Ben ik effe blij met me goedkope troepie! :P

Gebalanceerd is mooi voor lage spanninkjes over eigenlijk te grote afstanden. Microfoonkabels en zo.

Maar zo'n CD-speler geeft z

Hartstikke mooi al dat meten, maar zoals je al aangaf was het alleen bij "gebalanceerd" aansluiten, kijk nu eens hoe ML van de XLR ngang naar de versterker gaat, daar zit een schakeling met een opamp die er weer gewoon ongebalanceerd van maakt, dit is de boosdoener !

<_<

Waarom? Daar snap ik helemaal niets van!

Waarom ruist ie niet op de cinch ? :unsure:

Als ik via de cinch draai heb ik er geen last van , geen noemenswaardige ruis ,en topdynamiek.

:unsure::rolleyes:B)

Als ik via de cinch draai heb ik er geen last van , geen noemenswaardige ruis ,en topdynamiek.

:unsure::rolleyes:B)

Iets verderop valt te lezen:

ik hoor toch ook wel wat ruis met de cinch aansluiting , echter wat meer heb ik de indruk met gebalanceerd

Zo zeker is het dus niet dat alleen de gebalanceerde ingang ruist...

Groet,

Jacco

De veronderstelling in alle berichten is dat zowel Wadia als Mark Levinson zeer goede (High End?) apparatuur ontwikkeld hebben. Tot op zekere hoogte (.....) is dat ook wel zo. Maar ....... bij Wadia wordt gefocusseerd op de "digitale" behandeling van het signaal. Om die reden zijn de digitale filters ook uitneembaar zodat je eventueel een recente update er in kunt zetten. Het lijkt allemaal erg op het Meridian verhaal. Zodra het signaal analoog wordt laten ze steken vallen. En Jacco zegt terecht dat differenti

We zijn nog niet toe aan een voortrap, eerst de koe bij de horens vatten en kijken wat het probleem is. Desnoods kom ik een keertje langs.

Veel geld uitgeven aan een voortrap om te concluderen dat er nog meer ruis is bijgekomen lijkt me een kromme weg te gaan.

Groet,

Jacco

Het is geen kwestie van ongeloof. Ik snap ook wel wat er allemaal mis kan gaan. Een digitale volumeregeling kan nadelig zijn, maar logisch is het in ieder geval niet. Zeker niet omdat de oorzaak nog niet bekend is.

Groet,

Jacco

"De Lorentzkracht kan geen mechanische arbeid verrichten. (omdat de kracht uitgeoefend op het deeltje loodrecht staat op de richting van de snelheid)"

Krachten die loodrecht op de bewegingsrichting van een deeltje worden uitgeoefend resulteren in een vertraging en leveren derhalve mechanische arbeid <_<

Ach ja Lorentz .............

Andromeda ik bedoelde (nog) niet dat je een regelversterker moet kopen, gewoon uitproberen is de beste optie voorlopig. Je kunt daarbij natuurlijk kiezen voor een bijpassende Mark Levinson, maar wellicht ben je nog beter uit met een buizenversterker met een ingangsimpedantie van 100 kOhm of meer en een uitgangsimpedantie van 1 kOhm of minder.

Als je dat gaat doen vervalt waarschijnlijk de gebalanceerde mogelijkheid, maar daar zou ik me niet druk over maken; de muziekkwaliteit moet toch prevaleren?

Overigens begrijp ik niet dat de winkelier of verkoper die je je huidige spul geleverd heeft dat er niet bij verteld heeft. Als er zo'n bedrag over de toonbank gaat met de kennelijke wens van de klant om zeer goede geluidskwaliteit te bereiken dan hoort daar ten minste een advies voor een regelversterker bij (en een advies over al dan niet gebalanceerd). Maar ach die winkelier was misschien nog niet wakker.

John,

er is geen enkele reden te veronderstellen waarom een preamp het ruisprobleem op zou lossen.

Volgens de specs heeft de Wadia een uitgangsimpedantie van <15Ohm en is de ingangsimpedantie van de ML 100kOhm. M.a.w. qua impedantieverhoudingen zal een preamp dus weinig aan de situatie veranderen. Overigens zijn er ook genoeg goede en volledig differentiele preamps op de markt dus ook wanneer je een preamp zou gaan gebruiken kun je prima gebalanceerd blijven draaien.

Maar ik ben het helemaal met Jacco eens: dus eerst de oorzaak van de ruis achterhalen want dan kun je gericht een oplossing zoeken i.p.v. maar wat te gaan proberen (dit kan welliswaar ook tot een oplossing leiden maar is in het algemeen niet de meest efficiente methode..). Ik zou ook starten door eerst de ingang van de ML maar eens kort te sluiten en dan te luisteren of de ruis weg is. Zo ja: het probleem zit dan niet in de ML. Zo nee: waarschijnlijk is er in de ML iets defect want tenzij je extreem hoog rendements speakers hebt moet zo'n verstreker (op de luisterplaats) absoluut ruisvrij zijn. Wanneer je met je oor tegen de speakers gedrukt luistert zul je altijd een lichte ruis horen.

Als het probleem niet in de ML blijkt te liggen dan zou ik eerst de jumpersettings van de Wadia nog eens goed controleren. Omdat de volumeregeling digitaal is wil je het liefst bereiken dat voor een aangenaam luisterniveau de volumeregeling zo ver mogelijk 'open' moet worden gezet. In d epraktijk zal dit zeker niet tot en storend ruisniveau leiden.

Als de volumeregeling in de cd-speler correct is geimplementeerd (hetgeen misschien niet zo is), dan voegt een regelversterker alleen maar ruis toe...

Die cd-speler heeft een uitgangsweerstand van 15 Ohm, dat is bijna een kortsluiting. Ik ben benieuwd wat die eindversterker doet bij een kortgesloten ingang.

Groet,

Jacco

Geloof de mensen met veel luisterervaring nu maar... :)

Luisterervaring daar koop je niets voor. Zeker niet als die ervaringen je op een dwaalspoor zetten omdat je extra vervorming en ruis mooi vindt.

Beschrijf jij hier nu mensen met beginnende luisterervaring? :lol:

Daar heb je al veel meer aan dan mensen met "gevorderde audiofiele" luisterervaring. Een beginnend luisteraar luistert onbevangen.

Als ik gehoormatig en niet-blind zou willen (wat ik dus helemaal niet wil) vaststellen of er verschil tussen 2 CD spelers is, dan laat ik tien keer liever een 10 jarig kind (met een veel beter gehoor, minder vooroordelen enz.) voor de beloning van snoep o.i.d. dat beoordelen dan ikzelf. Als ik dan verschil zou horen (niet-blind) dan vertrouw ik dat kind veel eerder dan mezelf. Dat kind durft namelijk nog te zeggen dat de keizer in z'n hemd staat.

Geloof de mensen met veel luisterervaring nu maar... :)

Luisterervaring daar koop je niets voor. Zeker niet als die ervaringen je op een dwaalspoor zetten omdat je extra vervorming en ruis mooi vindt.

Beschrijf jij hier nu mensen met beginnende luisterervaring? :lol:

Daar heb je al veel meer aan dan mensen met "gevorderde audiofiele" luisterervaring. Een beginnend luisteraar luistert onbevangen.

Als ik gehoormatig en niet-blind zou willen (wat ik dus helemaal niet wil) vaststellen of er verschil tussen 2 CD spelers is, dan laat ik tien keer liever een 10 jarig kind (met een veel beter gehoor, minder vooroordelen enz.) voor de beloning van snoep o.i.d. dat beoordelen dan ikzelf. Als ik dan verschil zou horen (niet-blind) dan vertrouw ik dat kind veel eerder dan mezelf. Dat kind durft namelijk nog te zeggen dat de keizer in z'n hemd staat.

Wat een kinderlijk dom antwoord.

Hoe kan een kind van 10 nu beoordelen of iets goed klinkt. een kind beoordeeld alleen maar of er leuke muziek gespeeld wordt. En snoep geven is helemaal uit den boze, hoe meer snoep hoe mooier hij/zij het vindt klinken en ...slecht voor het gebit ;)

Hoe ik het lees: het gaat om de kwaliteit van de score. Als s0000884 gehoormatig niet-blind zou moeten testen, doet hij dat liever niet. Omdat het oordeel wat daar uit komt niet bijster betrouwbaar is. Dan nog liever een kind....bla-bla. Het hadden ook konijnen kunnen zijn.

Groet,

Jacco