Jump to content

De stem iets naar voren halen.

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Beste Audio mannen,

Ik heb het idee dat de stem iets meer naar voren mag, hoe krijg ik dat het beste voor mekaar.

Ik kan wel weer op en neer gaan schuiven met alles, maar misschien hebben jullie tips....

Groetjes AudioBill

opnames kopen waarbij dat zo is opgenomen. je kunt niet een stem naar voren halen zonder het hele midden gebied mee te nemen. en als je dat wil zul je denk ik aan je filter moeten rommelen

wellicht via de akoetiek in je kamer wat meer materialen gebruiken die in dat frequentie gebied " iets "doen.

thingman weet mischien raad.

succes.

Inderdaad is het niet mogelijk om een opname slectief te "verbeteren", waar je wel eens naar zou kunnen kijken, is inderdaad de akoestiek en de manier waarop de installatie - met name de speakers - omgaat/gaan met het middengebied.

Heel erg veel speakers maken hier een redelijk onbestemd soort soep van, spelen met filtercomponenten zou dan eventueel een verbetering kunnen brengen, echter speakers die een droef diep en vooral rommelig soort laag weten te produceren hebben er nog al eens een handje van het middengebied vreselijk troebel te maken.

Vaak is dit met wat filtercomponenten niet op te lossen.

:blink:

Beste Audio mannen,

Ik heb het idee dat de stem iets meer naar voren mag, hoe krijg ik dat het beste voor mekaar.

Ik kan wel weer op en neer gaan schuiven met alles, maar misschien hebben jullie tips....

Groetjes AudioBill

dit m

Om een stem zo duidelijk (en dus ook zo verstaanbaar) mogelijk weer te geven, zou je een breedbandluidspreker (Jordan, bijv., of een behoorlijke dubbelconus) moeten gebruiken.

Geen filter, dan, en dus ook niet de klankveranderingen die m.n. door een verkeerd filter worden veroorzaakt.

Maar nog belangrijker: vermijd hierbij de vertroebelingen die door kastresonanties worden veroorzaakt.

Na-ijlingen, dus.

Zet die breedbander of dubbelconus (auto?)luidspreker daarom eens vast op een open klankbord.

Dipool, dus! Ideaal voor stemmen.

(Helaas tegelijkertijd ni

Op oude vesterkers kwam je nog wel eens een "precence" regalaar tegen. Daarmee kon je dan het middengebied versterken of vezwakken waarmee je het geluid meer naar voren of naar achteren kon halen.

Veel meer is er aan bestaande opamen niet te verhapstukken.

;)

Plaatsing van instrumenten ,zangers kan aan zoveel factoren liggen denk ik , cd spelers ,versterkers ,speakers ,nog een beetje zoeken,naar waar je van houdt ( en natuurgetrouwheid) denk ik, en je voorlaten lichten door een echte vakman met veel ervaring met verschillende componenten, geen " commerciele dozenschuiver :D "

Ik ben ook niet gauw tevreden , ik heb het een beetje gehad met CD (teveel kloteopnames o.a.), misschien LP

gr :( hj :D

Als een stem onduidelijk is als gevolg van mechanische resonantie (na-ijling) in het middengebied, maak je die stem bepaald niet duidelijker door het middengebied (plus de resonanties!) extra luid weer te geven!

Beste Audio mannen,

Groetjes AudioBill

Bill,

Je speelt toch met de Wilson Duette's? Ik ken de Duette's niet, maar de Sophia en Watt/Puppy heb ik wel eens gehoord en die zijn toch redelijk "up-front" in hun presentatie, en de stem staat dan behoorlijk vooraan. Maar om dat van de overige instrumenten te scheiden moet je denk ik bij de producer/mixer zijn...

Grtz, Jules

Als ik het me goed kan herinneren uit de Hifi+ dan kun je de Duettes "tunen" dmv bijgeleverde "elementjes" die op de terminals gemonteerd moeten worden; misschien heb je de verkeerde waardes gebruikt voor jouw set en akoestiek?

Wat me ook al opviel is dat bij veel (pop/rock) muziek van de jaren zeventig de stem inderdaad veel meer in de muziek gemixed werd; tegenwoordig mixt men de stem(men) veel meer up-front <_<

mvg RastaPhil

PS van muziek vn de jaren tachtig ken ik niks, ik von dat een waardeloze periode (behalve Sade, Art of Noise..., en dan nog)

PS van muziek vn de jaren tachtig ken ik niks, ik von dat een waardeloze periode (behalve Sade, Art of Noise..., en dan nog)

Santana gemist dan zeker en .......... de Dolly Dots :P

Ach er was ook een heleboel goeie meuk hoor in de jaren '80:

Jo Jackson, UB40, Hans Dulfer, enz. enz. te veel om op te noemen.

;)

hmm joy division

metallica, iron maiden, einsturzende neubauten,queen, cheap trick, genesis.

sabrina boys boys boys ;)

wel erg waren de pet shop boys. en dj sven met summer holliday rap. :lol:

Santana gemist dan zeker...........

Santana was er reeds in 1969 al ;)

Hij was er al in 1947 :P:lol: Maar in de jaren '80 was ie er ook nog hoor ... :D

;)

Beste Audio mannen,

Groetjes AudioBill

Je zou je stereo kanaal kunnen opsplitten naar 3 kanalen. Links/mono/rechts in een M-S matrix. Vervolgens een mengtafeltje aansluiten waar je de 3 kanalen kan regelen en weer naar stereo kan mixen. Op het mengtafeltje zet je dan het mid kanaal een stukje harder, pas je een beetje equalisatie toe of je gebruikt een beetje multiband compressie in spectrum van de vocalen. :P

mvg, PD

Koop een parametrische equaliser en speel daar wat mee, gewoon om te leren

hoe geluid in elkaar zit.

Zoek het internet op Jens Blauerts theorieen. Die stelt dat de banden rond 350Hz en 3.5kHz iets

ophalen, en 1kHz iets neerhalen, de presence versterkt, en vice versa. Dit klopt nog

ook.

Beste Audio mannen,

Groetjes AudioBill

nee,nee,nee.. niet teveel schuiven als je zelf wat voorover leunt en je nek wat strekt komt je stem echt wel iets meer naar voren. :lol: