Jump to content

De stem iets naar voren halen.

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Als ik het me goed kan herinneren uit de Hifi+ dan kun je de Duettes "tunen" dmv bijgeleverde "elementjes" die op de terminals gemonteerd moeten worden; misschien heb je de verkeerde waardes gebruikt voor jouw set en akoestiek?

Audiobill heb je die weerstanden/jumpers erbij of niet? Kan het daar niet aan liggen?

sorry we waren effe off topic ;)

mvg RastaPhil

In de Hifi+ stond ook dat de Wilsons goed klinken, maar met minutieuze opstelling pas fenomenaal, er wordt ook twee maal vermeld dat ze niet zo veel prescence hebben als de WATT of WAMM

Als ik het me goed kan herinneren uit de Hifi+ dan kun je de Duettes "tunen" dmv bijgeleverde "elementjes" die op de terminals gemonteerd moeten worden; misschien heb je de verkeerde waardes gebruikt voor jouw set en akoestiek?

Audiobill heb je die weerstanden/jumpers erbij of niet? Kan het daar niet aan liggen?

sorry we waren effe off topic ;)

mvg RastaPhil

In de Hifi+ stond ook dat de Wilsons goed klinken, maar met minutieuze opstelling pas fenomenaal, er wordt ook twee maal vermeld dat ze niet zo veel prescence hebben als de WATT of WAMM

Maar die laatsten zijn dan ook geen tweewegsystemen.

:)

Koop een parametrische equaliser en speel daar wat mee, gewoon om te leren

hoe geluid in elkaar zit.

Zoek het internet op Jens Blauerts theorieen. Die stelt dat de banden rond 350Hz en 3.5kHz iets

ophalen, en 1kHz iets neerhalen, de presence versterkt, en vice versa. Dit klopt nog

ook.

kun je voor een cd'jte eerst met een software parametrische EQ proberen en dan een nieuwe cd branden.

Gewoon een driewegsysteem kopen... tweeweg blijft meestal wat achter in het middengebied...

(met de kans het halve forum over me heen te krijgen... ;) )

Yep, mee eens... ik ken de Duettes ook alleen maar met een teruggetrokken middengebied en dat is waarom veel mensen het geen geweldige speaker vinden, maargoed, er zullen ook mensen zijn die er nu juist wel van houden. Daarom verbaast me de vraag van AudioBill me een beetje, was dit niet opgevallen toen je de speakers voor het eerst hoorde?

Om het midden wat meer te laten spreken zou je ook het hoog en laag wat kunnen temperen. Door ze verder van de achterwand te zetten doe je in ieder geval iets aan het laag, misschien brengt dat de speaker naar jouw smaak wat meer in balans.

Gewoon een driewegsysteem kopen... tweeweg blijft meestal wat achter in het middengebied...

Yep, mee eens... ik ken de Duettes ook alleen maar met een teruggetrokken middengebied en dat is waarom veel mensen het geen geweldige speaker vinden, maargoed, er zullen ook mensen zijn die er nu juist wel van houden. Daarom verbaast me de vraag van AudioBill me een beetje, was dit niet opgevallen toen je de speakers voor het eerst hoorde?

Toch wel een vreemde conclusie. Omdat de Deuttes naar jullie smaak een wat zachter middengebied hebben moeten we maar een drieweg gaan kopen?

Zou zeggen ga dan eens naar wat betere tweeweg systemen luisteren die dat karakter niet hebben.

;)

Toch wel een vreemde conclusie. Omdat de Deuttes naar jullie smaak een wat zachter middengebied hebben mmoeten we maar een drieweg gaan kopen?

Zou zeggen ga dan eens naar wat betere tweeweg systemen luisteren die dat karakter niet hebben.

;)

Toch is het meestal wel zo... een tweewegsysteem heeft vaak last van een wat terughoudender middengebied.

Of dat komt door de (eigenlijk) te grote laag-midspeaker of door het grotere gewicht hiervan weet ik niet. Maar meestal klinkt een drieweg gewoon wat frisser. Uitzonderingen zijn er zeker... b.v. de MC3 en enkele Master speakers.

Toch wel een vreemde conclusie. Omdat de Deuttes naar jullie smaak een wat zachter middengebied hebben mmoeten we maar een drieweg gaan kopen?

;)

Toch is het meestal wel zo... een tweewegsysteem heeft vaak last van een wat terughoudender middengebied.

Of dat komt door de (eigenlijk) te grote laag-midspeaker of door het grotere gewicht hiervan weet ik niet. Maar meestal klinkt een drieweg gewoon wat frisser. Uitzonderingen zijn er zeker... b.v. de MC3 en enkele Master speakers.

mijn ervaring ook. nog meer-weg vind ik veelal wat minder.

Wanneer een bas/middentoner het middengebied weergeeft, zoals bij vrijwel alle tweewegsystemen het geval is, doet die unit dat bijna altijd enkele decibels luider dan het basgebied.* Althans: op de luister-as gemeten.

Kwestie van bundeling, gerelateerd aan de membraandiameter. Een blik op de frequentie/amplitudekarakteristiek van een typische 16,5 of 20 cm bas/middentonenunit zal dat onmiddellijk bevestigen.

Bij een driewegsysteem, waarin normaliter een kleinere middentoner wordt gebruikt, zal die bundeling / verhoogde output bij veel hogere frequentie plaatsvinden, en kan de tweeter het werk overnemen voordat dit effect manifest wordt.

Een driewegsysteem kan dus meer lineair zijn dan een tweewegsysteem... tenzij in het tweewegsysteem demping van het middengebied wordt toegepast (met alle fase- en rendementsnadelen van dien).

Maar het grootste voordeel van een goed driewegsysteem is niet kwantitatief (output, luidheid, lineariteit) maar kwalitatief (doortekening, precisie, vervormingsvrijheid).

* Enkele zeer goede bas/middentoners zijn van nature over hun hele bereik op de luister-as lineair, dankzij toepassing van kevlar membraan in combinatie met fase-plug.