Jump to content

Zilver en koper

carl
 Share

Recommended Posts

Toevallig onlangs in de gelegenheid gweest een koperen kabel te vergelijken met een zilveren. Ik heb zelf een Kimber PBJ interlink en van een vriendje kon ik de Kimber KCAG (van zilver) lenen. Deze kabels zijn exact hetzelfde,op het materiaal na (en op de de prijs na - de zilveren is vier keer zo duur!). Het zijn gevlochten kabels zonder afscherming. Met de PBJ ben ik overigens zeer tevreden.

Na twee avonden luisteren was mijn conclusie duidelijk. Op hoofdlijnen hetzelfde karakter, maar daarnaast was de KCAG wat "scherper".

Ik heb vaker zilveren kabels in huis gehad zoals een JK en Siltech. Wat me altijd opvalt is dat zilver een bepaald "spanning" in het geluid brengt die ik niet als natuurlijk ervaar. Voor de rest moeilijk te omschrijven maar het lijkt op het verschil tussen buizen en elekronica.

Hebben meer mensen de ervaring dat zilver anders klinkt als koper.

Het probleem met de zilverkabels is vaak dat het niet zo zuiver is dan koper. Een koperkabel bestaat voor 99,99% uit koper, ten minste als het OFC betreft. Een zilverkabel van dat percentage is er niet. Vaak wordt 82,5% of 93,5% gebruikt. De rest is verontreiniging. Als deze verontreiniging van metallische aard is (meestal is dat zo), kan het zijn dat op de overgangen spanningen van enkele microvolt ontstaan (chemische reactie). Dit be

Met zilveren fabriekskabels heb ik dezelfde ervaringen; deze klinken vaak scherp. Waar dat aan ligt kan ik alleen maar naar gissen.

dit hoeft nl. niet puur aan de materiaalkeuze te liggen; het kan ook komen door aderdikte, dielectricum van de isolator, litze/massieve aders, etc.

Als ik mijn eigen ontwerpen beschouw heb ik een duidelijke voorkeur voor zilver gekregen.

De Silvet Bullit heb ik eerst opgebouwd met koper wikkeldraad (GEEN 99,99% zuiver koper hoor)(massief 0,28mm dikte) deze was stukken beter dan de zilverkabel die ik ervoor gebruikte; teflon geisoleerd zilver 0,5mm dikte (deze klinkt overigens absoluut niet scherp, alleen een beetje wollig in het laag en omvloerst)

Daarna heb ik de Silver Bullit gemaakt met 0,35mm dikte massief zilvere aders (99,99% zuiver zilver) voor de rest precies hetzelfde als de kopere versie; deze klinkt duidelijk minder scherp dan de kopere, heeft meer openheid (er wordt een gordijn voor de muziek verwijderd)en heeft veel meer detail en textuur in het hele frequentiegebied; stemmen zijn levensechter, bassen komen uit het niets. Het verschil met de eerdere zilveren kabel is ook erg groot, deze laatste klinkt veel beter.

In dit geval dus twee eigenschappen waar het klankverschil tussen de zilveren en koperen kabel aan kan liggen: materiaalkeuze en de zuiverheid er van.

Dus geef bij kabels (of andere audio componenten) niet meteen de schuld van een bepaalde klank aan een enkele eigenschap van het product; er zijn klankmatige invloeden waar je niet zomaar opkomt zonder uitvoerig te experimenteren.

Groeten,

Mijn ervaring met zilver.

Ziver in wat voor hoedanigheid dan ook heeft mij nog nooit scherp in de oren geklonken.

Maar alleen als deze interlinks echt nieuw waren en onbeschadigd !

Want als de kabel 1 keer is gebogen of andersinds beschadigd dan klinkt het wel scherp ook bij de prijzige van Siltech of HT en vele anderen.

Mvg,

Haudio

Hee Haudio,

Welkom terug!

Betekent dit dat we weer regelmatig je (gewaardeerde) bijdragen aan dit forum tegemoet kunnen zien?

Wat kabels in het algemeen en zilver/koper in het bijzonder betreft kan ik alleen maar zeggen dat de kabelkwaliteit deels ligt aan de kwaliteit van de gebruikte materialen, maar veel meer aan de combinatie van die materialen.

Met als (voorlopige?) winnaar de SilverBullit. Want o, wat klinkt die kabel mooi na een goede week inspelen...

Overigens heb ik naast een gelakte nu een ongelakte versie. Deze klinkt iets beter op mijn set!!

Groet,

Michel cool.gif

Hai allemaal,

Met dank voor jullie zeer interessante bijdragen. De zilveren kabel die ik vergeleek was niet nieuw, dat verklaart al wat gezien het commentaar van Haudio.

Overigens ben ik nog eens even in het archief van Stereophile gaan kijken - www.stereophile.com - de recensie waarin de PBJ met de KCAG werd vergeleken kwam met mijn conclusie overeen.

Stefan ik zie me eerlijk gezegd die Silver Bullit nog niet maken, hoewel ik nog eens de beschrijving ga doorlezen.

Overigens is het gratis achief van stereophile wel een heel interessante bron van kennis.

Blij overigens dat Haudio er weer bij is. Ik had wel eens eerder aan je gevraagd of je de Roksan TMS wel eens gehoord heb. Die wordt geimporteerd door dezelfde importeur als Transrotor.

Groetjes,

Beste Carl,

Ik ben van mening dat elke set die het beluisteren waard is, zilveren kabels verdiend.

In vele oren klint dit misschien onbetaalbaar maar het tegendeel is waar.

Er is een wereld voor me opengegaan toen ik ben geswitched naar dit edelmetaal.

De zuiverheid, soeplesse, en detail dit metaal meebrengt is iets wat je gehoort moet hebben om het te geloven. Ik kreeg het gevoel, een nieuwe set te hebben staan.

Dit zegt nix over mijn set want die mag er best zijn .

Veelal prijzen fabrikanten hun producten aan met verschillende filosofien en zienswijzen.

Zo zegt Siltech bijvoorbeeld dat die enorme complexe en dure dempings- en isolatiematerialen nodig zijn om zilver volledig tot haar recht te laten komen, om zilver niet te laten oxideren.

Een kabel moet immers toch beschermd zijn tegen signaal storingen van buiten af...

Mijn filosofie is eenvoudiger en ik durf te beweren dat mijn kabels de Siltechs wegspelen.

Zilveroxide is bewezen een nog betere signaalgeleider dan het metaal zelf dus laat maar roesten. Het ziet er iets minder mooi uit daar de oxide niet glimt maar zwart van kleur is.

Signaalstoringen als FM frequenties en netspanningen hebben weldegelijk invloed op je bekabeling uitgezonderd de luidsprekerkabel.

De spanning die daar overheen gaat is vele malen groter als bijvoorbeeld interlinks en daardoor veel minder beinvloedbaar. Zeker met zilver.

Ik zal mijn verhaal niet te lang maken.

Het enige wat ik je te zeggen heb is dat zilveren kabels zelf maken of laten maken door een edelsmit met gevoel voor muziek vaak vele hogere

prestaties geeft als een koperen of verzilverde kabel uit de winkel.

Siltech vraagt bv 12 gulden per verwerkte gram zilver. Daar komen marketingskosten, duur plug- en coatingsmateriaal bovenop. Natuurlijk betaal je ook voor de naam.

Een zilversmit kan je als voor 7/8 gulden de gram helpen.

Vraag die dan nog rest is of je gebruik moet maken van

Beste Lezers,

Ik heb dit weekend een zilveren luidsprekerkabel te leen gehad van een vriend, de aders waren ongelakt en dus zwart van de oxide, ze waren in een teflon buisje getrokken, de twee aders zijn om elkaar gespiraliseerd.

Bij het luisteren viel me op dat het hoog niet zuiver was, het is enigszins versmeerd, en overheersde het middengebied. Dit heb ik bij mijn interlink (Silver Bullit) niet meegemaakt, deze is juist heel open en gedetailleerd in het hoog.

Ik was ook weer blij toen ik mijn eigen (nog niet zelfgebouwde :D )speakerkabel terugplaatste; Audioquest Forest, dit is weliswaar een kopere kabel maar heeft veel meer "lucht", en het middengebied (stemmen) is weer volledig aanwezig.

Qua constructie is deze zilveren speakerkabel vergelijkbaar met mijn interlinkjes, (ook dezelfde zilverkwaliteit is gebruikt; 99,99%) op de oxides na; dit zal ook de oorzaak zijn van de teleurstellende klank.

Wanneer je het frequentietransport in een kabel bekijkt, lopen de hoge frequenties aan de buitenkant terwijl de lage zich door de kern voortbewegen. Wanneer er een zilveroxidelaag op ligt zullen de hoge frequenties (die zich toch al sneller door een kabel bewegen dan lage) een hogere transportsnelheid krijgen, dit levert een faseverschil op en daardoor een vertoebeld beeld.

En wanneer een ader meer geoxideerd is dan de ander krijg je niet alleen looptijdverschillen tussen de frequenties onderling, maar ook nog tussen links en rechts :P De chaos is nu compleet :P

Ongelakte draad? Nee, dank je mad.gif

Groeten,

Stefan, die pas iets roept als hij het zelf uitgeprobeerd heeft. cool.gif

PS. Michel, je ongelakte kabel zal nu nog wel goed klinken, maar dit wordt ongetwijfeld nog wel slechter. Is wel een leuke vergelijkingstest, laat je ons weten wat er gebeurt?

Hallo allemaal,

Die vergelijkingstest van Michel zullen we wel in 2002 krijgen. Ik ben overigens wel zeer nieuwsgierig naar de kabel van Stefan.

Rest toch nog het feit (Swami)dat ik exact twee dezelfde kabels van verschillend materiaal met elkaar vergeleken heb en de geluidsverschillen waren zowel bij draaitafel als CD speler zeer klein (de prijsverschillen echter niet). Als die verschillen er waren dan had ik die bij mijn set echt wel gehoord. Je zou nog kunnen twijfelen aan mijn oren, maar ik laat mijn vrouw altijd seperaat "blind" luisteren en die kwam tot dezelfde conclusie.

Groetjes,